Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-08, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Bra första inlägg men lägg ner att skriva hor och hapna hela tiden. Det är bara tramsigt.
Tror många nya br riskerar att bli i princip värdelösa.
Inget vidare.

Jag lägger ner min slogan. Tack för feedback.

Om vi spinner vidare på dessa objekt. De såldes för 7 milj på toppen, vissa strax över. Även om ägarna var rätt förmögna och gav en insats på 30%, 2 miljoner riksdaler, är lånet 5 miljoner. Man kan ju tänka att någon med 2 miljoner hellre väljer en äganderätt. De flesta som köpt dessa har sannolikt köpt med 15% insats (1 miljon) men vi räknar på 2 miljoner för att vara snälla.

Vi har nu landat i att avgiften måste dubbleras och driftskostnaderna tillkommer. Det ger avgift plus driftskostnad på 17 000 per månad. Räknar man till lite mer avsättningar till yttre reparationsfond för BRF blir det ytterligare några hundralappar mer i månaden i avgift.

Köparna i vintras överbetalade och köpte för ca 7 miljoner och har lån 5 miljoner, med en stor kontantinsats redan.

Amortering 1% förutsatt att de har bra löner = 4200kr
Ränta 5% i februari = 21 000kr.

Totalt 25K ungefär för ränta och amortering. Utöver avgift och drift alltså. Månadskostnaden blir 42 000kr per månad. Ränteavdraget blir en klen tröst på 6000kr per månad.

Frågan är: går ett värde på 5 miljoner sek för objekten ens att räkna hem idag? Har de nyblivna ägarna redan förlorat hela sin kontantinsats på 2 miljoner? Kommer de få bita i sura äpplet och betala 40-50 för att bo, något som kanske är 60-70% av hushållets disp. nettoinkomst? Samtidigt som hushållet känner att hela kontantinsatsen är borta.

Vad tänker Experterna?

Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Går inte att säga något om du inte ens kan länka något exempel

Av respekt för säljare är jag försiktig. Finns gott om dessa typer av hus. Sök på högmora i Huddinge så hittar du ett par.

Ett annat söktips för att finna dessa övervärderade brf-varianter.

Filter: stockholms län, hus/radhus, pris 5-8 milj kronor.
Ticka för rutan "prissänkt" i filterfunktionen.

Dessa objekt är svårsålda och hamnar oftast här. När du scrollar i flödet utmärker de sig eftersom de är hus/radhus/parhus som har avgift till skillnad från husen som är i äganderätt där det endast står tomatareal i flödet, ingen avgift.
Citera
2022-11-08, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Hyrköp för villor
https://www.di.se/nyheter/nu-finns-hyrkop-for-villor-om-kontantinsatsen-svider/
https://bodil.se/

Man får ju lite Big Short vibbar när folk som inte ens kunnat spara ihop till kontantinsatsen ska "köpa" hus.

Man hyr huset av Bodil och kan sedan köpa den till väldigt dåliga vilkor.

Kan bli en rolig utveckling om räntorna fortsätter uppåt och bostadspriserna neråt. Då kommer väl Bodils kunder kunna lämna in nycklarna till Bodil och köpa motsvarande bostad billigare någon annanstans. Kvar står då Bodil med Svarte Petter.
Citera
2022-11-08, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna

Dessa objekt är svårsålda och hamnar oftast här. När du scrollar i flödet utmärker de sig eftersom de är hus/radhus/parhus som har avgift till skillnad från husen som är i äganderätt där det endast står tomatareal i flödet, ingen avgift.

Jag håller med dig, alla de fördelarna jag ser med att bo i ett hus försvinner alla typer av boendeformer som kräver mer gemensamt åtagande än typ en vägförening.
Citera
2022-11-08, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vad snackar du om? Jag pratar självfallet kostnad relativt inkomst även om jag inser nu att det inte stod klart. Jo, mina föräldrar köpte oxå ett hus för 300 k som senare såldes för 3 miljoner men jag vill inte minnas att dom nånsin kände att det var billigt att bo.
Inte heller det stämmer.

Hushållens skulder som andel av disponibel inkomst är rekordhög idag, ca 180%

Samma siffra på 80-talet var ca 80%.

Samma räntenivå då som nu måste betyda högre kostnader relativt inkomst, idag.

Svenska hushåll är så att säga väldigt räntekänsliga.
Citera
2022-11-08, 09:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Därför att det inte finns något att hyra? Villor för uthyrning är väl inte så vanligt.

Detta är inte särskilt nytt dock. Stångåstaden i Linköping har en hyrköpsmodell för radhus där en del av hyran sparas och kan användas för att köpa loss senare. Antar att poängen är att det skall verka attraktivt för hyresgästen att köpa precis innan det börjar bli dags för dyrare renoveringar....
Jag tycker det är en alldeles utmärkt ide.
Den som saknar kapital för att köpa t ex radhus kan börja med att hyra det och spara för att kunna köpa loss det. Mycket bättre för familjen än att bo under en gran medan man sparar.

Sedan är det en bra ide för Stångåstaden också. Hyresgästen är antagligen skötsam eftersom dom sparar för att köpa bostaden. Och så kan Stångåstaden låna till lägre ränta.

Det är win för båda parter.

Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Kan bli en rolig utveckling om räntorna fortsätter uppåt och bostadspriserna neråt. Då kommer väl Bodils kunder kunna lämna in nycklarna till Bodil och köpa motsvarande bostad billigare någon annanstans. Kvar står då Bodil med Svarte Petter.
Vad är problemet?
Hyresgäster kommer och går. Det är business as usual.

Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Finns det nåt företag som erbjuder hyrköp eller leasing utan att de har en vinst på det?
Varför skulle vinst vara ett problem?

Det är Nordkorea-kramande kommunister som anser det.

Men vi andra accepterar vinst. Den som ställer upp med kapital bör få avkastning. (Fråga vilken pensionssparare som helst om dom vill ha avkastning och senare i livet högre pension). Det är du och några andra kommunister som har mentala issues med vinst.

Tar inte företag som hyr ut och leasar ut bilar vinst? Jo, och vad är problemet med det?
Tar inte företag som hyr ut bostäder vinst? Jo, och vad är problemet med det?

Kommer den som hyr av Stångåstaden att få betala till vinst? Jo, och vad är problemet med det?
Citera
2022-11-08, 09:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
8 Nov står det. Du får hålla dig till i morn.

Men man kan ju begrunda läget inklusive September så länge.

Villor ned -3.5% på 12 månader.
Lägenheter ned -5.7% på 12 månader.

Lite kul med villor att i Jämtland gick det upp 5.7% på 12 månader.
Misantroperna där har det lite motigt.
Och nu har vi data som inkluderar Oktober:

Villor ned -5.1% på 12 månader.
Lägenheter ned -6.3% på 12 månader.

Vet inte om det är så mycket att hetsa upp sig över.

Medelpris för en BR är 2 956 000 kr. Är man 2 som äger den så är det 1.5 MSEK per skalle. Och lånar man 50% är det 0,75 MSEK per skalle. Inte mycket till lån att bry sig om.
Citera
2022-11-08, 09:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Jag betalar hellre 20000/mån i ränta för ett lån på 2Mkr än 12Mkr. The game is NOT the same.

A) 20k i ränta på 2 MSEK är 12% ränta och ca 11% inflation.
B) 20k i ränta på 12 MSEK är 2% ränta och ca 1% inflation.

Oklart varför 11% inflation är så mycket bättre än 1% inflation.
De flesta skulle säga att 1% inflation är att föredra.
Citera
2022-11-08, 09:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Utan att kommentera bostadspriserna talar rådande terminspriser på elmarknaden för att vi hamnar väldigt långt ifrån 7:- / kWh även i SE4.
Ja, i Frankrike har man fått igång en del trasiga kärnkraftverk och då sjunker elpriset i Europa genast.

Nu har man fortfarande mängder trasiga/avstängd kärnkraftverk. En kapacitetsfaktor på ynkliga 47%. Dvs över hälften av elproduktionen från kärnkraftverk är borta.
Får man igång fler så sjunker elpriset ytterligare.

Men många av kärnkraftverken är gamla och benägna att gå sönder. Så det finns en risk att fler snarare än färre blir avstängda. Har för mig att EDF antytt att det kan komma bli så.

Men som det nu ser ut så har misantroperna som gottar sig i höga elpriser för andra åkt på en set-back.
Och höga elpriser verkar inte skicka ut folk på gatan.
Citera
2022-11-08, 09:59
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Nu vänder det!
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/trendbrott-for-storstockholms-bopriser
Citat:
Efter månader med nedgångar på bostadsmarknaden kan ett trendbrott skönjas i Storstockholm. Där steg priserna på bostadsrätter två procent.
Citera
2022-11-08, 10:02
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Nu vänder det!
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/trendbrott-for-storstockholms-bopriser
Bostadsmarknaden i Sthlm är så sjukt stabil alltså. Önskar jag bodde där. @Slemhog du får köpa dig ett ruckel här i Göteborg istället där priserna går ner hela tiden. Byt till Sveriges framsida.
Citera
2022-11-08, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
A) 20k i ränta på 2 MSEK är 12% ränta och ca 11% inflation.
B) 20k i ränta på 12 MSEK är 2% ränta och ca 1% inflation.

Oklart varför 11% inflation är så mycket bättre än 1% inflation.
De flesta skulle säga att 1% inflation är att föredra.

Jag menar att JAG tycker det känns bättre att köpa en villa för 2Mkr och betala dryga 10% ränta än att behöva betala 12Mkr för samma bara för räntan är drygt 1% . Hävstångseffekten är ngt större på 12Mkr.
Citera
2022-11-08, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Bostadsmarknaden i Sthlm är så sjukt stabil alltså. Önskar jag bodde där. @Slemhog du får köpa dig ett ruckel här i Göteborg istället där priserna går ner hela tiden. Byt till Sveriges framsida.

Den är ju bara stabil om man räknar som mäklarstatistik gör. De skriver ju själva att siffrorna är missvisande.

Citat:
I centrala Stockholm sjönk priserna med -1% medan Storstockholm avviker från mönstret med en uppgång på +2%. Uppgången kan till stor del förklaras med en ökad andel försäljningar i centralkommunen och innerstaden där kvadratmeterpriserna är högre.

https://www.maklarstatistik.se/pressmeddelanden/bostadspriserna-fortsatte-nedat-i-oktober/

Om man kvalitetsjusterar och bara mäter en månad så är det ju ner alla månader sen april, undantaget augusti.
https://pro.booli.se/indices/973576
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in