2022-08-03, 04:00
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
När har jag bytt åsikt?

Det enda som är motstridigt här är väl dina åsikter och erfarenheter:

Du har själv varit en riktig hardcore ragger när du var ung.

Du minns hur det var att vara ung.

Nu sitter du tillsammans med gamla tanter på Facebook och går i taket över att någon eldat upp en skvätt bensin på marken.

Du tycker inte det finns en eller två motsägelser här?

Jag har inga behov av att tävla med dig om vem som var störst raggar-kung när det begav sig, men av ren nyfikenhet, hur kan du vara så säker på att jag har absolut noll inblick i och egna erfarenheter från den världen?

Ungarna åker så klart precis var dom vill och självklart dit många likasinnade söker sig.

CCW arrangerar sin del och har sin målgrupp sen står det var och en fritt att besöka Rättvik 01.00 på natten.

Det roligaste utav allt är att du hävdar att du varit en verkligen initierad del av raggarkulturen och sen har du helt missat att en del i den kulturen alltid varit att köra upp ett finger i röven på etablissemanget, samhällets normer och framförallt den typen av gamla griniga gubbar som du själv agerar som.

Sen vet jag inte i sak vad det är du syftar på när du hela tiden skriver att dom jävlas så mycket som möjligt med vanligt folk?

Det får mig mer att tänka på oprovocerad misshandel av helt främmande människor, krossade butiksfönster, uppeldade bilar, personrån, upplopp med gatstenar, organiserad vandalism osv.

Har det ens kommit in en enda polisanmälan av det slaget rörande dessa 100.000 besökare?

Det enda som egentligen framkommit i den vägen är att dom spelat högt på bilstereon, kissat utomhus och att glasflaskor gått sönder.

Kissar utomhus gör alla samhällsgrupper när nöden faller på.

Glasflaskor går sönder överallt där många fulla människor vistas.

Att dom spelar så in i helvete högt nu har naturligtvis mer med den tekniska utvecklingen att göra än att dom skulle vara större svin än raggarna när du var ung som inte bara hjälpligt kunde driva runt ett par 6*9 i hatthyllan med skiten Billebro sålde.

Sen har ju den biten lugnat ner sig avsevärt sedan förra sommaren. Det är ju upp till polisen också nu har dom möjligheter att ge böter.

Du menar att jag ska förklara det du skrivit ovanför det jag fetat? Som du har hittat på om mig, eller kraftigt överdrivit?

Du vrider och vänder på saker, förstorar(hardcore ragger???) eller förminskar(skvätt bensin), förlöjligar(sitter med gamla tanter), tillskriver mig egenskaper och åsikter som JAG aldrig har påstått att jag har.
Allt efter ditt behov av att trycka ner någon med andra åsikter/erfarenheter för att rättfärdiga DINA åsikter. Sedan kan du i ett annat inlägg gråta över att du tycker att jag exkluderar dina gullgrisar. Hoppas du är stolt över dig själv.

Är det inte bättre att du frågar dig vad DU håller på med? Det verkar ju ändå vara du som bestämmer vad jag tycker och tänker, så då kan du väl reda ut dom egenskaper och åsikter som DU tillskriver mig om du nu tycker att det känns motsägelsefullt?
Om jag försöker hjälpa dig att reda ut det så kommer det ändå bara att resultera i att du hittar på något NYTT som jag INTE sagt.

Men nu har du i alla fall ännu en gång lyckats lura iväg mig LÅNGT utanför trådens ämne (skickligt får jag medge) så vi ger oss här.
Senast redigerad av sykkelpump 2022-08-03 kl. 04:49.
Citera
2022-08-03, 05:21
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
hålla de under 15 år inne efter 23:00

Nej 18 år är det.

mindreårig = under 18 år, inte under 15 år.
Citera
2022-08-03, 05:46
Medlem
doncroces avatar
Haha, skulle den Svenska PK Polisen aldrig våga säga om Husby eller Rinkeby.

Då skulle anklagelserna om svartmålning hagla som spön i backen och ministrar stå i kö för att försvara en av Sveriges ”fina” stadsdelar där det ”sprudlar av livskraft och energi”.
Citera
2022-08-03, 06:52
Medlem
Svinfarms avatar
Raggarkulturen har alltid handlat om att provocera..ända sen farsan åkte customline på 60 talet..
Hällre rättvik än husby mitt i natten alla dagar i veckan..!!
Citera
2022-08-03, 08:31
Medlem
MrEarnests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Jag var i krokarna på en technofestival samtidigt som den här bilveckan höll på inne i Rättvik men på Dalhalla runt 2016 eller nåt. Inga brott anmälda på de två första dagarna och as grym stämning på hela festivalen.. Sen fick polisen för sig att gå in på området och givetvis blev det ett antal personer som åkte dit för narkotikabrott. Men inte ett enda misshandelsfall eller en enda våldtäkt rapporterats från den festivalen. Gissa vilka som fick flytta på sig till fördel för den här märkliga bilveckan? Snuten gör sina prioriteringar..
´

Tacka vet jag rave och techno festivaler. På Norra Djurgården i Stockholm är det så kallat "skogs rejv" flera dagar i veckan hela natten. Inte en enda polis, inget dräggande, inget annat avartat. Bara zombies som på morgon kvisten kommer ut ur skogen med pupiller stora som dasslock och ögon lika sneda som en klassisk lördagsfylla.
Citera
2022-08-03, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Polisen talar om en "svans" som förstör och beter sig illa. Undrar vad det är för trashfolk?

Är på plats och det finns en del ”Södertäljefolk” som är här med sina fina bilar och guldkedjor.
Citera
2022-08-03, 10:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Syftar du på mina inlägg och att jag beskriver raggare med noll koll och på ett felaktigt sätt kan jag lika gärna vända på steken.

Raggare är ursprungligen en subkultur och en livsstil. En hel del av dom du och cykelpumpen hänvisar till är egentligen "bara" ägare av en veteranbil med amerikanskt ursprung och inget mer. Till vardags ägnar sig många av dom här veteranbilsägarna åt helt andra saker utan ett enda inslag av raggartillvaro eller den livsstilen.

Och det var så det var inledningsvis till stor del i Rättvik mer eller mindre en veteranbilsträff med saft och bullar som drog en publik som ville se veteranbilar med usa ursprung och lite gamla amazoner etc. För det är just vad dom blivit, allt eftersom åren gått har gamla T-fordar blivit ersatta av den nya tidens "veteranbilar". Sen att det oftare kallas jänkare etc är en annan sak. Men stor del av publiken och ägarna har med åren förvandlats till det vi förr kallade veteranbilsfolk.

Raggarkulturen är mycket mer än just bilarna, att lyssna på Elvis och byta till jeansjacka en gång om året när man åker till Rättvik.

Ända sedan början har raggarna präglats av ett visst utanförskap från det etablerade samhället och protest mot det, sen allt startade har bråk, stök, fylla och bete sig på ett sätt som sticker ut och drar uppmärksamhet till sig följt tätt i spåren av den här subkulturer.

Många har tex sett den oerhört vanliga bakrutedekalen "skratta inte svensson din dotter kan ligga i baksätet" som suttit på hälften av landets raggarbilar.

Går vi längre tillbaka var det regelrätta upplopp mellan polis och raggare.

Genom alla år har det alltid funnits inslag av provokation mot det etablerade samhället och större eller mindre trots mot samhällets regler, lagar och normer.

Det som hänt nu en bit in på 2000 talet är att den unga generationen fångat upp och helt anammat den ursprungliga raggarkulturen och lever den fullt ut.

Samtidigt har den delen av generationerna innan som var mer fokuserade enbart på bilen blivit äldre och gaggigare.

Vilket lett till en konflikt inte bara hur man definierar vad en raggare är utan också framförallt när den nya generationens raggare ska samsas på samma ytor som en allt mer etablerad medelklass som med stigande ålder distanserar nästan helt från den ursprungliga livsstilen.

Unga människor som anammat en hel subkultur och livsstil möter en äldre grupp som har mer fokus på själva bilen och en helt annan syn på hur livet runt omkring ska levas.

Jag tror det är det som är kärnan i konflikten. Sen finns det Så klart 60åringar som fortfarande har gasen i botten och kör ända in i kaklet och unga som har fina originalbilar och aldrig druckit en pilsner. Folk som är mer fokuserade på muskelbilar och skiter i båda grupperna. Rodbyggare, Rock a Billy gäng, dom som är mer intresserade av klassiska européer, lite hoj människor osv osv.

Men pratar man om enbart raggarkulturen
är ungarna som åker en sänkt gammal 740 med hög volym på stereon mer raggare än en Ica-handlare som gjort en beställning av en renovering av en usa bil för en miljon, som han tar ut två gånger om året och annars förvarar under ett täcke bland sina Ferraris och sen åker BMW SUV till jobbet.

Vem som hör hemma var och äger rätten till att vistas i Rättvik kan inte jag svara på men min personliga uppfattning är att man borde kunna samsas och ge alla möjlighet att utöva sin del av bilkulturen. En sak går i alla fall inte att ändra på vare sig man vill eller inte, det är ungarna som i långa loppet är framtiden och dom som till slut kommer vinna slaget.

Det mest olyckliga i det hela är väl alla Rättviksbor som är totalt ointresserade av all form av bilkultur och hamnat mitt i det här.
Mycket av det du skriver är givetvis helt sant.
Och den traditionelle raggarens historia beskriver du i stora drag rätt.
Och jag vill än en gång säga att jag absolut inte har något emot ungdomar som festar och har kul.
Jag festade mycket i den åldern och gör fortfarande.

MEN... CCW var tänkt att bli en träff under en vecka då motorintresserade skulle mötas under en vecka och ha olika aktiviteter och ha roligt under ordnade former. Det skulle bli en tillställning för hela familjen.

Det är just detta som enligt mig och många fler fullständigt spårat ur.

Och ska jag återknyta till den historiebeskrivning du skrev om så har arbetet med att tvätta bort den negativa stämpeln raggaren haft pågått länge.

Det har funnits eldsjälar som arbetat i bl.anbat tidningarna Wheels och Power magazine samt organisationer, som genom årtionden skapat en helt annan attityd mellan samhället, politiker och allmänheten.
Detta har bidragit till flera fördelar, där det t.ex blivit lättare att anordna träffar, där vi fått betydligare bättre besiktningsregler och förmåner på försäkringar mm. mm.

Men du vet "frihet har aldrig varit gratis".
Även om väldigt många idag verkar tro det, inte bara när det gäller denna duskussion..

Om detta enligt mig rena svineriet fortsätter att breda ut sig, hur tror du då framtiden för det arbete eldsjälarna lagt ner, och de många positiva regler kommer se ut?
Kommer vi få behålla dessa i framtiden?
Kommer folk se raggaren som den genuina motorentusiast han är?
Den hårt arbetande arbetargrabben som sparat sina slantar (som jag och många fler) för att kunna köpa en bil eller ett renoveringsobjekt som man renoverar upp för att en dag kunna glida ut med i sommarsolen och njuta av?
Visst finns en och annan som köpt en färdig bil för dyra pengar, men dessa är en liten minoritet, men trots allt också entusiaster.

Nu finns risken att i förlängningen kan allt detta spolieras p.g.av denna "svans" som jag beskrev innan.
Jag är även en stor musikälskare..men jag kan inte (liksom mina barn) förstå vad tecnomusik på en cruising har där att göra?? Den musiken har aldrig förknippats med veteranbilar.

Jag kan tycka tecnomusik i vissa delar är rätt ok i sitt rätta element.
Allt utvecklas och jag har full förståelse att många gillar den.
Men den känns väldigt fel på en veterancruising..

Min id'e vore om det fanns eldsjälar även inom denna "svanskultur" alltså dessa som nu terroriserar denna och andra bilträffar.
De kunde ju anordna någon träff i en vecka någonstans ute på vischan där de inte stör någon och festa riktigt ordentligt i minst en vecka. Gärna samma vecka som CCW.
Senast redigerad av Bollenrullar 2022-08-03 kl. 11:03.
Citera
2022-08-03, 12:31
Avstängd
karlinges avatar
Vilken etnicitet har förövarna?
Citera
2022-08-03, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Mycket av det du skriver är givetvis helt sant.
Och den traditionelle raggarens historia beskriver du i stora drag rätt.
Och jag vill än en gång säga att jag absolut inte har något emot ungdomar som festar och har kul.
Jag festade mycket i den åldern och gör fortfarande.

MEN... CCW var tänkt att bli en träff under en vecka då motorintresserade skulle mötas under en vecka och ha olika aktiviteter och ha roligt under ordnade former. Det skulle bli en tillställning för hela familjen.

Det är just detta som enligt mig och många fler fullständigt spårat ur.

Och ska jag återknyta till den historiebeskrivning du skrev om så har arbetet med att tvätta bort den negativa stämpeln raggaren haft pågått länge.

Det har funnits eldsjälar som arbetat i bl.anbat tidningarna Wheels och Power magazine samt organisationer, som genom årtionden skapat en helt annan attityd mellan samhället, politiker och allmänheten.
Detta har bidragit till flera fördelar, där det t.ex blivit lättare att anordna träffar, där vi fått betydligare bättre besiktningsregler och förmåner på försäkringar mm. mm.

Men du vet "frihet har aldrig varit gratis".
Även om väldigt många idag verkar tro det, inte bara när det gäller denna duskussion..

Om detta enligt mig rena svineriet fortsätter att breda ut sig, hur tror du då framtiden för det arbete eldsjälarna lagt ner, och de många positiva regler kommer se ut?
Kommer vi få behålla dessa i framtiden?
Kommer folk se raggaren som den genuina motorentusiast han är?
Den hårt arbetande arbetargrabben som sparat sina slantar (som jag och många fler) för att kunna köpa en bil eller ett renoveringsobjekt som man renoverar upp för att en dag kunna glida ut med i sommarsolen och njuta av?
Visst finns en och annan som köpt en färdig bil för dyra pengar, men dessa är en liten minoritet, men trots allt också entusiaster.

Nu finns risken att i förlängningen kan allt detta spolieras p.g.av denna "svans" som jag beskrev innan.
Jag är även en stor musikälskare..men jag kan inte (liksom mina barn) förstå vad tecnomusik på en cruising har där att göra?? Den musiken har aldrig förknippats med veteranbilar.

Jag kan tycka tecnomusik i vissa delar är rätt ok i sitt rätta element.
Allt utvecklas och jag har full förståelse att många gillar den.
Men den känns väldigt fel på en veterancruising..

Min id'e vore om det fanns eldsjälar även inom denna "svanskultur" alltså dessa som nu terroriserar denna och andra bilträffar.
De kunde ju anordna någon träff i en vecka någonstans ute på vischan där de inte stör någon och festa riktigt ordentligt i minst en vecka. Gärna samma vecka som CCW.

Bra inlägg! Och jag håller med dig i mycket. Vi är nog ganska överens på många punkter och kan man ha den här resonerande tonen ökar förståelsen för varandras intressen och behov.

Personligen vet jag inget tråkigare än att titta på bilar som är renoverade till nyskick, jag har helt ärligt betydligt större utbyte av att titta på en gammal Impala som ser ut som kriget och som ingen brytt sig om karossen på dom senaste 30åren.

Spelar ingen roll om det är en bil, en cocacola kyl från 50 talet eller en gammal bensinpump min inställningen är att man förstör mer än gör något fint när man blästrar, lackerar och gör allt i nyskick.

När patinan försvinner, försvinner också historian och själen.

Som han som skrev igår skrev tycker jag också att mycket av kulturen runt omkring hos dom mer etablerade som anses "seriösa" blivit lite väl mycket image och maskerad på sina håll. Ibland känns det mer som ett i raden av medvetna plastiga livsstilspaket för välbärgad medelklass som mer vill förstärka en identitet än något som man är totalt uppslukad av.

Det dom här ungdomarna håller på med känns i mina ögon mer genuint och äkta.

I ett större perspektiv kan det här också vara ett uttryck och tidsdokument för hur en del unga i Sverige i dag tänker och ser på samhället. Vill man fördjupa sig kan det här vara en viktig signal om att den inkludering välbärgad medelklass tjatat sig blå lila om för alla tänkbara grupper i samhället misslyckats radikalt när det gäller etniska Svenskar med ofta lägre utbildning ute i landet. Då blir det en viktig samhällskritik som jag ger mitt stöd åt till 100%.

Ska det ösas pengar pengar och pratas om inkludering och utanförskap för exakt varenda annan grupp i samhället som gjort allt från att elda upp bilar till att springa runt i pridetåg etc ska fan inte det här bara avfärdas som svansar och svin. Finns ingen rim och reson i det.

Därav reagerar jag när man som i inledningen av tråden gick väldigt hårt fram med tillmälen som svin, drägg, djur, att allt är oseriöst svineri från början till slut osv osv.

Som betraktare vill jag vill hävda att man kan vara intresserad av den delen av bilkulturen som dessa ungar mer representerar men fortfarande vara exakt lika seriös som dom som håller till på finbilsutställningarna.

Därav faller i min värld hela upplägget med att dela upp folk som seriösa och oseriösa, vem som förstör eller inte, att dom ska avfärdas som svansar osv.

Bensinpölen som tändes på som cykelpumpen gick i taket för igår kan i mina ögon lika gärna betraktas som en manifestation eller en kulturyttring.

Men jag har samtidigt full förståelse för att CCW har sin målgrupp, sin idé med träffen och hur man vill att det ska se ut, vilka delar av bilkulturen man vill visa upp osv.

Men det blir samtidigt fel att ge ungarna hela skulden. Dom är i regel knappt 20 och åker dit folk samlats, det här måste ju upp i kommunhuset, till polisen och på arrangörernas bord.

Jag är bara livrädd för att ingen ser och förstår att även det här, som ungarna håller på med, är ett kulturarv som förtjänar att vårdas, bevaras och ges plats. Att inte akademiker från medelklassen som inte har en susning om vad det handlar om som så många gånger tidigare fattar beslut som utplånar viss kultur.

Jag känner mig inte på något sätt mindre seriös, mindre intresserad eller mindre kunnig eller som ett större svin än tex cykelpumpen men för min del är det den delen av bilkulturen ungdomarna håller liv i som är det mest intressanta att se och ta del ac. Det är där själ och hjärta finns. Att titta på cheva 57 or som är renoverade till nyskick ger faktiskt inte mig ett smack när man gör det för 10:e gången. Finns inget i det att minnas eller beröras av. Däremot kan jag nog dra mig till minnes och komma ihåg nästan alla roliga och givande möten med ungar som kör raggen fullt ut och deras bilar man träffat på dom senaste 10åren.

Sen behöver man ju inte överanalysera, man kan ju också bara stanna vid att konstatera att det helt enkelt är jävligt roligt och själsligt befriande att ta en rejäl fylla och åka runt med likasinnade och leva om lite.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-08-03 kl. 14:02.
Citera
2022-08-03, 13:18
Medlem
santos_devilles avatar
Bilträffar, Fylla och droger. 100% sån BMW Audi träff med hederskultur.

Vi borde förbjuda dessa bilträffar.
Citera
2022-08-03, 13:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Om du syftar på de våldtäkter det skrivits om vet jag inte.

Syftar du på den "raggarsvans" som vi diskuterar är det säkert 95% svenska ungdomar.
Citera
2022-08-03, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge

Någon rättviksbo på flashback som kan besvara detta? Folk borde väl veta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in