2022-09-15, 17:43
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Undrar om den siffran är samma i t.ex. Stockholm? Visst att det kan finnas en hel del med sponsrade pengar. Men om ens första bostad kostade 400tkr i Åtvidaberg eller 2 miljoner i Hökarängen så är spelrummet olika.

Hah en etta på ca 30kvm ligger runt 2 miljoner precis i Hökarängen https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-hokarangen-stockholms-kommun-russinvagen-75-19023655
Citera
2022-09-15, 17:54
Medlem
Citat:
Undrar om den siffran är samma i t.ex. Stockholm? Visst att det kan finnas en hel del med sponsrade pengar. Men om ens första bostad kostade 400tkr i Åtvidaberg eller 2 miljoner i Hökarängen så är spelrummet olika.

Kostade den så lite kvittar det om räntan är 1 eller 7%
Citera
2022-09-15, 18:07
Medlem
https://www.friatider.se/farre-tror-pa-overgaende-inflation

färre tror på övergående inflation
Citera
2022-09-15, 18:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Ungefär aldrig så ser man något försök till kvantitativ analys. Dvs om det finns rimliga sakliga skäl till bostadspriserna.

Men det finns sådana gjorda och dom visar på fundamentala skäl. Dvs ingen bubbla.

Ett sätt kan vara att räkna lite flödesmässig.
Och då basera sig på SCB's sparbarometer.

Där ser vi att bostadsrätter (aggregerat) är på
3,281,349 MSEK 22 Q2.
2,648,389 MSEK 17 Q1.

De har under 21 kvartal ökat med 10046 MSEK/månad.
Och här kan jag bara höra hur batikhäxorna skriker bubbla.

Detta ser staten som vinst och kräver ägarna på 2210 MSEK/månad i skatt.
Nu kommer jag inte ihåg hur många som bor i BR. Men säg att det är 2 milj.
Då blir skatten 1105 kr/månad i skatt för var och en. Detta kommer man inte undan. Bara ta av lönen och pynta. (Naturligtvis tar inte staten detta per månad utan vid diskreta tidpunkter.)

Resten då 7836 MSEK. Med en belåningsgrad på 50% kan vi säga att lånen ökas på med 3918 per månad. (Får jag kolla sedan om det stämmer).
Och andra hälften får då vara värdehöjande åtgärder. Det blir då 1959 kr/månad.
Men för BR betalas yttre underhåll via månadsavgift. Så det borde vi stryka. Vet inte hur mycket det är.
459 kr? Om det stämmer så är det 1500 som man betalar förbättringar med.

Det blir 18 kSEK/år. Nog verkar det lite. Det är ungefär 25 timmar hantverkare per år och inget mtrl. Ser man på vad folk spenderar så nog verkar det som det är mycket mer.

Ja, räknar man på det här sättet så ser det ut som att BR-innehavarna betalar MER än prisökningarna från sina plånböcker.

EDIT----------------
Nja, får rätta en del där.
Det visar sig att lånen inte ökar mycket alls per månad.
Och låneökningen skall ju delas mellan BR och småhus (och billån och aktielån mm)
Då åker summan som går till renovering/förbättring upp. Och då stämmer det nog bättre.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-09-15 kl. 18:27.
Citera
2022-09-15, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Om man poängterar att man pratar om de knappt 1% dom har denna belåningsgrad möjligen. Men det görs aldrig.

Enligt FI:

Andelen nya bolån med över 85% belåning har pendlat mellan 7.5% och 2.6% senaste åren (2.6% 2022).

Andelen nya bolån med belåning mellan 70-85% ligger klart över 40% alla år (45,5% 2022). Det framgår inte hur stor del som ligger säg 80-85%. Men något som är klart att din siffra på 1% är helt fel. Du kanske skulle sluta hitta på siffor?

Källa
3. Nya bolånetagare fördelade efter belåningsgrad
https://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/bolanerapporter/den-svenska-bolanemarknaden-2022/
Citera
2022-09-15, 19:02
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det tror jag inte att de kommer att lyckas med. Jag tror att facken kommer att släppa alla hämningar nu när det är en (M)-ledd regering. Det blir lönekrav som minst motsvarar höjningen av alla bidragsnivåer.

Och visst varför skall folk som arbetar acceptera att bli fattigare om samtidigt socialbidragstagare automatiskt får sina bidrag uppräknade med inflationen. Du kommer inte kunna ha inflation över 3-4% mer än högst fram till nästa sommar innan krav på lönekompensation kommer. Särskilt om bidragstagare får sitt per automatik....
Du kan nog räkna ganska kallt med att bidragsnivåerna på det stora hela kommer gå ner och att det kommer ställas betydligt högre krav på bidragstagare. Det nalkas lågkonjuktur och det är på stor tid att fettet trimmas från samhällskroppen. I synnerhet bidrag som utnyttjas i huvudsak av invandrare (ex. flerbarnstillägget på barnbidrag) kommer kapas, sänkas eller villkoras. Att det inte kommer bli speciellt kul för de somaliska 9-barnsfamiljerna vågar jag nog nästan lova. Det kommer bli existensminimum, på riktigt, för bidragstagare i 4 år nu i kombination av en jakt på bidragsfuskare.
Citera
2022-09-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Enligt FI:

Andelen nya bolån med över 85% belåning har pendlat mellan 7.5% och 2.6% senaste åren (2.6% 2022).

Andelen nya bolån med belåning mellan 70-85% ligger klart över 40% alla år (45,5% 2022). Det framgår inte hur stor del som ligger säg 80-85%. Men något som är klart att din siffra på 1% är helt fel. Du kanske skulle sluta hitta på siffor?

Källa
3. Nya bolånetagare fördelade efter belåningsgrad
https://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/bolanerapporter/den-svenska-bolanemarknaden-2022/

Den nya lånen är bara en bråkdel av samtliga lån som finns. De flesta bor länge i sina bostäder. Skälvklart är andelen maxbelånade fler bland de som nyligen köpt, det är ju givet. Men sammantaget är det oerhört få som sitter på så mycket som 85% belåningsgrad av botadens värde.

En indikation är att titta på alla villor som säljs och kolla pantbreven på dessa. Har kollat 100tals och kanske sett 1-2 som legat över 70%
Senast redigerad av flanders 2022-09-15 kl. 19:17.
Citera
2022-09-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Hoppas att alla hyrestorskar här i tråden har spänt fast sig för att nu blir det att åka av när M, SD, L och Kd fixar marknadshyror så att era billiga sosse-hyror kommer att toköka med minst 100%
Detta kommer i sin tur göra Brf-marknaden ännu mer attraktiv (för de som är kreditvärdiga då) och öka priserna ännu mer.

Att högern vinner valet är hyrestorskens värsta mardröm och BLT bästa dröm.

Nu äger jag bostadsrätt men måste ändå konstatera att detta var bland dummaste jag läst på länge på Flashback. Att införa marknadshyror är lika sannolikt som att fastighetsskatten kommer tillbaka. Det som gör det förlorar garanterat väldigt mycket röster.

Jag förstår att du är i chock efter de senaste inflationssiffrorna kom in, Foxxi! Du hade tillsammans med de andra bolånetorskarna i tråden proklamerat att inflationen hade toppat under sommaren. Nu väntar istället en krasch på bostadsmarknaden.
Citera
2022-09-15, 19:21
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vischan
Nu väntar istället en krasch på bostadsmarknaden.
Jag har gått och väntat i fyra månader på den här "kraschen" men det kommer ingen. Jag börjar bli otålig.
Citera
2022-09-15, 19:22
Medlem
Citat:
Hah en etta på ca 30kvm ligger runt 2 miljoner precis i Hökarängen https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-hokarangen-stockholms-kommun-russinvagen-75-19023655

Kolla planlösningen. Upp med en vägg och det är en 2:a. Köptes för 2,14 miljoner 2019. Kan ha fel men inte osannolikt att det blir vinst. Låg avgift vilket många spekulanter verkar kolla extra på just nu.
Citera
2022-09-15, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Jag har gått och väntat i fyra månader på den här "kraschen" men det kommer ingen. Jag börjar bli otålig.
Nyfiken på hur du tror en krasch ser ut? Du tror det är 80% ner över dagen? Eller tror du det är en krypande nedåtgång på 10-15% under några månader, lite stabilt och sen 30-50% ned igen för att sakta gå upp igen (som i princip alla krascher i historien)?
Citera
2022-09-15, 19:43
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Nyfiken på hur du tror en krasch ser ut? Du tror det är 80% ner över dagen? Eller tror du det är en krypande nedåtgång på 10-15% under några månader, lite stabilt och sen 30-50% ned igen för att sakta gå upp igen (som i princip alla krascher i historien)?

Enligt trådens Domedagsprofeter så ska vi ner 90% så jag undrar när det ska ske och hur många decennium det kommer att ta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in