Citat:
Ursprungligen postat av
Milldue
Jag pratar inte med mitt kött så vart det kommer ifrån skiter jag i så länge det har bra kvalitet'
Globalt sett är svensk kött av dålig kvalitet så nästan vad som helst annat än svenskt kött är bra kvalitet.
Anledningen varför vi ’ska’ köpa svenskt kött är ju för djurhållningen och för att gynna de svenska bönderna och inte för att det är bra kvalitet.
Har köpt kött utomlands mycket på semester. För det första.. du hittar inte något svenskt kött öht utanför Sverige.. (iaf inte utanför norden). INGEN vill ha vårt svenska kött.
Köttet är mycket billigare på de flesta ställen och dessutom är det mycket saftigare och smakrikt.
Och snacket om antibiotika… det finns ingen antibiotika i köttprodukten du köper oavsett varifrån den kommer. Antibiotikan används på djuren när dem lever och det finns krav på hur det ska hanteras… du hittar inget kött i svenska butiker vars produktion uppfyller dessa kraven…
Svenskt kött är en scam.. svindyrt för konsumenterna men bonden tjänar mindre på köttet än vad hans kollega ute i Europa tjänar trots att köttbiten är mycket billigare. Å det är väl bland annat de svenska kraven på produktionen som kostar så mycket och sen ska väll staten sno lite också gissar jag på..
jag har en gång köpt köttet direkt från en bonde och det var mycket billigare än i affär och bonden sa att han tjänade mer på att sälja det billigare direkt till konsument än vad han tjänade på köttet i butik..
Jag är helt för att stötta svenska bönder och hållbar produktion etc.. men jag är inte dum i huvudet. Självklart köper jag det billigaste jag kan hitta, vilket såklart varken är svenskproducerat eller ekologiskt osv..
I många länder är närproducerat alltid det billigaste alternativet.. i Sverige är det billigaste det som skeppats runt hela klotet..