2014-01-17, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nocturne.no2
"Modernt" vet jag inte, man slutade säga "neger" i formella sammanhang på 80-talet. Neger var dessförinnan inte nödvändigtvis pejorativt, men definitionen av neger innebar förutom hudfärg också andra egenskaper. Dessa egenskaper är inte medfödda (egenskap är inte samma sak som tendens) utan kulturella.

Nordisk familjebok i början av 1900-talet:

Jämför med "lapp", "zigenare", "bög" etc som i allt större utsträckning ersätts av termer som inte tillför fler egenskaper än vad ordet egentligen avser. Det är enligt mig en fullt rimlig princip för begrepp som beskriver grupper av människor. Men det är också förståeligt att de hänger kvar i språket ett tag, eftersom dessa ord historiskt använts i både neutral och pejorativ bemärkelse.

Tack för den! Det var verkligen sett ur kränkande perspektiv i den texten. Inte nog med negerrasen, utan även alla andra raser ses som lägre stående. Syftar amerikanska raserna på indianerna i texten? Eller "native americans" som det nu heter?

Edit: Sen är frågan om den som skrev i nordisk familjebok återspeglar majoriteten av åsikten hos svenska folket på den tiden. Det känns som att det är någon hög adel eller lärd professor på rasforskningsinstitutet som skrivit om ämnet.
Senast redigerad av Kopparbergaren 2014-01-17 kl. 21:55.
Citera
2014-01-18, 00:40
Medlem
Narkomats avatar
Ordet 'neger' är stötande för många för att det klumpar ihop många människor i vad som kan uppfattas som en typologiskt bestämd kategori, som om det finns en grundläggande 'negerhet' hos negrer. Detta trots att kategorin är mycket diversifierad och dessutom har porösa och vaga gränser mot andra möjliga motsvarande kategorier. Den 'negerhet' som underförstås bär på många negativa associationer som många inte vill sorteras in under.

Intressant kuriosa är att landsnamnen Nigeria och Niger inte är besläktade med 'neger' utan tros komma från Nigerflodens namn Egerew n-Igerewen "flodernas flod" på tuareg.

Citat:
Ursprungligen postat av nocturne.no2
men definitionen av neger innebar förutom hudfärg också andra egenskaper. Dessa egenskaper är inte medfödda (egenskap är inte samma sak som tendens) utan kulturella.

Menar du att inre egenskaper till hundra procent är kulturellt bestämda och till noll procent medfödda? Det vore nämligen ett extremt korkat påstående.
Citera
2014-01-18, 03:15
Medlem
nocturne.no2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomat
Ordet 'neger' är stötande för många för att det klumpar ihop många människor i vad som kan uppfattas som en typologiskt bestämd kategori, som om det finns en grundläggande 'negerhet' hos negrer. Detta trots att kategorin är mycket diversifierad och dessutom har porösa och vaga gränser mot andra möjliga motsvarande kategorier. Den 'negerhet' som underförstås bär på många negativa associationer som många inte vill sorteras in under.

Intressant kuriosa är att landsnamnen Nigeria och Niger inte är besläktade med 'neger' utan tros komma från Nigerflodens namn Egerew n-Igerewen "flodernas flod" på tuareg.

Menar du att inre egenskaper till hundra procent är kulturellt bestämda och till noll procent medfödda? Det vore nämligen ett extremt korkat påstående.

Vi föds med genetiska tendenser, inte egenskaper - ingenting är förutbestämt. Om vi vet att en person är svart vet vi inte med säkerhet någonting annat än att personen är svart. Vi tycks vara överens helt och hållet.
Citera
2014-01-18, 11:18
Bannlyst
Neger betyder svart. Där är deras ursprung. Neger är också latin. Så jag gissar från södra Europa.

- Nigger
Citera
2014-01-18, 22:33
Moderator
Hamilkars avatar
Tråden Ordet neger, ursprung? sammanfogad med huvudtråden.
/Mod.
Citera
2014-01-23, 05:37
Medlem
Om jag skulle börja säga afro, eller afrosvensk istället för neger, skulle det funka för att folk skulle förstå etniciteten?
Citera
2014-01-23, 08:12
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparbergaren
Om jag skulle börja säga afro, eller afrosvensk istället för neger, skulle det funka för att folk skulle förstå etniciteten?
Inte om du menar mörka indier till exempel som av många nog skulle kallas neger. i alla fall kallades de adopterade Sri Lankeserna och indierna det i skolan.
Citera
2014-01-23, 10:59
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparbergaren

Varför krångla till det? De svarta kallar sig svarta och det kan du också göra.

Dessutom:
Citat:
Ursprungligen postat av ne.se
afro

a´fro- (av latin A´fer 'afrikan'), som avser afrikan(erna) eller Afrika, afrikansk.
Citera
2014-01-23, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Varför krångla till det? De svarta kallar sig svarta och det kan du också göra.

Dessutom:

Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Inte om du menar mörka indier till exempel som av många nog skulle kallas neger. i alla fall kallades de adopterade Sri Lankeserna och indierna det i skolan.

Just därför. Så det inte blir missförstånd. Det är afrikaner jag pratar om nu.
Citera
2014-04-16, 17:03
Medlem
kemuffkamelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Hur lyder domen? Är blåman bättre, skulle du som neger känna dig kränkt om någon kallade dig blåman?

Blåland är det fornnordiska namnet på allt söder om Särkland (arabiska imperiet/kalifatet) Ordet blå på fornordiska betyder "brun" på modern svenska. Så med andra ord har ordet blåman inte i första hand med hudfärg att göra utan är geografisk förknippat.
Citera
2014-05-08, 23:23
Medlem
Senapstjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Menar du att om nån blir kränkt så löser man det genom att kränka dom lite mer?
Att man ska kränka dom så mycket så att dom kapitulerar och lär sig att älska kränkningen?
Nej, jag menar att bara för att en minoritet bestämt att de inte gillar ordet neger så är det inte anledning nog för resten av landet att anpassa sig efter det.

Det har hetat neger hur länge som helst och att helt plötsligt bestämma sig för att det är kränkande är bara löjligt.

Att kränka någon och att någon känner sig kränkt är inte samma sak. Lite som att säga att det är kallt i en lägenhet som håller 22 grader. Nej, det är inte kallt bara för att du fryser. Fattar du?
Senast redigerad av Senapstjuven 2014-05-08 kl. 23:34.
Citera
2014-05-08, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senapstjuven
Nej, jag menar att bara för att en minoritet bestämt att de inte gillar ordet neger så är det inte anledning nog för resten av landet att anpassa sig efter det.

Det har hetat neger hur länge som helst och att helt plötsligt bestämma sig för att det är kränkande är bara löjligt.

Att kränka någon och att någon känner sig kränkt är inte samma sak.

Du satte spiken på huvudet med sista meningen.
Dom känner sig kränkta medans du försöker beskriva det som ett aktivt val.
En kränkning kommer utifrån. Det är inget man väljer.

Det finns synonymer som inte kränker. Köp en ordbok.

Om nån blir kränkt så säger en normalt funtad person "förlåt, jag menade inget illa, vad vill du att jag ska säga istället?", tar 5 sekunder. Men "folkets" tid är väll så mycket viktigare än alla andras känslor.

Jag vill bevisa att jag också kan, negrer är kremerade jude zombies.
Jag kan, men väljer att inte göra det.
För jag vill inte kränka andra människor.
Mobbare vill kränka.
Senast redigerad av ivanivan 2014-05-08 kl. 23:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in