• 1
  • 2
2022-07-23, 10:04
Medlem
slemhogs avatar
Har kollat runt lite på beg Lamborgini gallardo och ferrari f430 som man kan få loss för runt 800- 1000 000 kr.

Äger idag en Porsche Cayman som jag gått plus på värdeökning under senaste åren och då jag köpte den långt under marknadspris.

Jag har 800 000 kr sparat och kan alltså betala en Ferrari kontant utan sälja Porschen med en nettoinkomst på 32000 kr.
Lever på 15000 kr/mån i dags läget och är väldigt ekonomisk av mig i att handla saker billigt.

Är (S)ocialdemokrat, bor i hyresrätt och jobbar på kommunalt kontor och chefen är redan i dags läget avundsjuk på min Porsche som jag brukar försöka parkera bredvid hans Saab. Nu vill jag ha något värre att parkera.

Hur mycket dyrare är en 10-12 år gammal lågmilad ferrari/lambo att äga jämfört mot en Porsche Cayman som jag tycker är väldigt billig? Brukar dom hålla bra? Dyra reservdelar ?

Det vore kul att äga en supersportbil någon gång utan belåning när man fortfarande ser oförskämt ung ut och får legga på bolaget ibland, och att jag sparat ihop till den själv genom hederligt lönearbete med normal inkomst, inte som knarklangarna som glider runt på Strandvägen.
Senast redigerad av slemhog 2022-07-23 kl. 10:30.
Citera
2022-07-23, 10:12
Medlem
Tänkte du lägga alla besparingarna på en bil? Ser inget fel med dyra fina bilar men du behöver väl nån buffert ekonomiskt också? Om du har 800 000 så skulle ja nog inte köpa för mer än 400 000 kanske 500 000. Kommer några skakiga år nu så håll i pengarna
Citera
2022-07-23, 10:16
Medlem
Hamleyss avatar
Bilen är jobbigt dyr att äga.
Dessutom så är den opraktisk och har i ärlighetens namn ganska litet värde som vardagsbil.
Kopplingen är ömtålig och lätt att skada. Däcken kostar vidrigt mycket. Kamremsbyte är jobbigt.
Med allt det sagt så är det en jäkligt läcker bil som går bra!

Uppsåtet att reta en sur kommuntant är fantastiskt och kanske värt mödan.
Kör hårt!
Citera
2022-07-23, 10:29
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Bilen är jobbigt dyr att äga.
Dessutom så är den opraktisk och har i ärlighetens namn ganska litet värde som vardagsbil.
Kopplingen är ömtålig och lätt att skada. Däcken kostar vidrigt mycket. Kamremsbyte är jobbigt.
Med allt det sagt så är det en jäkligt läcker bil som går bra!

Uppsåtet att reta en sur kommuntant är fantastiskt och kanske värt mödan.
Kör hårt!
Lägg av, är kopplingen svag på ferrari? Knäppt. Är ju drivlinan man köper dem för, kroppen är väl praktiskt taget bonus. Går inte att få ihop en motor i plastformar.
Citera
2022-07-23, 10:40
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Lägg av, är kopplingen svag på ferrari? Knäppt. Är ju drivlinan man köper dem för, kroppen är väl praktiskt taget bonus. Går inte att få ihop en motor i plastformar.

På den bilen jag hade så var den inte optimal.
Min parkering var i en backe och bilens koppling tyckte inte om att köra iväg.

Bromsarna var i ärlighetens namn inte helt hundra heller. Vid allvarliga inbromsningar så korvade sig bilen på vägen.

Bilen är nog egentligen mer än snygg bil med bra prestanda än nåt annat.
En Nissan GTR är mer kompentent att köra men inte lika läcker.

Man får pröva sig fram till en bil som man gillar. Min största invändning är att Ferrari har en platt vev (crossplane) som gör att den inte låter V8.
Citera
2022-07-23, 10:48
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:

Bromsarna var i ärlighetens namn inte helt hundra heller. Vid allvarliga inbromsningar så korvade sig bilen på vägen.

Man får pröva sig fram till en bil som man gillar. Min största invändning är att Ferrari har en platt vev (crossplane) som gör att den inte låter V8.
Det låter som en ganska så piskad, sedan ovårdad bil. Att den ålad vid broms betyder väl snarare att den hugger ojämnt, än att bromssystemet i sig vore kasst. Vad hade du för bromsvärden?
Citera
2022-07-23, 11:21
Medlem
Citat:

Du menar flatplane, eller hur, för crossplane är det som det brukar vara i V8r (amerikanska i vart fall)
Citera
2022-07-23, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Har kollat runt lite på beg Lamborgini gallardo och ferrari f430 som man kan få loss för runt 800- 1000 000 kr.

Äger idag en Porsche Cayman som jag gått plus på värdeökning under senaste åren och då jag köpte den långt under marknadspris.

Jag har 800 000 kr sparat och kan alltså betala en Ferrari kontant utan sälja Porschen med en nettoinkomst på 32000 kr.
Lever på 15000 kr/mån i dags läget och är väldigt ekonomisk av mig i att handla saker billigt.

Är (S)ocialdemokrat, bor i hyresrätt och jobbar på kommunalt kontor och chefen är redan i dags läget avundsjuk på min Porsche som jag brukar försöka parkera bredvid hans Saab. Nu vill jag ha något värre att parkera.

Hur mycket dyrare är en 10-12 år gammal lågmilad ferrari/lambo att äga jämfört mot en Porsche Cayman som jag tycker är väldigt billig? Brukar dom hålla bra? Dyra reservdelar ?

Det vore kul att äga en supersportbil någon gång utan belåning när man fortfarande ser oförskämt ung ut och får legga på bolaget ibland, och att jag sparat ihop till den själv genom hederligt lönearbete med normal inkomst, inte som knarklangarna som glider runt på Strandvägen.

Du bör nog ha lite reservkassa kvar för underhåll/rep av bilen.

Du får väl googla lite vad servicar och de vanligaste reparationerna kostar, däck, bromsbelägg mm, samt kolla upp försäkring och skatt.

Sen vad har ditt partival med saken att göra? Dessutom rejält tramsigt att byta bil om ditt huvudskäl är att reta din omgivning. Entusiastbilarna köper man för sig egen skull!

Men cudos för din spardisciplin!
Citera
2022-07-23, 12:10
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Kolla vad service och däck kostar
Samt försäkring mm.

Har dessa pengar över så .. men ska kunna betala räkningar och mat.
Citera
2022-07-23, 12:15
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Hur mycket dyrare är en 10-12 år gammal lågmilad ferrari/lambo att äga jämfört mot en Porsche Cayman som jag tycker är väldigt billig?

Mycket dyrare! Boka tid med t.ex Autoropa om du vill få detaljer gällande ditt dagdrömmeri.
Citera
2022-07-23, 12:52
Medlem
Citat:

Hur ser värdeförändringen ut på 10 år jämfört med en bostadsrätt? Gör en seriös kalkyl.
Du bör nog tänka mer långsiktigt när du har sparat ihop så mycket pengar. Att köpa fräcka bilar brukar inte bli en bra affär.

Iofs är räntorna på väg upp. Men det innebär också att det är bra köpläge snart när priserna har gått ner. Om kanske 6 till 18 månader.
Citera
2022-07-23, 13:01
Medlem
En jag gick i skolan med köpte en Ferrari för att "flexa" som ung. Han tyckte det var orättvist när servicekostnaden landade på 3 månadslöner för honom. Kan vara bra att tänka på innan du slår till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in