2019-08-09, 16:57
Medlem
nezzoms avatar
Men se här,saxat ur min lokala nyhetstidning hur ordet neger avdramatiseras.
https://forumbilder.com/i/r1jt
Citera
2019-08-09, 17:03
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tochtli
1. Vet du ens vad etnicitet är? Etniciteten ändras inte bara för att man är adopterad. Svarta med ursprung i Afrika är negrer.
2. Jag gillar att reta snöflingevänstern. Sedan ska inte jag behöva ändra mitt språkbruk för att någon blir ledsen. Om man blir så ledsen endast för ett ords skull, kanske man ska besöka en psykolog eller någon annan som kan hjälpa en med självkänslan. Ännu mer löjeväckande är det med vita som blir kränkta för att någon säger neger. Vad har ni för ursäkt?
3. Om inga exempel jag ger passar får det vara.
1. Jag frågade vilka. Afrikaner i eller från Afrika okej. Dom gillar du inte kanske.
2. Ok. Du skiter i att negrer blir ledsna och blir hård av högern. Ursäkt. Kanske är jag en sån som bryr mig. Kanske är jag anarkist. Kanske är min bror eller tjej neger.
Försöker dribbla. Du hade inga bra exempel
Senast redigerad av Ziaya 2019-08-09 kl. 17:06.
Citera
2019-09-01, 11:27
Moderator
Hamilkars avatar
Tråden Neger. Inte ett vanligt ord. sammanfogad med huvudtråden.
/Mod.
Citera
2020-02-06, 20:42
Medlem
När blev ordet neger ett skällsord i Sverige? Jag anser inte att det är ett skällsord

Jag menar, vad är skillnaden mellan neger det engelska negro? INGEN!

Neger betyder ju svart, på vilket sätt är detta ett skällsord?

NIGGER däremot är ju en annan femma, redan från början användes det nedsättande.

Det är, för mig, som att Asiat vore ett skällsord! Så istället för neger BÖR man säga SVART MAN / KVINNA enligt media? Så, med samma logik, så vore då även Asiat ett skällsord, och man bör istället säga "En gul man" eller "en gul kvinna"? HAHAHA.

Det är väl ändå just MEDIA som drivit på att NEGER är ett skälssord?

Nedsättande svenska ord är ju Blatte, Svartskalle, och kanske Babbe med mera. Men neger?

Är då inte nordbo ett skällsord med samma logik? Eller skandinavier? "En vit man!" :P

Diskutera, för jag fattar inte när ordet neger blev ett skälssord. Vore kul att veta ungefärligt datum då detta skedde.
Citera
2020-02-06, 20:43
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Varför ligger ordet neger dig så varmt om hjärtat?
Citera
2020-02-06, 20:45
Medlem
Sooks avatar
Skällsord så länge jag kan minnas (vilket är från 1980-talet). Fast då fick man ivart fall säga negerbollar fortfarande. Vilket jag fortfarande kallar det för (även om jag censurerar mig själv i vissa miljöer)
Citera
2020-02-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Varför ligger ordet neger dig så varmt om hjärtat?

Det gör det inte Men, om jag ska beskriva någon, som kommer från afrika, så säger ja banne mig neger, eller asiat om folk från asien, etc.

Jag tar ej heller illa vid mig om någon kallar mig svenne. Det skulle i så fall vara om det är i kombination med andra nedsättande ord. Svennebanan är t.ex inte ett nedsättande ord om svenskar. Samma sak med ordet neger, så är det kanske nedsättande i en nedsättande kontext, men inte annars!
Senast redigerad av KristusKorus 2020-02-06 kl. 20:49.
Citera
2020-02-06, 20:48
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristusKorus
Det gör det inte Men, om jag ska beskriva någon, som kommer från afrika, så säger ja banne mig neger, eller asiat om folk från asien, etc.

Jag tar ej heller illa vid mig om någon kallar mig svenne. Det skulle i så fall vara om det är i kombination med andra nedsättande ord. Svennebanan är t.ex inte ett nedsättande ord om svenskar.

Varför säger du inte bara en svart man eller mörkhyad?
Citera
2020-02-06, 20:52
Avslutad
lite innan år 2000

Det va då dom satte igång
Media och antirasisterna. Nu jävlar skulle negerboll bort

Va nog inte en neger i Sverige som brydde sig.
Men för dom vita antirasisterna va detta Hemskt. Det va bestämt
NU JÄVLAR SKA KINA PUFFARNA NEGERBOLLAR OCH GEISHAN BORT!

En lite grupp människor satte tryck på alla andra.
För att visa hur goda dom själva va.

Typiskt "Se på mig åå jag är världens snällaste, och söker bekräftelese för det överallt"

MEdans vi andra är typ "Ehh
Citera
Bannlyst
Början på 2000 talet. Aftonbladet har använt ordet neger på löpsedel flera ggr
Citera
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristusKorus
Säger du gul man om män från asien? Handen på hjärtat ?

Nej då skulle jag nog säga att han såg ut att komma ifrån Asien typ Japan, Thai eller linkande du behöver inte ordet neger.
Citera
2020-02-06, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Nej då skulle jag nog säga att han såg ut att komma ifrån Asien typ Japan, Thai eller linkande du behöver inte ordet neger.
Svaret på det är att du inte behöver orden "svart" och "mörkhyad". Neger duger, alla vet vad som därmed utpekas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in