2022-07-29, 20:42
Medlem
Kokt-Med-Broeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Om man har som avsikt att ta manuellt körkort fattar jag inte ens poängen med att köra automatbil en massa lektioner och sen då man kan alla trafikregler så ska man sätta sig i en manuell bil och lära sig koppling och dragläge. Vettigast måste såklart vara att implementera växling och koppling o allt på samma gång som man lär sig att köra i trafiken. TS förslag bara krånglar till allt och kommer bara att leda till att de flesta som väljer hans metod och bara kör på en körskola kommer aldrig att ta det manuella kortet (alternativt slösa bort en massa pengar på fler lektioner). Det är som man skulle baka bröd men blanda i jästen först efter gräddningen.

Exakt. Det är i grunden bara ett sätt att krama ur mer pengar ur kunden. Låt istället första lektionen vara på en ordentlig körgård och fokusera på manövrering och växling. Precis som det brukar börja för oss privatister.
Citera
2022-07-29, 20:48
Medlem
Ess85s avatar
Kul att den här tråden dök upp precis nu.
Jag ligger i startgroparna att ta körkort. Är 37 år och har aldrig kört bil tidigare så jag funderade på att ta för automat då manuell verkar så pass mycket krångligare.

Jag blir lätt överväldigad om det är för mycket att hålla reda på samtidigt så därför verkar automat det givna valet för mig.

Har dessutom ingen i min omgivning som har manuell som jag kan övningsköra med.
Citera
2022-07-29, 20:59
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ess85
Kul att den här tråden dök upp precis nu.
Jag ligger i startgroparna att ta körkort. Är 37 år och har aldrig kört bil tidigare så jag funderade på att ta för automat då manuell verkar så pass mycket krångligare.

Jag blir lätt överväldigad om det är för mycket att hålla reda på samtidigt så därför verkar automat det givna valet för mig.

Har dessutom ingen i min omgivning som har manuell som jag kan övningsköra med.

Toppen! Om du känner att du vill ha ett automatkort så ska du ta det. Men kom ihåg att det kommer att bli som ett halvt körkort för du kommer inte att få köra ett tämligen stort antal bilar. Söker du ett jobb där bil används och den är manuell så kan du inte uföra jobbet trots att du har körkort. Din kompis har en cool bil du skulle vilja köpa, men du kan inte köra den trots att du har körkort. För att bara nämna några exempel.

För övrigt så handlar inte tråden om att ta automatkort, tråden handlar om att man ska köra med automat på en körskola och sedan köra upp med en manuell bil mot slutet. Kanske det skulle passa dig?
Citera
2022-07-29, 21:04
Medlem
Ess85s avatar
Citat:
Toppen! Om du känner att du vill ha ett automatkort så ska du ta det. Men kom ihåg att det kommer att bli som ett halvt körkort för du kommer inte att få köra ett tämligen stort antal bilar. Söker du ett jobb där bil används och den är manuell så kan du inte uföra jobbet trots att du har körkort. Din kompis har en cool bil du skulle vilja köpa, men du kan inte köra den trots att du har körkort. För att bara nämna några exempel.

För övrigt så handlar inte tråden om att ta automatkort, tråden handlar om att man ska köra med automat på en körskola och sedan köra upp med en manuell bil mot slutet. Kanske det skulle passa dig?

Jag funderade på det, eller helt enkelt ta för automat och senare för manuellt om behovet dyker upp.
Då har man ju teorin och själva körningen klar redan och kan helt fokusera på växlingen.
Citera
2022-07-29, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Nej.

Man lär sig manuell bil det räcker. De flesta friska behöver inte en massa hjälpmedel. Det är mest taxi och funktionshindrade som gillar automatväxlat. Kör man enbart i städer så är det motiverat till en viss del men det finns ingen anledning att enbart ha Automatkort eller ens träna på automat. De flesta har simultanförmåga typ normal och kan lära sig köra vanlig manuell växlad bil.

Vad man sedan köper beror på vart man skall köra. I Sverige föredrar jag manuell. I Filippinerna med alla stopp och start i trafiken så är det en fördel med automat.

Sedan ett antal år säljs betydligt fler automatbilar än manuella, 2020 var andelen automatbilar 78,4%. Att taxi och funktionshindrade skulle fylla den delen i så stor utsträckning betvivlas starkt. Många bilmodeller finns inte med manuell låda längre, Mercedes har ju proklamerat helstopp till årsskiftet, då skall inge Mercedesbilar tillverkas med manuell låda längre.

Sedan vad man behöver är som alltid en bedömningssak, men uppenbarligen är det många som anser sig behöva automatisk växellåda numera.
Citera
2022-07-29, 21:14
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Jag funderade på det, eller helt enkelt ta för automat och senare för manuellt om behovet dyker upp.
Då har man ju teorin och själva körningen klar redan och kan helt fokusera på växlingen.

Låter bra. Så om du får ett jobb där en manuell bil används är det bara att du bokar en ny uppkörning. Perfekt!!
Citera
2022-07-29, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokt-Med-Broed
Men för att tala klarspråk, nej, automat gör det inte lättare att köra i trafik. Trafiken är den svåra delen eftersom den hela tiden förändras.
Kortfattat svar: Det är givetvis lättare att hantera trafiken med en automatväxlad bil än en sådan som är försedd med tre pedaler. Moment i körningen som inte kräver någon egen tanke kring då bilen klarar det på egen hand.
Citera
2022-07-29, 21:24
Medlem
Ess85s avatar
Citat:
Låter bra. Så om du får ett jobb där en manuell bil används är det bara att du bokar en ny uppkörning. Perfekt!!

Nu lät du väldigt ironisk, riktigt så lätt är det ju inte, man måste ju fortfarande kunna växla innan man ger sig på en uppkörning.

Men iallafall, jag har inga planer på att skaffa ett jobb som kräver att jag kör andras bilar.
Citera
2022-07-29, 21:32
Medlem
Citat:

Jag gjorde exakt likadant förresten.

Var också 30 plusare när jag tog tag i körkortet. Efter 3 år som jag kört ute i trafiken med automat tog jag kanske 5 lektioner på trafikskolan där man får träna med pedalerna. Gick hur smidigt som helst.

Bokade uppkörning på egen hand som privatist och vips så har har jag nu "manuellt körkort" som många här kallar det för. Lätt som en plätt.

Men hade nog inte pallat göra det redan första steget i början. Det blir för tungt. Man ska inte stoppa i sig i munnen en stor klump köttbit på en och samma gång för då kan man inte svälja det. Får dela upp det i flera små bitar.
Citera
2022-07-29, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kortfattat svar: Det är givetvis lättare att hantera trafiken med en automatväxlad bil än en sådan som är försedd med tre pedaler. Moment i körningen som inte kräver någon egen tanke kring då bilen klarar det på egen hand.

Nej, finns ingen statistik som säger att manuella bilar är inblandade mer i olyckor.
Jag känner mig mer vaksam i trafiken när jag växlar då man alltid är igång, med automat så är de lätt att man bara dagdrömmer speciellt med adaptiva farthållare osv.
Citera
2022-07-29, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fkonto2018
Nej, finns ingen statistik som säger att manuella bilar är inblandade mer i olyckor.
Jag känner mig mer vaksam i trafiken när jag växlar då man alltid är igång, med automat så är de lätt att man bara dagdrömmer speciellt med adaptiva farthållare osv.

Finns det någon statistik alls där dessa separeras? Alltså när det gäller olyckor.
Citera
2022-07-29, 22:38
Medlem
Kokt-Med-Broeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Kanske sant. Dock undrar jag om vi inte bör ställa ett litet krav på simultankapacitet innan man släpper ut människor på egen hand i trafiken. Det kan väl inte vara av ondo?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in