Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-30, 16:35
  #1
Medlem
It makes no sense?

Varför skulle elpriserna bli högre (dessutom häromdagen så talade media om att privatpersoner - villägare tror jag det var - skulle riskera att få räkningar på 100 000 kr per månad per hushåll, denna vinter? Det stod om det häromdagen i olika altmedier, orkar inte googla nu. Om någon annan vet vilken nyhet det var, länka då gärna till det) eller elnätet riskera att stängas av (eller i a f delar av det) för? https://www.dn.se/ekonomi/farhagan-i...-kopplas-bort/

...bara för att Ryssland inte vill/kan/får/tillåts leverera gas till övriga Europa?


Sverige med dess natur och geografiska läge, har ju för fan dessutom enorma resurser (älvar/forsar osv) gällande att producera el (vilket ju görs också, med dom verken som byggdes redan för typ 100 år sedan, om jag inte misstar mig?).

Vi skulle väl kunna producera så mycket el, så att vi skulle kunna hålla igång typ hela norra Europa?

Återigen, jag frågar mig...

... hur i hela fridens namn kan gasens varande eller icke-varande, påverka el-priserna?


Jag tror att detta påstående jag talar om, är någon slags samordnad psykologisk operation / propaganda, avsett att piska upp hat mot Ryssland/Putin, i o m att etablissemangets politiker/medier, samtidigt försöker skylla dessa (ev fabricerade) höjda el-priser (dvs egentligen så kostar det inte alls så som det påstås, att producera elen, numera, när Rysslands gas inte levereras) på Ryssland/Putin, så att Djupa Staten / NWO / Illuminati / frimurarna (dvs de globala bankfamiljer som styr världen, så som Rothschild och Rockefeller) lättare kan motivera invasion mot Ryssland (i o m att nyss nämnda grupper som styr världen, vill få igång WWIII. Oavsett om Putin är i riktig opposition, eller om han ingår i teatern med dom som styr världen bakom kulisserna)?

Men som sagt, huvuddiskussionen jag efterfrågar, och frågan jag önskar få svar på, är:

Hur i hela fridens namn, skulle ev utebliven gas från Ryssland öka våra el-priser här i övriga Europa, och dessutom så till den absurda grad som görs gällande?
Citera
2022-07-30, 16:55
  #2
Medlem
Tranquility Bass avatar
Europas elnät sitter ihop och när det blir lägre gasleveranser kommer gasländerna behöva öka sin elanvändning. Med ökad elanvändning ökar priset vilket påverkar elpriset i Sverige.
Citera
2022-07-30, 19:49
  #3
Medlem
Hur tänker de göra om det verkligen skulle bli räkningar på 100k/månad? Ingen kommer ju att kunna betala.
Citera
2022-07-30, 19:55
  #4
Medlem
ArgusOnes avatar
Läs på lite om elmarknaden och spotpriser så kommer du börja förstå hur elhandel fungerar.
Citera
2022-07-30, 20:01
  #5
Medlem
Tänker mest på de gigantiskt enorma vinster som kommer att göras vid framtagning och framförallt export. Aktörerna kommer bokstavligen att tälja guld i vinter. Här finns det medel att sätta in för säkerställandet av framtida investeringar och förbättringar. Något sådant lär dock inte ske.
Citera
2022-07-30, 20:02
  #6
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Hur tänker de göra om det verkligen skulle bli räkningar på 100k/månad? Ingen kommer ju att kunna betala.
.

Den som är satt i skuld är inte fri.

Det kommer inte finnas många fria män kvar.
Citera
2022-07-30, 20:28
  #7
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimanas-in-the-sky
It makes no sense?

Varför skulle elpriserna bli högre (dessutom häromdagen så talade media om att privatpersoner - villägare tror jag det var - skulle riskera att få räkningar på 100 000 kr per månad per hushåll, denna vinter? Det stod om det häromdagen i olika altmedier, orkar inte googla nu. Om någon annan vet vilken nyhet det var, länka då gärna till det) eller elnätet riskera att stängas av (eller i a f delar av det) för? https://www.dn.se/ekonomi/farhagan-i...-kopplas-bort/

...bara för att Ryssland inte vill/kan/får/tillåts leverera gas till övriga Europa?


Sverige med dess natur och geografiska läge, har ju för fan dessutom enorma resurser (älvar/forsar osv) gällande att producera el (vilket ju görs också, med dom verken som byggdes redan för typ 100 år sedan, om jag inte misstar mig?).

Vi skulle väl kunna producera så mycket el, så att vi skulle kunna hålla igång typ hela norra Europa?

Återigen, jag frågar mig...

... hur i hela fridens namn kan gasens varande eller icke-varande, påverka el-priserna?


Jag tror att detta påstående jag talar om, är någon slags samordnad psykologisk operation / propaganda, avsett att piska upp hat mot Ryssland/Putin, i o m att etablissemangets politiker/medier, samtidigt försöker skylla dessa (ev fabricerade) höjda el-priser (dvs egentligen så kostar det inte alls så som det påstås, att producera elen, numera, när Rysslands gas inte levereras) på Ryssland/Putin, så att Djupa Staten / NWO / Illuminati / frimurarna (dvs de globala bankfamiljer som styr världen, så som Rothschild och Rockefeller) lättare kan motivera invasion mot Ryssland (i o m att nyss nämnda grupper som styr världen, vill få igång WWIII. Oavsett om Putin är i riktig opposition, eller om han ingår i teatern med dom som styr världen bakom kulisserna)?

Men som sagt, huvuddiskussionen jag efterfrågar, och frågan jag önskar få svar på, är:

Hur i hela fridens namn, skulle ev utebliven gas från Ryssland öka våra el-priser här i övriga Europa, och dessutom så till den absurda grad som görs gällande?
Påståendet du undrar över är dock helt riktigt. Jag ska försöka förklara.

1. Det finns en stor förbrukning av naturgas i Europa.
2. Gazprom levererar en del av den.
3. När Gazprom minskar sina leveranser så måste man köpa av någon annan.
4. I praktiken köper man på spotmarknaden i Holland.
5. På spot marknaden åker priset iväg till att bli mycket högt.
6. Fortum-ägda Uniper köper av Gazprom och levererar vidare till mindre kunder. De hamnar i kläm och är konkursmässiga. När Gazprom levererar mindre måste Uniper köpa på spotmarknaden och de går back på gasen de levererar. Dom sitter ju med egna kontrakt till kunder.
7. Detta kunde nu lösas genom att någon driftig person köper mer gas någon annanstans i världen. Och levererar till kunder i Europa. Det sker också men, begränsas av tillgång på fraktfartyg och hamnkapacitet.
8. Ca i Maj förra året började man köpa mer naturgas i asien. Vilket har drivit upp priserna i Europa. När Ukraina invasionen kom så var naturgaspriset i Europa redan skyhögt. Och hoppade då upp ännu högre.
9 En ytterligare komplikation med att köpa mer naturgas utomlands är att asiater är där och köper också.
10. Naturgasen i USA är billigare än i Holland. Men hamn kapaciteten är begränsad och det blev inte bättre av att man för ca en månad sedan fick en brand i en hamn i USA som stängde ned den hamnen i 3 månader.

11. Pga av den höga priset på naturgas åker elpriset upp i Europa. Inte bara pga detta. Kärnkraftverks om inte blir klara och som behöver stängas ned för reparationer och underhåll driver också upp elpriserna till skyhöga nivåer.

12. Det som då händer är att kunderna köper el i intilliggande elområden, varvid priserna drivs upp.
13. Att Finland är en effektsänka driver upp priset i SE3 och SE4.
14. Det skyhöga elpriset i Frankrike propageras genom Tyskland och Danmark till Sverige. Och från Frankrike via Belgien, Holland, Danmark. Och även via Norge.

15. Innan Maj förra året hade vi flera år av ganska stabila elpriser i NordPool-området.

Här kan man se gaspriset på spotmarknaden i Holland. https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas
Just nu ligger det på ca 191 öre/kWh. Men då skall man vet att det bara är för gasen. Tillkommer kostnader, för att det skall bli el.
Citera
2022-07-30, 20:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Europas elnät sitter ihop och när det blir lägre gasleveranser kommer gasländerna behöva öka sin elanvändning. Med ökad elanvändning ökar priset vilket påverkar elpriset i Sverige.

Okej. Så jag antar att om t ex 10 procent av Europas energiförbrukning (i detta fall, med energiförbrukning, avses gas och el) utgörs av gas, och ingen gas finns längre, borde elpriserna öka med ca 10 procent då (eller något åt det hållet) för att det blir lite dyrare att producera mera el?



Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Hur tänker de göra om det verkligen skulle bli räkningar på 100k/månad? Ingen kommer ju att kunna betala.

Jag tror som sagt, att när folk har fått räkningarna, och gått och slitit sig i håret i 2-3 månader, då initierar NWO invasionen mot Ryssland?


Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Läs på lite om elmarknaden och spotpriser så kommer du börja förstå hur elhandel fungerar.

Förklara gärna istället.


Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Påståendet du undrar över är dock helt riktigt. Jag ska försöka förklara.

1. Det finns en stor förbrukning av naturgas i Europa.
2. Gazprom levererar en del av den.
3. När Gazprom minskar sina leveranser så måste man köpa av någon annan.
4. I praktiken köper man på spotmarknaden i Holland.
5. På spot marknaden åker priset iväg till att bli mycket högt.
6. Fortum-ägda Uniper köper av Gazprom och levererar vidare till mindre kunder. De hamnar i kläm och är konkursmässiga. När Gazprom levererar mindre måste Uniper köpa på spotmarknaden och de går back på gasen de levererar. Dom sitter ju med egna kontrakt till kunder.
7. Detta kunde nu lösas genom att någon driftig person köper mer gas någon annanstans i världen. Och levererar till kunder i Europa. Det sker också men, begränsas av tillgång på fraktfartyg och hamnkapacitet.
8. Ca i Maj förra året började man köpa mer naturgas i asien. Vilket har drivit upp priserna i Europa. När Ukraina invasionen kom så var naturgaspriset i Europa redan skyhögt. Och hoppade då upp ännu högre.
9 En ytterligare komplikation med att köpa mer naturgas utomlands är att asiater är där och köper också.
10. Naturgasen i USA är billigare än i Holland. Men hamn kapaciteten är begränsad och det blev inte bättre av att man för ca en månad sedan fick en brand i en hamn i USA som stängde ned den hamnen i 3 månader.

11. Pga av den höga priset på naturgas åker elpriset upp i Europa. Inte bara pga detta. Kärnkraftverks om inte blir klara och som behöver stängas ned för reparationer och underhåll driver också upp elpriserna till skyhöga nivåer.

12. Det som då händer är att kunderna köper el i intilliggande elområden, varvid priserna drivs upp.
13. Att Finland är en effektsänka driver upp priset i SE3 och SE4.
14. Det skyhöga elpriset i Frankrike propageras genom Tyskland och Danmark till Sverige. Och från Frankrike via Belgien, Holland, Danmark. Och även via Norge.

15. Innan Maj förra året hade vi flera år av ganska stabila elpriser i NordPool-området.

Här kan man se gaspriset på spotmarknaden i Holland. https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas
Just nu ligger det på ca 191 öre/kWh. Men då skall man vet att det bara är för gasen. Tillkommer kostnader, för att det skall bli el.

1. Hur mycket procent av den totala energiförbrukningen i Europa går gas åt till?

2. Är inte Sverige självförsörjande gällande att producera el?


Jag förstår fortfarande inte hur utebliven gas kan göra el mer än säg, 10 procent dyrare möjligtvis? Saknas det alltså tillräckligt många producerande anläggningar (vattenkraftverk/kärnkraftverk och vad fler typ av verk det nu finns som producerar el) i Europa, för att täcka vårt el-behov? Och om så, hur många procent av vårt elbehov/-konsumtion, utgjordes alltså (innan gasen från Ryssland stryptes) av gas?

Men, om elen (som nu täcker upp för gasen) ändå uppenbarligen finns, och lyckas produceras, varför blir den dyrare då för?

Jag fattar inte?

Varför behövs ens gas för förresten? För att man ska kunna ha gasspisar? Man kan väl lika gärna köpa en sådan kokplatta med 2 st plattor på, som studenter har, och lägga på gasspisen, och använda denna istället för att använda gas? Eller tänker jag fel?
__________________
Senast redigerad av Vimanas-in-the-sky 2022-07-30 kl. 20:58.
Citera
2022-07-30, 21:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
.

Den som är satt i skuld är inte fri.

Det kommer inte finnas många fria män kvar.
Jag tänker inte betala 100k för el och jag tänker inte ha det som skuld pga el heller, särskilt inte när det är ett problem skapat av politikerna!

Då är det dags att hämnas och jag hoppas då att jag inte är ensam om det vid det laget.
Citera
2022-07-30, 21:45
  #10
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Då är det dags att hämnas och jag hoppas då att jag inte är ensam om det vid det laget.

Sossarna fixar oss i skuld och moderater kommer med straffarbetet för fångarna.
Citera
2022-07-30, 22:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Jag tänker inte betala 100k för el och jag tänker inte ha det som skuld pga el heller, särskilt inte när det är ett problem skapat av politikerna!

Då är det dags att hämnas och jag hoppas då att jag inte är ensam om det vid det laget.


Det här är problemet med den Melodifestivalen-, cocacolasurplande-, och fotbolls-tittande svenne banan: han reagerar först när det tryter rejält i plånboken.


Då är det minsann dags att hämnas alltså?


Alla våldtäkter och allt våld som har pågått i 40 års tid i o m mångkulturen då?

Att vi är på väg att trängas undan som folk, pga våra politiker (som säljer sig till de sinistra globala bankägardynastierna så som Rothschild och Rockefeller osv)

Alla övergrepp på dagisbarn och småbarn, i o m att män sedan 70-talet har tillåtits jobba på dagis och med barnverksamhet?

Att du sedan 40 år (om inte längre) har fått betala totalt 70-75 procent i egentlig skatt (totalt skattetryck)? Utan att du ens har fattat det.

Alla de senaste 40 årens indragningar (ibland lyckade, och ibland inte lyckade) gällande yttrandefriheten och civila rättigheter (och ökning av övervaknings- och kontroll-samhället och polisstaten) som 7-klövern att sysslat med?

Alla löjeväckande låga straff för brottslingar?'

All galen feminism och manshat.

All politisering av skolväsendet, och den politiska indoktrineringen av våra barn?

Att de flesta s k välfärdsfunktioner (skola, polis, vård, osv) går på knäna numera (trots 70-75 procent i totalt skattetryck)?

Pride och dess propaganda?

All gifter som tillåts i vår mat och i produkter?

Hur de styrande för ett krig mot privata vapenägare?


Ska jag fortsätta och göra en lång lista?


Svensken är patetisk, och tillber Mammon indirekt, i o m att det är först då deras penganivå på bankkontot/plånboken gör sig påmind under en viss nivå, som de reagerar.
Citera
2022-07-30, 23:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Sossarna fixar oss i skuld och moderater kommer med straffarbetet för fångarna.
Jag kommer alltså att få hämnas ensam…😑
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback