2022-08-28, 09:37
Medlem
snurresprettiss avatar
Du gjorde helt rätt..finns så mycket konstiga människor, du har ju egentligen ingen aning om vad han var ute efter.

Nästa gång om det händer så öppna inte ens dörren.
Citera
2022-08-28, 09:40
Moderator
Maviels avatar
Rubrik ändrad

Grannen knackade på förra veckan --> Var det fel att inte lämna ut wifi lösen till grannen?

/Moderator
Citera
2022-08-28, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Har han ditt wifi så är du ansvarig för alla hans kriminella handlingar på darkweb etc.

Jag hade bett honom gå till McDonalds eller köpcentrum som har gratis WiFi

Knappast ansvarig, däremot finns väl möjligtvis risken att bli misstänkt för dennes handlingar.

Hursomhelst, vem fan ringer på hos grannen 01.00 om det innebär fara för liv?
Citera
2022-08-28, 09:42
Medlem
Scamps avatar
Du gjorde helt rätt. Du känner inte människan och vet inte vad han hade gjort om han hade surfat via ditt nät.
Citera
2022-08-28, 09:45
Medlem
Trakessons avatar
Är han verkligen din granne eller påstår han bara det? Om jag råkade ut för samma sak hade jag låtit honom låna mitt gästkonto om han verkligen var min granne. Fast sedan hade jag ändrat lösenordet så han eller andra inte kunde använda mitt wifi när de ville i framtiden utan att fråga.

Alla vettiga människor har väl idag minst två konton konfigurerade. Själv har jag tre stycken. Ett som kommer åt internet + alla enheter på mitt nätverk (det använder bara jag), ett som kommer åt internet + valda enheter (används av övriga medlemmar av mitt hushåll) och ett gästkonto, som bara kan ansluta till nätet (för vänner och bekanta som besöker mig). Självklart har de olika lösenord och gästkontots lösenord byter jag då och då. Inga större problem att tillfälligt låna ut gästkontot till en granne med andra ord.
Citera
2022-08-28, 09:46
Medlem
Herakleioss avatar
Var han söt? Han kunde väl fått suga mot 30 minuters wifi?

Du kunde gjort guest account och raderat efter 30 minuter.
Citera
2022-08-28, 09:54
Medlem
Popetoterors avatar
Skulle aldrig ens öppna dörren om jag inte kände igen människan som bor i porten,eller polisen eller dyligt vid den tiden på dygnet.
Citera
2022-08-28, 09:54
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Svenskar är inte kapabla till att hjälpa sina medmänniskor. Här kommer en nyanländ utbytesstudent och ber DIG - en pursvensk - om hjälp. Du avfärdar honom. Tyvärr är detta endast början på hans problem i det landet. Alla svenskar är likadana. I det här fallet hade han tur att svensken som öppnade dörren inte ringde polisen. Känner med honom. Jag hade hjälpt honom och bjudit honom på mat. Det är så man gör i den här världen (utanför Sverige menar jag).

Å nej, inte en invandrare till som skall ta ut sin livsfrustration på svenskarna och måla upp en ren fantasibild om hur det är i andra länder.

Om man besöker en bergsby i långt-bort-i-stan där ingen västerlänning satt sin fot kommer människor vara mycket gästfria.

Går man som svensk turist och knackar på dörren hos en turkisk familj i Aya-Napa kommer de ta fram hagelbössan eftersom de med rätta är trött på fulla svenskar.
Citera
2022-08-28, 09:56
Medlem
Vem ringer på hos en granne efter kl 20 på kvällen ens?
Wi-Fi skall aldrig delas ut till grannar då du blir ansvarig om brott begås på ditt IP nummer om det inte finns klara evidens för annat.
Citera
2022-08-28, 09:56
Medlem
Utgår från att denna som 99 av 100 som här berättelse på flashback är påhittat.
Men självklart ljög han och självklart ska du inte lämna wifi till grannen.
Citera
2022-08-28, 10:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Precis, fortsätt neka dina medmänniskor hjälp så fixar sig nog allt ska du se. Keep up the good work, Swede Sverige 100% rövknullat inom 15 år.
Sverige 100% rövknullat sedan 15 år menar du? Trodde att det varit kört längre.
Citera
2022-08-28, 10:16
Medlem
Treantprotectors avatar
ni som inte skulle öppnat är bara fegisar inte hade vågat öppna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in