2022-07-23, 21:32
Räkna iaf med 80 000:- per år i service
Citera
2022-07-23, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Har kollat runt lite på beg Lamborgini gallardo och ferrari f430 som man kan få loss för runt 800- 1000 000 kr.

Äger idag en Porsche Cayman som jag gått plus på värdeökning under senaste åren och då jag köpte den långt under marknadspris.

Jag har 800 000 kr sparat och kan alltså betala en Ferrari kontant utan sälja Porschen med en nettoinkomst på 32000 kr.
Lever på 15000 kr/mån i dags läget och är väldigt ekonomisk av mig i att handla saker billigt.

Är (S)ocialdemokrat, bor i hyresrätt och jobbar på kommunalt kontor och chefen är redan i dags läget avundsjuk på min Porsche som jag brukar försöka parkera bredvid hans Saab. Nu vill jag ha något värre att parkera.

Hur mycket dyrare är en 10-12 år gammal lågmilad ferrari/lambo att äga jämfört mot en Porsche Cayman som jag tycker är väldigt billig? Brukar dom hålla bra? Dyra reservdelar ?

Det vore kul att äga en supersportbil någon gång utan belåning när man fortfarande ser oförskämt ung ut och får legga på bolaget ibland, och att jag sparat ihop till den själv genom hederligt lönearbete med normal inkomst, inte som knarklangarna som glider runt på Strandvägen.

Sånna bilar köper man inte när man bor i hyreslägenhet utan garage. Du är helt enkelt för fattig för den bilen.

Sen är du inte "35-ish" slemhog, alla vet att du är nästan 40. Patetiskt.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2022-07-23 kl. 21:46.
Citera
2022-07-23, 22:11
Medlem
Känns mer värt att köpa en Tesla Plaid istället.
Citera
2022-07-23, 22:20
Medlem
Citat:
Har kollat runt lite på beg Lamborgini gallardo och ferrari f430 som man kan få loss för runt 800- 1000 000 kr.

Äger idag en Porsche Cayman som jag gått plus på värdeökning under senaste åren och då jag köpte den långt under marknadspris.

Jag har 800 000 kr sparat och kan alltså betala en Ferrari kontant utan sälja Porschen med en nettoinkomst på 32000 kr.
Lever på 15000 kr/mån i dags läget och är väldigt ekonomisk av mig i att handla saker billigt.

Är (S)ocialdemokrat, bor i hyresrätt och jobbar på kommunalt kontor och chefen är redan i dags läget avundsjuk på min Porsche som jag brukar försöka parkera bredvid hans Saab. Nu vill jag ha något värre att parkera.

Hur mycket dyrare är en 10-12 år gammal lågmilad ferrari/lambo att äga jämfört mot en Porsche Cayman som jag tycker är väldigt billig? Brukar dom hålla bra? Dyra reservdelar ?

Det vore kul att äga en supersportbil någon gång utan belåning när man fortfarande ser oförskämt ung ut och får legga på bolaget ibland, och att jag sparat ihop till den själv genom hederligt lönearbete med normal inkomst, inte som knarklangarna som glider runt på Strandvägen.

Service är svindyrt, riktigt extremt dyrt och dessutom ganska täta intervaller på sådana bilar så ta med det i kalkylen, kolla upp det noga
Citera
2022-07-23, 22:29
Medlem
slemhogs avatar
Tack för svaren, Gallardo och f455 verkar rätt risiga kvalitemässigt med för höga driftskostnader.
Att byta koppling för 80 000 kr per 1000 mil eller keramikbromsar för 50 000 är oacceptabelt.

Som prismedveten supersparare har jag fått upp ögonen för nya Corvette C8 nu istället, som liknar en Ferrari f435 eller 458 visuellt.

Då får man kvalité, en helt ny bil för 1 miljon, säkerligen med flera års garanti samt v8. Den har även fått toppbetyg i de flesta recensioner. Billig service också. Jänkarna är verkligen på comeback senaste 5-10 åren efter ha legat i dvala sen 70-talet.

Porsche 911 kan vara något också.
Senast redigerad av slemhog 2022-07-23 kl. 23:08.
Citera
2022-07-23, 23:12
Medlem
Citat:
Tack för svaren, Gallardo och f455 verkar rätt risiga kvalitemässigt med för höga driftskostnader.

Som prismedveten supersparare har jag fått upp ögonen för nya Corvette C8 nu istället, som liknar en Ferrari f435 eller 458 visuellt.

Då får man kvalité, en helt ny bil för 1 miljon, säkerligen med flera års garanti samt v8. Den har även fått toppbetyg i de flesta recensioner. Billig service också. Jänkarna är verkligen på comeback senaste 5-10 åren efter ha legat i dvala sen 70-talet.

Porsche 911 kan vara något också.

Ja, det låter klokt! Har en Camaro SS, samma motor men lite lägre effektuttag. Service som en vanlig bil, lätt att göra själv om man har intresse, och som du skriver, billiga delar.

Om du väntar tills nästa år och köper 2023:an kommer den att låta som Ferrari också, då de går över till en flatplanemotor istället (som jag nämnde tidigare i tråden)
Citera
2022-07-23, 23:25
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
. Som prismedveten supersparare har jag fått upp ögonen för nya Corvette C8 nu istället, som liknar en Ferrari f435 eller 458 visuellt.

Alltid en stark förlustaffär med ny bil, kika på C5:an istället.
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ja, det låter klokt! Har en Camaro SS, samma motor men lite lägre effektuttag. Service som en vanlig bil, lätt att göra själv om man har intresse, och som du skriver, billiga delar.

Om du väntar tills nästa år och köper 2023:an kommer den att låta som Ferrari också, då de går över till en flatplanemotor istället (som jag nämnde tidigare i tråden)
Det blir ju praktiskt taget ett nedbyte med flatplanemotor, de låter ju så torftigt...
Citera
2022-07-23, 23:34
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD

Det blir ju praktiskt taget ett nedbyte med flatplanemotor, de låter ju så torftigt...

Prat, ser alla 2020 corvette c8 går för samma eller högre än nypris.
Har inte förlorat en krona på min Porsche på flera år.
Sportbilar köpta för rätt pris och om man underhåller dom och kör lite håller sitt värde bra.

C5 ser alldeles för gammalmodig och svulstig amerikansk, funkar kanske för en 57 åring boendes i Hultsfred. c8an ser modern ut och nästan europeisk sportbildesign. .
Då jag kan casha en corvette snart och driftkostnaderna är låga mot en Ferrari samt sparar 17000 kr/mån i vanliga fall (20 000 kr/mån om jag säljer Porschen) har jag utan problem råd med en C8 åtminstone.
Citera
2022-07-24, 00:01
Medlem
VonObens avatar
Om du saknar verkligt bilintresse, vilket det låter som, och bara vill visa stjärtfjädrarna kan du lika gärna skaffa en mer sportbetonad Porsche. Valfri 911 förslagsvis.

Svensson-män och samtliga kvinnor placerar den i exakt samma fack som valfri Lamborghini. För dom gör det ingen skillnad.

På köpet får du en bil som är mycket mer användbar till vardags och det är mycket lättare att hitta verkstäder som kan hantera dom. Någon billig bil är det ju dock fortfarande inte.

Min egen sportbil kör jag ungefär 100 mil per år, så jag klarar mig med den oljeservice jag gör själv. Än så länge.
Citera
2022-07-24, 00:07
Medlem
Citat:

Jo, det beror ju på hur man är lagd. Dock krämar de ur lite mer effekt ur den, 670 hk mot knappt 500...
Citera
2022-07-24, 01:09
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Prat, ser alla 2020 corvette c8 går för samma eller högre än nypris.
Har inte förlorat en krona på min Porsche på flera år.
Sportbilar köpta för rätt pris och om man underhåller dom och kör lite håller sitt värde bra.

C5 ser alldeles för gammalmodig och svulstig amerikansk, funkar kanske för en 57 åring boendes i Hultsfred. c8an ser modern ut och nästan europeisk sportbildesign. .
Då jag kan casha en corvette snart och driftkostnaderna är låga mot en Ferrari samt sparar 17000 kr/mån i vanliga fall (20 000 kr/mån om jag säljer Porschen) har jag utan problem råd med en C8 åtminstone.
Jag älskar hur du skriver! Hoppas innerligt att bossen blir mer sotis på dig vad du än gör!
Citera
2022-07-24, 12:34
Medlem
Citat:
Jag älskar hur du skriver! Hoppas innerligt att bossen blir mer sotis på dig vad du än gör!

Om chefen kör en Saab lär han ändå inte bry sig om supersportbilar. Det enda som kanske väcker lite ont blod hos en Saab-ägare är väl om det står en fin Volvo bredvid 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in