Citat:
Jag lägger ner min slogan. Tack för feedback.
Om vi spinner vidare på dessa objekt. De såldes för 7 milj på toppen, vissa strax över. Även om ägarna var rätt förmögna och gav en insats på 30%, 2 miljoner riksdaler, är lånet 5 miljoner. Man kan ju tänka att någon med 2 miljoner hellre väljer en äganderätt. De flesta som köpt dessa har sannolikt köpt med 15% insats (1 miljon) men vi räknar på 2 miljoner för att vara snälla.
Vi har nu landat i att avgiften måste dubbleras och driftskostnaderna tillkommer. Det ger avgift plus driftskostnad på 17 000 per månad. Räknar man till lite mer avsättningar till yttre reparationsfond för BRF blir det ytterligare några hundralappar mer i månaden i avgift.
Köparna i vintras överbetalade och köpte för ca 7 miljoner och har lån 5 miljoner, med en stor kontantinsats redan.
Amortering 1% förutsatt att de har bra löner = 4200kr
Ränta 5% i februari = 21 000kr.
Totalt 25K ungefär för ränta och amortering. Utöver avgift och drift alltså. Månadskostnaden blir 42 000kr per månad. Ränteavdraget blir en klen tröst på 6000kr per månad.
Frågan är: går ett värde på 5 miljoner sek för objekten ens att räkna hem idag? Har de nyblivna ägarna redan förlorat hela sin kontantinsats på 2 miljoner? Kommer de få bita i sura äpplet och betala 40-50 för att bo, något som kanske är 60-70% av hushållets disp. nettoinkomst? Samtidigt som hushållet känner att hela kontantinsatsen är borta.
Vad tänker Experterna?
Citat:
Av respekt för säljare är jag försiktig. Finns gott om dessa typer av hus. Sök på högmora i Huddinge så hittar du ett par.
Ett annat söktips för att finna dessa övervärderade brf-varianter.
Filter: stockholms län, hus/radhus, pris 5-8 milj kronor.
Ticka för rutan "prissänkt" i filterfunktionen.
Dessa objekt är svårsålda och hamnar oftast här. När du scrollar i flödet utmärker de sig eftersom de är hus/radhus/parhus som har avgift till skillnad från husen som är i äganderätt där det endast står tomatareal i flödet, ingen avgift.