Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-06-29, 01:28
  #1
Avstängd
Vi köpte ett hus sep 2004, då var taxeringsvärdet 355000:-

Nu idag, lite mer än ett och ett halvt år senare så ligger värdet på 496000:-


Vi har installerat pellets.
Och borrat en ny vattenbrunn. (Men jag tror inte att de på skatteverket vet om det.)

Kan verkligen värdet på ett hus stiga så mycket bara pga att man instalerar pellets????

141000:- har huset stigit i värde...
låter väldigt konstigt....

Men jag tackar, jag får ju äran att betala högre fastighetsskatt....



(har ni några andra förslag på vad som ökar värdet av en fastighet)
Citera
2006-06-29, 07:12
  #2
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvalonC
141000:- har huset stigit i värde...
låter väldigt konstigt....

Då taxeringsvärdet sägs avspegla 75% av marknadsvärdet motsvarar ju en höjning på 140000 egentligen ett höjt marknadsvärde på 140000*1.33=186000.

Sen vet vi ju både du och jag att regeringspartiet gör vad de kan för att suga musten ur husägare, eftersom de är onda kapitalister... , så det är ju inte säkert att det fullt ut motsvarar vad marknaden är beredd att betala. Det beror ju i sin tur mycket på var i landet huset finns, är det i attraktiva områden får du ju närmast garanterat mer än 186000 mer än taxeringsvärdet för huset om du säljer. De 75% gäller väl snarast på en marknad i balans.
Citera
2006-06-29, 07:19
  #3
Medlem
Skiftnyckels avatar
Jag köpte mitt för ett år sedan, då var taxvärdet 610000, efter förra veckans chock i brevlådan är det numera 965000. Hoppsan Kerstin! Jag har inte gjort något alls med huset men området är populärt tydligen.
Citera
2006-06-29, 07:19
  #4
Avstängd
TheHarlots avatar
"Alla" taxeringsvärden räknades upp. Jag kan se på värdet att du knappast har huset i Stockholm men här har ju taxeringsvärdena ocg priserna gått upp rejält utan några ändringar på huset. De räknar ju på vad andra hus i området blivit sålda för.

Alla utom herrgårdar i Sörmland. För där växer det ett träd på tomten.
Citera
2006-06-29, 07:24
  #5
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Om folk får gå från hus och grund berör inte socialdemokratiska (s)kattepartiet, med omättligt behova att konfiskera villafolkets pengar, för omfördelning till "svaga och utsatta grupper". Värdestegringen är endast fiktiv, den som bor i sitt hus har ingen möjlighet att kompensera sig för värdestegringen. Det rätta vore givetvis att beskattningen skulle slå igenom vid försäljning, dagens modell är sjuk, precis som det parti som slukar folkets pengar.
Citera
2006-06-29, 11:49
  #6
Medlem
Hanssons avatar
Pellets höjer inte ditt taxvärde. Det enda uppvärmningsalt som gör det är värmepump
Citera
2006-06-29, 15:04
  #7
Medlem
Dom har ju höjt taxieringsvärdet iår..
Citera
2006-06-29, 15:59
  #8
Medlem
Amoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHarlot
Alla utom herrgårdar i Sörmland. För där växer det ett träd på tomten.

Är det inte så att mr GPs hus är tillräckligt gammalt för att det ska vara befriat från fastighetsskatt? Jag har för mig att det ska finnas nån sån regel.
Citera
2006-06-29, 16:09
  #9
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amos
Är det inte så att mr GPs hus är tillräckligt gammalt för att det ska vara befriat från fastighetsskatt? Jag har för mig att det ska finnas nån sån regel.

Låter märkligt. Hur gammalt skall huset vara då? Ett antal hundra år i alla fall.
Citera
2006-06-29, 16:10
  #10
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amos
Är det inte så att mr GPs hus är tillräckligt gammalt för att det ska vara befriat från fastighetsskatt? Jag har för mig att det ska finnas nån sån regel.

Är det inte för att den är registrerad som jordbruksfastighet? Eller så har de stora pojkarna i inrikespolitik lurat mig
Citera
2006-06-29, 16:33
  #11
Medlem
Amoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Låter märkligt. Hur gammalt skall huset vara då? Ett antal hundra år i alla fall.

Jag har en så pålitlig källa som Jan Guillou till mitt påstående
Nåja, i boken Tjuvarnas marknad tar han upp det, jag har för mig att det var 100 år som gällde.

Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Är det inte för att den är registrerad som jordbruksfastighet? Eller så har de stora pojkarna i inrikespolitik lurat mig

Det kanske är därför som GP kommer undan, men jag litar ändå på att det som Guillou skriver också är sant
Det är ju inte säkert att godset är över 100 år.
Citera
2006-07-01, 01:47
  #12
Medlem
Megaforces avatar
Alla villor som är äldre än 100 år har typ 1908 som lagfarts-år och det är ingen lindring på fastighetsskatten i allafall. Har haft ett hus byggt 1880 så jag vet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback