2022-09-15, 20:12
Medlem
Det här är anekdotiskt, men när jag kollar runt på Hemnet verkar det bli allt vanligare med dolda budgivningar av olika slag.

Här är ett exempel:

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-bjorkhagen-stockholms-kommun-simrishamnsvagen-7-18994718?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_ca mpaign=tipsa&utm_content=iphone

Någon annan som har märkt av detta?
Citera
2022-09-15, 20:14
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runninghigh
Det här är anekdotiskt, men när jag kollar runt på Hemnet verkar det bli allt vanligare med dolda budgivningar av olika slag.

Här är ett exempel:

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-bjorkhagen-stockholms-kommun-simrishamnsvagen-7-18994718?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_ca mpaign=tipsa&utm_content=iphone

Någon annan som har märkt av detta?
Har sett en del sånt. Det sker när budet är antingen på utropspris men köparen hoppas på mer eller bud under utropspris.
Citera
2022-09-15, 20:14
Medlem
Citat:
Hah en etta på ca 30kvm ligger runt 2 miljoner precis i Hökarängen https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...en-75-19023655

Att en etta i Krökarängen går för 2 mille är ju beviset på det vi har sagt: Stockholm är glödhett och alla vill bo där. Det finns ingen bubbla.
Citera
2022-09-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Jag har gått och väntat i fyra månader på den här "kraschen" men det kommer ingen. Jag börjar bli otålig.

Det lär väl dröja längre än så? Även välordnade familjer börjar känna av det nu och pratade med en som sa att de klarar en vinter med dessa kostnader, men att då har besparingarna sinat, sedan vet de inte. Detta är dock en familj med inkomst + och välordnat leverne.
Hörde från en annan som jobbar på bank att folk redan före någon månad sedan börjar låna för att kunna köpa mat. Inga sms-lån utan vanliga blancolån. Lär ju bli snygg när det korthuset faller.
Citera
2022-09-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ungefär aldrig så ser man något försök till kvantitativ analys. Dvs om det finns rimliga sakliga skäl till bostadspriserna.

Men det finns sådana gjorda och dom visar på fundamentala skäl. Dvs ingen bubbla.

Ett sätt kan vara att räkna lite flödesmässig.
Och då basera sig på SCB's sparbarometer.

Där ser vi att bostadsrätter (aggregerat) är på
3,281,349 MSEK 22 Q2.
2,648,389 MSEK 17 Q1.

De har under 21 kvartal ökat med 10046 MSEK/månad.
Och här kan jag bara höra hur batikhäxorna skriker bubbla.

Detta ser staten som vinst och kräver ägarna på 2210 MSEK/månad i skatt.
Nu kommer jag inte ihåg hur många som bor i BR. Men säg att det är 2 milj.
Då blir skatten 1105 kr/månad i skatt för var och en. Detta kommer man inte undan. Bara ta av lönen och pynta. (Naturligtvis tar inte staten detta per månad utan vid diskreta tidpunkter.)

Resten då 7836 MSEK. Med en belåningsgrad på 50% kan vi säga att lånen ökas på med 3918 per månad. (Får jag kolla sedan om det stämmer).
Och andra hälften får då vara värdehöjande åtgärder. Det blir då 1959 kr/månad.
Men för BR betalas yttre underhåll via månadsavgift. Så det borde vi stryka. Vet inte hur mycket det är.
459 kr? Om det stämmer så är det 1500 som man betalar förbättringar med.

Det blir 18 kSEK/år. Nog verkar det lite. Det är ungefär 25 timmar hantverkare per år och inget mtrl. Ser man på vad folk spenderar så nog verkar det som det är mycket mer.

Ja, räknar man på det här sättet så ser det ut som att BR-innehavarna betalar MER än prisökningarna från sina plånböcker.

EDIT----------------
Nja, får rätta en del där.
Det visar sig att lånen inte ökar mycket alls per månad.
Och låneökningen skall ju delas mellan BR och småhus (och billån och aktielån mm)
Då åker summan som går till renovering/förbättring upp. Och då stämmer det nog bättre.

Förlåt om jag är lite lat men har du av en händelse kikat nåt på demografin? Så som jag ser statistik över flera utvecklade länder, så ser bostadspriser gå upp i hela den civiliserade världen. Är det många som vill in?
Citera
2022-09-15, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hk8skska
=bostadsbubbla

rimligt pris under 5-6 milj kr

I feel it in my fingers, I feel it in my toes ... Bubbla is all around me, how come that it keeps on grow ...
(disclamier för grammatiken, men det var viktigare att få ett fint rim)
Citera
2022-09-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LocLocLoc
Det lär väl dröja längre än så? Även välordnade familjer börjar känna av det nu och pratade med en som sa att de klarar en vinter med dessa kostnader, men att då har besparingarna sinat, sedan vet de inte. Detta är dock en familj med inkomst + och välordnat leverne.
Hörde från en annan som jobbar på bank att folk redan före någon månad sedan börjar låna för att kunna köpa mat. Inga sms-lån utan vanliga blancolån. Lär ju bli snygg när det korthuset faller.

Du tror väl på fullt allvar inte att det är nån som äger en bostadsrätt/fastighet som lånar till mat för att ränta gått upp 1%?

Visa mig en välordnad familj som måste använda besparingar i detta läge. Sen att man inte kan lägga 10k på lysa är en annan sak. (disclamier: kan självfallet bli så att man måste börja sälja av för att finansiera löpande, men har svårt att se att vi är där än).
Citera
2022-09-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Förlåt om jag är lite lat men har du av en händelse kikat nåt på demografin? Så som jag ser statistik över flera utvecklade länder, så ser bostadspriser gå upp i hela den civiliserade världen. Är det många som vill in?

Hört i en podd. Det var inte covid och ändrade preferenser som orsakat uppgången utan att det helt enkelt är fler med barn (millenials?) som vill ha större.

Det florerar en floskel i den här tråden att det är många i hus nu som kommer att dö av (för att det var många som föddes på 40-talet-ish) och att det kommer att reas ut villor till vrakpriser. Hur ser den bakombillgande statistiken ut för att detta? Nån som vet?
Citera
2022-09-15, 21:41
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Dessutom, en lägenhet på 26 kvm som man köper till sitt barn (21 år, nåja) kanske inte är något man planerar att hålla "På lång sikt". Men hur som, kul att få en inblick i en BLTs hjärna. Är de bara tillräckligt många och får rätt stöd av politiken kan de säkert lyckas blåsa liv i bostadsmarknadsliket någon stund till.

Är det inte fortfarande så att det är billigare att bo i BR är HR och andra hand?

Tror de flesta inte köper i spekulativt syfte utan för att 1) "äga" sitt boende och kunna göra vad man vill med stället, 2) få ner boendekostnaden, 3) få möjlighet att bo där man vill 4) slippa stå i kö 25 år. Gäller Sthlm, på landsbygden kanske man kan säkert hyra smidigt och till bra pris.
Citera
2022-09-15, 22:04
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Bergshamra! Radhus! Avgift 7k/mån! Pris? Nio miljoner! Haha, vad är detta?

Från de där husen har du 5 min promenad till Brunnsviken och närmsta granne med mysiga kolonilotter. Riktigt mysigt område faktiskt. Dessutom väldigt nära stan. Men huset, ja det är ju gräsligt.
Citera
2022-09-15, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Enligt trådens Domedagsprofeter så ska vi ner 90% så jag undrar när det ska ske och hur många decennium det kommer att ta?

-90% är för mycket eftersom inflationen urholkar penningvärdet samtidigt. Däremot är nog -50% över en period av 3-5 år inte omöjligt. Det skulle väl betyda kanske ytterligare -30% från dagens priser. Bygger på att facken håller tillbaka lönekraven så att vi får 2-3% löneökning och inflationen fortsätter att vara en bra bit högre. Då blir marginalerna mindre och mindre framöver tills man slutligen tvingas ta tag i kostnaderna...
Citera
2022-09-15, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Från de där husen har du 5 min promenad till Brunnsviken och närmsta granne med mysiga kolonilotter. Riktigt mysigt område faktiskt. Dessutom väldigt nära stan. Men huset, ja det är ju gräsligt.

Jaha? Så det är värt 20 årslöner för att bo 5 min från Brunnsviken? Vill man ha natur så kan man köpa typ 3 gårdar i Jämtland för samma pengar istället för ett promenadstråk som är fullt med lattemorsor, niggers och inflyttade bönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in