2024-12-13, 23:46
Medlem
zopicloneds avatar
Varfr r inte Ola Rapace med i den hr, har hans karaktr dtt eller?
Citera
2024-12-14, 00:21
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zopicloned
Varfr r inte Ola Rapace med i den hr, har hans karaktr dtt eller?
Ola Rapaces karaktr i den ursprungliga filmen spelas i hr av Jonas Karlsson. Ola Rapace r inte med eftersom hans sviniga beteende resulterat i att han i stort sett anses som anstllningsbar inom svensk filmindustri.
Citera
2024-12-14, 00:28
Medlem
zopicloneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Ola Rapaces karaktr i den ursprungliga filmen spelas i hr av Jonas Karlsson. Ola Rapace r inte med eftersom hans sviniga beteende resulterat i att han i stort sett anses som anstllningsbar inom svensk filmindustri.

Aah jag frstr, persona non grata.
Citera
2024-12-14, 13:27
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
nd synd, tycker Rapace r grym i den rollen, klippt och skuren. Han gjorde vl sin debut med den bortglmda serien "7e dagen"? Sedan var han bra i Tusenbrder. Men knns som det brjade g utfr nr han skulle vara ngon actionsnubbe i James Bond.

Har han gjort ngra specifika sviniga grejer? Eller r det bara rent allmnt?
Citera
2024-12-14, 15:17
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
nd synd, tycker Rapace r grym i den rollen, klippt och skuren. Han gjorde vl sin debut med den bortglmda serien "7e dagen"? Sedan var han bra i Tusenbrder. Men knns som det brjade g utfr nr han skulle vara ngon actionsnubbe i James Bond.

Har han gjort ngra specifika sviniga grejer? Eller r det bara rent allmnt?
Han har vl typ kommit undan lite fr lnge fr sitt beteende p olika inspelningar. Till slut har det blivit fr mycket.
Citat:
Jag vet att jag har betett mig illa p inspelningar nr jag sjlv har knt mig sviken eller ledsen. Men nr det du anklagas fr r anonymt, d gr det inte heller att be om urskt, sger han i podden.

https://www.expressen.se/noje/ola-ra...lm-vad-hander/
Citera
2024-12-14, 19:54
Medlem
Klas-Vegass avatar
P svt ikvll. Blir debut fr mig.
Citera
2024-12-15, 00:15
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas

Samma hr. Tyckte att den var underhllande. Blir sllan besviken av Moodysson.
Citera
2024-12-15, 14:53
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas

Oj vad bra att du pminde mig. Hade antecknat det i min kalender men glmt bort det jag inte skulle glmma bort
Vad kul ...
Citera
2024-12-15, 14:53
Medlem
Svartskggs avatar
Den var mycket smre n den gamla filmen.
Citera
2024-12-15, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyllie
gillade filmen massor! men vem r Kompis pappa o VEM R PETER?!

Frgor som knappast fick ett svar.

Sg filmen nyligen p SVT, lite kluven men jag tror jag gillar den, lite feelgood-knsla och man tycker om flera av karaktrerna.
Moodysson hade skert stora ambitioner med filmen men hade behvt en Bergman-budget fr att g mer p djupet fr att trska igenom alla den och trauman, nu hastas mycket igenom och mnga saker faller platt, men han har en bra grundstory helt klart.

Man kan ju inte annat n tycka om Gran och Klas som fortfarande r samma idealister och fortfarande bor i sitt kollektiv.

De tv karaktrer som lmnar mest intryck r Erik och Lena. Erik r egentligen exakt samma person som tidigare, aktivisten, med den skillnad att han ndrat sikter helt. Hans brandtal p smtimmarna hr till filmens hjdpunkter. Lena historik med psykisk sjukdom r ocks gripande, det skildras bra hr att hon r bara ngon dag eller tv frn att tvngsomhndertas.

Sen har vi mnga saker som faller platt. Cecilia Frodes figur blev bara pannkaka. Elisabeth och Birger hade behvt f mer tid bde i genomarbetat manus och i film.

Moodysson hade skert bra ambitioner med Peter-karaktren men det slarvades bort och istllet fr intressanta diskussioner hos publiken blev det bara frvirring.

Sen det sista, Lasse (Jonas Karlsson) hade kanske varit lika bra att inte ha med, det tillfrde inte mycket frutom att Lasse i filmens handling insisterade p att han ville hra Eriks tal som kanske blev filmens roligaste gonblick.
Citera
2024-12-15, 22:10
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Jag tyckte att filmen var smkul p sina hll men fr det mesta dlig. Intressant att den lyfter fram hur labila karaktrerna r, nr dom dyker upp efter 25 r och antingen har gtt djupare ner i trsket, alternativt hycklat sig ur ideal som de inte vare sig kan leva upp till eller avvara. Det r en film som man ser en gng.
Citera
2024-12-17, 09:59
Medlem
Upplyftens avatar
Bra skdisar som gr vertygande rollkaraktrer.

Man kan tycka att det var lite vl mycket fokus p generellt psykiskt mende/lidande , spruckna illusioner och ngon som aldrig kom ur garderoben sexuellt, ngon som blivit sjuklig manipulativ p.g.a. sin hjlplshet

Bitarna dr en del gamla kollektivmedlemmar demonstrerade dels en uppgiven bitterhet ver nutiden och den gamle kommunisten som gjort heltom och blivit en eldig motsats , dock lika indoktrinerat som innan.

Bra nr den ende vuxenpersonen i kollektivet ( sjukvrdsbitrdet) tillsammans med en annan, hamnade p en tonrsfest i grannfastigheten och slppte loss. De enda som inte blev s pretto med ren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in