2022-08-28, 02:58
Medlem
MarleyCinnamons avatar
Klockan var ett på natten förra fredagen. Jag har precis lagt mig i sängen och börjat slötittat på en serie när det plötsligt ringer på dörren. Detta hör såklart inte till vanligheterna, så jag blir inledningsvis lite rädd att det har hänt något allvarligt. Men jag drar ändå på mig en t-shirt och öppnar dörren till lägenheten. Framför mig står en ung kille i 19-20-årsåldern som börjar prata engelska. Han berättar för mig att han är en nyinflyttad utbytesstudent och att han behöver nå sin mamma. Han har inget internet och frågar om han kan få låna mitt Wi-Fi.

Jag är något kort i tonen och svarar undvikande, inte för att vara otrevligt utan mest för att jag är lite överraskad över den lite pinsamma situationen. Säger att jag inte har lösenordet nedskrivit och att jag i så fall måste rota fram det, vilket är sant. Han ber om ursäkt, önskar mig en trevlig kväll och går tillbaka till sin kvart.

Frågan som nu plågat mig i över en vecka lyder...Är jag en hemsk människa? Får ju en klump i magen när jag tänker på det som skett. Att jag bara borde ha lånat ut mitt Wi-Fi till honom och inte varit så jävla undvikande. Även om det som sagt berodde på att jag inte var beredd på att det skulle ringa på någon mitt i natten.

Låter väl patetiskt att älta det här..
Citera
2022-08-28, 03:04
Medlem
Onanikrems avatar
Tyvärr finns det så mycket patrask som är ute för att scama, stjäla och bedra så man lämnar inte ut sånt till okända, gå till donken brugerking de har gratis wifi
Citera
2022-08-28, 03:08
Medlem
Du gjorde rätt
Citera
2022-08-28, 03:13
Medlem
YugLdds avatar
Hade inte gjort det heller. Litar inte på folk, särskilt inte unga män mitt i natten.

Dessutom kan jag för lite om nätverk och skit för att vara helt hundra på att jag inte riskerar något om jag lånar ut min uppkoppling.
Citera
2022-08-28, 03:17
Medlem
Du gjorde rätt, skulle aldrig ge ut mitt till mina grannar. Aldrig!
Citera
2022-08-28, 03:17
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YugLdd
Hade inte gjort det heller. Litar inte på folk, särskilt inte unga män mitt i natten.

Dessutom kan jag för lite om nätverk och skit för att vara helt hundra på att jag inte riskerar något om jag lånar ut min uppkoppling.

Exakt detta.

Och hur svårt är det att kontakta mamma under tider på dygnet när hederligt folk är vakna och det finns mängder av gratis wifi?
Senast redigerad av lemonzhello 2022-08-28 kl. 03:22.
Citera
2022-08-28, 03:44
Medlem
Han kunde ju använt det till vad som. Idag är ens datorkonto lika farligt att lämna ut som BankID. Det kan skickas eller ladda ner mycket olagligt. Sen kommer de vuxna till innehavaren. Därtill komma mitt i natten? Har han ingen hyfs? Det finns ju mängder av gratis uppkoppling överallt att använda. Tror dessutom inte att någon så pass ung saknar egen uppkoppling i mobilen!
Senast redigerad av KamratBlue 2022-08-28 kl. 03:48.
Citera
2022-08-28, 04:32
Medlem
Bittra svenskar så förutsägbara med bristen på benefit of the doubt. Svenskar antar alltid värsta tänkbara scenariot utan teknisk beläggning och flashback är ju för inte kända som att älska kriser, hitta problem som ej existerar. Om någon är så utanför sin sociala sfär den vågar be om något sånt där och man är paranoid så sätt en fälla där du kollar internettrafiken? Jag hade förmodligen också gjort som TS ska sägas.
Citera
2022-08-28, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarleyCinnamon
Klockan var ett på natten förra fredagen. Jag har precis lagt mig i sängen och börjat slötittat på en serie när det plötsligt ringer på dörren. Detta hör såklart inte till vanligheterna, så jag blir inledningsvis lite rädd att det har hänt något allvarligt. Men jag drar ändå på mig en t-shirt och öppnar dörren till lägenheten. Framför mig står en ung kille i 19-20-årsåldern som börjar prata engelska. Han berättar för mig att han är en nyinflyttad utbytesstudent och att han behöver nå sin mamma. Han har inget internet och frågar om han kan få låna mitt Wi-Fi.

Jag är något kort i tonen och svarar undvikande, inte för att vara otrevligt utan mest för att jag är lite överraskad över den lite pinsamma situationen. Säger att jag inte har lösenordet nedskrivit och att jag i så fall måste rota fram det, vilket är sant. Han ber om ursäkt, önskar mig en trevlig kväll och går tillbaka till sin kvart.

Frågan som nu plågat mig i över en vecka lyder...Är jag en hemsk människa? Får ju en klump i magen när jag tänker på det som skett. Att jag bara borde ha lånat ut mitt Wi-Fi till honom och inte varit så jävla undvikande. Även om det som sagt berodde på att jag inte var beredd på att det skulle ringa på någon mitt i natten.

Låter väl patetiskt att älta det här..
Svenskar är inte kapabla till att hjälpa sina medmänniskor. Här kommer en nyanländ utbytesstudent och ber DIG - en pursvensk - om hjälp. Du avfärdar honom. Tyvärr är detta endast början på hans problem i det landet. Alla svenskar är likadana. I det här fallet hade han tur att svensken som öppnade dörren inte ringde polisen. Känner med honom. Jag hade hjälpt honom och bjudit honom på mat. Det är så man gör i den här världen (utanför Sverige menar jag).
Citera
2022-08-28, 05:37
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Svenskar är inte kapabla till att hjälpa sina medmänniskor. Här kommer en nyanländ utbytesstudent och ber DIG - en pursvensk - om hjälp. Du avfärdar honom. Tyvärr är detta endast början på hans problem i det landet. Alla svenskar är likadana. I det här fallet hade han tur att svensken som öppnade dörren inte ringde polisen. Känner med honom. Jag hade hjälpt honom och bjudit honom på mat. Det är så man gör i den här världen (utanför Sverige menar jag).
Har du Alltid nykokt saft och nybakade bullar hemma?
Citera
2022-08-28, 05:38
Medlem
Varför i helvete öppnade du.

Men när du nu öppnade så skulle du skällt ut fan skapet för att han störde dig så sent på natten.
Citera
2022-08-28, 05:40
Medlem
Jag hade inte ens öppnat dörren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem