2024-10-23, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Redan som barn fattade man ju att något inte står rätt till när man ena sekunden hotas till livet och i andra sekunden får frågan varför man är rädd. Så ja hon kunde väl se att man var rädd.
Sen är det ju nu längesen man lärde sig om asperger och kunnat lägga ihop ett och ett.

Min tvillingsyster säger att hon ofta brukade få höra av sina vänner att hon sa så grova och hemska saker som hon tog som helt normala. Eller att man själv var hemma hos vänner som fick skäll utan att man ens uppfattade det. Typ, va fick du skäll? jag som höll på att somna härborta.
Autister är inte känslostyrda och blir inte ledsna och sårade så enkelt som vanliga personer blir. Det räcker med att någon säger en oskyldig kommentar som man uppenbarligen inte menar, typ ”du är dum” eller ”du är ful” för att få en vanlig person att bli sårad. Det är framför allt kritik som vanliga personer inte kan ta, utan att låta känslorna spilla över.

Men att någon är ledsen ser de såklart
Citera
2024-10-23, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippi-Negerkung
Autister är inte känslostyrda och blir inte ledsna och sårade så enkelt som vanliga personer blir. Det räcker med att någon säger en oskyldig kommentar som man uppenbarligen inte menar, typ ”du är dum” eller ”du är ful” för att få en vanlig person att bli sårad. Det är framför allt kritik som vanliga personer inte kan ta, utan att låta känslorna spilla över.

Men att någon är ledsen ser de såklart

Oj vilken expert du är. Jag tror mer det beror på att autisterna blivit härdade då de blivit kallade dumma och fula hela livet.
Citera
2024-10-30, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Oj vilken expert du är. Jag tror mer det beror på att autisterna blivit härdade då de blivit kallade dumma och fula hela livet.
Ingen har sagt det till mig. Nu står jag förvisso bara i kö för utredning men mycket pekar på det…
Citera
2024-11-03, 15:05
Medlem
Hovslättsmannen Qoute "Det är hemskt. Vad du än tar dig för, så gör det föräldern frustrerad och arg. Du kan inte vara som ett vanligt barn eller tonåring, för du är tvungen att bli någon sorts minivuxen som svarar upp till den autistiske förälderns förväntningar. Föräldern ser inte dina behov, och märker till exempel inte om du är ledsen, förrän du börjar gråta. Och då blir autistföräldern så sensoriskt överbelastad att allt fokus ligger på att få tyst på dig, när fokus borde ha legat på att trösta." Unqoute

100% likt mina egna upplevelser, orden skulle kunna vara tagna från min egen mun.
Själv trodde jag att alla barn växte upp så, när jag var liten. Jag var dessutom ensambarn
så jag hade ingen att bolla plank med.

OT: Förlåt Flashbackare, jag är ny på plan och vet ännu inte hur man quoterar i block som ni andra
gör.
Citera
2024-12-03, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Hur är det att växa upp med en eller två föräldrar som är autistiska? Någon som har egna erfarenheter av detta?

Autister är ju inte likadana. De har egna personligheter som alla andra. Autister är inte alla arga, känslosamma, avtrubbade eller något annat...

Däremot kan NPF-föräldrar vara tröttare än andra föräldrar, eftersom vardagen påverkar dem mer. Intryckskänslighet osv. Orken räcker inte alltid till.

Hur är det att växa upp med en autistiskt förälder? Finns inget entydigt svar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in