Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-07-02, 13:31
  #13
Medlem
Gothenburgers avatar
Det är väl bara jordbruksfastigheter som är undantagna från den här helsjuka straffavgiften ( och hus som är yngre än 5 år), straffavgift för att du råkat fixa tak över huvudet på egen hand Lika sjukt "tänk" där som att om du vinner på TRISS och får utbetalt 25000 i tio år (eller vad det nu är??) så skall du skatta på hela beloppet med en gång. Alltså betala straffskatt på någonting som du inte ens äger/har. Sug på den.......

Fastighetsskatterna revideras väl var 5:e år? Eller är det 10 år? Fastighetsskatten verkar mest vara ett påfund för att kompensera skatteförluster på bolåneräntor (summan av kardemumman skall alltid vara densamma för såssarna, totala skattetrycket skall ligga konstant).

Det som avses i "Tjuvarnas marknad" var väl att skattelättnad sker om ägaren investerar i renovering utav "kulturviktiga" fastigheter så att säga? Ex en fastighet, tex en gammal herrgård rustas upp för 10 miljoner, samtidigt som marknadsvärdet ökar med tex 20 miljoner. Var det inte det som han hakade upp sig på i boken? Kan minnas fel, längesedan jag läste den nu.
Citera
2006-07-03, 12:01
  #14
Avstängd
Irganoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Är det inte för att den är registrerad som jordbruksfastighet? Eller så har de stora pojkarna i inrikespolitik lurat mig

Njae... Jag har en gård, eller... Jag bor på en och jag får betala skatt. Dessutom är gården över hundra år gammal, och huset med, så inte ens med gamla hur kommer du undan skatten.

Kanske har att göra med att han har 2 boenden? Jaja, jag skiter i vilket för rättvist lär det aldrig bli...
Citera
2006-07-05, 13:26
  #15
Medlem
Gothenburgers avatar
25% höjdes mitt taxeringsvärde med
Hoppas nu borgarna håller vad dom lovar med fastighetsskatten
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback