Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-30, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimanas-in-the-sky
Det här är problemet med den Melodifestivalen-, cocacolasurplande-, och fotbolls-tittande svenne banan: han reagerar först när det tryter rejält i plånboken.

Då är det minsann dags att hämnas alltså?

Alla våldtäkter och allt våld som har pågått i 40 års tid i o m mångkulturen då?

Att vi är på väg att trängas undan som folk, pga våra politiker (som säljer sig till de sinistra globala bankägardynastierna så som Rothschild och Rockefeller osv)

Alla övergrepp på dagisbarn och småbarn, i o m att män sedan 70-talet har tillåtits jobba på dagis och med barnverksamhet?

Att du sedan 40 år (om inte längre) har fått betala totalt 70-75 procent i egentlig skatt (totalt skattetryck)? Utan att du ens har fattat det.

Alla de senaste 40 årens indragningar (ibland lyckade, och ibland inte lyckade) gällande yttrandefriheten och civila rättigheter (och ökning av övervaknings- och kontroll-samhället och polisstaten) som 7-klövern att sysslat med?

Alla löjeväckande låga straff för brottslingar?'

All galen feminism och manshat.

All politisering av skolväsendet, och den politiska indoktrineringen av våra barn?

Att de flesta s k välfärdsfunktioner (skola, polis, vård, osv) går på knäna numera (trots 70-75 procent i totalt skattetryck)?

Pride och dess propaganda?

All gifter som tillåts i vår mat och i produkter?

Hur de styrande för ett krig mot privata vapenägare?

Ska jag fortsätta och göra en lång lista?

Svensken är patetisk, och tillber Mammon indirekt, i o m att det är först då deras penganivå på bankkontot/plånboken gör sig påmind under en viss nivå, som de reagerar.
Du behöver inte predika allt det där för mig. Jag känner redan till det sen länge, men det finns ju inga som vill hämnas och jag hoppas ju på förbättring efter valet, eftersom jag ändå vill ta det så långt lagen räcker först, så att man har ryggen fri.

Men FAAAN om det dyker upp en elräkning på 100k. Då är blattarnas härjande INGENTING mot vad jag kommer att göra då!! 🤬🤬
Citera
2022-07-30, 23:10
Bannlyst
Citat:
1. Hur mycket procent av den totala energiförbrukningen i Europa går gas åt till?
Jag kan inte den siffran exakt men det är en hel del.

Men jag kan säga följande vilket kan vara upplysande.
Just nu så används gas för att producera ca 46.7% av elen i Storbritannien.
32.4% i Norra Italien.
29.8% i Spanien
23.3% i Belgien.
7.5% i Tyskland.

Som synes så används en hel del gas till elproduktion. Därtill kommer mycket användning av naturgas i industrin.

Citat:
2. Är inte Sverige självförsörjande gällande att producera el?
Jo, Sverige är stor nettoexportör.
Just nu när detta skrivs så nettoexporteras ca 6000 MW. Det motsvarar ca 6-8 kärnkraftverk.

Citat:
Jag förstår fortfarande inte hur utebliven gas kan göra el mer än säg, 10 procent dyrare möjligtvis?
Nja, men då kan du inte ha läst det jag skrev.
Gå igenom det. Det borde vara omöljligt att inte förstå om man läst det.

Citat:
Men, om elen (som nu täcker upp för gasen) ändå uppenbarligen finns, och lyckas produceras, varför blir den dyrare då för?
När elpriset stiger så konsumeras ju mindre.
När det kostar 800/kWh i Frankrike så ser fransoserna till att förbruka mindre.
Citera
2022-07-30, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Du behöver inte predika allt det där för mig. Jag känner redan till det sen länge, men det finns ju inga som vill hämnas och jag hoppas ju på förbättring efter valet, eftersom jag ändå vill ta det så långt lagen räcker först, så att man har ryggen fri.

Men FAAAN om det dyker upp en elräkning på 100k. Då är blattarnas härjande INGENTING mot vad jag kommer att göra då!! 🤬🤬

Notera ditt sista stycke. Jag har ju rätt i vad jag skrev?
Citera
2022-07-30, 23:30
Medlem
Globalism ställt mot nationalism. Om vi haft en nationalistisk politik hade vi själva kunnat reglera och prissätta vår el.
Men befolkningen vill ha globalism, och får därför betala för det.
Citera
2022-07-30, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag kan inte den siffran exakt men det är en hel del.

Men jag kan säga följande vilket kan vara upplysande.
Just nu så används gas för att producera ca 46.7% av elen i Storbritannien.
32.4% i Norra Italien.
29.8% i Spanien
23.3% i Belgien.
7.5% i Tyskland.

Som synes så används en hel del gas till elproduktion. Därtill kommer mycket användning av naturgas i industrin.

Skulle gas användas för att producera el? Det verkar väldigt märkligt? EDIT, jag googlade, och jaha det var uppenbarligen så (helt okänt för mig att man använde gas för att producera el?) i vissa fall. Men att 40-45 procent av Storbritanniens totala energiproduktion produceras av gas, så är det väl inte överallt i Europa (okej, tittar man längre ned i detta inlägg jag nu skriver, så ser man att ändå hela 25-30 procent av Europas elproduktion kommer från gas)?

https://news.sky.com/story/why-the-u...m-gas-12431632

Sveriges elproduktion, verkar ju däremot typ använda i princip noll procent gas?

https://www.energimyndigheten.se/490...ionen-2021.svg

"Under 2021 ökade både elproduktionen och elanvändningen i Sverige. Sett över året hade Sverige ett elöverskott och nettoexporten av el uppgick till 25,6 TWh, vilket är marginellt högre än 2020. Nu publiceras Energimyndighetens preliminära årssammanställning av elstatistik för 2021.

Totalt under året var elproduktionen cirka 166 TWh och elanvändningen 140 TWh.
"

https://www.energimyndigheten.se/nyh...rt-under-2021/

Så varför är elen dyrare då i Sverige, nu under gasens tillstrypande? Jag fattar inte?

Citat:
Jo, Sverige är stor nettoexportör.
Just nu när detta skrivs så nettoexporteras ca 6000 MW. Det motsvarar ca 6-8 kärnkraftverk.

Ok.

Enligt energimyndighetens hemsida (https://www.energimyndigheten.se/nyh...rt-under-2021/) så hade Sverige under förra året en nettoexport av el på 25,6 TWh. Vad är MW samt TWh?

Men då återstår ju ändå frågan (som jag precis skrev här uppe) hur i a f specifikt Sverige, där typ ingen el alls, produceras med hjälp av gas (och där vi producerar mer el än vad vi själva gör av med), kan få dyrare el för att gastillförseln från Ryssland stryps? Eller är det något kommunistiskt EU-hittepå (likt den där ekonomiska mekanismen som EU har, där välproducerande EU-länder i norr, ska betala för lata icke-välproducerande i söder, där dom typ går i pension vid 50 års ålder osv. EMU, heter det så? EDIT: Den europeiska stabilitetsmakanismen, ESM, syftar jag på), där alla medlemsländer ska dela på kostnaden typ?

Citat:
Nja, men då kan du inte ha läst det jag skrev.
Gå igenom det. Det borde vara omöljligt att inte förstå om man läst det.

Då beskriver du inte speciellt bra min vän. För det första så berättade du inte i ditt föregående inlägg, att gas används i vissa länder för att producera el. Du kan inte förutsätta att alla (rättare sagt så kommer nog få personer att känna till detta) ska känna till det?

Men då återstår ju en intressant fråga? Hur mycket av Europas totala el-produktion, görs med hjälp av gas?

Enligt följande hemsida, är det hela 30 procent?

"By our calculations, EU countries use about 30% of natural gas for electricity production and the rest for heating and industry."

https://www.polet.network/blog/how-f...ff-russian-gas

Enligt Europakommissionen är det 24 procent.

Då blir det helt plötsligt möjligtvis lite mera förståeligt att elen blir lite dyrare när tillförseln till gas stryps.

Men då återstår ju ändå att förstå: varför skulle den bli så enormt mycket dyrare alltså?

Den (den delen av elproduktionen som gasen annars producerar) produceras ju uppenbarligen (annars skulle ju delar av samhället stängas av?), så vad gör alltså att det blir dyrare? Kan någon förklara detta på ett måhända enklare sätt, för dumma mig ?

Citat:
När elpriset stiger så konsumeras ju mindre.
När det kostar 800/kWh i Frankrike så ser fransoserna till att förbruka mindre.

Så, vad du säger, är att sedan gasen från Ryssland ströps, så har övriga Europa konsumerat 25-30 procent mindre el?

En annan relevant fråga är, hur många procent av Europas 25-30 procent av energitillverkningen som gas står för, härstammar från just rysk gas?
Senast redigerad av Vimanas-in-the-sky 2022-07-31 kl. 00:06.
Citera
2022-07-30, 23:59
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Den (den delen av elproduktionen som gasen annars producerar) produceras ju uppenbarligen (annars skulle ju delar av samhället stängas av?), så vad gör alltså att det blir dyrare? Kan någon förklara detta på ett måhända enklare sätt, för dumma mig ?

Diskussionen handlar inte om hur det ser ut idag utan om den kommande vintern. Du kan sammanfatta det enkelt: kommer "våra" gasförråd att räcka tills det blir vår?

Citat:
Så, vad du säger, är att sedan gasen från Ryssland ströps, så har övriga Europa konsumerat 25-30 procent mindre el?

En annan relevant fråga är, hur många procent av Europas 25-30 procent av energitillverkningen som gas står för, härstammar från just rysk gas?

Mindre än vad man kan tro i Tyskland. Ungern ligger värre till.

Just nu spekuleras det en del på gasmarknaderna. Vi får se om det fortsätter vara lika dyrt längre fram. Det avgörs nog om det faktiskt fanns lagrat så det räcker...
Citera
2022-07-31, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Diskussionen handlar inte om hur det ser ut idag utan om den kommande vintern. Du kan sammanfatta det enkelt: kommer "våra" gasförråd att räcka tills det blir vår?

Ah ok, då går ljuset upp för mig (förutsatt att det du säger verkligen stämmer). Vi (Europa) har alltså hittills levt på våra "förråd" gällande gas? (Fast det förklarar ju i o f s inte varför elen var så dyr i vintras, om jag inte minns fel? Var det bara i Sverige den var det, eller i övriga Europa också?)

Så hur gjorde Europa på 50-talet förresten? Var det gas då också till 20-30 procent, som tillverkade elen??

Men fortfarande så kvarstår frågan om Sverige och andra länder som inte använder gas, och som själv producerar en jävla massa el: varför blev elen så dyr i vintern som precis var, och varför skulle våra elräkningar gå upp till 100 000 kr per villahushåll (jag antar att även hyresrättsinnehavare kommer att påverkas rejält - 10 000 kr per månad?) i vintern som kommer, bara för att Rysslands gas stryps (och då har jag dessutom räknat med att all gas i Europa kommer från Ryssland, vilket omöjligt kan vara fallet)?

Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Mindre än vad man kan tro i Tyskland. Ungern ligger värre till.

Just nu spekuleras det en del på gasmarknaderna. Vi får se om det fortsätter vara lika dyrt längre fram. Det avgörs nog om det faktiskt fanns lagrat så det räcker...

När jag googlar, så får jag fram att Ryssland står för ca 10 procent av världens totala gasproduktion. Så varför köper vi inte helt enkelt lite mer från de övriga 90 procenten? Så mer extremt dyrare kan det ju inte bli?

EU gör av numera med ca 400 miljarder kubikmeter gas varje år (https://www.statista.com/statistics/...-cubic-meters/), och producerar själva ca 120 miljarder kubikmeter gas per år numera (https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...gas_production). Så hur många av dessa återstående 280 miljarder kubikmeter gas importerar vi från just Ryssland? Jo, nämligen 150 miljarder (https://www.energymonitor.ai/policy/...on-russian-gas) förra året som exempel.

Så, av 400 miljarder kubikmeter gas som EU gör av med varje år (som motsvarar 25-30 procent av vår elproduktion), så importeras 150 miljarder från Ryssland. Det innebär alltså att ca 10 procent (0.37x0.27) av EU:s totala elproduktion, är beroende av gas från Ryssland.

Jag försöker fortfarande förstå, hur bortfall (oavsett orsak) av dessa 10 procent, skulle öka elpriserna speciellt mycket?

Kan någon förklara det?

Jag är fortfarande övertygad om att de styrande/Eliten, lurar européerna / piskar upp massa hat och ilska och irritation/frustration, mot Ryssland/Putin (oavsett om han/de står i äkta opposition mot de som styr Väst, eller om de bara spelar teater och egentligen ingår som Elitens marionetter), dvs att de skyller dessa extrema elpriser på Putin/Ryssland ("Putin-priser" i media. Osäker dock på om det enbart är i Sverige, eller även i övriga europeiska länder som media och politikerna har använt det ordet?), för att lättare sen kunna motivera invasion av Ryssland, dvs WWIII (som Eliten vill göra för att då kunna behålla makten i o m att demokratin sätts ur spel, folk får en extern fiende att tänka på och enas då mot denna externa fiende, istället för att enas mot de styrande / den dolda Eliten, i o m allt som nu har kommit fram ang covid-bluffen, mångkulturen som rämnar, osv osv)?
Senast redigerad av Vimanas-in-the-sky 2022-07-31 kl. 00:37.
Citera
2022-07-31, 11:52
Medlem
Citat:
Notera ditt sista stycke. Jag har ju rätt i vad jag skrev?
Mm.
Citera
2022-07-31, 11:55
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnagIT
Globalism ställt mot nationalism. Om vi haft en nationalistisk politik hade vi själva kunnat reglera och prissätta vår el.
och fått klara oss utan el de veckor vi haft ett importbehov.
Senast redigerad av Trolltestet 2022-07-31 kl. 11:57.
Citera
2022-07-31, 12:10
Medlem
Hade vi haft en sund politik hade vi inte lagt ner flertalet kärnkraftverk, utan byggt ut den. Och utforskat andra energikällor parallellt.
Citera
2022-07-31, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnagIT
Hade vi haft en sund politik hade vi inte lagt ner flertalet kärnkraftverk, utan byggt ut den. Och utforskat andra energikällor parallellt.
Men vad är då ditt försvar för att ni inte har öppnat era plånböcker och startat ett kärnkraftsbolag och byggt kärnkraftverk. Det har varit tillåtet ända sedan Reinfeldt tog bort förbudet för 13 år sedan. Hade ni gjort det hade ni varit halvvägs mot färdiga kärnkraftverk nu.
Citera
2022-07-31, 14:49
Bannlyst
Citat:
Skulle gas användas för att producera el? Det verkar väldigt märkligt? EDIT, jag googlade, och jaha det var uppenbarligen så (helt okänt för mig att man använde gas för att producera el?) i vissa fall. Men att 40-45 procent av Storbritanniens totala energiproduktion produceras av gas, så är det väl inte överallt i Europa (okej, tittar man längre ned i detta inlägg jag nu skriver, så ser man att ändå hela 25-30 procent av Europas elproduktion kommer från gas)?
Nej det är inget märkligt alls att man bränner naturgas för att producera el. (Sedan tar ju naturgasen slut om ett par decennier så det är ju ingen framtidssäker metod. Däremot har den varit hyggligt billig och kräver inga tunga investeringar).

Ang UK var det 47% av elproduktionen. Inte energiproduktion. Inte energiförbrukningen heller.

Citat:
Sveriges elproduktion, verkar ju däremot typ använda i princip noll procent gas?
Ja, det stämmer. Vi har så mycket annat vi kan använda.

Citat:
Så varför är elen dyrare då i Sverige, nu under gasens tillstrypande? Jag fattar inte?
Jag har förklarat det för dig, men du har inte läst den förklaring du fått.

Citat:
Men då återstår ju ändå frågan (som jag precis skrev här uppe) hur i a f specifikt Sverige, där typ ingen el alls, produceras med hjälp av gas (och där vi producerar mer el än vad vi själva gör av med), kan få dyrare el för att gastillförseln från Ryssland stryps?

Citat:
Eller är det något kommunistiskt EU-hittepå (likt den där ekonomiska mekanismen som EU har, där välproducerande EU-länder i norr, ska betala för lata icke-välproducerande i söder, där dom typ går i pension vid 50 års ålder osv.
Räknar du in Finland och Danmark i "välproducerande EU-länder i norr"?
Dom har effektunderskott, och måste alltså importera. Vill minnas att du fått den informationen. Man får se till att komma ihåg det man läser också.

Citat:
Då beskriver du inte speciellt bra min vän. För det första så berättade du inte i ditt föregående inlägg, att gas används i vissa länder för att producera el. Du kan inte förutsätta att alla (rättare sagt så kommer nog få personer att känna till detta) ska känna till det?
Steg ett är att du läster igenom min förklaring.
Och är något otydligt så frågar du bara om den detaljen. Jag numrerade så att du skulle kunna ange vilken rad det tog stopp.

Man behöver inte veta att gas används för elproduktion. Det sluter man sig till när man läser. Om inte annat kan man fråga en bit ned, när det blir uppenbart.

Citat:
Men då återstår ju ändå att förstå: varför skulle den bli så enormt mycket dyrare alltså?

Citat:
härstammar från just rysk gas?
Det är av mindre intresse. Det som avgör är hur priskänsliga kunderna är. Är dom inte priskänsliga kan elpriset stiga med en faktor tio om elproduktionen minskar 1%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in