2015-07-29, 12:47
Medlem
Men hur ska man uttrycka sig då, kort och effektivt. Jag tycker inte att neger är fult att säga. Precis som man kan säga guling tex. Dom flesta menar inget illa när man säger det. Man måste hela tiden tänka sig för vad man säger, det är jobbigt. Man ska inte ta åt sig så lätt. Negrer säger ju nigga till varandra.
Citera
Medlem
Citat:
Vad skall man annars kalla en neger för? Färgad? Vadå blå, orange vilken färg då?

Alla i hela världen vet hur en neger ser ut. Varför inte kalla saker för det de är?

På vilket sätt förenklas ditt liv av att du snabbt kan beskriva en mörk person?
Är neger ett bättre ord enligt dig än afrikan, som uppfattas som mindre stötande?
Citera
Medlem
HobartMuddys avatar
Jag vill att vi ska fortsätta använda ordet neger därför att inget gott följer av att man går kränkthetsnarkomanerna till mötes. De hittar bara på något nytt att bli kränkta av. Deras problem ligger i deras egna psyken, och inte i förekomsten av ordet neger.
Citera
2015-07-29, 12:52
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yippi2
På vilket sätt förenklas ditt liv av att du snabbt kan beskriva en mörk person?
Är neger ett bättre ord enligt dig än afrikan, som uppfattas som mindre stötande?
Afrikan

exempel:

https://www.google.se/search?q=sydafrikan&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch& sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMIpIba7pWAxwIVgb0sCh17MAl2 &biw=1097&bih=559

https://www.google.se/search?q=sydafrikan&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch& sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMIpIba7pWAxwIVgb0sCh17MAl2 &biw=1097&bih=559#tbm=isch&q=neger

Ser du någon skillnad? Bra fortsätt framåt.
Citera
2015-07-29, 12:57
Medlem
lirareflashbacks avatar
Viktigt och viktigt. En neger ar ju en neger.
En bil ar en bil och en svensk ar en svensk.
Citera
2015-07-29, 13:01
Medlem
Citat:
Afrikan

exempel:

https://www.google.se/search?q=sydaf...w=1097&bih=559

https://www.google.se/search?q=sydaf...m=isch&q=neger

Ser du någon skillnad? Bra fortsätt framåt.

Jag kanske har tabbat mig att tro att det gick att ha en någorlunda seriös diskussion här. Ganska tydligt att sydafrikan inte är det samma som afrikan... Precis som Svensk inte är det samma som Europe.
Citera
2015-07-29, 13:05
Medlem
Citat:
Viktigt och viktigt. En neger ar ju en neger.
En bil ar en bil och en svensk ar en svensk.

Absolut inget argument och kommer inte bemöda mig att svara på detta trams fortsättningsvis.
Så länge man inte är religiös och tror att gud har skapat allt efter en plan, så måste alla normalbegåvade personer förstå att språk är något som skapas kollektivt och heltiden ändras. Annars hade vi aldrig haft olika språk och dialekter.

Hur du väljer att beskriva en annan människa är helt fritt och inget som är skrivet i sten.
Citera
2015-07-29, 13:09
Medlem
Citat:
Absolut inget argument och kommer inte bemöda mig att svara på detta trams fortsättningsvis.
Så länge man inte är religiös och tror att gud har skapat allt efter en plan, så måste alla normalbegåvade personer förstå att språk är något som skapas kollektivt och heltiden ändras. Annars hade vi aldrig haft olika språk och dialekter.

Hur du väljer att beskriva en annan människa är helt fritt och inget som är skrivet i sten.
Nu uppfattade jag ingenting. Jag tror att om vi hittar på ett nytt ord för att ersätta neger som kommer det förmodligen att bli stötande tids nog också. Så jag tycker att vi kör vidare på neger.
Citera
2015-07-29, 13:10
Medlem
Citat:
Jag kanske har tabbat mig att tro att det gick att ha en någorlunda seriös diskussion här. Ganska tydligt att sydafrikan inte är det samma som afrikan... Precis som Svensk inte är det samma som Europe.

Mm, det var optimistiskt.
Måste vara tungt i USA när det inte finns att nåt sätt alls att veta vad man menar när man säger "afro american" Tänker man månne på en invandrad vit syd afrikan? Ingen kan veta. Tänk så enkelt om man bara fick kalla dem niggers.

Fråga dem varför de måste säga negerbolle. Låt mig gissa att det är för att en negerbolle är en negerbolle är en negerbolle.
Citera
2015-07-29, 13:13
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Ordet är ju en självklar del av det svenska språket och vi ska väl inte behöva ändra vårt språkbruk bara för att en massa krävande afrikanska lycksökare kommit hit. Har man växt upp med ordet så vill man inte byta ut det mot ett mer "korrekt" alternativ.

N-ordet ska användas flitigt, så är det bara: EN NEGER ÄR EN NEGER, EN ZIGENARE ÄR EN ZIGENARE, OCH ONDSKEFULLA, OTACKSAMMA SVARTSKALLAR ÄR DE ALLIHOP!

Om svenska språket inte passar NEGERJÄVLARNA så får de ta och åka hem till afrika igen. Har dock inget emot negrer som anpassar sig och tar seden dit de kommer.
Citera
2015-07-29, 13:14
Medlem
Burnhams avatar
Att säga neger istället för svart ger inga större övertag utan används enbart i stigmatiserande syften. Jag säger det själv ibland ifall någon svart har gjort något hemskt, då är det lika självfallet för mig att säga det som att säga fitta, hora och blatte etc men att säga det i vardagligt syfte är bara extremt löjligt och när man ser argumenten i den här tråden så kan jag inte hjälpa mig från att skratta.
Citera
2015-07-29, 13:22
Medlem
Citat:
Att säga neger istället för svart ger inga större övertag utan används enbart i stigmatiserande syften. Jag säger det själv ibland ifall någon svart har gjort något hemskt, då är det lika självfallet för mig att säga det som att säga fitta, hora och blatte etc men att säga det i vardagligt syfte är bara extremt löjligt och när man ser argumenten i den här tråden så kan jag inte hjälpa mig från att skratta.

Ett resonemang jag förstår, då motivet är att förolämpa någon och vilket visar på att ordet kan likställas med ett skällsord precis som hora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in