2022-08-03, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Om vi nu ska fortsätta med sådana där jämförelser får du ju i så fall samla ihop 100.000 festande invandrarungdomar på Järva fältet och se vad som händer i form av kaos och bråk för att det ska bli relevant.

Eller så får du jämföra Rättvik med en förort med samma befolkningsmängd när det inte är raggarträff och enbart det lokala raggargänget är ute och snurrar.

Sen tror jag inte ett skit på din historia, att några helt oprovocerat snackat ihop sig för att slå sönder din bil och att dom nekade är väl inget hinder för att göra en anmälan som försäkringsbolaget förmodligen kräver.

Väljer du att inte tro på min historia så är det ditt problem. Säger bara vad som hände. Klart som korvspad min polare anmälde skiten till försäkringsbolaget, men bra gick det nog inte. Varför de oprovocerat slog sönder bilen säger mycket om raggarna. Jävligt sjuka människor. Efter midnatt.
Citera
2022-08-03, 00:18
Medlem
peergs avatar
Från den tiden man själv var ute och härjade (uppväxt i Dalarna) kan jag ju bara säga att det klientel som är med i 'Raggarjävlar', som för övrigt är en himla bra dokumentär, är dom som står för kaozet på CCW. Där spriten går in går vettet ut.
Citera
2022-08-03, 00:37
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
20.44 skriver du till Flasharinan att: "Nej "svansen" som åker sämre bilar behöver du inte vara rädd för, det är dom som upprätthåller och ser till att den riktiga ursvenska raggarkulturen fortlever.".

Mitt första inlägg i tråden är 22.08, så du får sluta hitta på förklaringar som ska gynna ditt ställningstagande. Om du vill behålla någon form av trovärdighet, vill säga.
Men nu är jag färdig med pajkastningen med dig, tråden kan klara sig utan det tycker jag.
Behövs ingen pajkastning! Allmänheten har dömt dräggträffen i Rättvik när fyllon, svin, och allmänt tappade människor invaderar orten, men ta nya tag bara V 32 är det motorveckan i Älvdalen!
Fortsätt att svina där! Nä just det inte du och dina totalt 3 polare som faktiskt vaxar bilarna helt själva.
Citera
2022-08-03, 00:40
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Behövs ingen pajkastning! Allmänheten har dömt dräggträffen i Rättvik när fyllon, svin, och allmänt tappade människor invaderar orten, men ta nya tag bara V 32 är det motorveckan i Älvdalen!
Fortsätt att svina där! Nä just det inte du och dina totalt 3 polare som faktiskt vaxar bilarna helt själva.

Va f-n yrar du om?
Citera
2022-08-03, 00:43
Medlem
Flashbackatmes avatar
Små skitnödiga pk poliser som inte orkar lyfta sin lata röv och hålla ordning,då skrämmer de upp folk istället och säger att det är farligt att gå ut.
Citera
2022-08-03, 01:22
Medlem
Mikaelias avatar
Jag var i krokarna på en technofestival samtidigt som den här bilveckan höll på inne i Rättvik men på Dalhalla runt 2016 eller nåt. Inga brott anmälda på de två första dagarna och as grym stämning på hela festivalen.. Sen fick polisen för sig att gå in på området och givetvis blev det ett antal personer som åkte dit för narkotikabrott. Men inte ett enda misshandelsfall eller en enda våldtäkt rapporterats från den festivalen. Gissa vilka som fick flytta på sig till fördel för den här märkliga bilveckan? Snuten gör sina prioriteringar..
Senast redigerad av Mikaelia 2022-08-03 kl. 01:28.
Citera
2022-08-03, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Har absolut inget emot de yngre som vill festa och ha kul, men ingen av de som är här kan göra detta på ett värdigt och snyggt sätt. Detta skapar bara kaos med bilar som stannar och pratar mitt i kön, ölburkar som flyger, drägg som hänger lver ens bil och svamlar något som är omöjligt att uppfatta, burnar där de absolut inte ska mm.

Nej den här träffen är snart ett minne blott om det fortsätter så här.

Och ni som skriver generellt om raggare här men har noll koll, ska veta att det i dagsläget finns två helt olika typer av raggare..

När fan har raggarfylla handlat om värdighet boomer?
Är väl en helt naturlig och organisk utveckling till den här formen av raggarsvin som Mattsvart crew fått bära fana åt. Tycker dom på många sätt är bättre representanter än alla gubbjävlar som bränner pengarna på kinatillverkade USA tingeltangel och tyska helt jävla värdelösa nyinspelningar på klassisk rockabilly mm. En fasad av plast. Hela sk rockabillyscenen gör mig spyfärdig också som stor rockabillyälskare. Dom här idioterna har kidnappat termen till att va en maskerad.
Och det finns fler än 2 sorters raggare. Det är stor skillnad på mentaliteten hos en faluraggare och en Ludvikaraggare bara och sen har vi Roslagsraggare oxå som jag inte vet vad jag ska säga om. Helt retarded. Stockholmsreklamarraggare som har råd att köpa original Levis från 40talet för 20 lax. Jag tycker kulturen är intressant och djupare än man tror men orkar inte med så värst många. Då föredrar jag då ändå att hänga med gamla rävar som dig men tro inte att din sida är mer äkta än den andra.
Citera
2022-08-03, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Om dessa personer är vad vi historiskt kallar "raggare" har iaf jag otroligt svårt att förstå..
Nu i år åkte vi upp redan i mitten på V30, alltså veckan innan denna CCW vecka. Då "sista hoppet" om ett par dagar kanske skulle infinnas i hopp om att kunna vara de dagar denna träff var tänkt att bli..
Men till vår besvikelse har de flesta "seriösa" raggarna tackat för sej..
Vi träffade några gamla bekanta, men efter årets inledning på V31 är det tack o hej.
Det som återstår av en från början trevlig träff är ca 80% div. dräggel i vad vi på denbtiden kallade "4-dörrars neger" alltså de billigare insupna bilarna som dåtidens svans festade i.
Nu är dessa bilar samt div. Volvos och annat skräp det som rullar.
Vad de investerat sina surt förvärvade slantar i är megamusikanläggningar som de glatt visar vad de går för, helst med öppna dörrar och sju man med öronproppar som sitter därinne och viftar med en ölburk och slår takten i taket då de inte visar ärslet genom rutan. Endast för att få sååå mycket uppmärksamhet som möjligt..

Nej tyvärr så håller detta evenemang helt på att spåra ur
Har absolut inget emot de yngre som vill festa och ha kul, men ingen av de som är här kan göra detta på ett värdigt och snyggt sätt. Detta skapar bara kaos med bilar som stannar och pratar mitt i kön, ölburkar som flyger, drägg som hänger lver ens bil och svamlar något som är omöjligt att uppfatta, burnar där de absolut inte ska mm.

Nej den här träffen är snart ett minne blott om det fortsätter så här.

Och ni som skriver generellt om raggare här men har noll koll, ska veta att det i dagsläget finns två helt olika typer av raggare..

Syftar du på mina inlägg och att jag beskriver raggare med noll koll och på ett felaktigt sätt kan jag lika gärna vända på steken.

Raggare är ursprungligen en subkultur och en livsstil. En hel del av dom du och cykelpumpen hänvisar till är egentligen "bara" ägare av en veteranbil med amerikanskt ursprung och inget mer. Till vardags ägnar sig många av dom här veteranbilsägarna åt helt andra saker utan ett enda inslag av raggartillvaro eller den livsstilen.

Och det var så det var inledningsvis till stor del i Rättvik mer eller mindre en veteranbilsträff med saft och bullar som drog en publik som ville se veteranbilar med usa ursprung och lite gamla amazoner etc. För det är just vad dom blivit, allt eftersom åren gått har gamla T-fordar blivit ersatta av den nya tidens "veteranbilar". Sen att det oftare kallas jänkare etc är en annan sak. Men stor del av publiken och ägarna har med åren förvandlats till det vi förr kallade veteranbilsfolk.

Raggarkulturen är mycket mer än just bilarna, att lyssna på Elvis och byta till jeansjacka en gång om året när man åker till Rättvik.

Ända sedan början har raggarna präglats av ett visst utanförskap från det etablerade samhället och protest mot det, sen allt startade har bråk, stök, fylla och bete sig på ett sätt som sticker ut och drar uppmärksamhet till sig följt tätt i spåren av den här subkulturer.

Många har tex sett den oerhört vanliga bakrutedekalen "skratta inte svensson din dotter kan ligga i baksätet" som suttit på hälften av landets raggarbilar.

Går vi längre tillbaka var det regelrätta upplopp mellan polis och raggare.

Genom alla år har det alltid funnits inslag av provokation mot det etablerade samhället och större eller mindre trots mot samhällets regler, lagar och normer.

Det som hänt nu en bit in på 2000 talet är att den unga generationen fångat upp och helt anammat den ursprungliga raggarkulturen och lever den fullt ut.

Samtidigt har den delen av generationerna innan som var mer fokuserade enbart på bilen blivit äldre och gaggigare.

Vilket lett till en konflikt inte bara hur man definierar vad en raggare är utan också framförallt när den nya generationens raggare ska samsas på samma ytor som en allt mer etablerad medelklass som med stigande ålder distanserar nästan helt från den ursprungliga livsstilen.

Unga människor som anammat en hel subkultur och livsstil möter en äldre grupp som har mer fokus på själva bilen och en helt annan syn på hur livet runt omkring ska levas.

Jag tror det är det som är kärnan i konflikten. Sen finns det Så klart 60åringar som fortfarande har gasen i botten och kör ända in i kaklet och unga som har fina originalbilar och aldrig druckit en pilsner. Folk som är mer fokuserade på muskelbilar och skiter i båda grupperna. Rodbyggare, Rock a Billy gäng, dom som är mer intresserade av klassiska européer, lite hoj människor osv osv.

Men pratar man om enbart raggarkulturen
är ungarna som åker en sänkt gammal 740 med hög volym på stereon mer raggare än en Ica-handlare som gjort en beställning av en renovering av en usa bil för en miljon, som han tar ut två gånger om året och annars förvarar under ett täcke bland sina Ferraris och sen åker BMW SUV till jobbet.

Vem som hör hemma var och äger rätten till att vistas i Rättvik kan inte jag svara på men min personliga uppfattning är att man borde kunna samsas och ge alla möjlighet att utöva sin del av bilkulturen. En sak går i alla fall inte att ändra på vare sig man vill eller inte, det är ungarna som i långa loppet är framtiden och dom som till slut kommer vinna slaget.

Det mest olyckliga i det hela är väl alla Rättviksbor som är totalt ointresserade av all form av bilkultur och hamnat mitt i det här.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-08-03 kl. 01:59.
Citera
2022-08-03, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medievalchurch
När fan har raggarfylla handlat om värdighet boomer?
Är väl en helt naturlig och organisk utveckling till den här formen av raggarsvin som Mattsvart crew fått bära fana åt. Tycker dom på många sätt är bättre representanter än alla gubbjävlar som bränner pengarna på kinatillverkade USA tingeltangel och tyska helt jävla värdelösa nyinspelningar på klassisk rockabilly mm. En fasad av plast. Hela sk rockabillyscenen gör mig spyfärdig också som stor rockabillyälskare. Dom här idioterna har kidnappat termen till att va en maskerad.
Och det finns fler än 2 sorters raggare. Det är stor skillnad på mentaliteten hos en faluraggare och en Ludvikaraggare bara och sen har vi Roslagsraggare oxå som jag inte vet vad jag ska säga om. Helt retarded. Stockholmsreklamarraggare som har råd att köpa original Levis från 40talet för 20 lax. Jag tycker kulturen är intressant och djupare än man tror men orkar inte med så värst många. Då föredrar jag då ändå att hänga med gamla rävar som dig men tro inte att din sida är mer äkta än den andra.

Mycket bra och träffsäkert formulerat, speciellt det där med att supa med värdighet och stil och sen hävda det som ledstjärna för hur en riktig raggare definieras, man kan ju inte hamna mer snett
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-08-03 kl. 01:55.
Citera
2022-08-03, 02:12
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Herregud är du så upphetsad att du inte ens läser det du länkar till.

Han som heter S*mon ger sig ju rakryggat till känna och skriver att det är han som kört den utpekade bilen men att bensinen kom från en annan Impala som kört sönder tanken. Det var ett läckage. Som en okänd person sen tände på som inte hörde till bilarna.

Varpå någon efter skriver: Man kan inte ens åka runt lite i bilen längre utan att bli falskt anklagad.

Herregud vad fan har hänt med alla gamla raggare, massa kärringar som sitter på Facebook och beklagar och hetsar upp sig och sprider rykten över saker som inte ens hänt.

"Ägaren är fortfarande skärrad" vad i helvette, över att han behövde flytta bilen.

"Skärrad". Du hör ju själv..

Som jag sagt hela tiden, du och tanterna på Facebook har blivit för gamla för det här och glömt hur det är vara ung, blir man så "skärrad" över en sån här sak att man sitter och skakar så mycket att frun måste hjälpa till och skriva på Facebook är det nog bäst man gör som barnen och åker hem och lägger sig efter 23.00

Uppenbart att du och kärringarna på Facebook aktivt söker saker att beklaga er och gråta ut över tillsammans. Precis som alla andra gamla pensionärer som glömt hur det är att vara ung.

Den här lilla historien bevisar ju bara motsatsen. 100.000 personer super och det enda du och Facebook tanterna lyckats skrapa ihop är att någon tänt på en skvätt bensin på marken.

Sen har jag full förståelse för att boende i Rättvik lider men det är ju inte ungarnas fel att en av sommarens höjdpunkter som drar till sig massa folk ligger där det ligger.

Nej tillbaka till tanterna på Facebook och leta vidare.

Sen finns det ingen motsättning mellan att vara "motorentusiast" och gilla lite röj, därav oklarheten i vilken grupp polisen syftar på.

"Som en okänd person sen tände på som inte hörde till bilarna"
Betyder i klartext en av dina kelgrisar som Siiiiiimon inte vet namnet på (eller låtsas att han inte vet namnet på). Om du också vill veta varför en tank går sönder så beror det troligen på att gullgrisarna sänker bilarna så att underredet släpar i backen och dom nöter hål på tanken, fräscht va?

Grejen är att, jag inte alls "glömt hur det är vara ung". Det är det som är så sorgligt, folk söp och hade roligt UTAN ATT JÄVLAS med andra människor som inte var inblandade i raggarlivet.
Du har helt klart aldrig varit en del av det, troligen har du läst "Fib Aktuellt", "Stopp" och kanske Aftonbladet och nu inbillar du dig att du har någon typ av koll på hur det varit förr.
DESSUTOM ÄR DINA GULLEGRISAR INGA RAGGARE AV DEN TYPEN SOM DU SÅ NOSTALGISKT HÄNVISAR TILL.

CCW är inte heller arrangerat för "raggare" det är avsett för bilintresserade i en mycket vidare bemärkelse, även med fordon som en "raggare" aldrig skulle drömma om att visa sig i, eller skruva med.
DOM HAR INGET DÄR ATT GÖRA HELT ENKELT, FÖRSÖK ATT BEGRIPA DET. Dom är parasiter som förstör ett av Europas bästa event för bilintresserade.

Du har heller inte ett jä-la dugg förståelse för någonting som inte passar dina syften! Du generaliserar grovt, raljerar och byter åsikt när det börjar hetta till. Dessutom försvarar du ett klientel som har gjort det till sin livsuppgift att jäklas så mycket dom kan med vanligt hederligt folk.
Så sluta tjata om "dina raggare" nu, dom har inget där att göra om dom inte uppför sig som folk!

"det är ju inte ungarnas fel att en av sommarens höjdpunkter som drar till sig massa folk ligger där det ligger."
Nej det är väl knappast någon som har begärt att "ungarna" ska ändra på geografin?
Det räcker väl att dom antigen ger fan i att svina, eller också att dom gör det någon annan stans. Men då får dom ju inte den uppmärksamhet dom är så kåta på och svårt beroende av, dom stackars små liven.
Citera
2022-08-03, 02:45
Medlem
MrsEjPKs avatar
Vilken bullshit.
Finns betydligt värre folk och områden.Men klart raggare är ju svenskar så då är det ok att skriva.
Citera
2022-08-03, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
"Som en okänd person sen tände på som inte hörde till bilarna"
Betyder i klartext en av dina kelgrisar som Siiiiiimon inte vet namnet på (eller låtsas att han inte vet namnet på). Om du också vill veta varför en tank går sönder så beror det troligen på att gullgrisarna sänker bilarna så att underredet släpar i backen och dom nöter hål på tanken, fräscht va?

Grejen är att, jag inte alls "glömt hur det är vara ung". Det är det som är så sorgligt, folk söp och hade roligt UTAN ATT JÄVLAS med andra människor som inte var inblandade i raggarlivet.
Du har helt klart aldrig varit en del av det, troligen har du läst "Fib Aktuellt", "Stopp" och kanske Aftonbladet och nu inbillar du dig att du har någon typ av koll på hur det varit förr.
DESSUTOM ÄR DINA GULLEGRISAR INGA RAGGARE AV DEN TYPEN SOM DU SÅ NOSTALGISKT HÄNVISAR TILL.

CCW är inte heller arrangerat för "raggare" det är avsett för bilintresserade i en mycket vidare bemärkelse, även med fordon som en "raggare" aldrig skulle drömma om att visa sig i, eller skruva med.
DOM HAR INGET DÄR ATT GÖRA HELT ENKELT, FÖRSÖK ATT BEGRIPA DET. Dom är parasiter som förstör ett av Europas bästa event för bilintresserade.

Du har heller inte ett jä-la dugg förståelse för någonting som inte passar dina syften! Du generaliserar grovt, raljerar och byter åsikt när det börjar hetta till. Dessutom försvarar du ett klientel som har gjort det till sin livsuppgift att jäklas så mycket dom kan med vanligt hederligt folk.
Så sluta tjata om "dina raggare" nu, dom har inget där att göra om dom inte uppför sig som folk!

"det är ju inte ungarnas fel att en av sommarens höjdpunkter som drar till sig massa folk ligger där det ligger."
Nej det är väl knappast någon som har begärt att "ungarna" ska ändra på geografin?
Det räcker väl att dom antigen ger fan i att svina, eller också att dom gör det någon annan stans. Men då får dom ju inte den uppmärksamhet dom är så kåta på och svårt beroende av, dom stackars små liven.

När har jag bytt åsikt?

Det enda som är motstridigt här är väl dina åsikter och erfarenheter:

Du har själv varit en riktig hardcore ragger när du var ung.

Du minns hur det var att vara ung.

Nu sitter du tillsammans med gamla tanter på Facebook och går i taket över att någon eldat upp en skvätt bensin på marken.

Du tycker inte det finns en eller två motsägelser här?

Jag har inga behov av att tävla med dig om vem som var störst raggar-kung när det begav sig, men av ren nyfikenhet, hur kan du vara så säker på att jag har absolut noll inblick i och egna erfarenheter från den världen?

Ungarna åker så klart precis var dom vill och självklart dit många likasinnade söker sig.

CCW arrangerar sin del och har sin målgrupp sen står det var och en fritt att besöka Rättvik 01.00 på natten.

Det roligaste utav allt är att du hävdar att du varit en verkligen initierad del av raggarkulturen och sen har du helt missat att en del i den kulturen alltid varit att köra upp ett finger i röven på etablissemanget, samhällets normer och framförallt den typen av gamla griniga gubbar som du själv agerar som.

Sen vet jag inte i sak vad det är du syftar på när du hela tiden skriver att dom jävlas så mycket som möjligt med vanligt folk?

Det får mig mer att tänka på oprovocerad misshandel av helt främmande människor, krossade butiksfönster, uppeldade bilar, personrån, upplopp med gatstenar, organiserad vandalism osv.

Har det ens kommit in en enda polisanmälan av det slaget rörande dessa 100.000 besökare?

Det enda som egentligen framkommit i den vägen är att dom spelat högt på bilstereon, kissat utomhus och att glasflaskor gått sönder.

Ja och sen din eldsvåda då förstås, hur gick det brann stora delar av centrala Rättvik ner eller gick det att rädda bebyggelsen?

Kissar utomhus gör alla samhällsgrupper när nöden faller på.

Glasflaskor går sönder överallt där många fulla människor vistas.

Att dom spelar så in i helvete högt nu har naturligtvis mer med den tekniska utvecklingen att göra än att dom skulle vara större svin än raggarna när du var ung som inte bara hjälpligt kunde driva runt ett par 6*9 i hatthyllan med skiten Billebro sålde.

Sen har ju den biten lugnat ner sig avsevärt sedan förra sommaren. Det är ju upp till polisen också nu har dom möjligheter att ge böter.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-08-03 kl. 03:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in