2022-08-02, 11:15
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Saltet är detsamma men du känner kanske skillnad på biprodukter i saltet och orenheter i tex havssalt.

Billigt havssalt har självklart mer onyttiga orenheter än dyrt och oraffinerat havssalt.
Senast redigerad av JustZlatan 2022-08-02 kl. 11:18.
Citera
2022-08-02, 11:18
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Blir inte bra om man använder smöret på en smörgås.

Används smöret på en smörgås så kan det finnas extrasaltat som tillval. Det "normalsaltade" är inte salt nog för att passa på en macka. Även bregott finns ju som extrasaltat och en del andra sorter också.

Normalsaltat smör är mindre salt än normalsaltad bregott. Iaf så tycker jag och en del andra detta har inte kollat salthalten men det tycks vara mindre i normalsaltat smör.

Hållbarheten ökar som någon sagt vilket var toppen då man var ute i fjällen i några veckor och paddlade kanot. Efter 2 veckor smakade smöret fortfarande bra och när man stekte svamp så behövdes det inget extra salt.

Så varför inte valfrihet är bra.

Osaltat smör används bland annat i viss bakning så även detta bör finnas.

Även brödet är saltat, så varför använda extrasaltat smör på saltat bröd?

Men jag tror att det främst är i Sverige och kanske Norden som har det här problemet med skadade smaklökar. I Frankrike använder man till exempel inte lika mycket salt när man bakar bröd och inte heller lika mycket salt i smör.
Citera
2022-08-02, 11:19
Medlem
Dziwnes avatar
Extrasaltat har man till tunnbröd, gärna ihop med en stark ost som pålägg.
Citera
2022-08-02, 11:20
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Även brödet är saltat, så varför använda extrasaltat smör på saltat bröd?
Vem fan har sagt att man ska ha saltat smör på saltat bröd? VEM?!

Det är du som tror att smör används så.
Citera
2022-08-02, 11:21
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det som smakar gott när du äter salt, är uppenbart inte saltet utan föroreningarna.

Det finns inte en levande och i övrigt frisk människa i dag som lider av magnesiumbrist. Och det finns ingen annan mineral i ditt havssalt som vi inte får i oss genom normal kost.

Olika salter har olika kombinationer av natriumklorid och andra mineraler som ger lite olika smakupplevelser. Raffinerat salt är i regel det vi köper billigt i butikerna och är väldigt ren natriumklorid.

Sedan finns ju ex. Seltin som är en kombo mellan natrium, Magnesium och kalium vilket ger en annan upplevd sälta och påstås minska risken för högt blodtryck. Så Havssalt, Bergssalt, Tibetanskt rosa salt, svart salt och allt som nu finns i form av salt man kan köpa är olika kombinationer av mineraler som ger sältan man upplever lite olika karaktär.

En del tillsätter man natriumglutamat till vilket också är ett slags salt vilket används av livsmedelsindustrin för att ge en "saftigare" umami effekt av natriumklorid saltet.

Det finns mängder av olika "salter" en del dödligt giftiga som ex Tallium och kopparsulfat. Andra ex. kaliumsulfat, ammoniumklorid (salmiak) mf.
Citera
2022-08-02, 11:25
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Olika salter har olika kombinationer av natriumklorid och andra mineraler som ger lite olika smakupplevelser. Raffinerat salt är i regel det vi köper billigt i butikerna och är väldigt ren natriumklorid.

Sedan finns ju ex. Seltin som är en kombo mellan natrium, Magnesium och kalium vilket ger en annan upplevd sälta och påstås minska risken för högt blodtryck. Så Havssalt, Bergssalt, Tibetanskt rosa salt, svart salt och allt som nu finns i form av salt man kan köpa är olika kombinationer av mineraler som ger sältan man upplever lite olika karaktär.

En del tillsätter man natriumglutamat till vilket också är ett slags salt vilket används av livsmedelsindustrin för att ge en "saftigare" umami effekt av natriumklorid saltet.

Det finns mängder av olika "salter" en del dödligt giftiga som ex Tallium och kopparsulfat. Andra ex. kaliumsulfat, ammoniumklorid (salmiak) mf.
Du har såklart rätt, men när jag säger salt i matsamanhang menar jag natriumklorid.
Citera
2022-08-02, 11:26
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Vem fan har sagt att man ska ha saltat smör på saltat bröd? VEM?!

Det är du som tror att smör används så.

Du kanske inte vet hur bröd görs. Salt är en huvudingrediens i bröd.
Citera
2022-08-02, 11:28
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Du kanske inte vet hur bröd görs. Salt är en huvudingrediens i bröd.
Var någonstans ser du att jag skrivit att man inte använder salt i bröd?

Jag skrev att det är DU som menar att man använder saltat smör på saltat bröd. Vad i det är det som du får svårt att följa med i?
Citera
2022-08-02, 11:32
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Var någonstans ser du att jag skrivit att man inte använder salt i bröd?

Jag skrev att det är DU som menar att man använder saltat smör på saltat bröd. Vad i det är det som du får svårt att följa med i?

Läs bara kommentarerna i den här tråden så kommer du se många som använder extrasaltat smör på bröd.
Citera
2022-08-02, 11:34
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Läs bara kommentarerna i den här tråden så kommer du se många som använder extrasaltat smör på bröd.
Kan inte se någon, men du kan väl presentera dessa.

Det är ju du som påstår att man använder saltat smör på saltat bröd, inte jag.
Citera
2022-08-02, 11:43
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Kan inte se någon, men du kan väl presentera dessa.

Det är ju du som påstår att man använder saltat smör på saltat bröd, inte jag.

(FB) Varför använder man extrasaltat smör?
Citera
2022-08-02, 11:46
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Så bra, snyggt jobb. Men jag använder inte smör alls på bröd. Men tack för ditt engagemang som visar hur många som uppskattar saltat smör på bröd. Har du koll på vilka av dessa som vill ha extrasaltat och som då enligt dig har förstörda smaklökar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in