Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har ringt om ett hus nu och fått reda på att det redan finns flera bud som säljaren nekat. Dock ingen "budgivning pågår" på objektet och detta har inte varit sk "dolda bud".

Verkar ske på flera hus, dvs man vill inte ens berätta för allmänheten att det finns (dåliga) bud

Så var det i mars 2020 också, då jag gav mig ut som en slemhög på marknaden.

Gav säkert 5-6 ”underbud” som inte redovisades. Det kan ju dock diskuteras om de ens var ”underbud” när börsen hade kraschat -30%, dödligheten i Covid-19 var svår att överblicka och det inte hade hunnit bli tal om några stimulanser.

En väldigt speciell och kort tid på marknaden som var intressant att uppleva.
Citera
2022-09-21, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Så var det i mars 2020 också, då jag gav mig ut som en slemhög på marknaden.

Gav säkert 5-6 ”underbud” som inte redovisades. Det kan ju dock diskuteras om de ens var ”underbud” när börsen hade kraschat -30%, dödligheten i Covid-19 var svår att överblicka och det inte hade hunnit bli tal om några stimulanser.

En väldigt speciell och kort tid på marknaden som var intressant att uppleva.

Det sjuka i det här fallet är att ett bud bara var 500k från utgångspriset på ett hus med utgångspris en bra bit över 10msek. Där borde man kunna deala med köpare och komma överens.
Citera
2022-09-21, 16:57
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Har ringt om ett hus nu och fått reda på att det redan finns flera bud som säljaren nekat. Dock ingen "budgivning pågår" på objektet och detta har inte varit sk "dolda bud".

Verkar ske på flera hus, dvs man vill inte ens berätta för allmänheten att det finns (dåliga) bud

Har haft bevakningar av slutpris på några objekt i den välmående stockhomsförorten jag bor där jag nu har fått 2 besked efter avslutad affär om att slutpriset inte kan delas med mig för att säljaren valt att hålla det privat. Det har aldrig hänt mig förut. Man undrar hur sådant påverkar statistiken om säljare, kanske på uppmaning av mäklare, inte vill avslöja slutpriser för att få marknaden att se bättre ut än den är.
Citera
2022-09-21, 17:00
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Har haft bevakningar av slutpris på några objekt i den välmående stockhomsförorten jag bor där jag nu har fått 2 besked efter avslutad affär om att slutpriset inte kan delas med mig för att säljaren valt att hålla det privat. Det har aldrig hänt mig förut. Man undrar hur sådant påverkar statistiken om säljare, kanske på uppmaning av mäklare, inte vill avslöja slutpriser för att få marknaden att se bättre ut än den är.

För bostadsrätter kan priset hållas hemligt för alltid men fastigheter (lagfarter) måste till slut redovisas. https://www.booli.se/kunskap/slutpriser-hitta-salda-hus-och-lagfarter-pa-booli/

Citat:
När du köper hus (fastighet) i Sverige behöver du ansöka om lagfart. I lagfarten finns information om vem som äger en viss fastighet, vad köpeskillingen är, alltså det du har betalat för fastigheten, samt hur köpet gått till.

Inom 3 månader från att du förvärvat (köpt/fått/ärvt) en fastighet så måste du ansöka om lagfart.
Citera
2022-09-21, 17:02
Medlem
DVikings avatar
Stabelo var snabba ut och höjde sin 3m ränta idag till 2.86%*, en höjning med ca 60p. Får se var de andra hamnar.

* Prutat och klart, samma ränta till alla
Citera
2022-09-21, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen

Dessa finns enbart med i möklarstatistik och ej hox eller husmask vad jag förstår. Samma sak med alla bostäder under hand.

När jag började leta hus fick jag reda på att 30% av alla bostäder i de områden jag sökte i då såldes underhand
Citera
2022-09-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Nej. Men man kan ju fundera lite på om vi inte går från hysterisk omsättning till något av ett normalläge, jämfört med hur det sett ut särskilt under pandemin.

Noterar att även i den uppåtgående trenden runt 2013/2014 omsatte man på de här nivåerna vid samma tillfällen.
Jo, det är ju klart en poäng, men det är ju vid styrningen post finanskrisen som vi haft denna efterblivna "jAg BliR RiK pÅ aTt bO"-marknad (inte bara i Sverige). Så är det så att vi haft en hysterisk marknad som vi inte kommer ha framöver så betyder väl det att värderingarna som en konsekvens ska ned på golvet. Även om vi ser tillbaka till 2013 - att inte volymerna utvecklas på 10 år är väl inte ett jättegott tecken.
Citera
2022-09-21, 18:21
Medlem
Citat:
Dessa finns enbart med i möklarstatistik och ej hox eller husmask vad jag förstår. Samma sak med alla bostäder under hand.

När jag började leta hus fick jag reda på att 30% av alla bostäder i de områden jag sökte i då såldes underhand

HOX får sin data från Svensk Mäklarstatistik AB.
https://valueguard.se/beskrivning (se metodbeskrivnings pdfen). Mäklarstatistik beskrivet sin data så här:
Citat:
Täckning
Underlaget består av över 95% av de bostadsaffärer som sker via mäklare. Samtliga rikstäckande mäklarkedjor och den absoluta majoriteten av övriga rapporterar in alla bostadsaffärer till Svensk Mäklarstatistik.
https://www.maklarstatistik.se/om-oss/om-statistiken/

Så här beskriver Booli (husmask datakälla) sin data:
Citat:
Våra slutpriser är främst inrapporterade från mäklare, säljare eller köpare. Idag kan alla mäklare själva lägga in sina försäljningar via vår systersajt Hittamäklare eller via sitt eget mäklarsystem. Dessutom samlar vi in alla bud och presenterar det sista budet i budgivningen direkt på Booli. Utöver det köper vi in lagfarter från Lantmäteriet för alla villaförsäljningar i Sverige. Källan till slutpriset visas tydligt under varje försäljning.
https://www.booli.se/p/om-booli/

Så Booli och husmask missar nog det mesta av underhand och dolda bud.
Senast redigerad av trickget 2022-09-21 kl. 18:43.
Citera
2022-09-21, 20:48
Avslutad
Taskig tajming: låg ute för 49 miljoner, i lokaltidningen glassig reklamartikel, nu prissänkt efter flera månader från 49 till 39 miljoner:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-kabo-uppsala-kommun-borgvagen-3-17978558

Förresten hörde en mäklare av sig idag som jag kontaktade för 1 1/2 år sedan om ett objekt, då var det lite dryghet, nu annan ton. Tror mäklarna har stora problem få inkomst.
Citera
2022-09-21, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Taskig tajming: låg ute för 49 miljoner, i lokaltidningen glassig reklamartikel, nu prissänkt efter flera månader från 49 till 39 miljoner:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-kabo-uppsala-kommun-borgvagen-3-17978558

Förresten hörde en mäklare av sig idag som jag kontaktade för 1 1/2 år sedan om ett objekt, då var det lite dryghet, nu annan ton. Tror mäklarna har stora problem få inkomst.
Hur lät mäklaren i telefonen? "Du, tjena, ja, det är jag igen. Det kom lite saker i vägen"
Citera
2022-09-21, 21:02
Avslutad
Nja det var sms: undrade hur det gått och om vi ville ha värdering. Svarade att vi sedan länge gjort affär klar och ej var ute å sonderade.
Citera
2022-09-21, 21:03
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star

Men vafan, köpt för 17.5m 2017 och tidigare för 12m 2015. Säkert plöjt ner lite stålar i det hela men varför skulle nån köpa detta för 49m eller 39m? Får nog dra av minst 10m till eller kanske 20 snarare.

Borgvägen 3
Villa, Kåbo
17 500 000kr
2017-10-18
281 m²
62 300 kr/m²

Borgvägen 3
Villa, Kåbo
12 000 000kr
2015-01-07
10 rum
281 m²