2014-05-09, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Senapstjuven
Eller så är folk kanske trötta på att allting ska va så in i helvetes politiskt korrekt att man knappt kan öppna käften utan att folk blir kränkta till höger och vänster. Bara en vild gissning.

Konstigt att andra personer kan anpassa sig till att inte säga neger om mörkhyade tycker det är nedvärderade. Det kanske är så att du är en liten fisunge som vill ha din vilja igenom oavsett vad?
Citera
2014-05-09, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Är väl dock inte hela sanningen. Anledningen till varför det är tabu på ordet är väl snarare att det är starkt förknippat med engelskan "nigger" som främst användes som skällsord under de gamla goa slavtiderna i USA.

Delvis, men användningen av ordet "neger" fördaterat ordet "nigger", så det känns mer som en efterkonstruktion att det skulle vila någon värde i användningen av det, när det rätt och slätt bara betyder "svart". Fast det är klart, i dagens negerland med kränkta Kitimbwa Sabuni så är all titulering annan än "afrosvensk" rasistisk, fascistisk och nazistisk.
Citera
2014-05-09, 09:15
Medlem
Senapstjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhippedCum
Konstigt att andra personer kan anpassa sig till att inte säga neger om mörkhyade tycker det är nedvärderade. Det kanske är så att du är en liten fisunge som vill ha din vilja igenom oavsett vad?
Kan tyckas, eller så är det bara du som är en liten äcklig PK-hora som tvunget ska gälla över allt som inte spelar någon som helst jävla roll.
Citera
2014-05-09, 09:22
Bannlyst
Citat:
Kan tyckas, eller så är det bara du som är en liten äcklig PK-hora som tvunget ska gälla över allt som inte spelar någon som helst jävla roll.

Uppenbarligen spelar det roll om mörkhyade blir kränkta av det, är det inte enklare att bara ge fan i att säga "neger" än att fortsätta?

Sen att jag är en äcklig PK-hora var väl lite lågt jag skall försöka hjälpa dig på alla sätt jag kan för att du ska komma ifrån din sjuka verklighetsbild, oroa dig inte <3
Citera
2014-05-09, 09:39
Medlem
Senapstjuvens avatar
Citat:
Uppenbarligen spelar det roll om mörkhyade blir kränkta av det, är det inte enklare att bara ge fan i att säga "neger" än att fortsätta?

Sen att jag är en äcklig PK-hora var väl lite lågt jag skall försöka hjälpa dig på alla sätt jag kan för att du ska komma ifrån din sjuka verklighetsbild, oroa dig inte <3
Ja, det var kanske lite väl grovt Men jag uppskattar att du har ett stort intresse för min mentala hälsa, dessvärre tror jag snarare det är du som behöver en verklighetsjustering.
Citera
2014-05-09, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ja, det var kanske lite väl grovt Men jag uppskattar att du har ett stort intresse för min mentala hälsa, dessvärre tror jag snarare det är du som behöver en verklighetsjustering.

Ja, jag anser att din mentala hälsa ligger i riskzonen och du behöver ett uppvaknande, så jag står gärna till tjänst. Men då måste DU själv vilja ta emot hjälp också.

Om mörkhyade inte vill bli kallade "neger" för att det är förknippat med engelskans "nigger" då det påminner det om slavtiden, så respekterar man det och slutar säga det. Om nu JAG och nästan resten av världen har insett detta kanske det är du som behöver ett uppvaknande (bara en vild gissning).
Citera
2014-05-09, 15:50
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkvarts
Delvis, men användningen av ordet "neger" fördaterat ordet "nigger", så det känns mer som en efterkonstruktion att det skulle vila någon värde i användningen av det, när det rätt och slätt bara betyder "svart". Fast det är klart, i dagens negerland med kränkta Kitimbwa Sabuni så är all titulering annan än "afrosvensk" rasistisk, fascistisk och nazistisk.

Samtidigt är det svårt att förstå hur "n-ordet" egentligen har för laddning.

Jag tänker på dr Kings odödliga " I have a dream" tal 1963. Där talar han flera gånger om "the american negro" utan att någon blir särskilt bestört.
http://www.archives.gov/press/exhibits/dream-speech.pdf

Har "n-ordet" olika laddning ifall det sägs svarta emellan jämfört mellan svarta-vita?
Citera
2014-05-09, 16:56
Medlem
Senapstjuvens avatar
Citat:
Ja, jag anser att din mentala hälsa ligger i riskzonen och du behöver ett uppvaknande, så jag står gärna till tjänst. Men då måste DU själv vilja ta emot hjälp också.

Om mörkhyade inte vill bli kallade "neger" för att det är förknippat med engelskans "nigger" då det påminner det om slavtiden, så respekterar man det och slutar säga det. Om nu JAG och nästan resten av världen har insett detta kanske det är du som behöver ett uppvaknande (bara en vild gissning).
Nu är det ju knappast så att alla negrar tar illa vid sig av ordet. Och var går egentligen gränsen för hur många personer som ska behöva känna sig kränkta över ett ord innan hela landet bojkottar det?

Och om du tycker att min mentala hälsa är i riskzonen för att jag fortfarande använder ordet neger, så är jag nog långt ifrån ensam om den diagnosen.
Senast redigerad av Senapstjuven 2014-05-09 kl. 17:00.
Citera
2014-05-09, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Samtidigt är det svårt att förstå hur "n-ordet" egentligen har för laddning.

Jag tänker på dr Kings odödliga " I have a dream" tal 1963. Där talar han flera gånger om "the american negro" utan att någon blir särskilt bestört.
http://www.archives.gov/press/exhibits/dream-speech.pdf

Har "n-ordet" olika laddning ifall det sägs svarta emellan jämfört mellan svarta-vita?

Min uppfattning bygger delvis på populärkultur, men tumregeln verkar vara att "nigger" är nedlåtande oavsett om en svart eller vit säger det, medan "nigga" är negrernas eget ord som de använder sinsemellan. "Negro" är precis som svenskans "neger" ett objektivt beskrivande ord, men som p. g. a. samhällets "framsteg" ifrån "rasism" ändå ses som nedlåtande eftersom det syftar på den korkade negern som har låg IQ, är våldsam och bäst hör hemma i ett apartheidliknande Amerika.

Kuriosa: negresser benämndes även länge "negrinnor".

Själv tycker jag att neger är ett bra ord, även om jag ofta anammar svengelska och säger nigger när jag blir synnerligen uppretad eller förbannad över all djävulskap som de svarta liven alltför ofta ställer till med.
Citera
2014-05-09, 19:15
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkvarts
"Negro" är precis som svenskans "neger" ett objektivt beskrivande ord, men som p. g. a. samhällets "framsteg" ifrån "rasism" ändå ses som nedlåtande eftersom det syftar på den korkade negern som har låg IQ, är våldsam och bäst hör hemma i ett apartheidliknande Amerika.

Jag måste på det bestämdaste hävda att dr Kings tal var allt annat än nedlåtande.
Citera
2014-05-09, 19:43
Medlem
HerrRobots avatar
Kanske är fel tråd, men vad ska man säga för att beskriva en svart person, för att inte kränka någon?
Funkar svart eller måste man krysta fram något med "afro-"?

För neger är väl helt censurerat i Sverige nu?
Språket blir fattigare och konstlat istället för att utvecklas pga kränkhetshysterin.
Citera
2014-05-09, 21:00
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrRobot
För neger är väl helt censurerat i Sverige nu?
Helt censurerat är en överdrift.

Många verkar dock tycka om att provocera genom att nyttja order neger likt treåringar som tycker om att säga bajs i tid och otid, och reagerar ungefär lika obstinat som när treåringar blir uppmanade att inte sägs bajs när det inte passar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in