2022-08-16, 21:55
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Köper inte billigt importerat nötkött. Dessutom är svenskt mer gynnsamt för oss.
Och bönderna gjorde också det som bäst för oss?
Citera
2022-08-16, 22:10
Medlem
boonies avatar
Eldorado är nog det enda märket jag undviker. Inga problem med utländskt kött.
Citera
2022-08-17, 06:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Och bönderna gjorde också det som bäst för oss?
Aa men precis. Känns bra vi är på samma spår
Citera
2022-08-17, 06:15
Medlem
Amsvartners avatar
Man måste ingenting, men vill man surra med köttbiten innan man sväljer den så visst...
Citera
2022-08-17, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Är inte intresserad av importerat kött som nästan ruttnat på vägen till Sverige. Min plånbok har råd med kvalité haha

Alright...Så , du verkar ju vara en riktigt expert på vad som är det bästa köttet så jag ger dej chansen att berätta för oss vad/vilket kött och vad det specifikt kommer ifrån du köper som är bättre än allt annat i övriga världen?
Är det något Svenskt kött top notch kockar exempelvis i Frankrike eller Italien lagar och serverar på sina restauranger?
Jag har då aldrig hört talas om länder som Italien,Frankrike,USA eller Argentina föredrar Svenskt kött än deras egna.

Väntar ivrigt på svar.
Citera
2022-08-17, 23:17
Medlem
ArgusOnes avatar
Går utmärkt att köpa billigare utländskt kött. Jag köper färs från Irland, biff från Sydamerika.
Citera
2022-08-17, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
+1 köper bara naturkött från pampas! Alltid samma kvalitet, har fuskat nån gång och köpt biff från sverige. Torrt och tråkigt kött!

Absolut...Argentina är mycket bra med kött.
BBQ är dom världsklass på.
Citera
2022-08-27, 18:20
Medlem
Är inte generaliseringen problemet? Allt svenskt kött är inte lika bra. Du kan köpa en dålig svensk entrecôte för 200 kr/kg eller en bättre för 600 kr/kg. Eller en dålig för 500 och en bra för 300. Allt kött skiljer sig åt och det är inte landet som påverkar.

Kvalitet kostar. Även utländsk kvalitet. Så köp det som är bra och skit i resten, oavsett vart det är ifrån. Gå till en vettig köttbutik och köp något om du är orolig för att köpa dåligt kött i en vanlig butik. Hellre bra kött än dåligt är min syn på saken.
Citera
2023-05-25, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Jag pratar inte med mitt kött så vart det kommer ifrån skiter jag i så länge det har bra kvalitet'

Globalt sett är svensk kött av dålig kvalitet så nästan vad som helst annat än svenskt kött är bra kvalitet.

Anledningen varför vi ’ska’ köpa svenskt kött är ju för djurhållningen och för att gynna de svenska bönderna och inte för att det är bra kvalitet.

Har köpt kött utomlands mycket på semester. För det första.. du hittar inte något svenskt kött öht utanför Sverige.. (iaf inte utanför norden). INGEN vill ha vårt svenska kött.
Köttet är mycket billigare på de flesta ställen och dessutom är det mycket saftigare och smakrikt.

Och snacket om antibiotika… det finns ingen antibiotika i köttprodukten du köper oavsett varifrån den kommer. Antibiotikan används på djuren när dem lever och det finns krav på hur det ska hanteras… du hittar inget kött i svenska butiker vars produktion uppfyller dessa kraven…

Svenskt kött är en scam.. svindyrt för konsumenterna men bonden tjänar mindre på köttet än vad hans kollega ute i Europa tjänar trots att köttbiten är mycket billigare. Å det är väl bland annat de svenska kraven på produktionen som kostar så mycket och sen ska väll staten sno lite också gissar jag på..
jag har en gång köpt köttet direkt från en bonde och det var mycket billigare än i affär och bonden sa att han tjänade mer på att sälja det billigare direkt till konsument än vad han tjänade på köttet i butik..

Jag är helt för att stötta svenska bönder och hållbar produktion etc.. men jag är inte dum i huvudet. Självklart köper jag det billigaste jag kan hitta, vilket såklart varken är svenskproducerat eller ekologiskt osv..

I många länder är närproducerat alltid det billigaste alternativet.. i Sverige är det billigaste det som skeppats runt hela klotet..
Citera
2023-06-20, 20:01
Medlem
LadySwedens avatar
Närproducerat direkt av köttbonden ska det vara. Köper för under 200/kg för styckad låda, och då är det delar från 1 djur. Den varierade kosten kommer på köpet.

Sådant kött smakar helt annorlunda än det du hittar i butik, svenskt eller utländskt, ekologiskt eller inte.
Citera
2023-06-20, 20:29
Medlem
Jag har bott halva mitt vuxna liv på Irland. Bättre kött än från den lokala slaktaren i byn man råkar bo i är svårt att få tag i någon annanstans. Framför allt Svärjet. Möjligen om man kan köpa det från någon lokal bonde, så blir det väl i bästa fall nånting som liknar 100% Irish beef.
Citera
2023-12-31, 16:06
Medlem
Gothenburgers avatar
Om det skall grillas nöt så är det väldigt svårt att hitta A4 i butik, A5 näst intill omöjligt, så jag blir allt som oftast hänvisad till det amerikanska nötet hos kötthökaren.

Ja marmoreringen är tokviktig för mig.

Om det inte skall grillas så blir det oftast svenskt.
Senast redigerad av Gothenburger 2023-12-31 kl. 16:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in