2022-04-10, 17:21
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Genom att förbjuda ord - gör man det ju till något dåligt. Det drabbar istället alla mörkhyade, som får stämpeln - "Oh, man får inte säga ordet svart" (svart är inget fult ord - och heter negro på spanska och sägs i hela Sydamerika)
Mörkhyad är rasism du ska säga svart även om personen bara är som ljus mjölkchoklad.
Citera
2022-04-10, 17:34
Medlem
Mikibus avatar
Ett ord i sin obejektiva mening har ingen negativ betydelse utan är endast en beskrivning av någon eller något. Det kan dock finnas underliggande negativa konnotationer till orden som gör att vissa tar anstöt, men det säger egentligen mer om mottagaren i sig och vilka konnotationer och personliga värderingar denne lägger i ordet.
Citera
2022-04-10, 17:42
Medlem
Okej, vissa forskare använder ibland "negroid" i samband med genetik och DNA, men bara när man skiljer afrikanska folk från andra. Sök på scholar.google.com för att hitta forskningskällor. Jag hittar inte någon modern forskare som kallar Australiens, Melanesiens eller Sydamerikas urfolk för negroida. Pontus Skoglund är svensk forskare på Harvard och en av dem som ligger bakom en upptäckt som publicerades år 2015/2016 av DNA-spår som är gemensamt mellan Amazonas urfolk och Australien och Melanesiens urfolk. Han har inte använt ordet negroid. Någon rasse som påverakts av 30-talstankar har gjort det när de har refererat hans forskning, eller någon tidigare forskning på samma linje. Påståendet har sedan fått spridning och diskuteras här: https://www.quora.com/There-were-Negroid-aboriginal-people-in-South-America-pre-dating-the-Indians-by-many-thousands-of-ye ars-How-did-they-get-there-What-happened-to-them . Någon anonym användare la in påståendet på svenska Wikipedia redan år 2011 (innan Skoglunds publikationer) utan att uppge källa: https://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Sydamerikas_historia&diff=next&old id=14655998&diffmode=source . Det finns inte i engelska Wikipedias nuvarande version av artikeln.

Nu är svenska Wikipediaartikeln uppdaterad. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Sydamerikas_historia#F%C3%B6rhistoria . Nu står det att Skoglunds hypotes (om Paleoamerikaner med icke-asiatiskt ursprung) förkastades 2021 av vissa forskare. Enligt dem är det fullt möjligt och troligt att Amerikas urbefolkning helt har sina rötter i Sibirien och Östasien, och att det genetiska spår som Skoglund et al upptäckte uppstod i Östasien, men helt har försvunnit i dagens befolkning i Euroasien. Det kan ha spridits från Östasien till Australien, Papa Guinea och Amerika.
Senast redigerad av guru1966 2022-04-10 kl. 18:14.
Citera
2022-04-10, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Mörkhyad är rasism du ska säga svart även om personen bara är som ljus mjölkchoklad.
Ja det är så löjligt med huden. Den är verkligen ytan. Och det går inte komma ifrån att det hela blir så ytligt.
Man kunde inte säga svartskalle förut - men neger var ett bra ord. Aldrig i hela mitt långa liv har jag upplevt något negativt med det ordet. Tvärtom var det svarta Afrika en vändpunkt i mitt liv.

Det blir lite svårt för en spansktalande att säga svart, om ditt förslag är det rätta sättet.

ordet betyder ju svart!
Citera
2022-04-13, 01:42
Medlem
Chics avatar
Citat:
Ja det är så löjligt med huden. Den är verkligen ytan. Och det går inte komma ifrån att det hela blir så ytligt.
Man kunde inte säga svartskalle förut - men neger var ett bra ord. Aldrig i hela mitt långa liv har jag upplevt något negativt med det ordet. Tvärtom var det svarta Afrika en vändpunkt i mitt liv.

Det blir lite svårt för en spansktalande att säga svart, om ditt förslag är det rätta sättet.

ordet betyder ju svart!

Vänstermänniskor försökte ju förbjuda ordet i Spanien för ett par år sedan, då det ansågs "rasistiskt". Tydligen spelar inte kontexten någon roll...
Citera
2022-04-13, 14:59
Medlem

ordet betyder ju svart!
Citat:
Ursprungligen postat av Chic
Vänstermänniskor försökte ju förbjuda ordet i Spanien för ett par år sedan, då det ansågs "rasistiskt". Tydligen spelar inte kontexten någon roll...

Det är ju alla ord som betyder svart - bara lite olika ursprung. När jag var lite fick man inte säga att någon var svart - och absolut inte säga svartskalle. Neger var det korrekta uttrycket.
Citera
2022-04-14, 09:37
Medlem
Jag såg på teve en gång om Muhammed Alis boxningsmatch i Afrika. Han använde ordet negroe men afrikanerna tog väldigt illa upp och sa åt honom att använda något annat ord. Det här var på sextiotalet men det ansågs mer sårande för afrikaner att kallas negroes än för svarta amerikaner.

Om det nu är så att afrikaner tar väldigt illa upp om man säger neger så är det väl en liten uppoffring att använda ordet svart i stället.
Citera
2022-04-30, 18:56
Medlem
Sqeptisks avatar
Å när kommer ordet "arab" anses bli ett tillmäle likt rasbenämningen "neger"? Undrar man
Citera
2022-04-30, 22:46
Medlem
ThomasStarbergers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Å när kommer ordet "arab" anses bli ett tillmäle likt rasbenämningen "neger"? Undrar man

Har inte ordet arab redan blivit det? Jag har för mig att den politiska korrektheten redan slagit fast att det är en rasbenämning.

Min gammelmormor använde ofta ordkonstallationen "atlasneger", särskilt i beskrivningar av män från Gambia, Zimbabwe och Namibia. Rätt eller fel, jag vet inte. Var hon rasist? Det vetta fasiken.
Citera
2022-07-29, 12:11
Bannlyst
"Neger" är det minst rasistiska ordet för svarta

Jag är adopterad, 30+, född i mörkaste Afrika. Jag har kallats neger hela min uppväxt och är stolt över att vara neger. Vi negrer kommer snart att vara jordens största folkgrupp.

Alla andra ord för svarta förutom neger är rejält kränkande för mig. "Rasifierad" och "mörkhyad" är bara vita medelklasskvinnors påhitt för att låta woke och antirasistiska. Samma personer måste anstränga sig för att inte säga negerboll när de beställer en delicatoboll på fiket.

"Ordet förekommer i svenskan sedan 1680. Det härstammar från det spanska ordet "negro" som betyder svart och som i sin tur kan härledas till det latinets "niger", med samma betydelse."

Precis som ordet "bög" har anammats av homosexuella och blivit deras eget är det vi negrer som bestämmer om ordet neger ska vara rasistiskt - och det är det inte. Vi kallar oss själva för det och är stolta över det.
Citera
2022-07-29, 12:15
Medlem
jesussugers avatar
Du är inte neger
Så därför har du inte rättigheten att säga vad som är rätt eller fel när det gäller ordet neger.
Citera
2022-07-29, 12:17
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negern-Alex
Jag är adopterad, 30+, född i mörkaste Afrika. Jag har kallats neger hela min uppväxt och är stolt över att vara neger. Vi negrer kommer snart att vara jordens största folkgrupp.

Alla andra ord för svarta förutom neger är rejält kränkande för mig. "Rasifierad" och "mörkhyad" är bara vita medelklasskvinnors påhitt för att låta woke och antirasistiska. Samma personer måste anstränga sig för att inte säga negerboll när de beställer en delicatoboll på fiket.

"Ordet förekommer i svenskan sedan 1680. Det härstammar från det spanska ordet "negro" som betyder svart och som i sin tur kan härledas till det latinets "niger", med samma betydelse."

Precis som ordet "bög" har anammats av homosexuella och blivit deras eget är det vi negrer som bestämmer om ordet neger ska vara rasistiskt - och det är det inte. Vi kallar oss själva för det och är stolta över det.

Min negerkompis håller med.

Använder själv ordet utan att lägga något värde i det, varken bra eller dåligt utan bara som beskrivning.

Om jag vill beskriva en neger i dåliga ordalag så använder jag ordet ”nigger” Tex: Det var två jävla niggers som rånade den där kvinnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in