2022-07-23, 13:10
Medlem
Att äga och köra en Lambo eller Ferrari är dyrare än man tror. Tro mig, jag äger en av varje.

Jag hade INTE klivit in i ett ägarskap om jag inte visste vad det innebar i form av risk och kostnader. Om du ändå vill pröva hade en Gallardo inte varit fel. Den drivlinan är ganska tvärsäker men man undrar också om inte en Porsche 911 Carrera GTS eller Audi R8 hade varit bättre, i synnerhet med någon form av garanti från en märkesförsäljare. Audin har ju dessutom samma motor som Gallardon.

Det som gör mig lite tveksam är din anledning till att köpa en superbil. Att spela allan är ingen bra utgångspunkt. Att äga en superbil kostar pengar, och kan oftast bara motiveras med att rejält jäkla gediget bilintresse. Det låter på mig som du är på väg att göra dig själv olycklig i jakten på att verka häftig. Inget bra utgångsläge.

Köp en Porsche 911 Carrera GTS eller Audi R8 med garanti är mitt tips. I den ordningen.
Senast redigerad av fettveken 2022-07-23 kl. 13:14.
Citera
2022-07-23, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Hur ser värdeförändringen ut på 10 år jämfört med en bostadsrätt? Gör en seriös kalkyl.
Du bör nog tänka mer långsiktigt när du har sparat ihop så mycket pengar. Att köpa fräcka bilar brukar inte bli en bra affär.

Iofs är räntorna på väg upp. Men det innebär också att det är bra köpläge snart när priserna har gått ner. Om kanske 6 till 18 månader.

Flashbacks tråkigaste och präktigaste inlägg på länge tror jag..

Nu var inte frågan vilket som är den mest lönsamma investering av en supersportbil och en bostadsrätt, utan om ts har råd att byta upp sin Porsche mot en Ferrari!
Citera
2022-07-23, 13:29
Medlem
Beror på vilken årsmodell du tittar på Lambon och miltal?!?

Många, dom flesta beggande modeller måste du byta koppling var 1000 mil, och det kostar 80 000.
Citera
2022-07-23, 13:31
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Att äga och köra en Lambo eller Ferrari är dyrare än man tror. Tro mig, jag äger en av varje.

Jag hade INTE klivit in i ett ägarskap om jag inte visste vad det innebar i form av risk och kostnader. Om du ändå vill pröva hade en Gallardo inte varit fel. Den drivlinan är ganska tvärsäker men man undrar också om inte en Porsche 911 Carrera GTS eller Audi R8 hade varit bättre, i synnerhet med någon form av garanti från en märkesförsäljare. Audin har ju dessutom samma motor som Gallardon.

Det som gör mig lite tveksam är din anledning till att köpa en superbil. Att spela allan är ingen bra utgångspunkt. Att äga en superbil kostar pengar, och kan oftast bara motiveras med att rejält jäkla gediget bilintresse. Det låter på mig som du är på väg att göra dig själv olycklig i jakten på att verka häftig. Inget bra utgångsläge.

Köp en Porsche 911 Carrera GTS eller Audi R8 med garanti är mitt tips. I den ordningen.

Om jag säljer Porschen har jag ett överskott på 20 000 kr/mån att spendera på bilar eller annat kul.
Skulle det inte räcka att täcka driften och bensin för en lambo/ferrari?
Citera
2022-07-23, 13:32
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Beror på vilken årsmodell du tittar på Lambon och miltal?!?

Många, dom flesta beggande modeller måste du byta koppling var 1000 mil, och det kostar 80 000.

Byta koppling vart 1000e mil, vad är det för skitkvalité? Har inte bytt koppling på min Porsche på över 5000 mil. Och Hur kan det kosta 80 000 kr, det är ju astronomiska summor, är du riktigt säker på det? På en vanlig bil behöver man byta koppling efter 20 000 mil om man har otur och det kostar under 10 000 kr.
Senast redigerad av slemhog 2022-07-23 kl. 13:34.
Citera
2022-07-23, 13:47
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Har jag som 35:ish socialdemokrat råd med en beg Lamborghini/Ferrari?

Vilket parti du röstar på är inte viktigt i det här sammanhanget utan snarare din ekonomi. Det finns socialdemokrater som är mångmiljonärer och moderater som har "medelsvensson-ekonomi".

Citat:
Är (S)ocialdemokrat, bor i hyresrätt och jobbar på kommunalt kontor och chefen är redan i dags läget avundsjuk på min Porsche som jag brukar försöka parkera bredvid hans Saab. Nu vill jag ha något värre att parkera.

Lite patetiskt om den enda anledningen till att du vill ha en lyxigare bil är för att flasha inför chefen.

Lider du av mindervärdeskomplex?
Citera
2022-07-23, 13:53
Medlem
Citat:
Har kollat runt lite på beg Lamborgini gallardo och ferrari f430 som man kan få loss för runt 800- 1000 000 kr.

Äger idag en Porsche Cayman som jag gått plus på värdeökning under senaste åren och då jag köpte den långt under marknadspris.

Jag har 800 000 kr sparat och kan alltså betala en Ferrari kontant utan sälja Porschen med en nettoinkomst på 32000 kr.
Lever på 15000 kr/mån i dags läget och är väldigt ekonomisk av mig i att handla saker billigt.

Är (S)ocialdemokrat, bor i hyresrätt och jobbar på kommunalt kontor och chefen är redan i dags läget avundsjuk på min Porsche som jag brukar försöka parkera bredvid hans Saab. Nu vill jag ha något värre att parkera.

Hur mycket dyrare är en 10-12 år gammal lågmilad ferrari/lambo att äga jämfört mot en Porsche Cayman som jag tycker är väldigt billig? Brukar dom hålla bra? Dyra reservdelar ?

Det vore kul att äga en supersportbil någon gång utan belåning när man fortfarande ser oförskämt ung ut och får legga på bolaget ibland, och att jag sparat ihop till den själv genom hederligt lönearbete med normal inkomst, inte som knarklangarna som glider runt på Strandvägen.

Hahaha! Det är klart att man en gång i livet ska unna sig en supersportbil! Särskilt om man är (S)ocialdemokrat och bor i hyresrätt! 😀 Chefen drar nog också lite på munnen när han inser att en av hans anställda gör allt för att bräcka hans Saab på bilparkeringen.. Prislappen är nog inte det värsta, skulle tro att supersportbilen börjar kosta på riktigt först när du köpt den och ska börja betala löpande service, underhåll och ev. oförutsedda utgifter. Sedan, om man har en sådan bil vill man kanske ha ett matchande bankkonto och ett gods eller herresäte någonstans med ett lämpligt garage att parkera bilen i.
Citera
2022-07-23, 14:00
Medlem
Citat:
Byta koppling vart 1000e mil, vad är det för skitkvalité? Har inte bytt koppling på min Porsche på över 5000 mil. Och Hur kan det kosta 80 000 kr, det är ju astronomiska summor, är du riktigt säker på det? På en vanlig bil behöver man byta koppling efter 20 000 mil om man har otur och det kostar under 10 000 kr.

Tycker också det låter skumt. En 430 t.ex som det diskuteras om har knappt 500hk, så fruktansvärt mycket effekt är det inte. Finns många bilar med den effekten där kopplingen håller som en vanlig bil.

Priset skulle däremot inte förvåna mig alls...
Citera
2022-07-23, 14:00
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Hur mycket dyrare är en 10-12 år gammal lågmilad ferrari/lambo att äga jämfört mot en Porsche Cayman som jag tycker är väldigt billig? Brukar dom hålla bra? Dyra reservdelar ?
Lamborghini säljer några tusen bilar per år, Porsche hundratusentals. Det borde säga allt. Porsche är helt enkelt ett svenssonbilföretag som kan dra nytta av stordriftsfördelar. Detta speglar sig även i priset på såväl bilen som service och reservdelar.
Citera
2022-07-23, 14:19
Medlem
Gabriel Knights avatar
Vad partibeteckningen har med saken att göra begriper jag inte men har man råd kan man ju köpa sig en lyxbil. Kom dock ihåg att vi dels är på väg in i en ekonomisk kris samt att Agenda 2030 är överenskommen med alla partier utom SD. Agenda 2030 styr landets inriktning enligt 17 delmål för ett hållbart samhälle där bla bensin och dieselbilar kommer att fasas ut under de närmaste åren bla med hjälp av höga bränslepriser och olika skatter.
Här nedan kan man ladda ner en skrivelse kring hur den svenska regeringen kommer att genomföra Agenda 2030
https://www.regeringen.se/rattsliga-...kr.-202122247/

Citat:
Sveriges genomförande av Agenda 2030 Skr. 2021/22:247

Publicerad 24 maj 2022
I skrivelsen redogörs för regeringens samlade arbete med att genomföra Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling som antogs av FN:s generalförsamling i september 2015.
Citera
2022-07-23, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Vad partibeteckningen har med saken att göra begriper jag inte men har man råd kan man ju köpa sig en lyxbil. Kom dock ihåg att vi dels är på väg in i en ekonomisk kris samt att Agenda 2030 är överenskommen med alla partier utom SD. Agenda 2030 styr landets inriktning enligt 17 delmål för ett hållbart samhälle där bla bensin och dieselbilar kommer att fasas ut under de närmaste åren bla med hjälp av höga bränslepriser och olika skatter.
Här nedan kan man ladda ner en skrivelse kring hur den svenska regeringen kommer att genomföra Agenda 2030
https://www.regeringen.se/rattsliga-...kr.-202122247/

Nu rör det ju bara nybilsförsäljning, och det är redan uppskjutet till 2035.

Om jag minns rätt så är målet att bensin/diesel ska sluta säljas 2045 i den "agendan", men det lär ju bli skjuter 5 år till det med till 2050.

Visst, soppan kan bli lite dyrare, men köper man en nöjesbil för över 500k lär man ha råd med det.
Citera
2022-07-23, 14:52
Medlem
Citat:
Har kollat runt lite på beg Lamborgini gallardo och ferrari f430 som man kan få loss för runt 800- 1000 000 kr.

Äger idag en Porsche Cayman som jag gått plus på värdeökning under senaste åren och då jag köpte den långt under marknadspris.

Jag har 800 000 kr sparat och kan alltså betala en Ferrari kontant utan sälja Porschen med en nettoinkomst på 32000 kr.
Lever på 15000 kr/mån i dags läget och är väldigt ekonomisk av mig i att handla saker billigt.

Det vore kul att äga en supersportbil någon gång utan belåning när man fortfarande ser oförskämt ung ut och får legga på bolaget ibland, och att jag sparat ihop till den själv genom hederligt lönearbete med normal inkomst, inte som knarklangarna som glider runt på Strandvägen.

Ferrari är att visa upp en livsstil som du bevisligen INTE har !
Ferrariägare sparar INTE pengar för att köpa bilar !
Lägg pengarna på att förstora ditt mikroskopiska könsorgan istället !
Men framförallt bör du skaffa dig ett liv !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in