2022-07-23, 15:09
Medlem
Bonnatorps avatar
En tumregel när det gäller lyxbilar är väl att om du behöver fråga dig vad det kostar så är det mycket möjligt inte värt den ekonomiska risken det innebär.

Så kostar det mer än 20% av dina tillgångar, ja är det verkligen värt det då?
Citera
2022-07-23, 15:42
Medlem
ormbitens avatar
Varken Ferrari F430 eller Lamborghini Gallardo av de årsmodeller som TS efterfrågar är något under av tillförlitlighet eller driftsäkerhet och inte heller billiga att äga.

Finns spaltmeter att läsa om man googlar på engelska eller tyska om svindyra kopplingsbyten som kan behöva ske typ var 2000 till var 4000 mil, dom där bilarna har usel idiotkonstruktion som äter koppling vid stadskörning, vidare snackar vi svindyra svänghjulsbyten, välkända oljeläckage, spräckta grenrör.
Kamkedjebyten och keramiska bromsar kostar också flis.

Bättre att köpa Porsche eller Audi R8 eller Dodge Viper. Alternativt en betydligt dyrare och nyare Ferrari / Lamborghini.
Senast redigerad av ormbiten 2022-07-23 kl. 15:49.
Citera
2022-07-23, 15:59
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Det låter som en ganska så piskad, sedan ovårdad bil. Att den ålad vid broms betyder väl snarare att den hugger ojämnt, än att bromssystemet i sig vore kasst. Vad hade du för bromsvärden?

Bromsarna var inte defekta dom kändes bara inte tillräckliga.
Egentligen var det kanske inte bromsarna i första hand som var klena utan egentligen chassit som kändes trist.

Om man prövade att bromsa från 260 till 50 så blev det definitivt spännande och inte helt bra.

Efter den bilen så hade jag en Nissan GTR som på många sätt var tråkigare men ofattbart mycket stadigare, kanske därför som Ferrarin framstår som mer lite mer instabil?
Citera
2022-07-23, 16:01
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Du menar flatplane, eller hur, för crossplane är det som det brukar vara i V8r (amerikanska i vart fall)

Ja exakt!
Ferrarin låter inte alls kul utan mer ett ylande ljud, som en vass 4:a
Citera
2022-07-23, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Har kollat runt lite på beg Lamborgini gallardo och ferrari f430 som man kan få loss för runt 800- 1000 000 kr.

Äger idag en Porsche Cayman som jag gått plus på värdeökning under senaste åren och då jag köpte den långt under marknadspris.

Jag har 800 000 kr sparat och kan alltså betala en Ferrari kontant utan sälja Porschen med en nettoinkomst på 32000 kr.
Lever på 15000 kr/mån i dags läget och är väldigt ekonomisk av mig i att handla saker billigt.

Är (S)ocialdemokrat, bor i hyresrätt och jobbar på kommunalt kontor och chefen är redan i dags läget avundsjuk på min Porsche som jag brukar försöka parkera bredvid hans Saab. Nu vill jag ha något värre att parkera.

Hur mycket dyrare är en 10-12 år gammal lågmilad ferrari/lambo att äga jämfört mot en Porsche Cayman som jag tycker är väldigt billig? Brukar dom hålla bra? Dyra reservdelar ?

Det vore kul att äga en supersportbil någon gång utan belåning när man fortfarande ser oförskämt ung ut och får legga på bolaget ibland, och att jag sparat ihop till den själv genom hederligt lönearbete med normal inkomst, inte som knarklangarna som glider runt på Strandvägen.
Varför inte en 911 när du redan äger kvalite ? Ferrari och lambo kostar skjortan ifall nåt händer och service , känner en som hade båda och han bytte till just en 911 som han är väldigt nöjd över
Citera
2022-07-23, 20:16
Medlem
Citat:
Byta koppling vart 1000e mil, vad är det för skitkvalité? Har inte bytt koppling på min Porsche på över 5000 mil. Och Hur kan det kosta 80 000 kr, det är ju astronomiska summor, är du riktigt säker på det? På en vanlig bil behöver man byta koppling efter 20 000 mil om man har otur och det kostar under 10 000 kr.

Citat:
Tycker också det låter skumt. En 430 t.ex som det diskuteras om har knappt 500hk, så fruktansvärt mycket effekt är det inte. Finns många bilar med den effekten där kopplingen håller som en vanlig bil.

Priset skulle däremot inte förvåna mig alls...

Gallardo är en typisk "sniko" modell av Lamborghini som ligger runt 800 000kr beggade. Årsmodellerna från 2004, fram till 2007-8 nånstans där mellan. Fick riktigt värdelösa "E-gear koppling". Som håller med ett genomsnitt på 1000 mil.
Gubbkör man med en sådan bil hela tiden, så kommer du mycket längre självklart.
Delarna kostar runt 40t, jobbet går på ungefär lika mycket.
Citera
2022-07-23, 20:26
Medlem
Citat:
Om jag säljer Porschen har jag ett överskott på 20 000 kr/mån att spendera på bilar eller annat kul.
Skulle det inte räcka att täcka driften och bensin för en lambo/ferrari?
Hoppa över det där om du bara är ute efter att visa upp en fasad. Mitt tips kvarstår: köp en fin R8 eller en Carrera (R8:an kanske ser fräckare ut i gemene man ögon?) från en märkeshandlare som ger garanti, men bara om du är genuint intresserad av bilar. Din Cayman är en riktigt fin bil - varför sälja bara för att glänsa?
Citera
2022-07-23, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Ja exakt!
Ferrarin låter inte alls kul utan mer ett ylande ljud, som en vass 4:a

Finns fördelar med båda alternativen. Jag tycker Ferraris V8 låter riktigt fett, även om det inte är V8 man tänker på när man hör dem.

Ford byggde ju en specialare till sin GT350 (voodoo-motorn) med en flatplanevariant för få fördelarna av den motortypen, men som låter som en crossplane, dvs låter amerikansk.

Kör själv amerikansk V8, och älskar det ljudet, men som sagt, Ferraris låter fantastiskt på sitt sätt.

Corvette C8 from 2023 får flatplane nu också, så nu blir väl de mer tradionionell corvette människorna ännu mer aviga till den.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-07-23 kl. 22:01.
Citera
2022-07-23, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Varken Ferrari F430 eller Lamborghini Gallardo av de årsmodeller som TS efterfrågar är något under av tillförlitlighet eller driftsäkerhet och inte heller billiga att äga.

Finns spaltmeter att läsa om man googlar på engelska eller tyska om svindyra kopplingsbyten som kan behöva ske typ var 2000 till var 4000 mil, dom där bilarna har usel idiotkonstruktion som äter koppling vid stadskörning, vidare snackar vi svindyra svänghjulsbyten, välkända oljeläckage, spräckta grenrör.
Kamkedjebyten och keramiska bromsar kostar också flis.

Bättre att köpa Porsche eller Audi R8 eller Dodge Viper. Alternativt en betydligt dyrare och nyare Ferrari / Lamborghini.

Blir nog så när man har rika kunder som har råd med reparationer, då behöver man inte bygga så mycket kvalitet.

Många av de bilarna verkar ju mest stå i vilket fall för att visas upp i något garage typ...
Citera
2022-07-23, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Gallardo är en typisk "sniko" modell av Lamborghini som ligger runt 800 000kr beggade. Årsmodellerna från 2004, fram till 2007-8 nånstans där mellan. Fick riktigt värdelösa "E-gear koppling". Som håller med ett genomsnitt på 1000 mil.
Gubbkör man med en sådan bil hela tiden, så kommer du mycket längre självklart.
Delarna kostar runt 40t, jobbet går på ungefär lika mycket.

Där ser man! Man lär sig något nytt varje dag!
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-07-23 kl. 22:03.
Citera
2022-07-23, 21:12
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Finns fördelar med båda alternativen. Jag tycker Ferraris V8 låter riktigt fett, även om det inte är V8 man tänker på när man hör dem.

Ford byggde ju en specialare till sin GT350 (voodoo-motorn) med en flatplanevariant för få fördelarna av den motortypen, men som låter som en crossplane, dvs låter amerikansk.

Kör själv amerikansk V8, och älskar det ljudet, men dom sagt, Ferraris låter fantastiskt på sitt sätt.

Corvette C8 from 2023 får flatplane nu också, så nu blir väl de mer tradionionell corvette människorna ännu mer aviga till den.

Jo flatplane-motorn har onekligen sina fördelar. det är väl mest ljudet som inte är nåt kul.
En stor amerikansk V8 med vass kam låter bara roligare.

Måste kolla in Fords Vodoo-motor, har inte koll på den!
Citera
2022-07-23, 21:30
Medlem
Citat:
Har kollat runt lite på beg Lamborgini gallardo och ferrari f430 som man kan få loss för runt 800- 1000 000 kr.

Äger idag en Porsche Cayman som jag gått plus på värdeökning under senaste åren och då jag köpte den långt under marknadspris.

Jag har 800 000 kr sparat och kan alltså betala en Ferrari kontant utan sälja Porschen med en nettoinkomst på 32000 kr.
Lever på 15000 kr/mån i dags läget och är väldigt ekonomisk av mig i att handla saker billigt.

Är (S)ocialdemokrat, bor i hyresrätt och jobbar på kommunalt kontor och chefen är redan i dags läget avundsjuk på min Porsche som jag brukar försöka parkera bredvid hans Saab. Nu vill jag ha något värre att parkera.

Hur mycket dyrare är en 10-12 år gammal lågmilad ferrari/lambo att äga jämfört mot en Porsche Cayman som jag tycker är väldigt billig? Brukar dom hålla bra? Dyra reservdelar ?

Det vore kul att äga en supersportbil någon gång utan belåning när man fortfarande ser oförskämt ung ut och får legga på bolaget ibland, och att jag sparat ihop till den själv genom hederligt lönearbete med normal inkomst, inte som knarklangarna som glider runt på Strandvägen.

Det var längesen man läste en så fjantig trådstart.
Bara ett miffo nämner partitillhörighet, arbetsplats, avundsjuka, etc. i ett inlägg om bilar.

Har du det så satans tragiskt på semestern?

Hur går det med fastighetsaffärerna förresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in