Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
22-10-28, 15:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
En väldigt intressant artikel/reportage angående byggbranschen just nu. Ett tillstånd som bara andas att det kommer ge ringar på vattnet till alla branscher framöver.
Artikeln är rätt lång där Robert Boije, chefsekonom på SBAB och Carin Stoeckmann är vd för Byggmästar´n i Skåne medverkar.
Ja, när bostadspriserna faller så går man inte runt på nyproduktion och då haltar den. Och många som jobbar i byggsektorn blir uppsagda. Och även i andra branscher som beror av bygg. T ex åkare.

Det enda som kommer byggas en tid framöver är nog där staten är beställare. Dom kan ju strunta i kostnader och ekonomiska realiteter.

Faller bostadspriserna blir det så här. Det följer strikt logik.
Det är ju inte så att det finns några marginaler i nyproduktion. Var samma visa 2018. Med det lilla prisfallet som var då.

Under 2020-2021 så handlades bostadspriserna upp och det blev ekonomi i att nyproducera igen.
Och i år så kommer kallduschen att priserna faller och producenterna för sälja till förlust. Något skakigt marknad för producenterna som har mycket längre ledtider. Väldigt svettigt för dom att anpassa sig.
Tidigare kunde dom sälja BR på termin så att säga (dvs på ritning). Men då blev så många kommunister hysteriska över att de som tog risken tjänade någon krona, att man var tvungen sluta med det.

Citat:
Detta kommer ju göra att bostadspriserna fortsätter falla såklart.
Det är tvärt om.
Stannar nyproduktionen gör utbudsunderskott att priserna stiger.
Citera
22-10-28, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Får man en mille där på vanlig examen? hur blir levnadsstandarden efter man betalt allt på den millen? I sverige kan en hel familj leva helt ok på en mille i årsinkomst om man bor i en vanlig mellanstor stad.

Mja. En lön på 83333 kr i mån i Sverige ger samma netto som två löner på 34000. Den brutala marginalskatten tar ju kål på en del.
Citera
22-10-28, 15:28
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är tvärt om.
Stannar nyproduktionen gör utbudsunderskott att priserna stiger.

Anser jag endast skedde när man strösslade in pengar på marknaden med trixande med KPI och behöll nollränta.
Bostadsbrist anser jag och många inte finnas heller. Men detta har ju redan snurrats så många gånger i tråden att bara inse att folk har olika infallsvinklar.

Men med ett Tidöavtal som ändrar den svenska demokrafin i grunden för minst 10-15 år framöver så får vi se hur det kommer sluta.

Tror JM, Bonava, Skanska m.m. kommer här Väldigt svårt att sälja bostadsrätter framöver, i vart fall dom kommande 5-7 åren.
Sedan att småhus kanske kommer på byggherrarna ritbord igen får vi se.
Redan nu förvandlas bostadsrätter till hyresrätter och även hyresrätter står tomma i vår huvudstad och våra 5 största städer.

Den som lever får se, men tiden där byggherrarna kunde strama åt byggtakten för att hålla uppe priset den tiden är förbi för minst 10 år framöver.

Vid finanskrisen 2009 fanns vapnet att sänka räntorna, det vapnet finns inte nu då vi har en helt annan inflation. Att många branscher kommer få gå ner i lön, inte rent konkret då det inte går i kollektivavtal men däremot arbetstidsförkortning likt 2009. Tror jag kommer drabba många branscher nu.
Senast redigerad av sebno1 22-10-28 kl. 15:30.
Citera
22-10-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
1. Medelåldern är närmare 35-40 eller så på FB.

2. Ni är ekonomiska analfabeter, ja. Helt religiöst skuldaverta.

3. Gen X är socialt outhärdliga för i princip alla andra generationer.

1. JA troligen
2. Vilka Ni? Vi 50 och 60-talister är väldigt skuldaverta på ren uppfostran
3. JA, Absolut
Citera
22-10-28, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Lugn nu. Du jämför äpplen och päron.
En dryg mille i årsinkomst i USA = 100.000 USD. Det är en ganska vanlig bruttolön i USA för mellanchefer på öst och västkusten.

Och det är alltså en "riktig" bruttolön. Du får betala en hel del "sociala avgifter" själv. Sen är skatten lägre förstås.

Men du har NOLL anställningstrygghet dessutom. Därför finns en gigantisk "contracting" marknad där du är egen företagare och fakturerar timpenning eller annan form av arvode som ligger lite över lönenivån.
Och spridningen är stor. Så fort du blir eftertraktad så kan arvodena springa upp i riktigt höga nivåer.
Och ofta är arvodet lika beskattat som lön d v s lågt.
Jag skulle säga att en "contractor" inom IT t ex lätt kan dra in 200 USD i timmen med låg skatt utan att det är speciellt konstigt.
Räkna ut den årslönen!

Samtidigt är det en fantastisk arbetsmarknad i o m att folk flyttar dit det finns jobb alternativt som sagt kan jobba remote. Ett språk - likartade (absolut inte exakt lika) lagar i alla stater.

Anställningstryggheten i Sverige för högre tjänstemän i privat sektor är inte bättre öht. Visst om du jobbar statligt är du safe. Men privata bolag organiserar om vartannat/vart tredje år. Om de då har ett par personer de inte anser prestera gör man om den tjänsten så att den måste sökas om internt.
Citera
22-10-28, 15:41
Medlem
DVikings avatar
Bostadsbyggandet 2021 och 2022 har legat på ovanligt hög nivå så att det blir en nedgång innebär ju knappast domedagen för branschen. Sen får de väl effektivisera sin verksamhet lite mer när det inte går att ta ut vilka priser som helst.
Citera
22-10-28, 15:43
Medlem
Dyra objekt påverkas inte av denna “kris”.
Citera
22-10-28, 15:49
Medlem
Citat:
Anser jag endast skedde när man strösslade in pengar på marknaden med trixande med KPI och behöll nollränta.
Bostadsbrist anser jag och många inte finnas heller. Men detta har ju redan snurrats så många gånger i tråden att bara inse att folk har olika infallsvinklar.

Men med ett Tidöavtal som ändrar den svenska demokrafin i grunden för minst 10-15 år framöver så får vi se hur det kommer sluta.

Tror JM, Bonava, Skanska m.m. kommer här Väldigt svårt att sälja bostadsrätter framöver, i vart fall dom kommande 5-7 åren.
Sedan att småhus kanske kommer på byggherrarna ritbord igen får vi se.
Redan nu förvandlas bostadsrätter till hyresrätter och även hyresrätter står tomma i vår huvudstad och våra 5 största städer.

Den som lever får se, men tiden där byggherrarna kunde strama åt byggtakten för att hålla uppe priset den tiden är förbi för minst 10 år framöver.

Vid finanskrisen 2009 fanns vapnet att sänka räntorna, det vapnet finns inte nu då vi har en helt annan inflation. Att många branscher kommer få gå ner i lön, inte rent konkret då det inte går i kollektivavtal men däremot arbetstidsförkortning likt 2009. Tror jag kommer drabba många branscher nu.

Ja, alla riksbankers defintion av inflation/deflation och hur den bekämpades är en aning märklig. Särskilt timingen just i Sverige. Man borde ha kunnat vara lite konträr ibland även om de måste följa de stora.

Bostadsbrist beror på hur man räknar. Sverige har ökat med ca 400.000 officiella hushåll senaste 10 åren. Antalet personer per hushåll är officiellt ungefär samma d v s under 2 i snitt.

Men för att dra slutsatser om detta måste man kolla antal kvm per person som varierar mellan 30-50 beroende på var i landet.

Och sedan lägga till demografin. Hur många behöver sitt första boende, hur många äldre bor kvar hemma i många kvm etc etc.

Men att det finns en gigantisk efterfrågan på bostäder på vissa håll i landet måste vara uppenbart.

Tidöavtalet ändrar inget i Sveriges demokrati. Men det kan komma att förändra demografin i utanförskapsområdena så att antingen blir fler officiella eller tydligare illegala. Att de ska ut ur landet är mer tveksamt dock. Så någonstans kommer de att bo.

1991 gick en stor del av Sveriges småhustillverkare i KK. Det blir stökigt nu eftersom deras insatsvaror blir enormt mycket dyrare samtidigt som efterfrågan tvärnitar.
Men vänta ett tag när tomterna sjunker i pris så kommer efterfrågan på småhus tillbaka.

Kärvare blir det för JM m fl med sina brf er. Men återigen så är efterfrågan stor. Så några 5-7 år ska det inte behöva ta.

Och nej några permitteringar eller dylikt kommer inte att ske. Däremot kan olönsamma bolag behöva sparka folk.
Men just nu slår vinsterna all-time high rekord på nästan all fronter och det kommer att finnas kapital i bolagen att stå emot dippar ett bra tag.
Citera
22-10-28, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Dyra objekt påverkas inte av denna “kris”.

Det beror lite på.
Men du har rätt i att för mångal finns så mycket cash att priset inte spelar någon egentlig roll.

Men då är det objekt som man absolut vill ha.

Samtidigt finns en anledning till att rika har blivit rika och de kommer att pruta hejdlöst om säljaren är illa ute.
En affärsman är alltid en affärsman
Citera
22-10-28, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Anställningstryggheten i Sverige för högre tjänstemän i privat sektor är inte bättre öht. Visst om du jobbar statligt är du safe. Men privata bolag organiserar om vartannat/vart tredje år. Om de då har ett par personer de inte anser prestera gör man om den tjänsten så att den måste sökas om internt.

Jo det är den.

I USA får du gå på dagen.

I Sverige kan du omplaceras eller LASas men efter förhandlingar och uppsägningstider så tar det flera månader att bli av med folk. Vid lång anställningstid så rör det sig om år hur mycket de än organiserar om.
Citera
22-10-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det beror lite på.
Men du har rätt i att för mångal finns så mycket cash att priset inte spelar någon egentlig roll.

Men då är det objekt som man absolut vill ha.

Samtidigt finns en anledning till att rika har blivit rika och de kommer att pruta hejdlöst om säljaren är illa ute.
En affärsman är alltid en affärsman

Sant!
Men +30 mille objekt berörs inte så mycket.
Citera
22-10-28, 16:01
Medlem
Citat:
Hur ser den ekonomiska planen ut? Är den bra eller räknar du med att föreningen kommer få höja avgiften rätt så rejält redan när ni får nycklarna?
Inte helt katastrofal. Det är utkommunicerat 5-8% höjning för en månad sedan (tillträde nu i November). Så jag räknar med 10% utifrån de räntor som angavs i den ekononiska planen. Uppvärming fjärrvärme, så inga konsigheter där, höjningen 2023 blir bara 6%, priset är redan satt. För 2022 var dock uppgången blott 1%. Högt belånad precis som alla nya föreningar d v s 14k/m2.
Belåningsgraden är dock 20-25% p g a läget i Sverige tredje dyraste stad.

Aktuell lägenhet jag idag bor i men som är såld sedan Augusti, gick ned minst 0,5M sedan toppen d v s typ 10 %.
Bott i den 3 år, gick typ 150k plus bara. Dock bott bra för 7k inklusive allt (även denna nybyggd med amorteringfritt lån)

Så jag vet hyfsat hur det är att sälja i rådande marknad. Vad jag förstått har det inte heller blivit bättre.
Har som avsikt att bo minst 7-10 år i den nya, troligen längre. Så jag räknar med att bo hyfsat billigt, tror dock inte det är en ekonomiskt strålande affär. Men inte heller dålig. Boendekvalitet är det som räknas.
Nybyggt, så jag skippar amortering helt enligt 5 års-regeln. Sen lägger jag in 30% i kontantinsats. Resten ska ut på börsen när det blir köpläge någon gång under 2023.

Hursomhelst tror jag priserna ska fortsätta nedåt. Men jag äger ihop med banken själv min lägenhetsandel, så ingen risk för seperation ifrån någon delägare (vilket kanske är den största risken för den som lever med en respektive).

Tvingar dock skatta ut lite vinst pengar på tidigare tre ackumerade vinster då jag downsizar till ett mindre boende.
Ska bli skönt att ha en Wibble lön (årslön) som buffert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in