Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-23, 11:57
  #421
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Vi ska bygga vindkraft till havs, det stör väldigt lite. Jag förstår att man inte vill ha vindkraftverk precis där man bor. Å andra sidan vill ingen bo granne med ett kärnkraftverk heller och el måste vi ha.
Det skulle bli ännu dyrare för konsumenten. Mer vind = dyrt som satan. Man har inte tagit med överföringsledningarna i kostnaden, den kommer vältras över på oss konsumenter.

Sol/vind är objektivt utvecklingsstört. Låg energidensitet, kort livslängd, dyrt för konsumenter, opålitlig output, absolut inte miljövänligt, icke återanvändbart, hög oljeförbrukning vid produktion, noll påverkan på co2.

Det ironiska är att "förnybart" de fakto drivs av fossilt

Kort sagt kan man säga att man kan avfärda alla som lobbar för sol/vind och yrar om en icke existerande klimatkris. Det är inte vuxet, det är inte seriöst. Det är alarmism, trams, grovt ovetenskapligt och ideologisk fanatism.
Citera
2022-07-23, 11:58
  #422
Medlem
barkeepers avatar
Att sossarna ger skattebefriad el till enorma serverhallar stör mig. Finns noll vinst för samhället med det.

Att marknadspriser på el inte tar produktionssättet i beaktning stör mig. Det är inte dyrare att producera på vintern, bara en möjlighet för producenterna att trissa upp priserna.

Man bygger vindkraftparker där elen är såld till serverhallar i Finland redan innan parkerna är färdiga.
Citera
2022-07-23, 12:01
  #423
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Det skulle bli ännu dyrare för konsumenten. Mer vind = dyrt som satan. Man har inte tagit med överföringsledningarna i kostnaden, den kommer vältras över på oss konsumenter.

Sol/vind är objektivt utvecklingsstört. Låg energidensitet, kort livslängd, dyrt för konsumenter, opålitlig output, absolut inte miljövänligt, icke återanvändbart, hög oljeförbrukning vid produktion, noll påverkan på co2.

Det ironiska är att "förnybart" de fakto drivs av fossilt

Kort sagt kan man säga att man kan avfärda alla som lobbar för sol/vind och yrar om en icke existerande klimatkris. Det är inte vuxet, det är inte seriöst. Det är alarmism, trams, grovt ovetenskapligt och ideologisk fanatism.
Då får man ju välja, antingen så bygger vi vindkraft ute till havs där det stör mindre, eller så har vi vindkraft på land där det stör folk men är billigare. Jag tror de flesta är villiga att betala mer för att slippa det på land. För övrigt så pratar du rent nonsens. Vindkraft är den absolut billigaste energikälla vi har för tillfället.
__________________
Senast redigerad av saganshus 2022-07-23 kl. 12:04.
Citera
2022-07-23, 12:10
  #424
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Då får man ju välja, antingen så bygger vi vindkraft ute till havs där det stör mindre, eller så har vi vindkraft på land där det stör folk men är billigare. Jag tror de flesta är villiga att betala mer för att slippa det på land. För övrigt så pratar du rent nonsens. Vindkraft är den absolut billigaste energikälla vi har för tillfället.
Nej, vindkraftsprojektet handlar om tusentals miljarder. Och det bidrar till ett instabilare nät, svårare med överföring osv. Har du missat att folks elräkningar har varit skyhöga i syd den senaste tiden? Dom lovade ju att det skulle bli billigare ju mer vind vi fick

Nejdu, det hela är ett totalt och komplett fiasko. Inte en enda jävla vindsnurra ska vi ha.
Citera
2022-07-23, 12:19
  #425
Medlem
Waterlilys avatar
Jag har följt denna tråd med stort intresse och kommer här med lite data vad mina solpaneler har producerat under det första året jag har haft dem. Jag har 27 paneler med en teoretisk effekt med 400W/panel. 17 paneler är riktade rakt mot söder där taket lutar med 15° (Två av dem är på ett burspråk en våning nedanför huvudtaket. Också 15° taklutning.) Tio av panelerna är på norrsidan med taklutning 15° (Jo, de ger bidrag, speciellt mornar och kvällar under sommarhalvåret då solen är mer mot norr än söder.) Jag bor i södra delen av Uppland.

Mån kWh
juli21 1400
aug21 1100
sep21 689
okt21 320
nov21 112
dec21 27
jan22 54
feb22 204
mar22 890
apr22 1200
maj22 1500
Jun22 1600

December var mörk blandat med snö eller bar-panel. Januari hade lite snö. I februari hade snön smält.

Vänligen Näckrosen
__________________
Senast redigerad av Waterlily 2022-07-23 kl. 12:21.
Citera
2022-07-23, 12:20
  #426
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Stockholmsområdet.
Så här skriver handelskammaren i en rapport:

Det problem vi beskriver i denna rapport, och som vi
förenklat kallar för elbrist, är lokal effektbrist som
huvudsakligen är orsakad av bristande kapacitet i
stamnätets inmatning till Stockholmsregionen. Ibland
kallas denna företeelse också för kapacitetsbrist.


https://stockholmshandelskammare.se/...rige_FINAL.pdf, 2020


Du har rätt. Jag kände inte till att man använde begreppet elbrist även i betydelsen effektbrist/kapacitetsbrist.

Ja, att begränsa exporten kan inte riktigt råda bot på den situationen. Det krävs mer satsningar på el-/kraftnätet i Stockholmsregionen. Alternativt borde man sprida ut stockholmarna mer över landet :-)

Det kan dock vara värt att känna till att Sverige nettoexporterar ca 10 Twh per år till finland, varav mycket går i kabel just från SE3 (där Stockholm ligger).
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2022-07-23 kl. 12:22.
Citera
2022-07-23, 12:24
  #427
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Att sossarna ger skattebefriad el till enorma serverhallar stör mig. Finns noll vinst för samhället med det.

Att marknadspriser på el inte tar produktionssättet i beaktning stör mig. Det är inte dyrare att producera på vintern, bara en möjlighet för producenterna att trissa upp priserna.

Man bygger vindkraftparker där elen är såld till serverhallar i Finland redan innan parkerna är färdiga.
Ja, helt sjukt.
Citera
2022-07-23, 12:24
  #428
Medlem
barkeepers avatar
Livslängden på vindkraftverk är alldeles för kort för att kunna försvara uttaget av ädelmetaller i öppna dagbrott som nu sker i kina. Så nej, jag ser inte vindkraft som något bra alternativ.
Citera
2022-07-23, 12:27
  #429
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Nej, vindkraftsprojektet handlar om tusentals miljarder. Och det bidrar till ett instabilare nät, svårare med överföring osv. Har du missat att folks elräkningar har varit skyhöga i syd den senaste tiden? Dom lovade ju att det skulle bli billigare ju mer vind vi fick

Nejdu, det hela är ett totalt och komplett fiasko. Inte en enda jävla vindsnurra ska vi ha.
Din lösning på elbrist är färre energikällor. Det är ju så korkat att man baxnar. Det är brist på el därför att man sagt nej till 80% av vindkraftutbyggnaden de senaste åren. Vi hade haft enorma överskott om allt byggts. Danmark har många gånger fler havsbaserad vindkraft trots att Sverige har mycket mer vatten att bygga på, vi ligger långt efter i utbyggnaden.
Citera
2022-07-23, 12:29
  #430
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Livslängden på vindkraftverk är alldeles för kort för att kunna försvara uttaget av ädelmetaller i öppna dagbrott som nu sker i kina. Så nej, jag ser inte vindkraft som något bra alternativ.
Det är fortfarande jävligt mycket bättre än kol.
Citera
2022-07-23, 12:31
  #431
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Så här skriver handelskammaren i en rapport:

Det problem vi beskriver i denna rapport, och som vi
förenklat kallar för elbrist, är lokal effektbrist som
huvudsakligen är orsakad av bristande kapacitet i
stamnätets inmatning till Stockholmsregionen. Ibland
kallas denna företeelse också för kapacitetsbrist.


https://stockholmshandelskammare.se/...rige_FINAL.pdf, 2020


Du har rätt. Jag kände inte till att man använde begreppet elbrist även i betydelsen effektbrist/kapacitetsbrist.

Ja, att begränsa exporten kan inte riktigt råda bot på den situationen. Det krävs mer satsningar på el-/kraftnätet i Stockholmsregionen. Alternativt borde man sprida ut stockholmarna mer över landet :-)

Det kan dock vara värt att känna till att Sverige nettoexporterar ca 10 Twh per år till finland, varav mycket går i kabel just från SE3 (där Stockholm ligger).
Du ser, jag bidrar alltså till att minska underskottet/bristen. Jag gör en god gärning.
Citera
2022-07-23, 12:33
  #432
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det är fortfarande jävligt mycket bättre än kol.


Men det använder vi inte i Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback