Citat:
Ursprungligen postat av
Cindell
Det är lite skrämmande att svenskar generellt tror att svenskt kött är det bästa som finns i världen.
Boskap i länder mer söderut får
vara ute och smaska gräs många månader mer per år än i Sverige. Danmark tas ofta upp som ett dåligt exempel i Sverige, men;
Ekologiskt kött från Danmark är reglerat från staten till skillnad mot Sverige.
Användningen av antibiotika på rekordlåga nivåer i Danmark.
Tyvärr har jag även erfarenhet från tidigare kompisar som gått jordbruksinriktade program på gymnasiet och uppåt där de finner det kul att plåga och skada grisar och andra djur. Helt sjukt.
Jag gissar att propagandan "Köp svensk kött för det är bäst" med all sannolikhet egentligen handlar om "Köp svenskt kött, så pengarna stannar inom landet." Smakmässigt finner jag snarare att svenskt kött är tråkigt och ofta lite segt. Ingen vidare smakupplevelse.
Ps. Jag är ursvensk och älskar Sverige, men det är en hel del sanningar om uppfödning av svensk boskap, grisar, fågel etc. som borde komma fram så vi svenskar inte fortsätter tro att "Svenskt = alltid bäst".
Det finns en stor förbättringspotential gällande svenskt djuruppfödning, djurhållning och etik.
Jag trodde att en pandemi och ett krig i närområdet kanske skulle få upp ögonen på folk, men tydligen inte. "Propagandan" att äta svenskt borde mer motiveras med att det gynnar inhemsk produktion och att flera svenska bönder då kan leva på jordbruk och att vi kan klara av en kris/krig, även med avskurna gränser.
Vi behöver inte backa bandet så vansinnigt långt tillbaka, under andra världskriget hade vi avsevärt fler jordbruk och färre invånare, ändå blev det knappt med matförsörjningen. Hur skulle vi klara något liknande idag? Kött från Sydamerika och Irland är bara att glömma och danskarna vill säkert ha sitt griskött själva. Östersjön är mer eller mindre utfiskad, så där finns inte mycket att hämta. Åkrar för spannmålsodling har ersatts av energiskog osv. Det som återstår att äta då är antibiotikafyllda hästar, bär och svamp.
Det finns säkert en förbättringspotential, men då är det ju också viktigt att det finns något att förbättra. Lägger jordbruken i Sverige ner så står vi ändå med en dålig djurhållning och etik, fast i andra länder där vi har mindre möjlighet att påverka.