2022-07-29, 16:55
Medlem
Jag vet inte varför folk säger att man ska börja direkt att lära sig att växla och sedan övningskör resten av vägen tills uppkörningen.

Men vore det inte enklare att börja direkt med automatbil (körskola) och kör alla stegen (stadstrafik, landsväg, motorväg, rondeller, följa anvisningar osv) och sedan ägna sista några lektioner att lära sig att växla?

Då har man redan fått känna på hur det är att vara trafiksäker, placering, trafikregler. Dessutom har också hunnit köra alla typer av vägar.

Då bordet det vara mycket enklare att applicera manuellt i verkligheten innan uppkörningen.

En stor del av själva övningskörningen är motivationen. Tappar man motivationen redan i början pga uppförsbacken med växlingen (för en som aldrig haft erfarenhet med motoriska delarna som andra som tex haft moped eller scootrar) så blir det mycket svårare att gå framåt i processen.

Nu har jag haft erfarenhet av bägga delarna:

Dvs börjat med manuellt och sedan tappat motivationen vs starta sedan med automat och kör sista delen med växlingen mot slutet.

Jag tror det hade gynnat många om de flesta fått ett annat upplägg i sin kursplan där man börjar alla med automat och sedan mot slutet lära sig att växla istället. Då slipper nog många att komma upp till 40 lektioner och kanske blir det betydligt mindre antal lektioner i skolan.

Detta är nog mer riktade åt dem som har antingen ingen att köra med eller de som endast har automatare hemma.

Vad tror ni om det här upplägget för trafikskolorna istället? Vore det inte bättre?
Citera
2022-07-29, 16:57
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Vad tror ni om det här upplägget för trafikskolorna istället? Vore det inte bättre?
Det blir fler lektioner då och dyrare
Citera
2022-07-29, 16:59
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Jag vet inte varför folk säger att man ska börja direkt att lära sig att växla och sedan övningskör resten av vägen tills uppkörningen.

Men vore det inte enklare att börja direkt med automatbil (körskola) och kör alla stegen (stadstrafik, landsväg, motorväg, rondeller, följa anvisningar osv) och sedan ägna sista några lektioner att lära sig att växla?

Då har man redan fått känna på hur det är att vara trafiksäker, placering, trafikregler. Dessutom har också hunnit köra alla typer av vägar.

Då bordet det vara mycket enklare att applicera manuellt i verkligheten innan uppkörningen.

En stor del av själva övningskörningen är motivationen. Tappar man motivationen redan i början pga uppförsbacken med växlingen (för en som aldrig haft erfarenhet med motoriska delarna som andra som tex haft moped eller scootrar) så blir det mycket svårare att gå framåt i processen.

Dvs börjat med manuellt och sedan tappat motivationen vs starta sedan med automat och kör sista delen med växlingen mot slutet.

Jag tror det hade gynnat många om de flesta fått ett annat upplägg i sin kursplan där man börjar alla med automat och sedan mot slutet lära sig att växla istället. Då slipper nog många att komma upp till 40 lektioner och kanske blir det betydligt mindre antal lektioner i skolan.

Detta är nog mer riktade åt dem som har antingen ingen att köra med eller de som endast har automatare hemma.

Körskolan grabben började i har det upplägget. Att man kör automat tills man är bekväm med bilkörning och sedan lägger de på med manuell växling. Enligt dem ger det bättre och snabbare resultat med det upplägget
Citera
2022-07-29, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Det blir fler lektioner då och dyrare

Jag tror snarare att det går fortare då man lär sig snabbare mot slutet när man fått "kött på benen". Har man redan haft erfarenhet med trafiken så vet man var målet är. Då är sista biten att växla.
Citera
2022-07-29, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Körskolan grabben började i har det upplägget. Att man kör automat tills man är bekväm med bilkörning och sedan lägger de på med manuell växling. Enligt dem ger det bättre och snabbare resultat med det upplägget

Precis det jag misstänkte. Jag tror nog inte att jag är den enda som känner samma sätt. Det går betydligt lättare när man vet hur trafiken fungerar (vilket är det viktigaste). Har man fått in detta redan så blir det mycket lättare att applicera det man lär sig dvs växlingen.

Då har man också känna på vilken hastighet fungerar bäst vid en viss kurva eller situation osv. Då är det också lättare att transfer detta till bilen.
Citera
2022-07-29, 17:15
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:

Nej gör inte så. Om du vill ha manuellt körkort så ska du köra det från första början. Finns ingen anledning att slösa pengar på att övningsköra på automat eftersom det är hantering av koppling plus växeln som är det du kommer att ta flest lektioner på för att lära dig. Du vänder bak-och-fram på utbildningen då, det riskerar att ta mycket längre tid. Bättre att då lära dig växla under tiden istället för att spara det till sist, som att börja om från början igen. Idiotiskt.

Varför ska du överhuvudtaget börja köra automat om du ska ha ett manuellt körkort?

Skippa hjärnspökena och börja på en körskola redan idag och kör manuellt från början till slut.
Senast redigerad av Pinoputchin 2022-07-29 kl. 17:24.
Citera
2022-07-29, 17:18
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Vad är det som är så jävla svårt med att växla?
Citera
2022-07-29, 17:23
Det kan absolut finnas en poäng i att göra så. Den största nackdelen jag kan se är i så fall att man nöjer sig med körkort för automat och sedan får man aldrig ändan ur för att fixa körkort för manuellt.

Men även detta är inte direkt jordens undergång. Det finns fortfarande många bilar i omlopp med manuell låda, men det minskar och det är väldigt sällsynt med manuell låda på nya bilar. För tio år sedan var automatkörkort reserverat för folk som verkligen inte kunde klara av att lära sig växla, men det där ändras.
Citera
2022-07-29, 17:27
Medlem
Man börjar ju att lära sig att hantera bilen på ett undangömt ställe. Sedan ger man sig ut i trafiken. Varför är unga dummare och mer obegåvad 2022 än tidigare generationer? Kunde man lära sig att växla manuellt på t.ex. 70-talet så borde man kunna göra det nu också. Man har därtill massor av teknik till sin hjälp att köra och dessutom mera lättväxlade bilar med betydligt lättare koppling. Servostyrning, servobroms och jag vet inte allt. Men växla är tydligen för svårt. Saknar man simultankapacitet idag?
Citera
2022-07-29, 17:31
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man börjar ju att lära sig att hantera bilen på ett undangömt ställe. Sean ger man sig ut i trafiken. Varför är unga dummare och mer obegåvad 2022 än tidigare generationer? Kunde man lära sig att växla manuellt på t.ex. 70-talet så borde man kunna göra det nu också. Man har därtill massor av teknik till sin hjälp att köra och dessutom mera lättväxlade bilar med betydligt lättare koppling. Servostyrning, servobroms och jag vet inte allt. Men växla är tydligen för svårt. Saknar man simultankapacitet idag?
Jag hade vissa svårigheter med växlingen, men jag klarade det tillsut. Om jag skulle ha kört automat och sedan börjar med växelbil strax innan uppkörningen skulle det garanterat ha blivit en mycket längre resa. Antingen så tar man manuellt körkort eller så tar man ett automatkörkort (alltså ett halvt körkort). Det hjälper inte att fega ur. Spara det svåraste till sist är korkat. Man måste bestämma sig för en sak och sedan så bara gör man det. Den metoden tror jag är bäst.
Citera
2022-07-29, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad är det som är så jävla svårt med att växla?
Det har gjorts lite studier på detta (gymnastikhögskolan, om jag minns rätt) - och de visar följande.
Dagens unga som spenderat hela sitt liv med att sitta framför en dator har en sinnessjuk motorik i förhållande till många äldre. Tyvärr är denna motorik förbehållen endast en enda kroppsdel - TUMMEN.
Restan av kroppen har de dock otroligt usel kontroll över. kombinera detta med svaga muskler och fiaskot är ett faktum.
Den datorfria världen gjorde att barn klättrade i träd, lekte krig (hemska tanke), spelade fotboll, cyklade utan att hålla (hemska tanke), hoppade rep, hoppade över staket osv - gjorde att man fick en grundfysik och en motorik (dessa hänger delvis ihop) som dagens barn saknar. Och jo - det går att se...
Hur som helst - denna brist på motorik spelar in och folk idag har mycket svårare för att synkronisera armar och ben till den rörelse som krävs för att växla manuellt.
Citera
2022-07-29, 18:04
Medlem
MurderOnes avatar
Det är inte svårt att köra manuellt. På min tid (-90-talet) tog alla manuellt körkort, det var inget man ens diskuterade. Självklart får du öva på dragläget men det är ingen hjärnkirurgi precis. Det ansågs vid den tiden att de som endast hade automatkort var handikappade på något vis, för så var det förmodligen många gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in