Okej, nu förstår jag. Synd bara att man inte använder de/dem i talspråket medan man till exempel skiljer på jag och mig. Antagligen är det eftersom de och dem låter ganska lika.
Frågan är vad mitt argumenterande tal skall handla om nu....
Det är väl bara att experimentera själv? Om din teori stämde så borde ju t.ex. 1 & 2 betyda exakt samma sak.
1. Vem ser de?
2. Vem ser dem?
Den information som finns i talets prosodi överförs på ett ganska intrikat sätt till den information som ligger i skriftens »de« / »dem«. Här är ett försök att avbilda talets prosodi:
1. Vem ser dom.
2. Vem ser dom?
Med en nykters envishet upprepar jag att det var en informationsförlust när man på 1970-talet experimenterade med att skriva »dom«. Det gör vi inte om i brådrasket.
Med en nykters envishet upprepar jag att det var en informationsförlust när man på 1970-talet experimenterade med att skriva »dom«. Det gör vi inte om i brådrasket.
Här finns ett exempel från ett utdrag ur ett inlägg på FB i ett annat forum:
Jag och två tjejkompisar började sitta och surra om våra karlar, och dom sa att dom kan knappt leva utan dom utan dom måste ringa minst 10 gånger på en dag åt dom. Dom blir sura om dom sitter för långt från dom.
Kan ni komma på ett exempel på varför vi behöver dem och dem?
Jag tänker mig ett exempel som visar att (de/dem) är viktiga för att skilja på subjekt respektive objekt.
Kan ni komma på ett exempel på varför vi behöver dem och dem?
Jag tänker mig ett exempel som visar att (de/dem) är viktiga för att skilja på subjekt respektive objekt.
(Quota gärna detta meddelande när ni svarar)
Tack!
Att man inte orkar läsa 166 sidor fattar jag, men att inte ens orka fyra inlägg upp?
"Ordet förekommer i svenskan sedan 1680 och det kommer via det tyska, franska och spanska ordet av latinets "niger", som betyder svart."
- Wikipedia
Så jävla svårt var det. Objektivt och deskriptivt, med andra ord. Det är först på senare dagar som politiskt korrekt agenda bestämt att det är nedlåtande att kalla en svart människa för svart. Komiskt.
"Ordet förekommer i svenskan sedan 1680 och det kommer via det tyska, franska och spanska ordet av latinets "niger", som betyder svart."
- Wikipedia
Så jävla svårt var det. Objektivt och deskriptivt, med andra ord. Det är först på senare dagar som politiskt korrekt agenda bestämt att det är nedlåtande att kalla en svart människa för svart. Komiskt.
Frågan hör f. ö. inte hemma i Filosofi.
Är väl dock inte hela sanningen. Anledningen till varför det är tabu på ordet är väl snarare att det är starkt förknippat med engelskan "nigger" som främst användes som skällsord under de gamla goa slavtiderna i USA.
Är väl dock inte hela sanningen. Anledningen till varför det är tabu på ordet är väl snarare att det är starkt förknippat med engelskan "nigger" som främst användes som skällsord under de gamla goa slavtiderna i USA.
Och ändå finns det folk som fortsätter använda ordet fast att den berörda gruppen klart och tydligt påpekat att det ej uppskattas.
Ett gäng mobbare.
Skadar för att dom kan.