2022-07-24, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Tänk om bankidsystemet kraschar vilket händer då och då, ja då man inte handla på faktura. Om även korthandeln kraschar, ja då går det inte att handla alls.

Staten har för stor tilltro till bankerna.
Ja, det är förbaskat dåligt att staten inte har någon e-legitimation utan förlitar sig på att privata aktörer sköter detta och även ansvarar för säkerheten. Självklart s å borde staten se till att befolkningen kan legitimera sig elektroniskt för att exempelvis deklarera, kontakta försäkringskassan och liknande statliga tjänster.

Polisen ger ut fysiska pass och nationella ID-kort men inte elektronisk legitimation.
Citera
2022-07-24, 23:26
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Vad har BankID med dildos att göra? Om man beställer en dildo från nätet, så gör man det i sitt namn ändå, rimligen, och till sin egen adress.

Eller brukar du beställa dina dildon till din dagliga analorgasm i grannens namn, direkt hem till grannen, och sedan smyga runt brevlådan för att hämta upp paketet? Eller brukar du bara lura med grannen till närmsta ICA butik för att tvinga den att hämta ut din analdildo för att få ditt namn nedsvärtat och porrstämplat som den analonanerande grabb som du är?

Det där får du kopiera in i "tråden där vi anklagar varandra för att vara bögar" så får du svar på tal din lilla smygbög.

LL
Citera
2022-07-24, 23:28
Om ni vill vara anonyma i vissa sammanhang får ni väl använda krypto som ska vara så fantastiskt då? Eller betala med kort.. Vad är egentligen skillnaden? Allt loggas nånstans redan..
Citera
2022-07-24, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Bra förslag, hoppas det går igenom.

Folk som klagar på detta har uppenbarligen något att dölja, exempelvis månatliga köp av sexdockor....

Jag ser det knappast som en inskränkning, det loggas ju redan idag hos företagen när man handlar saker, vad tror ni sker med dessa uppgifter? Och vem fan ska bry sig om jag handlar parfym eller möbler online?

Man kan verkligen bli totalt r**kn****d av någon loser som sitter och beställer grejer i ens namn och man får tyvärr inte mycket hjälp ifrån samhället när det sker som jag förstått det. Jag har spärrat så bankID krävs hos Klarna och spärrat obehörig adressändring.

Kom tillbaka när man ska identifiera sig med BankID för att logga in på Flashback... "Detta är bara början snart blir det så".

Om du bara visste hur mycket dildos och lösfittor och knull dockor som beställa dagligen i Sverige 👍😃👋
Citera
2022-07-24, 23:30
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Om ni vill vara anonyma i vissa sammanhang får ni väl använda krypto som ska vara så fantastiskt då? Eller betala med kort.. Vad är egentligen skillnaden? Allt loggas nånstans redan..
Om du hade haft klamydia, hade du velat att alla dina vänner vetat om det eller endast de närmaste?
Citera
2022-07-24, 23:30
Medlem
Laureths avatar
Uhm, i princip alla bedrägerier sker med legitimering, så vad ska det här hjälpa?
Citera
2022-07-24, 23:31
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Om du hade haft klamydia, hade du velat att alla dina vänner vetat om det eller endast de närmaste?
Antagligen ingen, men om jag beställer på Apotea har dom redan mitt namn. Går jag till sjukvården registreras det redan i mina journaler....
Citera
2022-07-24, 23:32
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Du har inte en teknisk bakgrund va? Jobbar själv som systemutvecklare, tro mig, du vill inte veta vad de stora företagen vet om dig.

Har själv jobbat med spårning. Skulle du tycka att det var absurt att gå med stor en analplugg i röva och minikjol som kille på stan? Om svaret är ja, då ska du veta att det är precis vad du gör när du surfar på Internet.

Då handlar du aldrig något på nätet förstår jag? Du väljer alltid den dyra vägen och köper i affär för att kunna vara anonym?

Om du köper med kort på nätet så måste du ändå identifiera dig med bank ID.

Oavsett så beställer du för helvete i ditt eget namn och dessutom till din egen adress. Kan du bli mer spårningsbar än så?
Citera
2022-07-24, 23:33
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
När jag betalar med faktura nu är det skyddat och bank id kan inte lagra informationen om mitt köp som jag gjort med fakturan. Jag betalar sedan en faktura som inte banker kan ha insyn över. Sedan krävs det att det är till rätt adress för att jag ens skall kunna få varan så bara märkligt det går inte ens att beställa varor i andras namn då dessa varor måste komma där man är folkbokförd.

Varför är du så rädd för att banken skall se vad du har köpt?
Citera
2022-07-24, 23:33
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Antagligen ingen, men om jag beställer på Apotea har dom redan mitt namn. Går jag till sjukvården registreras det redan i mina journaler....
Så är det, hade du tyckt att det var okej om din kompis Apotea spred den informationen om dig till alla personer i orten där du bor?
Citera
2022-07-24, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Uhm, i princip alla bedrägerier sker med legitimering, så vad ska det här hjälpa?

Politikerna vill verka handlingskraftiga. Många kommer återigen lägga sin röst på sossarna i höstens val.
Citera
2022-07-24, 23:35
Citat:
Så är det, hade du tyckt att det var okej om din kompis Apotea spred den informationen om dig till alla personer i orten där du bor?
Nej, men jag tror inte heller att staten kommer sprida den informationen. Det enda dom möjligtvis kommer spara är belopp och tidpunkt för signering, inte produkter etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in