2022-04-10, 12:59
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
Satt och läste om Sydamerika historia, där står ordet "negroid", att man hittat språk av en negroid befolkning. Eftersom neger inte anses vara rumsrent, är ordet negroid det? Om man skulle hålla föredrag om sydamerikas ursprungsbefolkning och använda ordet, hade det blivit uppror i salen?

Ja, jag tror att man balanserar på en ganska slak lina om man använder ordet i ett föredrag.
Citera
2022-04-10, 13:02
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
När gavs boken ut? Är den översatt?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sydamerikas_historia
Sidan redigerades senast den 28 maj 2021 kl. 07.44.
Citera
2022-04-10, 13:04
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Nån PKist som läser det här lär snart redigera sidan... Anses säkert vara ett nedsättande ord.
Citera
2022-04-10, 13:05
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Ah, jag trodde du läste en bok. Wikipedia har inte samma regler. Sidan skrivs ju av medlemmar. Så där kan det nog stå ord som inte är PK i övriga samhället.

Kan vara en översättning av en text på spanska eller engelska.
Citera
2022-04-10, 13:42
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Citat:
Ah, jag trodde du läste en bok. Wikipedia har inte samma regler. Sidan skrivs ju av medlemmar. Så där kan det nog stå ord som inte är PK i övriga samhället.

Kan vara en översättning av en text på spanska eller engelska.
Så det är med andra ord ett ord man bör undvika i det offentliga rummet?
Citera
2022-04-10, 14:07
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Så det är med andra ord ett ord man bör undvika i det offentliga rummet?

Ja, enklast så. Men vill du skaka om och få uppmärksamhet, så kan du använda det.

Däremot i inofficiella miljöer med begränsad mängd PK-människor är det nog inga problem. Säger de t ex blatte, så reagerar de inte på negroid.
Citera
2022-04-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ja, enklast så. Men vill du skaka om och få uppmärksamhet, så kan du använda det.

Däremot i inofficiella miljöer med begränsad mängd PK-människor är det nog inga problem. Säger de t ex blatte, så reagerar de inte på negroid.
Sinnessjukt hur det har blitt! Orden neger och negroid kommer ju från ordet svart; vad är det för fult med det? ( Retorisk fråga ).
Citera
2022-04-10, 14:46
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extendedhuman
Sinnessjukt hur det har blitt! Orden neger och negroid kommer ju från ordet svart; vad är det för fult med det? ( Retorisk fråga ).

Fitta är ett gammalt ord för kvinnans könsorgan, som de flesta män säger sig vilja stoppa in kuken i. Ändå används det som ett negativt svärord. Förmodligen för att de flesta män är smybögar och hatar fittor. Det är väl det enda sättet att tolka det på.

Eller så kan det bero på att ett ord genom åren ändrat betydelse eller blivit mer laddade. Och neger har ju inget ursprung i vårt eget språk. Vi har lånat in det. Svart eller svarting däremot är ord baserat på färgen svart (negro). Testa säga det istället om du vill bevara det svenska språket.
Citera
2022-04-10, 14:50
Medlem
Citat:
Fitta är ett gammalt ord för kvinnans könsorgan, som de flesta män säger sig vilja stoppa in kuken i. Ändå används det som ett negativt svärord. Förmodligen för att de flesta män är smybögar och hatar fittor. Det är väl det enda sättet att tolka det på.

Eller så kan det bero på att ett ord genom åren ändrat betydelse eller blivit mer laddade. Och neger har ju inget ursprung i vårt eget språk. Vi har lånat in det. Svart eller svarting däremot är ord baserat på färgen svart (negro). Testa säga det istället om du vill bevara det svenska språket.
Ordet fitta betyder väl egentligen fuktig strandmark eller nåt liknande. De som oftast använder fitta som skällsord, är kvinnor. Det är iaf min erfarenhet.
Citera
2022-04-10, 15:15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ordet fitta betyder väl egentligen fuktig strandmark eller nåt liknande. De som oftast använder fitta som skällsord, är kvinnor. Det är iaf min erfarenhet.

Nu förstår jag inte. Ska vi börja utreda vad ord betydde på vikingatid och medeltiden? Vad spelar det för roll? Fitta har hetat fitta i meningen kvinnans underliv längre än du levt. Och även använts som svärord långt innan du föddes.

Mobil är befäst i svenska språket sedan 1700-talet. Men inte i betydelsen telefon. För det fanns ju inga telefoner då. Otroligt men samt. : D Mobil har man sagt sedan 1990 när man menar mobiltelefon. När jag använde ordet mobil före 1990 (vilket jag gjorde) så tänkte jag aldrig nånsin på en telefon. Nu tänker jag genast på en telefon. Ordet har fått ytterligare en betydelse och används mer i dess nya form än det gjorts förut. Så har det alltid varit ens oes. De är inte statiska. De kan ändras i stavning, hur man böjer och även i betydelse.

Fitta har använts som könsord länge. Och likaså länge som svärord. Vilket ju definitivt befäster det jag påstår - att ord ändrar mening eller får en annan laddning med åren. I detta fall neger och negeoid. Eller ordet negro som förut betydde en färg, men sen kom att också betyda hudfärg och härstamning från Afrika. Nu har det precis som fitta fått en negativ laddning.
Citera
2022-04-10, 16:16
Medlem
Citat:

ÄR MAN RKTIGT RIKTIGT POLITISKT KORREKT SKALL MAN SÄGA BOKSTAVEN MELLAN

"M OCH O"......

PÅ FULLASTE ALLVAR SETT OCH HÖRT ANVÄNDAS DETTA.
Citera
2022-04-10, 17:00
Medlem
Citat:
Satt och läste om Sydamerika historia, där står ordet "negroid", att man hittat språk av en negroid befolkning. Eftersom neger inte anses vara rumsrent, är ordet negroid det? Om man skulle hålla föredrag om sydamerikas ursprungsbefolkning och använda ordet, hade det blivit uppror i salen?

Genom att förbjuda ord - gör man det ju till något dåligt. Det drabbar istället alla mörkhyade, som får stämpeln - "Oh, man får inte säga ordet svart" (svart är inget fult ord - och heter negro på spanska och sägs i hela Sydamerika)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in