Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Har svårt att tro på din tidsestimering för att kunna växla en bil. Det är fler detaljer än vad man tänker på, bara det att det känns så självklart för oss som kört bil i åtskilliga decennier. Bara konsten att starta i backe kan vara nog så besvärlig, något som man aldrig behöver fundera på i en tvåpedalers bil. Sedan diverse olikheter mellan olika bilar, både om de har fyra eller fem växlar, och om spaken är vid ratten eller på golvet. Kopplingen kan avvika i motsträvighet också, motorstopp vid start bör helst undvikas, extra stor risk med kall motor om choken skjutits in för tidigt. På bilar av nyare årgång finns förstås hjälpmedel för sådant också, men pratar vi om manuella bilar kan de vara rätt gamla.
Den frågan borde förstås helst besvaras av någon som kompletterat med den delen till körkortet i efterhand.
Lägg också märke till att alla manuellbilar beter sig helt annorlunda gentemot varann. På en bil kan det vara så att det är lämpligt att lägga in en 3:a på samma hastighet medan en annan så bör man ha en annan växel.
Samma sak med diesel jämfört med bensinare.
Alla dessa faktorer gör att det kan vara himmel och jord-skillnad från bil till bil och det finns ingen kontinuitet på dessa manuella bilarna. Man måste helt enkelt lära sig från bil till bil.
Just det här problemet har inte automatbilar då du slipper ju såklart att växla så bilen gör allt jobb åt dig. Därför kan du bara hoppa till nästa bil och kunna köra direkt utan att behöva lista ut hur man ska hantera nya bilen utan det ska vara knackigt och få stopp.
Jag är faktiskt förvånad att manuella bilar är en "thing". Det borde aldrig funnits om jag ska vara helt ärlig. Man brukar skratta åt jänkarna när de väljer automat men de gör helt rätt i att välja just den modellen för sitt land.
Jag hoppas verkligen att dessa manuella bilar fasas ut så fort som möjligt så vi blir av med skiten. Kan inte fatta att jag fått hålla med en jävla spak i 30-40 år. Den tiden är förbi nu!
De som inte kan fatta att utvecklingen går framåt och villa leva i dessa gamla "guld-dagar" får gärna göra det! Eller de som känner sig "stolt" över att de har ett manuellt körkort som att de lyckats vinna Nobelpriset. Patetiskt.
Grattis! Du har lyckats med ditt livs största bedrift!