2022-08-03, 13:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Bra inlägg! Och jag håller med dig i mycket. Vi är nog ganska överens på många punkter och kan man ha den här resonerande tonen ökar förståelsen för varandras intressen och behov.

Personligen vet jag inget tråkigare än att titta på bilar som är renoverade till nyskick, jag har helt ärligt betydligt större utbud av att titta på en gammal Impala som ser ut som kriget och som ingen brytt sig om karossen på dom senaste 30åren.

Spelar ingen roll om det är en bil, en cocacola kyl från 50 talet eller en gammal bensinpump min inställningen är att man förstör mer än gör något fint när man blästrar, lackerar och gör allt i nyskick.

När patinan försvinner, försvinner också historian och själen.

Som han som skrev igår skrev tycker jag också att mycket av kulturen runt omkring hos dom mer etablerade som anses "seriösa" blivit lite väl mycket image och maskerad på sina håll. Ibland känns det mer som ett i raden av medvetna plastiga livsstilspaket för välbärgad medelklass som mer vill förstärka en identitet än något som man är totalt uppslukad av.

Det dom här ungdomarna håller på med känns i mina ögon mer genuint och äkta.

I ett större perspektiv kan det här också vara ett uttryck och tidsdokument för hur en del unga i Sverige i dag tänker och ser på samhället. Vill man fördjupa sig kan det här vara en viktig signal om att den inkludering välbärgad medelklass tjatat sig blå lila om för alla tänkbara grupper i samhället misslyckats radikalt när det gäller etniska Svenskar med ofta lägre utbildning ute i landet. Då blir det en viktig samhällskritik som jag ger mitt stöd åt till 100%.

Därav reagerar jag när man som i inledningen av tråden gick väldigt hårt fram med tillmälen som svin, drägg, djur, att allt är oseriöst svineri från början till slut osv osv.

Jag vill ju hävda att man kan vara intresserad av den delen av bilkulturen som dessa ungar mer representerar men fortfarande vara exakt lika seriös som dom som håller till på finbilsutställningarna.

Därav faller i min värld hela upplägget med att dela upp folk som seriösa och oseriösa, vem som förstör eller inte, att dom ska avfärdas som svansar osv.

Bensinpölen som tändes på som cykelpumpen gick i taket för igår kan i mina ögon lika gärna betraktas som en manifestation eller en kulturyttring.

Men jag har samtidigt full förståelse för att CCW har sin målgrupp, sin idé med träffen och hur man vill att det ska se ut, vilka delar av bilkulturen man vill visa upp osv.

Men det blir samtidigt fel att ge ungarna hela skulden. Dom är i regel knappt 20 och åker dit folk samlats, det här måste ju upp i kommunhuset, till polisen och på arrangörernas bord.

Jag är bara livrädd för att ingen ser och förstår att även det här, som ungarna håller på med, är ett kulturarv som förtjänar att vårdas, bevaras och ges plats. Att inte akademiker från medelklassen som inte har en susning om vad det handlar om som så många gånger tidigare fattar beslut som utplånar viss kultur.

Jag själv har varit "raggare" i + 40 år, vet fortfarande inte hur jag ställer mig till ordet "raggare"..?
Försra bilen var en Dodge dart som jag då med hjälp av kompusar lyckades få ordning på. Det var en bra tid och man lörde sig mycket.
Sedan dess har jag sas bytt upp mig, genom att sälja en fördigrenoverad bil, till att köpa något i mitt tycke häftigare.

Om jag ska sammanfatta det vi diskuterar vore en träff för dessa ungdomar som idag fått namnet "svansen" rätt bra kan jag tycka.
De skulle säkert få med sig en stor skara folk som precis som de, gillar den här "kulturyttringen".
Kanske skulle jag själv vara en av åskådarna?

Just av den anledningen att jag tycker, trots att flertalet av dessa säkert är bilentusiaster på sitt sätt att de får utlopp för allt de dessa står för.

Jag är 100% emot förbud och självklart ska dessa killar och tjejer få glra detta så länge det inte skadar eller kommer i konflikt med andra.

Så jag ser fram emot att de anordnar en träff där de kan få leva ut sin vision.
Det är helt ok tycker jag.
Citera
2022-08-03, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Jag kan tycka tecnomusik i vissa delar är rätt ok i sitt rätta element.
Allt utvecklas och jag har full förståelse att många gillar den.
Men den känns väldigt fel på en veterancruising..
.

Jag tror inte det är så mycket techno utan mer hardstyle, donk och sånt som är utvecklingar från gabber. Musik som är skapat för extrem hedonism och dumt dionysiskt beteende. Alltså helt naturligt. Ni fattar ju fortfarande inte att dom här mänskorna skiter i de flesta värden ni bryr er om utan bara behållit en nästan abstrakt version av en amerikaner och det totala härjet.
Citera
2022-08-03, 13:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Medievalchurch
Jag tror inte det är så mycket techno utan mer hardstyle, donk och sånt som är utvecklingar från gabber. Musik som är skapat för extrem hedonism och dumt dionysiskt beteende. Alltså helt naturligt. Ni fattar ju fortfarande inte att dom här mänskorna skiter i de flesta värden ni bryr er om utan bara behållit en nästan abstrakt version av en amerikaner och det totala härjet.
Gällande musik kan det säkert vara som du skriver.
När vi i förrgår var nere på R70:an där det denna vecka är cruising varje dag uppfattade vi nog musiken till kanske ~80% tecno.
Men någon spelade faktiskt Billy opel...

Om beteende härrör från det du skriver låter jag däremot vara osagt.
Citera
2022-08-03, 14:48
Medlem
Hur många mord, skottlossningar och brända polisbilar blev det i Rättvik? Noll? Okej..
Gamla kärringar fick inte sova på grund av dunka dunka musik? Aj aj aj!

I andra delar av landet var det flera incidenter. 14-åring som blev skjuten med mer. Ska folket få sig en varning där någon gång att inte gå ut på kvällen? När skickar polisen förstärkningar dit?
14-åring skjuten "av misstag" skriver Aftonbladet, stackars gangsters som gjorde en liten tabbe när dom skulle ut och mörda.

Men akta er för fyllebilträffen!! Där kan ni råka illa ut och få ligga sömnlösa av musik!
Citera
2022-08-03, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shickablaow.Waowai
Hur många mord, skottlossningar och brända polisbilar blev det i Rättvik? Noll? Okej..

I andra delar av landet var det flera incidenter. 14-åring som blev skjuten med mer. Ska folket få sig en varning där någon gång att inte gå ut på kvällen? När skickar polisen förstärkningar dit?
14-åring skjuten "av misstag" skriver Aftonbladet, stackars gangsters som gjorde en liten tabbe när dom skulle ut och mörda.

Men akta er för fyllebilträffen!! Där kan ni råka illa ut och få ligga sömnlösa av musik!

Vilken föraktfull inställning till vanliga människor. Bara för att det är kaos med skjutningar i vissa delar av landet så ska folk i mindre orter acceptera att en liten klick ouppfostrade snorungar håller dem vakna nätterna igenom.

Sedan "glömde" du att två våldtäkter inträffat i Rättvik under veckan.
Senast redigerad av Personkrets3-1 2022-08-03 kl. 15:24.
Citera
2022-08-03, 15:32
Avstängd
Citat:

Blir ju fel när du blandar ihop olika händelser eller scenarion som ständigt sker i landet.
Att vi lever i ett samhälle där brottslighet, våldtäkter och skjutningar blivit vardag, innebär ju inte att vi helt plötsligt ska acceptera, det vi diskuterar i denna tråd.
Citera
2022-08-03, 15:37
Medlem
Kan folk bara sluta spekulera och diskutera en massa tråkig politik. Finns det verkligen ingen som var på plats som kan berätta för oss vad som hänt? Vi vill ha namn och bild på de skyldiga, ingen jävla samhällskunskapslektion.
Citera
2022-08-03, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Personkrets3-1
Vilken föraktfull inställning till vanliga människor. Bara för att det är kaos med skjutningar i vissa delar av landet så ska folk i mindre orter acceptera att en liten klick ouppfostrade snorungar håller dem vakna nätterna igenom.

Sedan "glömde" du att två våldtäkter inträffat i Rättvik under veckan.

Citat:
Blir ju fel när du blandar ihop olika händelser eller scenarion som ständigt sker i landet.
Att vi lever i ett samhälle där brottslighet, våldtäkter och skjutningar blivit vardag, innebär ju inte att vi helt plötsligt ska acceptera, det vi diskuterar i denna tråd.

Det är mer polisens agerande jag blir irriterad på.
Med gangsters som skjuter och när det är upplopp och dom bränner ner 40 polisbilar så mesar dialogpolisen och smörar för de kriminella och det är skjutningar flera gånger i veckan på grund av det.

Men när det gäller ett gäng fyllskallar som har en traditionell supfest så drar dom på utav bara helvete med förstärkningar och varningar till allmänheten och massmedia hänger ut folk som de största svinen och gör en artikel med bilder om hur sviniga svenskar är.
Men när en liten pojke blev skjuten på annat håll så var det "ett misstag".
Citera
2022-08-03, 15:53
Medlem
Citat:
Men när det gäller ett gäng fyllskallar som har en traditionell supfest så drar dom på utav bara helvete med förstärkningar och varningar till allmänheten och massmedia hänger ut folk som de största svinen och gör en artikel med bilder om hur sviniga svenskar är.
Men när en liten pojke blev skjuten på annat håll så var det "ett misstag".
Ja, men nu är det inte svenskar i allmänhet som är utpekade som sviniga utan en liten grupp ouppfostrade snorungar, den så kallade svansen.
Citera
2022-08-03, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Blattar på bilfest? Trodde det var en typisk ursvensk företeelse

Power big meet Västerås skedde några våldtäkter för några år sedan, många här vrålade att de va raggare och alla visste hur dessa va. Men nog fan va de afghaner även då, samma på bränbollsyran i Umeå, afghaner som smög i buskarna.
Citera
2022-08-03, 17:29
Medlem
Citat:
Gällande musik kan det säkert vara som du skriver.
När vi i förrgår var nere på R70:an där det denna vecka är cruising varje dag uppfattade vi nog musiken till kanske ~80% tecno.
Men någon spelade faktiskt Billy opel...

Om beteende härrör från det du skriver låter jag däremot vara osagt.

Jag gissar att du buntar ihop all hård snabb och enformig elektronisk musik med rak kagge till techno. Det kan jag lätt mentalisera men det finns skillnader både tekniskt och symboliskt. De subgenrer jag nämnde ovan är i tex UK arbetarklassens sup och pundmusik. Såsom pubrock som Dr feelgood, Hurriganes mm var på 70talet. Det finns en röd linje där också. Techno 2022 är mer medelklass och urbant.
Senast redigerad av Medievalchurch 2022-08-03 kl. 17:31.
Citera
2022-08-03, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Power big meet Västerås skedde några våldtäkter för några år sedan, många här vrålade att de va raggare och alla visste hur dessa va. Men nog fan va de afghaner även då, samma på bränbollsyran i Umeå, afghaner som smög i buskarna.
Gjorde misstaget att köra genom Rättvik i söndags vid 19-tiden. Såg exakt 0 Afghaner. Såg däremit en hel del väldigt fulla ungdomar. Konstigt att det inte sker fler olyckor när passagerarna i "svansenbilarna" befinner sig med större delen av kroppen utanför bilen. Det är definitivt inte första gången det sker våldtäkter under CCW och tyvärr säkert inte sista gången heller. Detsamma gäller dansbandsveckan i Malung också. Inte särskilt många Afghaner där heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in