2022-08-03, 19:25
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shickablaow.Waowai
Hur många mord, skottlossningar och brända polisbilar blev det i Rättvik? Noll? Okej..
Gamla kärringar fick inte sova på grund av dunka dunka musik? Aj aj aj!

I andra delar av landet var det flera incidenter. 14-åring som blev skjuten med mer. Ska folket få sig en varning där någon gång att inte gå ut på kvällen? När skickar polisen förstärkningar dit?
14-åring skjuten "av misstag" skriver Aftonbladet, stackars gangsters som gjorde en liten tabbe när dom skulle ut och mörda.

Men akta er för fyllebilträffen!! Där kan ni råka illa ut och få ligga sömnlösa av musik!

Viktigt för media att nyansera debatten med lite vitt kaos också, seru….

Annars kan ju folk göra kopplingen att det mest är svartingar som härjar…
Citera
2022-08-03, 20:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Shickablaow.Waowai
Det är mer polisens agerande jag blir irriterad på.
Med gangsters som skjuter och när det är upplopp och dom bränner ner 40 polisbilar så mesar dialogpolisen och smörar för de kriminella och det är skjutningar flera gånger i veckan på grund av det.

Men när det gäller ett gäng fyllskallar som har en traditionell supfest så drar dom på utav bara helvete med förstärkningar och varningar till allmänheten och massmedia hänger ut folk som de största svinen och gör en artikel med bilder om hur sviniga svenskar är.
Men när en liten pojke blev skjuten på annat håll så var det "ett misstag".
Kan absolut hålla med dig i det du skriver.
Men samtidigt så är det ju så att det ena får inte förta det andra.
Situationen med skjutningar mm i stort sett varenda dag är ju ett totalt misslyckande från de styrandes sida.
Att polisen skulle prioritera raggarsvansen i Rättvik tror jag däremot inte.
Där agerar lokalpolisen, och hitills har vad jag vet Rättvik varit befriat från gängskjutningar.
Och som jag skrev tidigare, vi får inte för den sakens skull blanda ihop denna tråd med värre kriminella och hur de agerar.
I så fall borde det få en egen tråd.
Citera
2022-08-03, 20:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Medievalchurch
Jag gissar att du buntar ihop all hård snabb och enformig elektronisk musik med rak kagge till techno. Det kan jag lätt mentalisera men det finns skillnader både tekniskt och symboliskt. De subgenrer jag nämnde ovan är i tex UK arbetarklassens sup och pundmusik. Såsom pubrock som Dr feelgood, Hurriganes mm var på 70talet. Det finns en röd linje där också. Techno 2022 är mer medelklass och urbant.
Ok jag ska inte säga emot dig, det kan vara så.
Citera
2022-08-04, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Viktigt för media att nyansera debatten med lite vitt kaos också, seru….

Annars kan ju folk göra kopplingen att det mest är svartingar som härjar…

Agenda "Motpol" det här är så stort att Morgonstudion tar upp det kl.08:08
Viktigt att flytta fokus, nu har inte jag varit dit och sett stöket själv på några år men tror inte att det är stökigare än vad det varit under flera år tidigare. Nu började det dåligt med två våldtäkter men sånt har hänt tidigare också.

Jag blir spyfärdig på medias agenda men det är val i år, det är så utstuderat deras sätt och med viss hjälp av polis? som får det att låta som det är extremt i år.

När får vi se att polisen går ut och avråder unga från att vara ute sent i utsatta områden ?

Edit: Efter att sett inslaget som man säger "göra en höna av en fjäder". Tycker att polisen gör skapligt ifrån sig, för att ta ner händelsena som extremt extremt mycket värre. Dock har han säkert rätt att det som ofta eskalerar lite år för år och han har helt rätt i föräldraansvaret för omyndiga som dräller runt vind för våg, nu togs det inte upp i inslaget men kanske nämnts tidigare i tråden om tex drogpåverkad 14-åring.
Det är väl något som SVT borde lyfta om nåt problemet med drogmissbruk som kryper allt längre ner i ålder bland barnen i landet som helhet.
Senast redigerad av Psykbryt76 2022-08-04 kl. 08:32.
Citera
2022-08-04, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Viktigt att flytta fokus, nu har inte jag varit dit och sett stöket själv på några år men tror inte att det är stökigare än vad det varit under flera år tidigare. Nu började det dåligt med två våldtäkter men sånt har hänt tidigare också.

Jag blir spyfärdig på medias agenda men det är val i år, det är så utstuderat deras sätt och med viss hjälp av polis? som får det att låta som det är extremt i år.

När får vi se att polisen går ut och avråder unga från att vara ute sent i utsatta områden ?

Edit: Efter att sett inslaget som man säger "göra en höna av en fjäder". Tycker att polisen gör skapligt ifrån sig, för att ta ner händelsena som extremt extremt mycket värre. Dock har han säkert rätt att det som ofta eskalerar lite år för år och han har helt rätt i föräldraansvaret för omyndiga som dräller runt vind för våg, nu togs det inte upp i inslaget men kanske nämnts tidigare i tråden om tex drogpåverkad 14-åring.
Det är väl något som SVT borde lyfta om nåt problemet med drogmissbruk som kryper allt längre ner i ålder bland barnen i landet som helhet.

Det är väl självklart att föräldrar ska hålla sina minderåriga barn borta från miljöer med mycket fylla och droger. Ska inte polisen behöva informera om.
Citera
2022-08-04, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76

Vadå, har det varit med i svts morgonprogram också?

Nu är ju det här på dagen så det är klart att filmen inte ger en rättvis bild av hur det ser ut på natten, men den avspeglar och sammanfattar i alla fall ganska bra hur blandningen av folk och bilar ser ut:

https://m.youtube.com/watch?v=z5vqnRyCc_U
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-08-04 kl. 12:19.
Citera
2022-08-04, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Personkrets3-1
Det är väl självklart att föräldrar ska hålla sina minderåriga barn borta från miljöer med mycket fylla och droger. Ska inte polisen behöva informera om.

Vad har du för belägg för att det förekommer mycket droger?
Citera
2022-08-04, 12:47
Medlem
oldandborings avatar
Som boende mitt i denna lantliga "idyll" vet man precis vilka som utgör denna svans som det skrivs om.
De dyker upp överallt närhelst det bjuds på glesbygdsfestligheter!
Det är ungdomar från Dalarna och omkringliggande län (ffa jävligt mycket värmlänningar) som kommer farandes i sina sunkiga rishögar ackompanjerade av megahög skitmusik och fyllebröl. Det sups och svinas efter (och ibland även långt bortom) bästa förmåga vilket naturligtvis medför en hel del spyor, slagsmål, nedskräpning och förstörelse. Även ungar från bygden passar naturligtvis på att festa när det är en sån här happening.
De äkta gammaldags sk raggarna består mestadels av äldre människor som var bilburen ungdom på 60-70 talet och numera lägger en massa fritid och pengar på att sköta om sina glänsande vintagebilar. Att de får sin älskade bilfest förstörd av idioter tycker jag är sorgligt.
Citera
2022-08-04, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
I detta fall är det säkerligen raggare som super, svinar och kör rallarslagsmål.
Att sen polisen väljer att gå ut med detta är konstigt då liknande varningar borde finnas dygnet runt, året runt i våra nogo-zoner.
Risken att bli rånad, våldtagen, misshandlad eller skjuten i dessa områden är säkert 100 gånger större än på en raggarfest i Rättvik.

Det gäller att flytta fokus från de stora allvarliga samhällsproblemen eftersom det snart är val. Sossarna ska räddas kvar vid makten till varje pris. Vad passar då bättre än att flytta fokus till den väsrsta sortens pack på planeten, som mördar, gör inbrott och säljer knark - RAGGARNA!
Citera
2022-08-04, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Det gäller att flytta fokus från de stora allvarliga samhällsproblemen eftersom det snart är val. Sossarna ska räddas kvar vid makten till varje pris. Vad passar då bättre än att flytta fokus till den väsrsta sortens pack på planeten, som mördar, gör inbrott och säljer knark - RAGGARNA!
Nu handlar det väl inte om raggarna utan om den så kallade svansen som hittat en miljö att härja fritt i pga att naiva svenskar inte kan ha två frågor i huvudet samtidigt.
Citera
2022-08-04, 20:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen

Åkte faktiskt genom rättvik idag under eftermiddagen. Det var ett stort trafikkaos givetvis men samtidigt satt det tusendals människor längs vägarna och kollade på dessa otroligt vackra bilar. Vissa är äkta pilsneråk och de är bara roliga att kolla på.

Är väl senare på kvällen som det går från familjefest och blir fyllefest istället. Vägarna fylls av pilsnerbilar och mindre vackra skapelser med fyllskallar både i och på bilarna. Har inte sett detta i Rättvik men vet hur det brukar vara i västerås under summer meet.
Summer Meet har annars tänkt till där man anordnat kvällsaktiviteter med burnout tävlingar och liknande på en köpcenterparkering utanför city där många samlas och det sker under kontrollerade former.
Citera
2022-08-04, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vadå, har det varit med i svts morgonprogram också?

Nu är ju det här på dagen så det är klart att filmen inte ger en rättvis bild av hur det ser ut på natten, men den avspeglar och sammanfattar i alla fall ganska bra hur blandningen av folk och bilar ser ut:

https://m.youtube.com/watch?v=z5vqnRyCc_U

Ja riks SVT försökte få det att låta som jätteilla med Åsa Avdic(k) som påade innan intervju från Rättvik med polisen.

Ja det du länkade är penionärerna som glider runt.. 7:45 kommer en del av "svansen" de som åker med öppna dörrar men det är deras kultur.. jaja det hände väl nå gång åt oss också mer pga för många personer i bredd.. tom åkt tak, suttit i skuffen och svinat när man var ung och dum.. har man inte gjort det är det inte en riktig raggare.

Med mattsvartkulturen har svansen blivit lite längre och nu med medias bevakning och jättefokus lär bara gynna dem än mer, så tack SVT, Aftonhoran & Co. 👍

Sen det positiva att tex bandyklubben drar in ca 200'-250.000:- under CCW till bla ungdomsverksamehet kommer inte ut på riks bara lokala nyheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in