Citat:
Ursprungligen postat av
ChrisOhoy
Vad är det för folk du känner som vill öka sina utgifter i ytterst osäkra tider?
Låter som en dålig affär om man måste ta ett extra lån.
Jag är en sådan person. Vi köpte större och dyrare i somras. Både jag och min sambo sålde våra mindre lägenheter i innerstan. Sambon för mer än ett år sedan och jag sålde i (tyvärr) somras. Vi har bägge gjort bostadskarriärer i sthlm. Vi har belånat oss precis under amorteringskraven, 4,5 ggr årsinkomsterna och total belåningsgrad 39%
Jag sålde min förra lgh för ca 500,000kr mindre än jag velat men jag resonerad att om jag inte sålde min lägenhet inom närtid så skulle det ev dröja 1-2 år innan det blir av. Vi köpte nya lägenheten ca 1 - 1,2 miljon ”billigare” än vad säljare kanske hade fått ett halvår tidigare. Dessutom har vi letat efter större lägenhet med väldigt specifika krav(möjlig uthyrningsdel, bra ekonomi i brf:en, ej tomträtt och specifik innerstadsläge). Vi planerar att bo kvar i iaf 10år.
Vi klarar 10% ränta utan att det blir vidare svettigt. Går det upp mycket mer än så får vi hyra ut vår uthyrningsdel till en student eller dylikt. Men går räntan över 10% så är jag mer orolig för Sveriges ekonomi än min egna…
Worse case scenario så separerar jag och min sambo och ev då måste sälja till förlust. Eller så gör vi om lägenheten till två mindre lägenheter och tar varsin, hehe. Helt enkelt jag pallar inte försöka time:a marknaden. Förhoppningsvis bor vi kvar tillräckligt länge så marknaden stabiliseras.