2022-08-11, 20:23
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Kött från Argentina är snarare bättre än det svenska. Och jag tror inte djurhållningen där är sämre.

Svenska bönder gynnar inte svenska produkter, hade de gjort det hade jag kunnat hjälpa till. Men skiter de i oss, så skiter jag i dem. Ost från Tyskland och smör från Finland, Kött från Argentina och gurka från Polen.

+1 köper bara naturkött från pampas! Alltid samma kvalitet, har fuskat nån gång och köpt biff från sverige. Torrt och tråkigt kött!
Citera
2022-08-11, 20:48
Medlem
Vem0ths avatar
Scan har något som heter "Menu"-sortering vilket är verkligen världsklass när det kommer till marmorering. Sådant kött kostar mellan 600-900 kr kilot men efter att ha köpt två ryggbiffar på 799kr kilot så var det tusan värt varenda öre. Aldrig ätit något så gott i mitt liv.
Citera
2022-08-11, 20:57
Medlem
PerniWhas avatar
I allara möjligaste mån blir det svenskproducerat kött och andra animaliska produkter eftersom jag inbillar mig att vi har något bättre syn på djurhållning och mindre kemikalier i den samma.
Mejeriprodukter blir det närproducerat alla dagar i veckan framför mjölk, margarin och grädde etc som rest över hela europa några spänn billigare.
Nära på det enda undantaget är fisk/skaldjur som tas från Norge via en svensk grossist med bra villkor och schyssta priser.
Citera
2022-08-12, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Nej. Köper kött från samma land jag befinner mig i.

"Skulle aldrig handla köttfärs från Irland eller något sånt skumt. 100% svenskt kött tack"

Då antar jag att du inte kommer äta kött om du skulle besöka Irland.
Själv har jag ätit enormt bra burgare och steaks i Dublin. 100% Irländsk kött.
Alldeles utmärkt.
Dom bästa "Sunday steaks" hos vänner har jag haft i UK och US.
Knappast in Sverige.
Argentina är världsklass också.
Bland dom bästa Lamb Chops BBQ i Toscana....Bästa skinkan...Italien.
Bästa Chorizo här i Spanien.
Kan faktiskt inte komma på något som varit bäst i Sverige.
Citera
2022-08-12, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacX
"Skulle aldrig handla köttfärs från Irland eller något sånt skumt. 100% svenskt kött tack"

Då antar jag att du inte kommer äta kött om du skulle besöka Irland.
Själv har jag ätit enormt bra burgare och steaks i Dublin. 100% Irländsk kött.
Alldeles utmärkt.
Dom bästa "Sunday steaks" hos vänner har jag haft i UK och US.
Knappast in Sverige.
Argentina är världsklass också.
Bland dom bästa Lamb Chops BBQ i Toscana....Bästa skinkan...Italien.
Bästa Chorizo här i Spanien.
Kan faktiskt inte komma på något som varit bäst i Sverige.
Du har alldeles rätt i det du säger, jag skulle aldrig köpa kött om jag besökte Irland. Med lite kunskap i bagaget kör jag mitt egna spår som du verkar ha svårt för
Citera
2022-08-12, 15:06
Moderator
rotadents avatar
Fel forum eftersom det rör mat man köper i matbutik och inte restauranger. Flyttar till inköpsställen.

Restauranger, barer och nattklubbar --> Matredskap och inköpsställen
/Moderator
Citera
2022-08-12, 16:29
Medlem
CoZeCos avatar
Bojkottar kött från utlandet men äter ris istället för svensk potatis eller svensk pasta, ägg från gårdsbutik eller utländskt billigt crap i storpack? Är ni hycklare eller kör ni all in? Tack vare EU går även spannmålsbönder runt på det de odlar hade det behövt vara så om ni även kollade mjöl, havregryn etc också?
Citera
2022-08-12, 17:50
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoZeCo
Bojkottar kött från utlandet men äter ris istället för svensk potatis eller svensk pasta, ägg från gårdsbutik eller utländskt billigt crap i storpack? Är ni hycklare eller kör ni all in? Tack vare EU går även spannmålsbönder runt på det de odlar hade det behövt vara så om ni även kollade mjöl, havregryn etc också?
Varför skulle man vara hycklare för att man hellre väljer billigt och bra kött från Argentina än något sämre från en svensk bonde?
Citera
2022-08-13, 11:17
Medlem
Citat:
Du har alldeles rätt i det du säger, jag skulle aldrig köpa kött om jag besökte Irland. Med lite kunskap i bagaget kör jag mitt egna spår som du verkar ha svårt för

Inte mina ord,jag citerade dej..."Skulle aldrig handla köttfärs från Irland eller något sånt skumt. 100% svenskt kött tack"

Du har antagligen inte varit utanför din byhåla så mycket så du har helt enkelt inga referenser utan bara upprepar din mantra "100% svenskt kött tack" utan igentligen veta vad du pratar om.

Detta är väl inte en helt ovanlig läsning i svensk press. Senast igår.
https://www.expressen.se/nyheter/far...la-aterkallas/
Citera
2022-08-13, 13:34
Medlem
Cindells avatar
Det är lite skrämmande att svenskar generellt tror att svenskt kött är det bästa som finns i världen.

Boskap i länder mer söderut får vara ute och smaska gräs många månader mer per år än i Sverige. Danmark tas ofta upp som ett dåligt exempel i Sverige, men; Ekologiskt kött från Danmark är reglerat från staten till skillnad mot Sverige.
Användningen av antibiotika på rekordlåga nivåer i Danmark.

Tyvärr har jag även erfarenhet från tidigare kompisar som gått jordbruksinriktade program på gymnasiet och uppåt där de finner det kul att plåga och skada grisar och andra djur. Helt sjukt.

Jag gissar att propagandan "Köp svensk kött för det är bäst" med all sannolikhet egentligen handlar om "Köp svenskt kött, så pengarna stannar inom landet." Smakmässigt finner jag snarare att svenskt kött är tråkigt och ofta lite segt. Ingen vidare smakupplevelse.

Ps. Jag är ursvensk och älskar Sverige, men det är en hel del sanningar om uppfödning av svensk boskap, grisar, fågel etc. som borde komma fram så vi svenskar inte fortsätter tro att "Svenskt = alltid bäst". Det finns en stor förbättringspotential gällande svenskt djuruppfödning, djurhållning och etik.
Senast redigerad av Cindell 2022-08-13 kl. 14:06.
Citera
2022-08-13, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacX
Inte mina ord,jag citerade dej..."Skulle aldrig handla köttfärs från Irland eller något sånt skumt. 100% svenskt kött tack"

Du har antagligen inte varit utanför din byhåla så mycket så du har helt enkelt inga referenser utan bara upprepar din mantra "100% svenskt kött tack" utan igentligen veta vad du pratar om.

Detta är väl inte en helt ovanlig läsning i svensk press. Senast igår.
https://www.expressen.se/nyheter/far...la-aterkallas/
Förmodligen menar du egentligen. Varför har du sånt aggressivt beteende? Vad spelar det för roll för dig var jag har varit och inte? Har du svårt att acceptera andra människor?
Citera
2022-08-13, 17:36
Medlem
Citat:
Förmodligen menar du egentligen. Varför har du sånt aggressivt beteende? Vad spelar det för roll för dig var jag har varit och inte? Har du svårt att acceptera andra människor?

Svårt att acceptera okunskap som är din inbillade kunskap.
Du får äta hur mycket Svenskt kött du vill...,men när du säger att du inte vill äta något "skumt" kött från Irland etc och föredrarar 100% kött helt utan förklaring och preferenser så är det ren okunskap du framför.

Piece,over and out.

#jamónibéricodebellota
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in