2022-08-28, 08:21
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Klockan 1 på natten är det ingen vettig som ringer på dörren. Vilken utbytesstudent, som tagit sig hela vägen till sverige, kommer utan någon form av internet, och är inte heller kapabel att köpa sig något mobilkort under dagen?

Du skulle inte ens öppnat så sent.

Precis. Det går vidare inte att utesluta att denne under resten av sin vistelse fortsätter att använda TS Wi-Fi i stället för att skaffa ett eget. Dessutom, vid ett-tiden på natten när normalt folk sover? Nej, jag anar ulven i mossen.

/AI
Citera
2022-08-28, 08:31
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Svenskar är inte kapabla till att hjälpa sina medmänniskor. Här kommer en nyanländ utbytesstudent och ber DIG - en pursvensk - om hjälp. Du avfärdar honom. Tyvärr är detta endast början på hans problem i det landet. Alla svenskar är likadana. I det här fallet hade han tur att svensken som öppnade dörren inte ringde polisen. Känner med honom. Jag hade hjälpt honom och bjudit honom på mat. Det är så man gör i den här världen (utanför Sverige menar jag).
Det stämmer. Hade det varit för 25 år sedan hade TS utan tvekan hjälpt honom. Inte med Wi-Fi då, men kanske att låna telefon. Och givetvis bjudit på nånting och frågat om det var något mer han behövt hjälp med.

Men idag är Sverige ett helt annat land än för 25 år sedan, med en helt annan befolkning. Nu har många svenskar den hårda även insett att det inte längre går att lita på främlingar.

En del lever dock kvar i det gamla och de blir hjälplösa offer.
Citera
2022-08-28, 08:43
Medlem
JustZlatans avatar
Du borde ha sagt åt honom att vänta tills imorgon. Helvete, man knackar inte på hos grannen mitt i natten för att man vill kontakta sin mamma. Dagens 20-åringar är idioter.
Citera
2022-08-28, 08:46
Medlem
Helt rätt. Du kollade att grannen inte var i omedelbar livsfara och inte knackade på pga hela huset stod i brand etc. Men annat behöver man inte göra mitt i natten.

Om du har dåligt samvete å mänskan verkade okej i övrigt plingar du på någon förmiddag /morgon. Ev med en omplanterad krukväxt eller nåt i handen å presenterar dig lite bättre och ber om ursäkt att du inte gjorde det ordentligt senast men att du normalt sover den tiden på dygnet (sägs i något uppfostrande ton). Då slipper du sedan det dåliga samvetet och du får förklara hur man beter sig.
Citera
2022-08-28, 08:58
Medlem
Lofns avatar
Ni i tråden som tycker svenskar inte hjälpsamma? Förstår du inte vilken jävla säkerhetsrisk det är?

Det är intressant att vissa inte tycker svenskar är hjälpsamma. Svenskar är världens mest hjälpsamma och empatiska folk-och ändå anklagas svenska för att vara MINDRE generös och hjälpsam än andra folkgrupper

Sedan håller jag såklart med om att Svenskar är ett hycklande folk. Läste precis att Håkan Hellström hade en aktieportfölj för miljontals kronor. Även denna person som göteborgare tycker är ett helgon stirrar hellre på sitt feta aktieinnehav än hjälper 10 000-tals barn i Afrika med skolgång och medicin... han ser dem hellre svälta och plågas till döds. Precis som alla andra.
Citera
2022-08-28, 09:13
Medlem
öppna aldrig dörren för okända, speciellt på natten

det går att prata genom brevinkast eller bara höja rösten

skulle det vara sant får han ju vänta till dagtid
är ju en störning att ringa på i onödan nattetid

du riskerar ditt barns liv varje gång du öppnar dörren
är han i livsfara ring 112 utan att öppna dörren
och skaffa dörrkedja
Senast redigerad av usr1 2022-08-28 kl. 09:15.
Citera
2022-08-28, 09:22
Medlem
TonyBergmans avatar
Som du säger han var nyinflyttad med. Jag hade förmodligen inte öppnar dörren.
Hade det vart en granne man småpratar lite med under en längre tid visst skulle ja kunna låna ut wifit.
Men jag had ekunna gjort ett gästnätverk där han kastats ut när han e klar
.
Du gjorde rätt och är inte en hemsk människa.
Citera
2022-08-28, 09:26
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarleyCinnamon
Klockan var ett på natten förra fredagen. Jag har precis lagt mig i sängen och börjat slötittat på en serie när det plötsligt ringer på dörren. Detta hör såklart inte till vanligheterna, så jag blir inledningsvis lite rädd att det har hänt något allvarligt. Men jag drar ändå på mig en t-shirt och öppnar dörren till lägenheten. Framför mig står en ung kille i 19-20-årsåldern som börjar prata engelska. Han berättar för mig att han är en nyinflyttad utbytesstudent och att han behöver nå sin mamma. Han har inget internet och frågar om han kan få låna mitt Wi-Fi.

Jag är något kort i tonen och svarar undvikande, inte för att vara otrevligt utan mest för att jag är lite överraskad över den lite pinsamma situationen. Säger att jag inte har lösenordet nedskrivit och att jag i så fall måste rota fram det, vilket är sant. Han ber om ursäkt, önskar mig en trevlig kväll och går tillbaka till sin kvart.

Frågan som nu plågat mig i över en vecka lyder...Är jag en hemsk människa? Får ju en klump i magen när jag tänker på det som skett. Att jag bara borde ha lånat ut mitt Wi-Fi till honom och inte varit så jävla undvikande. Även om det som sagt berodde på att jag inte var beredd på att det skulle ringa på någon mitt i natten.

Låter väl patetiskt att älta det här..

Nej, du är ingen hemsk människa och jag tycker han gjorde fel som ringde på mitt i natten om det inte var extremt akut, typ en brand. Han kunde väntat några timmar och gått till nått offentligt ställde med wi-fi för att prata med sin mamma istället för att störa grannarna mitt i natten när folk sover.
Citera
2022-08-28, 09:29
Medlem
Har han ditt wifi så är du ansvarig för alla hans kriminella handlingar på darkweb etc.

Jag hade bett honom gå till McDonalds eller köpcentrum som har gratis WiFi
Citera
2022-08-28, 09:32
Medlem
Hade inte heller öppnat. Han hade kunnat försöka bryta sig in när du öppnade dörren. Han hade kanske kumpaner som gömde sig i närheten av dörren. Hade du lånat ut ditt wi-fi så hade han garanterat fortsatt använda det hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Sedan håller jag såklart med om att Svenskar är ett hycklande folk. Läste precis att Håkan Hellström hade en aktieportfölj för miljontals kronor. Även denna person som göteborgare tycker är ett helgon stirrar hellre på sitt feta aktieinnehav än hjälper 10 000-tals barn i Afrika med skolgång och medicin... han ser dem hellre svälta och plågas till döds. Precis som alla andra.

Att slänga pengar på Afrika är bara slöseri. Mycket pengar som doneras till Afrika försvinner och stoppas ner i rikas fickor. En del pengar går till krigsherrar som använder det till att köpa vapen och ammo på svarta marknaden. Afrika har redan en extremt hög överbefolkning som bara blir värre varje dag på grund av människor som tror att man kan fixa problemet genom att dumpa massor av pengar, mat, vatten och medicin till folket som bara leder till att mer människor föds och gör problemet större. Befolkningen i Afrika beräknas tvådubblas inom några decennier. Enda sättet att lösa det är att sterilisera hela Afrika eller sluta mata dom och låta naturen ha sin gång.
Citera
2022-08-28, 09:33
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Svenskar är inte kapabla till att hjälpa sina medmänniskor. Här kommer en nyanländ utbytesstudent och ber DIG - en pursvensk - om hjälp. Du avfärdar honom. Tyvärr är detta endast början på hans problem i det landet. Alla svenskar är likadana. I det här fallet hade han tur att svensken som öppnade dörren inte ringde polisen. Känner med honom. Jag hade hjälpt honom och bjudit honom på mat. Det är så man gör i den här världen (utanför Sverige menar jag).

Du hade även gett honom din förstfödda om han hade bett om det eftersom du är en sån god ickesvensk
Citera
2022-08-28, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarleyCinnamon
Klockan var ett på natten förra fredagen. Jag har precis lagt mig i sängen och börjat slötittat på en serie när det plötsligt ringer på dörren. Detta hör såklart inte till vanligheterna, så jag blir inledningsvis lite rädd att det har hänt något allvarligt. Men jag drar ändå på mig en t-shirt och öppnar dörren till lägenheten. Framför mig står en ung kille i 19-20-årsåldern som börjar prata engelska. Han berättar för mig att han är en nyinflyttad utbytesstudent och att han behöver nå sin mamma. Han har inget internet och frågar om han kan få låna mitt Wi-Fi.

Jag är något kort i tonen och svarar undvikande, inte för att vara otrevligt utan mest för att jag är lite överraskad över den lite pinsamma situationen. Säger att jag inte har lösenordet nedskrivit och att jag i så fall måste rota fram det, vilket är sant. Han ber om ursäkt, önskar mig en trevlig kväll och går tillbaka till sin kvart.

Frågan som nu plågat mig i över en vecka lyder...Är jag en hemsk människa? Får ju en klump i magen när jag tänker på det som skett. Att jag bara borde ha lånat ut mitt Wi-Fi till honom och inte varit så jävla undvikande. Även om det som sagt berodde på att jag inte var beredd på att det skulle ringa på någon mitt i natten.

Låter väl patetiskt att älta det här..

Du ska inte underskatta möjligheten att personen hade onda avsikter med ditt WI-FI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in