2022-08-13, 22:42
Medlem
Saknar bondesamhället, fattigdomen, svälten, rövskrapan, utedasset, dyra spelmän för att få lite vettig musik. Det blir så ljust med lampor och skit idag.
Citera
2022-08-13, 22:49
Medlem
Ja 12-timmars arbetsdag vore något. Även jobba på lördagar.
Eller inte.
Citera
2022-08-13, 22:59
Medlem
When people are stripped of identity they develop nostalgia.
Citera
2022-08-13, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Tja alla flashbackare! Jag är under 20 år men känner fortfarande sån extrem saknad för det Sverige jag växte upp i. Känns som hela Sverige och kulturen mm. Är helt förändrad, håller ni med? Vad saknar ni?
Oj. Då kan du tänka dig hur de som är födda för flera decennier sedan upplever Sverige idag, jämfört med tidigare.

Sverige var för några decennier sedan ett föredöme, en förebild för omvärlden hur ett väl fungerande land skulle se ut. Tryggt, framåtskridande, välfärd, en stark industri med många världskända produkter uppfunna och producerade i Sverige.

Svenskheten ifrågasattes inte. Kalle Anka kunde visas på julafton utan att ifrågasättas och dömas som rasistiskt. Ordet rasism användes inte förutom på geografi- och historielektionerna om vissa andra länder, i våra homogent sammansatta klassrum. Någon PK-media fanns inte eftersom den ej behövdes.

Barn rånades inte, gruppvåldtäkter hörde vi inte talas om, bilar brann inte mer än vid någon trafikolycka, ingen kastades från balkongen och hedersrelaterat våld var ett begrepp som inte fanns i svenska språket. Skjutningar skedde ytterst sällan och ramadan visste ingen genomsnittlig svensk vad det var för något. Inga påskkärringar syntes förutom just till påsk. Då främst på skärtorsdagen. Ord som jihadism fanns inte ens i vår vildaste fantasi och till Afghanistan var det faktiskt inte ovanligt att en del svenskar reste som turistmål.

I Tensta och Rinkeby stod det svenska och finska efternamn på ytterdörrarna. Våra grannar, finländarna, hade kommit hit, inte för att leva på bidrag, utan för att direkt börja arbeta inom den blomstrande svenska industrin. Välfärden utökades och alltfler olika förmåner skapades av våra politiker. Varje ort och större förort, typ Vällingby och Farsta, hade alla en Försäkringskassa, som vi kunde besöka om det var något vi undrade, behövde tillhandahålla oss blanketter eller lämna in dylika.

Alla skolor hade vaktmästeri med en snäll vaktmästare, som hjälpte oss om vi behövde ringa hem. Skolorna hade kurator, studievägledare, skolsyster, talpedagog och ingen kallade någonsin någon för ”hora”. Var det stökigt i klassrummet kunde rektorn tillkallas, någon elev hamna i korridoren och kvarsittning var en vanlig åtgärd lärarna använde. Något mord på varken lärare eller elev i skolmiljön fanns inte på världskartan. Inga väktare behövdes och om någon visade sig ha använt droger, tyckte vi att det var fruktansvärt och något vi upplevde som främmande. ”Flourtanterna” kom på regelbundna besök och där satt alla elever och gurglade ikapp.
Senast redigerad av Sorgensvart 2022-08-13 kl. 23:04.
Citera
2022-08-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag är född på 70-talet. När vi ungdomar gick ut och festade så kunde tjejer gå till och från krogen utan att bli våldtagna av en grupp babianer från Mellanöstern. Det är tråkigt att man inte kan göra så i dagens Sverige.
Helt sant. Mitt i natten gick ungdomarna genom stan medan sommarsolen började vakna till liv igen.
Citera
2022-08-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaskaSteg
Jag får ibland en nostalgisk känsla, som nästan gör ont, om en tid i Sverige jag aldrig upplevde själv.

Är väldigt nära till mina mor- och farföräldrar och lyssnar glatt på dem.

Ja tänk ett tryggt Sverige fritt från ohyra och smuts. Det var bättre förr, det är jag helt övertygad om.
Det kan jag skriva under på. Att vara svensk var det bästa man kunde vara. Sverige var en förebild för hela omvärlden. Så oskyldigt var vårt land på något sätt. Vi ville så väl men blev ”abused”!
Citera
2022-08-13, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaskaSteg
Jag får ibland en nostalgisk känsla, som nästan gör ont, om en tid i Sverige jag aldrig upplevde själv.

Är väldigt nära till mina mor- och farföräldrar och lyssnar glatt på dem.

Ja tänk ett tryggt Sverige fritt från ohyra och smuts. Det var bättre förr, det är jag helt övertygad om.
Passa på att lyssna till dem. De har sett ett annat Sverige som aldrig mer kommer tillbaka. Ett betydligt oskuldsfullare land. Nu känns Moder Svea rätt så skändad, tyvärr. Det har snabbt gått utför.
Citera
2022-08-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Saknar det nåt enormt.
Multikultiprojektet har förstört hela sverige.

Tidigare fanns det inte så många grupperingar i sverige.

Nu finns massvis och alla hatar varandras åsikter.

Vi har ghetton, bomber, granatattacker, mord varje dag.

Sverige va mer inkluderande förut.
Man kände en stor gemenskap med hela sveriges befolkning. För vi hade alla samma traditioner och värderingar.

Man hamnade på sjukhus och kunde prata svenska med alla. Och läkare osv svarade på svenska.

Det fanns inte några blattejobb på den tiden.
Idag har tex taxi/busschaufför blivit ett blatteyrke.

Tidigare va alla svenskar.

Vad jag vill komma fram till är att alla va svenskar.
Lika barn leka bäst som man säger
Stämmer till hundra procent. Man kände igen sig och landet var vårt. Alla delade samma gemenskap, på något sätt.
Citera
2022-08-13, 23:19
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Tja alla flashbackare! Jag är under 20 år men känner fortfarande sån extrem saknad för det Sverige jag växte upp i. Känns som hela Sverige och kulturen mm. Är helt förändrad, håller ni med? Vad saknar ni?

Sverige idag är exakt samma skit som 2010. Mycket större skillnad var det innan 2000, 1990 osv. Det var en helt annan värld.
Citera
2022-08-13, 23:20
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Jag är född på 70-talet. När vi ungdomar gick ut och festade så kunde tjejer gå till och från krogen utan att bli våldtagna av en grupp babianer från Mellanöstern. Det är tråkigt att man inte kan göra så i dagens Sverige.

Jag hade kanske inte använt samma ord som dig med ja säkerheten är en stor del av vad jag saknar!
Citera
2022-08-13, 23:21
Medlem
Citat:

Jag är också född på 70-talet och tänker ofta på vilket Sverige jag växte upp i och vad mina barn får växa upp i.
Hur ett att världens bästa länder förvandlats till ett dysfunktionellt samhälle där flera partiers valkampanjer handlar om att införa ett tredje kön.
Citera
2022-08-13, 23:21
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Saknar det nåt enormt.
Multikultiprojektet har förstört hela sverige.

Tidigare fanns det inte så många grupperingar i sverige.

Nu finns massvis och alla hatar varandras åsikter.

Vi har ghetton, bomber, granatattacker, mord varje dag.

Sverige va mer inkluderande förut.
Man kände en stor gemenskap med hela sveriges befolkning. För vi hade alla samma traditioner och värderingar.

Man hamnade på sjukhus och kunde prata svenska med alla. Och läkare osv svarade på svenska.

Det fanns inte några blattejobb på den tiden.
Idag har tex taxi/busschaufför blivit ett blatteyrke.

Tidigare va alla svenskar.

Vad jag vill komma fram till är att alla va svenskar.
Lika barn leka bäst som man säger

Preach!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in