2015-05-29, 11:32
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Vad är orsaken då?

Att de inte "gillats"/"gillas" antar jag. Någon sade ju t ex:

Citat:
Jo, men då kan man väl tycka att de ska sluta kräva det ena och det andra?

Citat:
Hur menar du? Man är väl alltid intresserad av varifrån någons biologiska ursprung är ifrån? Inget specifikt för negrer. Jag resonerar så om alla folk som jag sagt. Östasiater är östasiater, indianer är indianer, turkar är turkar, semiter är semiter, vita är vita, osv.

Subsaharier är väl ett ord som funkar. Nu finns neger som ett allmänt vedertaget ord som folk vet vilka man menar med det, och jag ser ingen speciell anledning till att använda andra ord. Eftersom den förhatliga etablerade makten gjort en kampanj av att "kriminalisera" ord för ickevita folk av olika slag, allena som ett led i en tankekrigföring så är det skäl i sig att använda just det ordet. Nu är ju en neger just en neger, så det är egentligen inget som påverkar.

Om vita helt enkelt och utan vidare specifikation kan benämnas "vita" borde vi kunna köra med "svarta" om negrer. Jag tror inte att det kommer till att leda till några värre missförstånd än de som eventuellt uppstår när man kallar alla ljushyade för "vita". Alla kommer att förstå ordet "svarta".

Personligen låter jag inte bli att säga neger för lagens eller etabilssemangets skull utan för att jag fått uppfattningen om att svarta inte vill bli kallade negrer till höger och vänster.

Citat:
Jo, men då kan man väl tycka att de ska sluta kräva det ena och det andra?

Vad är det ena och det andra då?
Citera
2015-05-29, 20:03
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Att de inte "gillats"/"gillas" antar jag. Någon sade ju t ex:
Och är det svenskars fel att de inte gillat eller gillar negrer? Och man kan väl knappast beskylla judar för att vara gillade, så varför byts inte ordet ut? Araber är väl knappast gillade, osv?
Citat:
Om vita helt enkelt och utan vidare specifikation kan benämnas "vita" borde vi kunna köra med "svarta" om negrer. Jag tror inte att det kommer till att leda till några värre missförstånd än de som eventuellt uppstår när man kallar alla ljushyade för "vita". Alla kommer att förstå ordet "svarta".
Jo, det är nog sant numer i dessa tider. Dock finner jag ingen anledning till det som sagt. Snarare tvärtom.
Citat:
Personligen låter jag inte bli att säga neger för lagens eller etabilssemangets skull utan för att jag fått uppfattningen om att svarta inte vill bli kallade negrer till höger och vänster.
Visst, men anledningen till att negrer inte vill bli kallade negrer är för att de blivit lurade av media att tro att det är en förolämpning.
Citat:
Vad är det ena och det andra då?
Att svenskar ska byta ut det ord de använder för att kalla negrer för negrer?
Citera
2015-05-29, 20:35
Medlem
esants avatar
Citat:
Och är det svenskars fel att de inte gillat eller gillar negrer? Och man kan väl knappast beskylla judar för att vara gillade, så varför byts inte ordet ut? Araber är väl knappast gillade, osv?

Svårt att säga varför vissa ord byts ut men inte andra, antagligen är det ett resultat av många omständigheter. Det kan ju hända att både jude och arab blir utbytta de med senare.

Citat:
Visst, men anledningen till att negrer inte vill bli kallade negrer är för att de blivit lurade av media att tro att det är en förolämpning.

Jag tror det är lönlöst att försöka hitta den största boven bakom det här. Det är nog lika bra att acceptera att det har blivit som det har blivit nu med n-ordet, vem den skyldige än skulle visa sig vara. Ordet är förstört och det kan man tycka vad man vill om men jag tror inte att processen är reversibel än på ett tag, men vem vet, kanske är "neger" tillbaka och accepterat igen om några generationer. Till dess får vi nog lägga energi på att göra något bättre än att störa oss på faktum. Det borde finnas viktigare saker att fokusera på och vare sig Sverige eller världen går under utan "neger".
Citera
2015-05-29, 20:46
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Svårt att säga varför vissa ord byts ut men inte andra, antagligen är det ett resultat av många omständigheter. Det kan ju hända att både jude och arab blir utbytta de med senare.
Det är ändå icke desto mindre inte giltiga skäl till att byta ut ord.
Citat:
Jag tror det är lönlöst att försöka hitta den största boven bakom det här. Det är nog lika bra att acceptera att det har blivit som det har blivit nu med n-ordet, vem den skyldige än skulle visa sig vara. Ordet är förstört och det kan man tycka vad man vill om men jag tror inte att processen är reversibel än på ett tag, men vem vet, kanske är "neger" tillbaka och accepterat igen om några generationer. Till dess får vi nog lägga energi på att göra något bättre än att störa oss på faktum. Det borde finnas viktigare saker att fokusera på och vare sig Sverige eller världen går under utan "neger".
Det finns ingen anledning till att inte säga neger. Att den rådande makten arbetat och arbetar för att det inte ska sägas, och det helt utan anledning, är just en anledning till att använda just det ordet.
Citera
2015-05-29, 21:12
Medlem
Megalits avatar
Citat:

Jo, ursprungligen så har ordet "neger" använts för att beskriva människor med mörk/svart hudfärg. Inget nedvärderande i detta, anser jag. Men saken blir lite mer komplicerad iom. att från detta ord kan ordet "nigger" härledas. Och att använda "nigger" är ju ett avsiktligt försök att nedvärdera människor tillhörande en viss raskategori. Där har vi nog anledningen att ordet "neger" anses idag ha en negativ klang.
Citera
2015-05-30, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Visst, så är det. I nordamerika. I Sverige är det ont om afroamerikaner. De svarta jag känner kallar sig just det: svarta.

Nu var det förstås ett skämt; eftersom vi importerat negeröverkänsligheten från bortom Atlanten så skulle vi ju även kunna låna deras Ersatzord.
Citera
2015-05-30, 00:53
Medlem
Det anses inte längre vara politiskt korrekt att beskriva någon utifrån hudfärg, kön eller sexualitet. Ordet neger blev ju tabu för länge sedan, svart och färgad är nog inte ok längre heller. Risken är ju att någon blir kränkt.
Citera
2015-07-29, 12:18
Medlem
Varför är ordet NEGER så viktigt?

Efter att ha läst kommentarerna på Facebook till Elaine Eksvärd artikel "Louise, påstå inte att du inte vet bättre", så slår det mig hur otroligt viktigt det verkar vara för icke mörkhyade att det ska få använda ordet neger. Ordet neger har för mig alltid vart ett negativt laddat ord och jag kan ärligt inte förstå varför människor envisas med att diskutera att det inte skulle vara det.

Länk till Facbook

Jag har uppmärksammat att ordet blir extra viktigt för grupper som har väldigt lite, eller inget samröre med mörkhyade. Blir ordet ett totem för dessa grupper för att skapa en samhörighetskänsla? Ordbruk och dialekter är starka faktorer i att skapa samhörighet inom en grupp och något man ser inom alla subkulturer osv. Men det förutsätter att ljushyade har ett behov av att skapa ett ”vi” mot ett ”dom”, som i detta fall skulle vara mörkhyade.

Jag som icke färgad man i Stockholm stöter på ordet förvånansvärt ofta. I mitt arbete där vi till större delen tillhör arbetarklass, kan fraser som ”negergöra” osv förekomma dagligen och bland mina vänner kan det pratas om ”negerkukar” eller ”en stor neger”. Jag har själv använt ordet under min uppväxt på samma sätt utan att egentligen reflektera över det. Vi bakade negerbollar och ordet neger användes provokativt för att skapa reaktioner hos sin omgivning. Då hade jag inga mörkhyade vänner och min uppväxt har präglats homogenitet i ursprung och ekonomiska förutsättningar. Att bruka ordet fick inga eller väldigt begränsade konsekvenser.

Men idag har min horisont vidgats aningen och jag inser att ordet neger inte fyller något som helst syfte i mitt vokabulär mer än som ett direkt skällsord. Samtidigt så känner jag inte att jag orkar vara nån PK-polis och tillrättavisa alla som enligt mig missbrukar ordet. Dock förstår jag inte varför personer har ett så stort behov av att använda ett ord som av många uppfattas som mycket kränkande. Min vardag försämras inte överhuvudtaget av att istället säga mörkhyad eller chokladboll. Med minimal ansträngning kan jag alltså fortsätta kommunicera och göra mig förstådd utan att behöva kränka eller förolämpa någon. Varför är det då så otroligt viktigt för vissa att fortsätta säga neger?

Diskussionen blir således vem som äger ordet neger. Rent logiskt enligt mig borde det vara den som ordet har negativa konsekvenser för och inte gruppen som epitetet inte berör.
I USA exempelvis är det helt otänkbart att som icke mörkhyad använda ordet i något som helst officiellt sammanhang. Varför skulle det då vara okej i Sverige?
Blir någon kränkt av ett ord så är det kränkande och det gäller även ord som dvärg, CP, mongo osv….

Jag vill nu veta vilken funktion ordet fyller för dig som är icke färgad och varför just du inte vill sluta använda ordet?
Intressant är också din utbildningsnivå, inkomst och vart i landet du bor. Då jag har föreställningen om att det är viktigare att bruka ordet för människor utan akademisk utbildning av arbetarklass på landsbygden och som sakna direkta relationer till färgade personer. Men det kan mycket väl vara så att jag har fördomar om detta och att det inte är fallet. Louise Andersson tror jag stereotypen för människor som använder ordet neger, där ordet helt saknar konsekvenser. Det känner väldigt bra att det faktiskt fick det i hennes fall med tanke på att ordet är kränkande.

Även om jag tar upp Louise Andersson och Elaine Eksvärd, så handlar diskussionen endast om ordet och hur du som icke färgad använder det och motiverar ditt användande.
Citera
2015-07-29, 12:26
Medlem
Såhär är det, en neger är en neger. Därför används ordet neger.
Citera
2015-07-29, 12:38
Medlem
Citat:
Såhär är det, en neger är en neger. Därför används ordet neger.

En mycket tröttsamt och grunt argument. Fortsättningsvis önskar jag att vi kan diskutera varför ordet används av människor som inte är färgade och varför det är viktigt.

En människa kan beskrivas på en miljon olika sätt och det är endast specialkonstruerade faktorer som påverkar hur vi väljer att formulera oss. En mörk person är också en kvinna, man, yrkesroll osv.. Benämningar som också går att använda för att beskriva personer av annan hudfärg.
Citera
2015-07-29, 12:41
Medlem
flipflaps avatar
Vad skall man annars kalla en neger för? Färgad? Vadå blå, orange vilken färg då?

Alla i hela världen vet hur en neger ser ut. Varför inte kalla saker för det de är?
Citera
2015-07-29, 12:42
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yippi2
Ordet fyller ingen funktion mer än som skällsord och människor finner det kränkande.

Det gör det ju iofs, då det inte finns någon synonym: mörkhyad kan syfta på t.ex. indier eller diverse naturfolk. Med det sagt så tycker jag ändå inte att man bör använda ordet "neger", då det är uppenbart att det har negativa konnonationer; själv säger jag "afrikan", vilket de allra flesta associerar med negroider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in