Citat:
Ursprungligen postat av
extendedhuman
Ordet fitta betyder väl egentligen fuktig strandmark eller nåt liknande. De som oftast använder fitta som skällsord, är kvinnor. Det är iaf min erfarenhet.
Nu förstår jag inte. Ska vi börja utreda vad ord betydde på vikingatid och medeltiden? Vad spelar det för roll? Fitta har hetat fitta i meningen kvinnans underliv längre än du levt. Och även använts som svärord långt innan du föddes.
Mobil är befäst i svenska språket sedan 1700-talet. Men inte i betydelsen telefon. För det fanns ju inga telefoner då. Otroligt men samt. : D Mobil har man sagt sedan 1990 när man menar mobiltelefon. När jag använde ordet mobil före 1990 (vilket jag gjorde) så tänkte jag aldrig nånsin på en telefon. Nu tänker jag genast på en telefon. Ordet har fått ytterligare en betydelse och används mer i dess nya form än det gjorts förut. Så har det alltid varit ens oes. De är inte statiska. De kan ändras i stavning, hur man böjer och även i betydelse.
Fitta har använts som könsord länge. Och likaså länge som svärord. Vilket ju definitivt befäster det jag påstår - att ord ändrar mening eller får en annan laddning med åren. I detta fall neger och negeoid. Eller ordet negro som förut betydde en färg, men sen kom att också betyda hudfärg och härstamning från Afrika. Nu har det precis som fitta fått en negativ laddning.