Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-01, 11:18
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Den stora bristen (obefintlig) på personlig integritet i det här landet är ett långt större problem än att begära att företag verifierat vem som de ska skicka faktura till. Varför tar folk för givet att allt registrerat hos myndigheter ska vara offentlig handling som vem som helst kan använda för att kartlägga dig?
Varför är din inkomstdeklaration offentlig handling? osv.
Men undersåten står där med mössan i handen.
Tycker du att det är Okey att någon beställer prylar i sitt namn och tar varorna på faktura, de plockar prylarna och du står där med en faktura?

Som jag ser det så behöver samhället minska denna risk att oskyldiga drabbas. Direktbetalning, postförskott eller kontroll att det är rätt person som beställt varorna på faktura.

Personlig integritet kan du ju glömma eftersom du anger ditt namn, adress, personnummer och telefonnummer i samband med att du beställer saker på faktura. Att företagen kontrollerar att Du är Du i samband med köp på faktura innebär ingen förändring i den personliga integriteten men innebär att ingen annan kan beställa varor i ditt namn och därmed ge dig problem som att bestrida fakturor.
__________________
Senast redigerad av Mynicname 2022-08-01 kl. 11:22.
Citera
2022-08-30, 20:48
  #266
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Uhm, i princip alla bedrägerier sker med legitimering, så vad ska det här hjälpa?

Hur menar du? Ingen mer än jag har tillgång till mitt Bank-ID vilket gör att jag skyddas om detta krav införs.

Tänker du på bedrägerier där folk är målvakter och blåser företag så har du rätt i att kravet är uddlöst.
Citera
2022-09-12, 16:38
  #267
Medlem
Akvavitaes avatar
Fick nyss Halebop att makulera en faktura på 3000. Försökte få reda på hur nån hade beställt på mitt namn men de ville inte bryta GDPR och gjorde det enkelt istället och avskrev fakturan.

Tröttsamt att tattare ska få hållas. Den här lagstiftningen är en bra idé.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback