Citat:
Ursprungligen postat av
Bollenrullar
Om dessa personer är vad vi historiskt kallar "raggare" har iaf jag otroligt svårt att förstå..
Nu i år åkte vi upp redan i mitten på V30, alltså veckan innan denna CCW vecka. Då "sista hoppet" om ett par dagar kanske skulle infinnas i hopp om att kunna vara de dagar denna träff var tänkt att bli..
Men till vår besvikelse har de flesta "seriösa" raggarna tackat för sej..
Vi träffade några gamla bekanta, men efter årets inledning på V31 är det tack o hej.
Det som återstår av en från början trevlig träff är ca 80% div. dräggel i vad vi på denbtiden kallade "4-dörrars neger" alltså de billigare insupna bilarna som dåtidens svans festade i.
Nu är dessa bilar samt div. Volvos och annat skräp det som rullar.
Vad de investerat sina surt förvärvade slantar i är megamusikanläggningar som de glatt visar vad de går för, helst med öppna dörrar och sju man med öronproppar som sitter därinne och viftar med en ölburk och slår takten i taket då de inte visar ärslet genom rutan. Endast för att få sååå mycket uppmärksamhet som möjligt..
Nej tyvärr så håller detta evenemang helt på att spåra ur
Har absolut inget emot de yngre som vill festa och ha kul, men ingen av de som är här kan göra detta på ett värdigt och snyggt sätt. Detta skapar bara kaos med bilar som stannar och pratar mitt i kön, ölburkar som flyger, drägg som hänger lver ens bil och svamlar något som är omöjligt att uppfatta, burnar där de absolut inte ska mm.
Nej den här träffen är snart ett minne blott om det fortsätter så här.
Och ni som skriver generellt om raggare här men har noll koll, ska veta att det i dagsläget finns två helt olika typer av raggare..
Syftar du på mina inlägg och att jag beskriver raggare med noll koll och på ett felaktigt sätt kan jag lika gärna vända på steken.
Raggare är ursprungligen en subkultur och en livsstil. En hel del av dom du och cykelpumpen hänvisar till är egentligen "bara" ägare av en veteranbil med amerikanskt ursprung och inget mer. Till vardags ägnar sig många av dom här veteranbilsägarna åt helt andra saker utan ett enda inslag av raggartillvaro eller den livsstilen.
Och det var så det var inledningsvis till stor del i Rättvik mer eller mindre en veteranbilsträff med saft och bullar som drog en publik som ville se veteranbilar med usa ursprung och lite gamla amazoner etc. För det är just vad dom blivit, allt eftersom åren gått har gamla T-fordar blivit ersatta av den nya tidens "veteranbilar". Sen att det oftare kallas jänkare etc är en annan sak. Men stor del av publiken och ägarna har med åren förvandlats till det vi förr kallade veteranbilsfolk.
Raggarkulturen är mycket mer än just bilarna, att lyssna på Elvis och byta till jeansjacka en gång om året när man åker till Rättvik.
Ända sedan början har raggarna präglats av ett visst utanförskap från det etablerade samhället och protest mot det, sen allt startade har bråk, stök, fylla och bete sig på ett sätt som sticker ut och drar uppmärksamhet till sig följt tätt i spåren av den här subkulturer.
Många har tex sett den oerhört vanliga bakrutedekalen "skratta inte svensson din dotter kan ligga i baksätet" som suttit på hälften av landets raggarbilar.
Går vi längre tillbaka var det regelrätta upplopp mellan polis och raggare.
Genom alla år har det alltid funnits inslag av provokation mot det etablerade samhället och större eller mindre trots mot samhällets regler, lagar och normer.
Det som hänt nu en bit in på 2000 talet är att den unga generationen fångat upp och helt anammat den ursprungliga raggarkulturen och lever den fullt ut.
Samtidigt har den delen av generationerna innan som var mer fokuserade enbart på bilen blivit äldre och gaggigare.
Vilket lett till en konflikt inte bara hur man definierar vad en raggare är utan också framförallt när den nya generationens raggare ska samsas på samma ytor som en allt mer etablerad medelklass som med stigande ålder distanserar nästan helt från den ursprungliga livsstilen.
Unga människor som anammat en hel subkultur och livsstil möter en äldre grupp som har mer fokus på själva bilen och en helt annan syn på hur livet runt omkring ska levas.
Jag tror det är det som är kärnan i konflikten. Sen finns det Så klart 60åringar som fortfarande har gasen i botten och kör ända in i kaklet och unga som har fina originalbilar och aldrig druckit en pilsner. Folk som är mer fokuserade på muskelbilar och skiter i båda grupperna. Rodbyggare, Rock a Billy gäng, dom som är mer intresserade av klassiska européer, lite hoj människor osv osv.
Men pratar man om enbart raggarkulturen
är ungarna som åker en sänkt gammal 740 med hög volym på stereon mer raggare än en Ica-handlare som gjort en beställning av en renovering av en usa bil för en miljon, som han tar ut två gånger om året och annars förvarar under ett täcke bland sina Ferraris och sen åker BMW SUV till jobbet.
Vem som hör hemma var och äger rätten till att vistas i Rättvik kan inte jag svara på men min personliga uppfattning är att man borde kunna samsas och ge alla möjlighet att utöva sin del av bilkulturen. En sak går i alla fall inte att ändra på vare sig man vill eller inte, det är ungarna som i långa loppet är framtiden och dom som till slut kommer vinna slaget.
Det mest olyckliga i det hela är väl alla Rättviksbor som är totalt ointresserade av all form av bilkultur och hamnat mitt i det här.