2015-07-29, 13:32
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senapstjuven
Det är det inte. Det är principen. Att förbjuda ett ord bara för att PK-rörelsen fått för sig det är bara efterblivet.

Det här summerar det hela rätt bra.

Jag kan definitivt hålla med om att man bör tänka sig för när man använder ord som kan uppfattas som stötande, men att mer eller mindre förbjuda dem? Nja...

Reaktionerna kring ordet "neger" är ju på många sätt fascinerande, om man nu ska överanalysera fenomenet. Jag tänker osökt på censuren av Pippi Långstrump där pappan numera kallas för "__kung" då "negerkung" anses vara stötande. Fair enough, men det som i mina ögon verkligen är rasistiskt i Pippi är inte bruket av ordet "neger", utan faktumet att pappan hamnar på en ö i Söderhavet och tycks bli befordrad till hövding mer eller mindre by default. Underförstått; den vite mannen anländer som någon slags frälsare och blir genast erkänd som högre stående än "kurredutterna". Detta debatteras dock inte utan den ytliga antirasismen bryr sig bara om att ordet neger råkade förekomma.

Samma sak (om än med ordet "svarting" i stället för "neger") kan sägas om drevet mot Bo Hansson efter hans mindre lyckade formulering i radio härom året. Det han sa ("Nej, inte en svarting till") var tveklöst rasistiskt. Inte på grund av att han använde ordet "svarting", utan på grund av att han gav uttryck för önskemål om färre färgade spelare i sitt lag.

Att enbart fokusera på vilka ord som ska vara tillåtna/förbjudna och bortse från kontexten och innebörden i vad som sägs är nästan ofattbart ytligt, men det är precis så som den antirasistiska rörelsen agerar 2015.

Ytterligare två saker på ämnet:

1) Om man inte får säga "neger" och "svarting", hur länge kommer det då att dröja innan orden "färgad" och "mörkhyad" anses vara oacceptabela? Ordens innebörd är ju trots allt nästan exakt likadana som de föregående två orden, om än (för tillfället) mindre laddade. Vi kommer aldrig att komma ifrån att det finns ord som är laddade. Om vi förbjuder dem kommer bara nya ord att användas i deras ställe. Man har då inte löst någonting, det enda man har gjort är att skapa en kontrollerande miljö där folk känner sig tvingade att vakta sin tunga 24 timmar om dygnet. Trots goda intentioner har man skapat ett sämre samhälle än om man låtit bli att göra något.

2) Man hjälper inte någon genom att bekräfta deras upplevelse av kränkthet. Att diskutera huruvida ord som "neger" och "hora" ska vara förbjudna gör bara orden ännu mer laddade och gör dem ännu mer användbara som tillhyggen i heta diskussioner. För 20 år sedan uppfattade män ordet "bög" nästan lika kränkande som ordet "hora" var för kvinnor. Nu har män kommit över bögnojan och de flesta män skulle idag skratta åt den som kallar honom "bögjävel". Min enkla tes är att man måste acceptera att folk kan använda vissa ord och inte bry sig så jävla mycket. Om kvinnor hade ryckt på axlarna åt den som kallar dem "hora" och om vi andra hade skrattat åt den som använder ordet i stället för att bekräfta mottagarens bild om att hennes liv i princip förstörts så hade kvinnor som kollektiv mått betydligt bättre idag. Samma sak med ordet "neger" och mörkhyade. Ord kan bara såra den som själv låter sig såras av dem. Det är bättre (och mer realistiskt att goda resultat uppnås) om man arbetar för att avdramatisera orden i stället för att indirekt arbeta för att fylla dem med ännu mer negativ laddning.
Senast redigerad av RedX 2015-07-29 kl. 13:38.
Citera
2015-07-29, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Ordet är ju en självklar del av det svenska språket och vi ska väl inte behöva ändra vårt språkbruk bara för att en massa krävande afrikanska lycksökare kommit hit. Har man växt upp med ordet så vill man inte byta ut det mot ett mer "korrekt" alternativ.

N-ordet ska användas flitigt, så är det bara: EN NEGER ÄR EN NEGER, EN ZIGENARE ÄR EN ZIGENARE, OCH ONDSKEFULLA, OTACKSAMMA SVARTSKALLAR ÄR DE ALLIHOP!

Om svenska språket inte passar NEGERJÄVLARNA så får de ta och åka hem till afrika igen. Har dock inget emot negrer som anpassar sig och tar seden dit de kommer.

Det har inte med det att göra utan snarare är det vi är lite mer världsvana nu för tiden jämfört med hur det var på 70 talet. Vi har helt enkelt mer vett. Det gäller dock inte alla men nu för tiden är det de flesta. Jag tvivlar på att det är 13% som tycker det är viktigt att tjata om negerbollar etc.

Jag är själv uppväxt med negerbollar och troligen hade jag benämnt svarta som just negrer. Med nya miljöer och nya tider får man ett förändrat språk.
Det var troligen en klassmarkör redan då även om jag inte begrep det. Nu för tiden är det helt klart så och i framtiden så kommer det bara att vara de mest inavlade bonnjävlarna som uttrycker sig på det viset. Varför skulle man vilja sätta en sån boja på sina barn? Eller just det, ni tror ju raskriget kommer emellan....
Citera
2015-07-29, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yippi2
Efter att ha läst kommentarerna på Facebook till Elaine Eksvärd artikel "Louise, påstå inte att du inte vet bättre", så slår det mig hur otroligt viktigt det verkar vara för icke mörkhyade att det ska få använda ordet neger. Ordet neger har för mig alltid vart ett negativt laddat ord och jag kan ärligt inte förstå varför människor envisas med att diskutera att det inte skulle vara det.

Länk till Facbook

Jag har uppmärksammat att ordet blir extra viktigt för grupper som har väldigt lite, eller inget samröre med mörkhyade. Blir ordet ett totem för dessa grupper för att skapa en samhörighetskänsla? Ordbruk och dialekter är starka faktorer i att skapa samhörighet inom en grupp och något man ser inom alla subkulturer osv. Men det förutsätter att ljushyade har ett behov av att skapa ett ”vi” mot ett ”dom”, som i detta fall skulle vara mörkhyade.

Jag som icke färgad man i Stockholm stöter på ordet förvånansvärt ofta. I mitt arbete där vi till större delen tillhör arbetarklass, kan fraser som ”negergöra” osv förekomma dagligen och bland mina vänner kan det pratas om ”negerkukar” eller ”en stor neger”. Jag har själv använt ordet under min uppväxt på samma sätt utan att egentligen reflektera över det. Vi bakade negerbollar och ordet neger användes provokativt för att skapa reaktioner hos sin omgivning. Då hade jag inga mörkhyade vänner och min uppväxt har präglats homogenitet i ursprung och ekonomiska förutsättningar. Att bruka ordet fick inga eller väldigt begränsade konsekvenser.

Men idag har min horisont vidgats aningen och jag inser att ordet neger inte fyller något som helst syfte i mitt vokabulär mer än som ett direkt skällsord. Samtidigt så känner jag inte att jag orkar vara nån PK-polis och tillrättavisa alla som enligt mig missbrukar ordet. Dock förstår jag inte varför personer har ett så stort behov av att använda ett ord som av många uppfattas som mycket kränkande. Min vardag försämras inte överhuvudtaget av att istället säga mörkhyad eller chokladboll. Med minimal ansträngning kan jag alltså fortsätta kommunicera och göra mig förstådd utan att behöva kränka eller förolämpa någon. Varför är det då så otroligt viktigt för vissa att fortsätta säga neger?

Diskussionen blir således vem som äger ordet neger. Rent logiskt enligt mig borde det vara den som ordet har negativa konsekvenser för och inte gruppen som epitetet inte berör.
I USA exempelvis är det helt otänkbart att som icke mörkhyad använda ordet i något som helst officiellt sammanhang. Varför skulle det då vara okej i Sverige?
Blir någon kränkt av ett ord så är det kränkande och det gäller även ord som dvärg, CP, mongo osv….

Jag vill nu veta vilken funktion ordet fyller för dig som är icke färgad och varför just du inte vill sluta använda ordet?
Intressant är också din utbildningsnivå, inkomst och vart i landet du bor. Då jag har föreställningen om att det är viktigare att bruka ordet för människor utan akademisk utbildning av arbetarklass på landsbygden och som sakna direkta relationer till färgade personer. Men det kan mycket väl vara så att jag har fördomar om detta och att det inte är fallet. Louise Andersson tror jag stereotypen för människor som använder ordet neger, där ordet helt saknar konsekvenser. Det känner väldigt bra att det faktiskt fick det i hennes fall med tanke på att ordet är kränkande.

Även om jag tar upp Louise Andersson och Elaine Eksvärd, så handlar diskussionen endast om ordet och hur du som icke färgad använder det och motiverar ditt användande.

Ingen äger ett ord. Man kan äga ett patent att använda ett visst ord som varumärke men ingen kan äga ett ord som sådant. Alltså är det en sorts förtryck att på något som helst sätt förbjuda ordet - diktaturfasoner.

Mitt eget främsta skäl för att använda ordet neger är inte för att kränka den majoritet av människor av afrikanskt ursprung som egentligen inte bryr sig om det och aldrig hade brytt sig om det, såvida inte vita akademiker och en pytteliten minoritet andra människor av afrikanskt ursprung hade blåst upp denna ickefråga till något enormt och i Sverige inte alls aktuellt och att föra talan för majoriteten av ättlingar till afrikaner utan att på något sätt ha blivit ombedd av den att göra det. Mitt skäl är att de idioter som tror att de har åsiktsmonopol ska skakas om i sin självgodhet, inget annat.

Det heter för övrigt var i landet du bor och inget annat. Du vill diskutera en språkfråga men har problem med den enklaste svenska grammatik som att var är en preposition som uttrycker befintlighet och vart är en preposition som uttrycker riktning.
Citera
2015-07-29, 13:38
Medlem
45-70s avatar
Det som är mer intressant är väl varför blev det plötsligt fel att använda ordet neger?
Jag är född på 50-talet och neger har aldrig för mig varit negativt laddat.

Jag tror att många känner sig provocerade av att neger inte längre ska få användas och därför kämpar emot.
Det är svårt att inte misstänka att det är inte negrerna själva som dragit igång karusellen, utan det är vänstermuppar och andra genus och HBTQ flummare som ligger bakom.
Citera
2015-07-29, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX

Jag kan definitivt hålla med om att man bör tänka sig för när man använder ord som kan uppfattas som stötande, men att mer eller mindre förbjuda dem? Nja...

Reaktionerna kring ordet "neger" är ju på många sätt fascinerande, om man nu ska överanalysera fenomenet. Jag tänker osökt på censuren av Pippi Långstrump där pappan numera kallas för "__kung" då "negerkung" anses vara stötande. Fair enough, men det som i mina ögon verkligen är rasistiskt i Pippi är inte bruket av ordet "neger", utan faktumet att pappan hamnar på en ö i Söderhavet och tycks bli befordrad till hövding mer eller mindre by default. Underförstått; den vite mannen anländer som någon slags frälsare och blir genast erkänd som högre stående än "kurredutterna". Detta debatteras dock inte utan den ytliga antirasismen bryr sig bara om att ordet neger råkade förekomma.

Samma sak (om än med ordet "svarting" i stället för "neger") kan sägas om drevet mot Bo Hansson efter hans mindre lyckade formulering i radio härom året. Det han sa ("Nej, inte en svarting till") var tveklöst rasistiskt. Inte på grund av att han använde ordet "svarting", utan på grund av att han gav uttryck för önskemål om färre färgade spelare i sitt lag.

Att enbart fokusera på vilka ord som ska vara tillåtna/förbjudna och bortse från kontexten och innebörden i vad som sägs är nästan ofattbart ytligt, men det är precis så som den antirasistiska rörelsen agerar 2015.

1) Om man inte får säga "neger" och "svarting", hur länge kommer det då att dröja innan orden "färgad" och "mörkhyad" anses vara oacceptabela? Ordets innebörd är ju trots allt exakt likadan som de föregående två orden, om än (för tillfället) mindre laddad. Vi kommer aldrig att komma ifrån att det finns ord som är laddade. Om vi förbjuder dem kommer bara nya ord att användas i deras ställe. Man har då inte löst någonting, det enda man har gjort är att skapa en kontrollerande miljö där folk känner sig tvingade att vakta sin tunga 24 timmar om dygnet. Trots goda intentioner har man skapat ett sämre samhälle än om man låtit bli att göra något.

2) Man hjälper inte någon genom att bekräfta deras upplevelse av kränkthet. Att diskutera huruvida ord som "neger" och "hora" ska vara förbjudna gör bara orden ännu mer laddade och gör dem ännu mer användbara som tillhyggen i heta diskussioner. För 20 år sedan uppfattade män ordet "bög" nästan lika kränkande som ordet "hora" var för kvinnor. Nu har män kommit över bögnojan och de flesta män skulle idag skratta åt den som kallar honom "bögjävel". Min enkla tes är att man måste acceptera att folk kan använda vissa ord och inte bry sig så jävla mycket. Om kvinnor hade ryckt på axlarna åt den som kallar dem "hora" och om vi andra hade skrattat åt den som använder ordet i stället för att bekräfta mottagarens bild om att hennes liv i princip förstörts så hade kvinnor som kollektiv mått betydligt bättre idag. Samma sak med ordet "neger" och mörkhyade. Ord kan bara såra den som själv låter sig såras av dem. Det är bättre (och mer realistiskt att goda resultat uppnås) om man arbetar för att avdramatisera orden i stället för att indirekt arbeta för att fylla dem med ännu mer negativ laddning.

Osäker på om nån vill förbjuda orden i sig. Det är väl snarare att man vill ha folk i TV som har nåt vett i skallen samt ett bra språk. Dessutom hade Bosse plankat in för att titta på matchen. Då är det kanske lite olämpligt att istället för att hålla käft börja tjafsa om svartingar eller whatever.

Vad gäller Pippis pappa så är jag säker på att han fick jobbet på meriter. Du kan ju tänka att det inte finns så många på en söderhavsö som kan konkurrera med en sjökapten varken när det gäller utbildning eller management skills. Dessutom är jag osäker på om det är korrekt att benämna polynesier som negrer. Möjligen balubas.
Citera
2015-07-29, 13:46
Medlem
Galvestonens avatar
Människor som använder ordet är i min mening huvudsakligen personer som inte lägger något negativt värde i det. Det vill säga människor som kommer från övre medelklass/överklass som kanske haft någon adopterad neger i vänskapskretsen, som inte haft några problem med det.

Problemet är att människor idag tar sina känslor som någon absolut lag de vill att världen ska anpassa sig efter. De känner att de vill bli behandlade med respekt för annars upplever de sig som kränkta. Det är lite som ett bortskämt barn, de märker att de får godis när de gråter och då gråter de mycket.

Själv är jag högutbildad, tillhör det högre stratat och säger exakt vad jag vill för att det är skönt att kunna vara sig själv. Jag skiter i vad du tycker, din åsikt är oväsentlig och obetydelsefull utanför det publika rummet och dä är det skönt att kunna vara sig själv.
Citera
2015-07-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Människor som använder ordet är i min mening huvudsakligen personer som inte lägger något negativt värde i det. Det vill säga människor som kommer från övre medelklass/överklass som kanske haft någon adopterad neger i vänskapskretsen, som inte haft några problem med det.

Problemet är att människor idag tar sina känslor som någon absolut lag de vill att världen ska anpassa sig efter. De känner att de vill bli behandlade med respekt för annars upplever de sig som kränkta. Det är lite som ett bortskämt barn, de märker att de får godis när de gråter och då gråter de mycket.

Själv är jag högutbildad, tillhör det högre stratat och säger exakt vad jag vill för att det är skönt att kunna vara sig själv. Jag skiter i vad du tycker, din åsikt är oväsentlig och obetydelsefull utanför det publika rummet och dä är det skönt att kunna vara sig själv.

Vad som försiggår i överklassen dunkla korridorer har jag ingen aningen men i den välutbildade medelklassen funkar det fan inte att uttrycka sig på det sättet så där har du tydligen inte ens varit på besök.
Citera
2015-07-29, 13:51
Medlem
Citat:

1) Om man inte får säga "neger" och "svarting", hur länge kommer det då att dröja innan orden "färgad" och "mörkhyad" anses vara oacceptabela? Ordets innebörd är ju trots allt exakt likadan som de föregående två orden, om än (för tillfället) mindre laddad. Vi kommer aldrig att komma ifrån att det finns ord som är laddade. Om vi förbjuder dem kommer bara nya ord att användas i deras ställe. Man har då inte löst någonting, det enda man har gjort är att skapa en kontrollerande miljö där folk känner sig tvingade att vakta sin tunga 24 timmar om dygnet. Trots goda intentioner har man skapat ett sämre samhälle än om man låtit bli att göra något.

Argument nr 2 bygger på att gruppen som inte känner kränkt av ordet neger äger det och avgör om det är kränkande eller inte. Logiskt enligt mig vore att den grupp ordet avser äger det och bestämmer om det är kränkande eller inte. Skillnaden mellan bög eller hora är att den som ges epitetet kan bestrida detta, efter som det adderar till deras person och inte beskriver hela deras identitet. Som färgad kan du aldrig skilja bestrida det efter som innebörden är både knuten till det fysiska utseendet men samtidigt har en långt mer mångbottnad innebörd.

Övriga argument om att det bara sker en förflyttning av kränkningen till färgad eller svart håller jag inte med om. Språkets syfte är alltid att göra sig förstådd och det blir således ett självreglerande system. Det betyder att det alltid kommer uppstå ord som slutligen inte uppfattas som kränkande och som blir normerande och helt okej att bruka.
Citera
2015-07-29, 13:58
Medlem
Citat:
Efter att ha läst kommentarerna på Facebook till Elaine Eksvärd artikel "Louise, påstå inte att du inte vet bättre", så slår det mig hur otroligt viktigt det verkar vara för icke mörkhyade att det ska få använda ordet neger. Ordet neger har för mig alltid vart ett negativt laddat ord och jag kan ärligt inte förstå varför människor envisas med att diskutera att det inte skulle vara det.

Länk till Facbook

Jag har uppmärksammat att ordet blir extra viktigt för grupper som har väldigt lite, eller inget samröre med mörkhyade. Blir ordet ett totem för dessa grupper för att skapa en samhörighetskänsla? Ordbruk och dialekter är starka faktorer i att skapa samhörighet inom en grupp och något man ser inom alla subkulturer osv. Men det förutsätter att ljushyade har ett behov av att skapa ett ”vi” mot ett ”dom”, som i detta fall skulle vara mörkhyade.

Jag som icke färgad man i Stockholm stöter på ordet förvånansvärt ofta. I mitt arbete där vi till större delen tillhör arbetarklass, kan fraser som ”negergöra” osv förekomma dagligen och bland mina vänner kan det pratas om ”negerkukar” eller ”en stor neger”. Jag har själv använt ordet under min uppväxt på samma sätt utan att egentligen reflektera över det. Vi bakade negerbollar och ordet neger användes provokativt för att skapa reaktioner hos sin omgivning. Då hade jag inga mörkhyade vänner och min uppväxt har präglats homogenitet i ursprung och ekonomiska förutsättningar. Att bruka ordet fick inga eller väldigt begränsade konsekvenser.

Men idag har min horisont vidgats aningen och jag inser att ordet neger inte fyller något som helst syfte i mitt vokabulär mer än som ett direkt skällsord. Samtidigt så känner jag inte att jag orkar vara nån PK-polis och tillrättavisa alla som enligt mig missbrukar ordet. Dock förstår jag inte varför personer har ett så stort behov av att använda ett ord som av många uppfattas som mycket kränkande. Min vardag försämras inte överhuvudtaget av att istället säga mörkhyad eller chokladboll. Med minimal ansträngning kan jag alltså fortsätta kommunicera och göra mig förstådd utan att behöva kränka eller förolämpa någon. Varför är det då så otroligt viktigt för vissa att fortsätta säga neger?

Diskussionen blir således vem som äger ordet neger. Rent logiskt enligt mig borde det vara den som ordet har negativa konsekvenser för och inte gruppen som epitetet inte berör.
I USA exempelvis är det helt otänkbart att som icke mörkhyad använda ordet i något som helst officiellt sammanhang. Varför skulle det då vara okej i Sverige?
Blir någon kränkt av ett ord så är det kränkande och det gäller även ord som dvärg, CP, mongo osv….

Jag vill nu veta vilken funktion ordet fyller för dig som är icke färgad och varför just du inte vill sluta använda ordet?
Intressant är också din utbildningsnivå, inkomst och vart i landet du bor. Då jag har föreställningen om att det är viktigare att bruka ordet för människor utan akademisk utbildning av arbetarklass på landsbygden och som sakna direkta relationer till färgade personer. Men det kan mycket väl vara så att jag har fördomar om detta och att det inte är fallet. Louise Andersson tror jag stereotypen för människor som använder ordet neger, där ordet helt saknar konsekvenser. Det känner väldigt bra att det faktiskt fick det i hennes fall med tanke på att ordet är kränkande.

Även om jag tar upp Louise Andersson och Elaine Eksvärd, så handlar diskussionen endast om ordet och hur du som icke färgad använder det och motiverar ditt användande.

Jag har börjat använda ordet allt mer på sista tiden som en gest till mina bröder och systrar från arbetarklassen och för att det är så roligt när dom utbildade akademikerna från medelklassen i min omgivning (som är dom riktiga rasisterna) inte vet var dom ska ta vägen.

Det blir liksom ett sätt att skicka finger både åt dom förljugna hycklarna och tramsandet i stort, samtidigt som man kan göra en markering att man stöttar den delen av vårt eget folk som ofta har mest sunt förnuft och schysstast värderingar.

Sen tycker jag det är ett vackert ord som ligger fint i munnen. Slutligen anser jag att det är personens avsikter och intentioner som är viktiga, inte exakt vad man säger, därav kan jag inte heller personligen anklagas för att vara rasist.
Citera
2015-07-29, 14:07
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Argument nr 2 bygger på att gruppen som inte känner kränkt av ordet neger äger det och avgör om det är kränkande eller inte. Logiskt enligt mig vore att den grupp ordet avser äger det och bestämmer om det är kränkande eller inte.

Ok. Jag anser inte att någon kan (eller bör) äga språket eller delar utav det.

Citat:
Skillnaden mellan bög eller hora är att den som ges epitetet kan bestrida detta, efter som det adderar till deras person och inte beskriver hela deras identitet. Som färgad kan du aldrig skilja bestrida det efter som innebörden är både knuten till det fysiska utseendet men samtidigt har en långt mer mångbottnad innebörd.

Att vara färgad innebär väl inte att hudfärgen "beskriver hela deras identitet"? Men visst, en liten skillnad är det. Men om ordet används nedsättande så är poängen från avsändaren förmodligen densamma oavsett om man använder "bög", "neger", "hora" eller något annat ord. Poängen är att såra, exakt vilket ord som används spelar inte så stor roll. Men ju mer laddat ett ord är desto mer användbart är det som vapen. Min poäng är att man har mer att vinna på att avdramatisera orden än att bygga upp ännu större laddning hos dem.

Citat:
Övriga argument om att det bara sker en förflyttning av kränkningen till färgad eller svart håller jag inte med om. Språkets syfte är alltid att göra sig förstådd och det blir således ett självreglerande system. Det betyder att det alltid kommer uppstå ord som slutligen inte uppfattas som kränkande och som blir normerande och helt okej att bruka.

Är det verkligen så långsökt att tro att ordet "färgad" kan komma att användas i nedsättande ordalag? Kom ihåg att ordet "neger" inte alls var så laddat för 50 år sedan som det är idag. Ju oftare ett ord används desto mindre laddat blir det. Du förespråkar indirekt ett system som skulle göra ordet ännu mer laddat än det är idag.
Citera
2015-07-29, 14:10
Medlem
Jag förstår inte varför ordet är så viktigt. En massa andra ord har försvunnit utan att folk har saknat dem, men det blir ett ramaskri om ordet neger försvinner. T ex säger väl nästan ingen "datamaskin" om datorer nuförtiden, varför envisas inte folk med att använda det ordet? Eller det är kanske det saken gäller, att säga datamaskin sårar ingen, så det är inte lika kul..
Citera
2015-07-29, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Vad skall man annars kalla en neger för? Färgad? Vadå blå, orange vilken färg då?

Alla i hela världen vet hur en neger ser ut. Varför inte kalla saker för det de är?
Neger är mer specifikt, en person ifrån afrika eller afrikanskt ursprung under de närmsta generationerna , en indier är mörk men ej någon neger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in