Citat:
Ursprungligen postat av
HaveFun
Kan du ge fler exempel? Tycker det är sjukt intressant ämne.
Visst är det! Det har också varit en ögonöppnare. Jag har aldrig riktigt fattat vad som varit annorlunda med min pappa, förrän i vuxen ålder då jag lärt mig om det här med högfungerande autism. Jag är inte längre arg på samma sätt, för det var inget som min pappa kunde styra över. Han gjorde verkligen sitt bästa, men han nådde verkligen inte fram för det mesta.
Min pappa var mycket bortrest när jag var liten. När han väl kom hem så försökte han leva vanligt familjeliv, men allt och alla frustrerade honom hela tiden. Folk sa fel saker och gjorde fel saker. Han blev lätt besviken, ledsen och arg. När han blev frustrerad så spårade han liksom ur. Han kunde liksom börja frusta och fick ett väldigt besynnerligt rörelsemönster, där han liksom knöt händerna, skakade på axlarna och bet ihop. Sedan försvann han någon timme, och sedan kom han tillbaks och låtsades som om inget hänt. Jag var livrädd varje gång det hände, men tänkte att det är väl så pappor gör. Jag förstod tidigt att det var något bara hände hemma, och inte när pappa var på jobbet eller träffade vänner, utan bara när han "var sig själv".
Att vara i hans närhet betydde att man antingen lyssnade på hans extremt långa utläggningar om saker som omöjligt kunde intressera någon annan än honom själv, eller så blev man helt ignorerad. Jag var så rädd för honom, att jag alltid lyssnade artigt, och hans monologer kunde bokstavligen pågå i timmar.
Minns att han verkligen kunde bli rasande över konstiga saker. Det kunde handla om andras frisyrer och strumpor. Han blir så förbannad över att små barn "rockar sockan", att han låser in sig på toaletten. Olika strumpor gör honom inte bara arg, utan okontrollerbart arg.
Jag fick en historia berättat för mig, från när han var ung. Farsan var i tonåren, och hans äldre bror låg i lumpen och kom hem på permis. Hans bror hade klippt sig i en kortare frisyr än vanligt, och farsan spårade ur. Grät, skrek, slog i väggarna. Observera att han var typ sexton.
En annan sak är att han blir arg när något händer som han inte "godkänt". Det ligger kanske i skärningspunkten mellan patriarkal kultur och autism, men om någon i släkten flyttar eller söker en utbildning så anser han han att han skulle ha konsulterats först, av någon anledning. Så när barnbarnet kommit in på Handels, är jublande glad och blir gratulerad av alla - så är pappa rasande och blir otrevlig. Han hade nämligen rekommenderat en annan utbildning, vid ett annat lärosäte. Så var det under hela min uppväxt. Man fick skaffa lägenheter, vänner och jobb i smyg, eftersom han anser sig ha veto i dessa frågor hos andra människor. Det har varit extremt påfrestande att behöva smussla, till och med när man själv är medelålders.
En annan grej är att han inte kan skilja engångshändelser från återkommande saker. Därmed kan han inte ha överseende med enstaka händelser, utan skäller omedelbart ut människor första gången de kommer försent, oavsett om de kommit i tid i 25 år. Därtill har han förstått att han har svårt att förstå att människor gör misstag. Han tillskriver alldeles för lätt andra människor onda intentioner. Därför var man alltid livrädd för att göra ett endaste, litet misstag - för det kunde bli världens scen av det.
Sedan har förstått att han är högfungerande autist så har jag börjat notera en massa grejer som faktiskt är typiskt autistiska, till exempel känslighet för lappar i kläder, känslighet mot "fel" konsistens i mat, fixering vid ords exakta innebörd etc.
Pappa slutade jobba när han blev medelålders. Han hade ont överallt, och han var ständigt trött och utmattad av alla intryck under arbetsdagarna. Man fick väcka honom och nästan övertala honom att gå upp. I efterhand har jag förstått att han blev omöjlig att ha att göra med på jobbet, eftersom han skulle ha saker på sitt sätt hela tiden, och det blev värre med åren.
Sista tiden jobbade han med en egen liten verksamhet som i stort sett alltid gått med förlust. Huvudsaken för honom är att han får göra saker på sitt sätt, och att göra det han vill göra.
Jag tycker väldigt mycket om honom, men det är lite orättvist att man ställt samma krav på honom som på en vanlig man, genom hela livet. Det har han lidit mycket av.