2022-08-20, 14:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nu rörde sig frågan om att en manuell skulle vara snålare, vilket inte alltid är helt sant.
Tror att du helt har missat trådrubriken.
Citera
2022-08-20, 14:27
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Tror att du helt har missat trådrubriken.
Okej, så allt annat som inte är exakt vad som trådrubriken säger är irrelevant för diskussionen? Blir nog ett gaska fattigt diskussionsforum då du. Du är ju själv i så fall helt utanför trådrubriken när du skriver vad du har för preferenser, inte om det är lättare att köra automat i början som var frågeställningen.
Citera
2022-08-20, 14:34
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Okej, så allt annat som inte är exakt vad som trådrubriken säger är irrelevant för diskussionen? Blir nog ett gaska fattigt diskussionsforum då du. Du är ju själv i så fall helt utanför trådrubriken när du skriver vad du har för preferenser, inte om det är lättare att köra automat i början som var frågeställningen.
Efter alla år i olika trådar så vet du min ståndpunkt angående automatlådor.
Möjligt att moderna automatlådor sparar några ynka bensindroppar, men eftersom dom är dyrare i inköp och underhåll så tvivlar jag ändå på det lönar sig ekonomiskt.
På över 40 års körning så har jag behövt någon som talar om hur jag ska växla, det har aldrig varit ett problem.

Återigen, jag kör på den växel jag vill ha, istället för en låda som växlar i tid och otid.
Citera
2022-08-20, 18:38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Nu rörde sig frågan om att en manuell skulle vara snålare, vilket inte alltid är helt sant.
Ok. Vi leker med tanken att en automatlåda är snålare.
Då har du inte räknat med att den kostar ungefär 20000 mer i inköp.
Samt att den måste/bör servas och oljebytas ungefär varje 5000 mil: kostnad ytterligare några tusenlappar.

Så hiskligt mycket mer bensin kan min manuella Volvo inte förbruka så det väger upp dom kostnaderna.
Om vi nu förutsätter att en automat drar mindre.
Citera
2022-08-20, 19:07
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ok. Vi leker med tanken att en automatlåda är snålare.
Då har du inte räknat med att den kostar ungefär 20000 mer i inköp.
Samt att den måste/bör servas och oljebytas ungefär varje 5000 mil: kostnad ytterligare några tusenlappar.

Så hiskligt mycket mer bensin kan min manuella Volvo inte förbruka så det väger upp dom kostnaderna.
Om vi nu förutsätter att en automat drar mindre.
Varför tar du upp detta med mig? Jag svarade på bushus påstående att manuella växellådor var bränslesnålare, vilket jag menar inte är helt korrekt. Inköp och servicekostnader var inte en del av frågan/svaret.
Citera
2022-08-20, 19:10
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Varför tar du upp detta med mig? Jag svarade på bushus påstående att manuella växellådor var bränslesnålare, vilket jag menar inte är helt korrekt. Inköp och servicekostnader var inte en del av frågan/svaret.
Kanske för att du är en automatväxelivrare.
Citera
2022-08-20, 19:25
Medlem
Citat:
Vilka moderna automatlådor gäller det?
Jag har kört BMW i en många herrans år, automat de senaste två bilarna (årsmod. 2012 och 2020, med ZF 8HP-lådor). 2012:an hade jag kört 15000 mil när jag bytte bort den, aldrig nånsin var växellådan en del av servicen som gjorts.
Citera
2022-08-20, 19:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunbiff
Vilka moderna automatlådor gäller det?
Jag har kört BMW i en många herrans år, automat de senaste två bilarna (årsmod. 2012 och 2020, med ZF 8HP-lådor). 2012:an hade jag kört 15000 mil när jag bytte bort den, aldrig nånsin var växellådan en del av servicen som gjorts.
Som du säkert förstår så är enskilda händelsrr helt irrelevanta.
Citera
2022-08-20, 19:43
Medlem
Diamondgrits avatar
Det spelar väl ingen roll om man tjänar pyttelite bensin på att ha en annan låda?

Det man vinner (förlorar?) när man kör automat är exakt det man vill ha om man väljer manuell och vice versa. Finns väl ingen vettig människa som väljer manuell för att det går 0.001 liter per mil mindre, man väljer ju manuell för att man vill kunna växla själv. Eller automat för att man inte vill bry sig utan bara köra. Jag tror nog att alla andra argument folk drar upp är rätt ovidkommande egentligen.
Citera
2022-08-20, 21:31
Medlem
Åter till ämnet.
Lärde båda mina döttrar köra bil med automat först och manuell när de kunde köra bil. I vårt fall fungerade det utmärkt, båda tog sina kort på första försöket som privatister.
Citera
2022-08-20, 23:54
Medlem
Citat:
Som du säkert förstår så är enskilda händelsrr helt irrelevanta.
Nu är det ju inte enbart mina bilar det gäller. Hade det varit nödvändigt skulle det funnits med i serviceprogrammet. Varför skulle de låta bli att inkludera det (och därmed gå miste om intäkter) om lådorna behöver service med så täta Intervall?
Citera
2022-08-21, 00:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunbiff
Nu är det ju inte enbart mina bilar det gäller. Hade det varit nödvändigt skulle det funnits med i serviceprogrammet. Varför skulle de låta bli att inkludera det (och därmed gå miste om intäkter) om lådorna behöver service med så täta Intervall?
Eftersom jag inte har någon större koll på automatlådor, så sökte jag på nätet, där det framkom att mina uppskattningar var ganska rätt, genomsnittligt 1700 euro.

Men om det är servicefritt, så har du säkert betalat långt mer än 1700 euro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in