2022-07-26, 14:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Kan inte minnas att jag INTE behöver visa bankID vid fakturaköp?.. vilken butik erbjuder fakturaköp utan ID/BankID?

Det kan vara som med digitalradion och de släckta bakljusen på bilarna att myndigheterna av invand saktfärdighet löser problem som redan är lösta och borta?
Citera
2022-07-26, 15:13
Medlem
EricBlairs avatar
Öppnar inte detta för ytterligare bedrägerier? Ska vilket skuttföretag som helst kunna tvinga dig att ansluta till deras system med bankIQ inloggning? Öppnar inte det för "man-in-the-middle" attacker där mindre uppmärksamma kunder egentligen förleds att logga in på någon skum app där koder och annat loggas? Eller att du egentligen loggats in på banken och de snor pengar?

Är väl denna oro som skapat behovet av Klarna som mellanhand mellan skutthandlare på nätet och Svensson i andra änden?
Citera
2022-07-26, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Apotea. Till exempel.
Apotea använder Klarna,
"Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad.
/.../
"För att kunna betala mot faktura behöver beställningen skickas till din folkbokförda adress, och du behöver uppge korrekta och fullständiga personuppgifter."

Jag har för mig Klarna "identifierar" med Bank-Id, kanske även går med Freja.

Köper man mot faktura tar de kreditupplysning, möjligen de har en nedre gräns för det.
Citera
2022-07-26, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Öppnar inte detta för ytterligare bedrägerier? Ska vilket skuttföretag som helst kunna tvinga dig att ansluta till deras system med bankIQ inloggning? Öppnar inte det för "man-in-the-middle" attacker där mindre uppmärksamma kunder egentligen förleds att logga in på någon skum app där koder och annat loggas? Eller att du egentligen loggats in på banken och de snor pengar?

Är väl denna oro som skapat behovet av Klarna som mellanhand mellan skutthandlare på nätet och Svensson i andra änden?
Möjligheten kan väl vara att det går att hacka de som vill ha Id och när man ska verifiera med Bank Id är det hos någon helt annan.
Noterade att UC varnade för detta, de uppmanade att vara uppmärksam och kontrollera att det stod typ UC i bank-id appen.
Citera
2022-07-26, 16:23
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Det fina med dagens samhäller är att du inte behöver skaffa det heller.

Min farmor klarade sig prima med kontanter under sängen och utan tekniska lösningar.

Ja men försök klara dig på enbart kontanter i dagens Sverige.
Citera
2022-07-26, 16:33
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
Ja men försök klara dig på enbart kontanter i dagens Sverige.

Det är opraktiskt som fan så jag har ingen lust att prova. Men mig veterligen så tar väl fortfarande dom flesta nödvändiga butiker sedlar?

Med tanke på att om några år så kommer kontanter vara helt borta så sure, det blir problematiskt då.
Citera
2022-07-26, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Jag fick ett felaktigt inkassokrav för några år sedan. Att ringa upp inkassoföretaget hjälpte inte alls. Det visste allt, gjorde alltid rätt och alla de hade kontakt med var skyldiga och försökte bara skylla ifrån sig.

Jag kom ingen vart med idioterna och ringde istället upp polisen och anmälde företaget för bedrägeriförsök. Inom 20 minuter ringde polisen tillbaka och sa att de dragit tillbaka inkassokravet.

Tre-fyra dagar senare fick jag ett brev från företaget som bekräftade att de dragit tillbaka inkassokravet. Men någon ursäkt fick jag inte.

Men är det inte bara att skicka ett mail till inkassobolaget och bestrida fakturan? Vill de ha betalt efter det så får de dra igång en process i tingsrätten. Och tingsrätten lär vilja se bevis för att skulden är riktig om de ska få rätt.
Citera
2022-07-26, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Men är det inte bara att skicka ett mail till inkassobolaget och bestrida fakturan? Vill de ha betalt efter det så får de dra igång en process i tingsrätten. Och tingsrätten lär vilja se bevis för att skulden är riktig om de ska få rätt.

Jag ringde upp dem och det hjälpte inte. Jag polisanmälde dem då, och det hjälpte.

En utställd faktura är ett påstående att någon står i skuld till utställaren. Att ställa ut falska fakturor är ett brott.
Citera
2022-07-26, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Låter väl helt rimligt. Ser ingen anledning till att någon skulle ha en rimlig anledning till att ogilla detta, förutom kriminella och annat svagbegåvat folk.

Vem köper ens på faktura idag?

Kommer gamlingar som inte har bankid att hindras från att handla nu? Kravet skulle kunna enbart gälla dem som har bankid, men det är ju främst gamlingar som drabbas av bedrägerier, så då löser man inte deras problem. Telefonförsäljare är det stora problemet oavsett om betalningssätt.

Den som saknar personnummer får inte ha bankid. Vissa kommunister vägrar ha bankid för att man inte vill ge bankerna för mycket makt över våra liv. Utestängs dessa också från handel?

Prenumerationer på allt från tidningar till rakhyvlar, el, värme, vatten, försäkringar, trängsel- och broavgifter, p-böter, gåvor till 90-konton, medlemsavgifter i föreningar och mycket annat betalas normalt på faktura. Vem har inga fakturor att betala menar du? Ibland finns kreditkort med bankid-identifiering som betalningsalternativ, eller swish, men det löser inte problemet för dem som inte har bankid.
Citera
2022-07-26, 19:00
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Kommer gamlingar som inte har bankid att hindras från att handla nu? Kravet skulle kunna enbart gälla dem som har bankid, men det är ju främst gamlingar som drabbas av bedrägerier, så då löser man inte deras problem. Telefonförsäljare är det stora problemet oavsett om betalningssätt.

Den som saknar personnummer får inte ha bankid. Vissa kommunister vägrar ha bankid för att man inte vill ge bankerna för mycket makt över våra liv. Utestängs dessa också från handel?

Prenumerationer på allt från tidningar till rakhyvlar, el, värme, vatten, försäkringar, trängsel- och broavgifter, p-böter, gåvor till 90-konton, medlemsavgifter i föreningar och mycket annat betalas normalt på faktura. Vem har inga fakturor att betala menar du? Ibland finns kreditkort med bankid-identifiering som betalningsalternativ, eller swish, men det löser inte problemet för dem som inte har bankid.

Gamlingar har för det första inte bankid. Dom går med sina kontater och betalar i kassan ICA och gör sina affärer direkt med bankpersonal inne på banken. Så dom berörs inte.

Men dom är definitivt dom som drabbas hårdast.
Citera
2022-07-26, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Varenda gång man går in på en ny hemsida så måste man godkänna cockies, detta är av integritetsskäl.

När jag ser din Audi A8 och blir sugen på den så får jag jättelätt reda på att det är du som äger den, var du bor , hur mycket du tjänar osv. Det gör att jag bara behöver åka hem till dig och hälsa på och be att få bllnycklarna av dig och lite andra dyra saker som jag antar att en person med din höga inkomst har hemma, detta är tydligen inte det minsta kränkande för din integritet till skillnad från cockies på en hemsida?

Det är inte 1980 längre vilket våra lagstiftare tycks tro.
Den stora bristen (obefintlig) på personlig integritet i det här landet är ett långt större problem än att begära att företag verifierat vem som de ska skicka faktura till. Varför tar folk för givet att allt registrerat hos myndigheter ska vara offentlig handling som vem som helst kan använda för att kartlägga dig?
Varför är din inkomstdeklaration offentlig handling? osv.
Men undersåten står där med mössan i handen.
Citera
2022-07-26, 20:06
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag hade gärna sett redan tidigare att man fick legitimera sig första gången man handlade i en ny webbutik. Ifall man handlar samma saker som man brukar för 23:e gången tycker jag inte det är nödvändigt.

Ni som är emot tänk så här: En bedragare går in i en fysisk affär och köper en bil. När det är dags för betalning säger han: Jag tar det på faktura. MItt namn är [ditt namn]. Personalen tycker det är krångligt att be om legitimation och ställer inga frågor. Plötsligt dimper det ner en faktura hemma hos dig. Hade du inte blivit rätt arg om du fick reda på att affären inte har gjort något alls, ens frågat om legitimation, för att säkerställa att det faktiskt var du som var köparen? Nu var det i och för sig ett dyrt exempel med en bil, men jag lovar att ni hade inte fått köpa ens ett tuggummi på faktura utan att legitimera er i en fysisk butik, så varför göra skillnad?

Om två parter ska ingå ett avtal är det en fördel om båda vet vem den andra är. Anledningen till ID-kravet är så att butiken ska veta att det verkligen är du som handlar och inte Knarkar-Leffe som passar på att sno paket ur din brevlåda när du är bortrest. Det går att bestrida fakturor, men det tar tid och energi. En del äldre är konflikträdda och kanske bara betalar.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2022-07-26 kl. 20:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in