2022-08-11, 08:25
Medlem
K-Glitchens avatar
Ingen har väl undgått att priserna på mat har stigit till helt sjuka nivåer.
Förr oss ensamstående med barn som försöker få det att gå ihop har det blivit jäkligt tufft. Äta måste man ju och för mig personligen så drar jag hellre ned på nästan allt annat innan jag drar in/snålar på maten. Att inte ha råd att åka på semester är väl en sak men inte ge ungarna bra mat är inte ett alternativ för mig. Att hela familjen samlas och äter middag tillsammans har alltid varit viktigt för mig.

Hursom.

Jag är väl skadad av all reklam och skrämselpropaganda kanske men jag köper alltid svenskt kött och kyckling. När jag köper fisk köper jag alltid en fisk som har nån märkning att den är shysst fiskad.
Antar att jag känner att jag ställer upp för Sverige eller nåt sånt. Jag gör min del liksom?

Att handla köttfärs från irland, fläsk från tyskland, korv från annat än det lokala slakteriet eller några storpack från billighetsmärket eldorado har aldrig gjort. Antar att jag tänkt att det är sämre kvalité och att det kommer smaka så illa att man är tvungen att spotta ut det eller så?

Det skiljer en hel del i pris. Exempelvis köttfärs från Irland är nästan 40% billigare än svenskt.

Igår när jag var på stormarknaden och Willys och handlade så såg jag två personer jag känner igen rätt väl som handlade. Dom äger en av stadsdelens finaste och mest besökta restaurang. Jag har ätit där flera gånger och alltid varit väldigt nöjd med maten.

En stor smockfull kundvagn fylld med mat handlade dom. Jag stod bakom dom i kön. Allt dom handlade var från eldorado. Storpack med kyckling. Storpack med Irlänskt köttfärs osv.

Nu sitter jag här och funderar på varför jag betalar upp till 40% mer för maten. Duger Eldorado för en fin restaurang så borde den duga åt min familj också.

Min fråga är.
Hur många av er handlar som jag? Alltså i stort sett bara svenska varor, trots priset, för att ni tror att kött från Irland, Tyskland och Argentina etc är dåligt och smakar skit?
Citera
2022-08-11, 08:26
Medlem
Milldues avatar
Jag pratar inte med mitt kött så vart det kommer ifrån skiter jag i så länge det har bra kvalitet'
Citera
2022-08-11, 08:29
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Jag pratar inte med mitt kött så vart det kommer ifrån skiter jag i så länge det har bra kvalitet'

jo, men hur vet du att det är bra kvalitet?
Citera
2022-08-11, 08:34
Medlem
Jag har inga betänkligheter kring att handla utländskt kött eller kyckling från Eldorado. Har aldrig märkt av någon skillnad mot svenskt.
Citera
2022-08-11, 08:36
Medlem
Ghastens avatar
Köper bara svenskt kött när det är rea. Inte märkt någon större skillnad.
Citera
2022-08-11, 08:41
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Min fråga är.
Hur många av er handlar som jag? Alltså i stort sett bara svenska varor, trots priset, för att ni tror att kött från Irland, Tyskland och Argentina etc är dåligt och smakar skit?
Kött från Argentina är snarare bättre än det svenska. Och jag tror inte djurhållningen där är sämre.

Svenska bönder gynnar inte svenska produkter, hade de gjort det hade jag kunnat hjälpa till. Men skiter de i oss, så skiter jag i dem. Ost från Tyskland och smör från Finland, Kött från Argentina och gurka från Polen.
Citera
2022-08-11, 08:44
Medlem
CarlXIIs avatar
Klart köttet duger och att man inte märker skillnad. Det handlar om lägre mängd antibiotika och bättre djurskyddsregler. Men jag är inte alltid så noga heller.
Citera
2022-08-11, 08:48
Medlem
Väldigt bra fråga. Jag köper mest svenskt men är det tillräckligt billigt kan det absolut bli nåt danskt eller irländskt. Känns som man gynnar svenskt jordbruk och det kanske starkasta argumentet är att vi i Sverige iaf med många andra länder är restrektiva med antibiotika. Annars kan man väl lika gärna köpa utländskt som man gör med massa andra matvaror och produkter? Folk kan ju kolla på en som man är hustrumisshandlare om man köper lite tysk fläskfärs.. Hur många är det som inte köper kläder som sys i Kina eller Bangladesh liksom? Det är inget medelklassen upplever som fel eller konstigt? Men kött och även mejeriprodukter MÅSTE handlas svenskt. SÅ upplever jag många tycker iaf.
Citera
2022-08-11, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turnupshark
Jag har inga betänkligheter kring att handla utländskt kött eller kyckling från Eldorado. Har aldrig märkt av någon skillnad mot svenskt.

Nej, så fina smaklökar har du inte att du kan upptäcka läkemedelsrester o djurhållningen.
I Sverige är vi väldigt restriktiva med antibiotika o annat läkemedel till djur. Utomlands så pumpar man in detta i djuren på rutin.
Det är skit som du sedan får i dig.

Sedan har man djurhållningen. I Sverige har vi tämligen hårda lagar som reglerar djurhållningen, utomlands så är det inte så. Där behandlas djuren som en produkt i en fabrik.

Oavsett vad man tycker om svenska bönder så är det ändå pengar som stannar i Sverige. Det går till svensk skatt o bönderna bor här i landet så pengarna konsumeras här.
Importvaror gör så att pengarna försvinner utomlands.

Men om man skiter i allt så visst, köp utländskt kött.
Själv köper jag uteslutande svenskt kött o helst ekologiskt.
Citera
2022-08-11, 08:50
Bannlyst
Skulle aldrig handla köttfärs från Irland eller något sånt skumt. 100% svenskt kött tack
Citera
2022-08-11, 08:53
Medlem
Numer med skitpriserna som är så här jag köpt irländskt och danskt. Vad göra? Globalisterna spelar rysk roulette med världen och vi får betala. Idioti. Köp det du har råd med!
Citera
2022-08-11, 08:53
Medlem
Djurhållningen i andra länder är kanske sämre och kanske använder de mer antiobiotika och annat som inte är så jättebra.

Men det slår inte igenom i att köttet blir av dålig kvalitet. Kvaliteten på köttet beror på andra saker som hur väl man skött transporten, slakten och hur gammal maten är när man får den till butiken.

Jag tror tyvärr att man måste lyda sin plånbok, dvs när det är knapert gå mer på prislappen än att man läser hur bra djuren sköts om och att de mått fint fram till det ögonblick de slaktades.

Dessutom så är det väl också så att det är inte enbart nackdelar med stordrift. Utan den stora odlingen av lax i laxfarmar (även några andra fiskar) så hade haven blivit helt utfiskade idag. Utan stordrift föda upp kor, grisar och höns som lever enbart för att slaktas och bli mat till oss människor, så hade kanske vi ätit upp alla vilda djur.

Det är ju också miljövänligt på sitt sätt. Att undvika massdöd i naturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in