2014-04-23, 00:42
Medlem
Pyroclasss avatar
Vad fyller de/dem för egentlig funktion? Blir inte budskapet alltid detsamma om man skulle byta ut dessa två mot ett enskilt, ex alla de/dem blir dom?

Vad är för- och nackdelarna med att bevara de/dem? Jag ser bara nackdelar
Citera
2014-04-23, 08:52
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyroclass
Blir inte budskapet alltid detsamma om man skulle byta ut dessa två mot ett enskilt, ex alla de/dem blir dom?
Det är väl bara att experimentera själv? Om din teori stämde så borde ju t.ex. 1 & 2 betyda exakt samma sak.

1. Vem ser de?
2. Vem ser dem?
Citera
2014-04-23, 16:29
Medlem
Pyroclasss avatar
Okej, nu förstår jag. Synd bara att man inte använder de/dem i talspråket medan man till exempel skiljer på jag och mig. Antagligen är det eftersom de och dem låter ganska lika.

Frågan är vad mitt argumenterande tal skall handla om nu....
Citera
2014-04-23, 18:36
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Det är väl bara att experimentera själv? Om din teori stämde så borde ju t.ex. 1 & 2 betyda exakt samma sak.

1. Vem ser de?
2. Vem ser dem?
Den information som finns i talets prosodi överförs på ett ganska intrikat sätt till den information som ligger i skriftens »de« / »dem«. Här är ett försök att avbilda talets prosodi:
1. Vem ser dom.
2. Vem ser dom?
Med en nykters envishet upprepar jag att det var en informationsförlust när man på 1970-talet experimenterade med att skriva »dom«. Det gör vi inte om i brådrasket.
Citera
2014-04-25, 12:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Med en nykters envishet upprepar jag att det var en informationsförlust när man på 1970-talet experimenterade med att skriva »dom«. Det gör vi inte om i brådrasket.

Här finns ett exempel från ett utdrag ur ett inlägg på FB i ett annat forum:

Skål!
Citera
2014-04-27, 12:56
Medlem
Kan ni komma på ett exempel på varför vi behöver dem och dem?
Jag tänker mig ett exempel som visar att (de/dem) är viktiga för att skilja på subjekt respektive objekt.

(Quota gärna detta meddelande när ni svarar)

Tack!
Citera
2014-04-27, 13:23
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floz
Kan ni komma på ett exempel på varför vi behöver dem och dem?
Jag tänker mig ett exempel som visar att (de/dem) är viktiga för att skilja på subjekt respektive objekt.

(Quota gärna detta meddelande när ni svarar)

Tack!
Att man inte orkar läsa 166 sidor fattar jag, men att inte ens orka fyra inlägg upp?
Citera
2014-04-27, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Att man inte orkar läsa 166 sidor fattar jag, men att inte ens orka fyra inlägg upp?

jo, jag såg den innan jag posta. Men just då förstod jag inte vad ni menade. Läste om inlägget

1. Vem ser de?
2. Vem ser dem?

och nu fattar jag.

tack!
Senast redigerad av Floz 2014-04-27 kl. 14:28.
Citera
2014-05-08, 22:45
Medlem
Mantrats avatar
Negrer

Vad innebär ordet (pl) negrer? Att det är så att man ser svarta som ett kollektiv endast, eller är ordet på något sätt objektivt och deskriptivt?
Citera
2014-05-08, 22:47
Medlem
"Ordet förekommer i svenskan sedan 1680 och det kommer via det tyska, franska och spanska ordet av latinets "niger", som betyder svart."

- Wikipedia

Så jävla svårt var det. Objektivt och deskriptivt, med andra ord. Det är först på senare dagar som politiskt korrekt agenda bestämt att det är nedlåtande att kalla en svart människa för svart. Komiskt.

Frågan hör f. ö. inte hemma i Filosofi.
Citera
2014-05-08, 22:53
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkvarts
"Ordet förekommer i svenskan sedan 1680 och det kommer via det tyska, franska och spanska ordet av latinets "niger", som betyder svart."

- Wikipedia

Så jävla svårt var det. Objektivt och deskriptivt, med andra ord. Det är först på senare dagar som politiskt korrekt agenda bestämt att det är nedlåtande att kalla en svart människa för svart. Komiskt.

Frågan hör f. ö. inte hemma i Filosofi.

Är väl dock inte hela sanningen. Anledningen till varför det är tabu på ordet är väl snarare att det är starkt förknippat med engelskan "nigger" som främst användes som skällsord under de gamla goa slavtiderna i USA.
Citera
2014-05-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Är väl dock inte hela sanningen. Anledningen till varför det är tabu på ordet är väl snarare att det är starkt förknippat med engelskan "nigger" som främst användes som skällsord under de gamla goa slavtiderna i USA.

Och ändå finns det folk som fortsätter använda ordet fast att den berörda gruppen klart och tydligt påpekat att det ej uppskattas.
Ett gäng mobbare.
Skadar för att dom kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in