Citat:
Jag är inte så road av att försöka se in i framtiden, men befolkningen antas växa i 50 år till eller så, innan i alla fall vissa experter säger att den kommer att börja krympa, så då lär väl det ha en dämpande effekt på bostadspriserna. Eller vad tror du? En 20-åring idag kanske inte har lika goda möjligheter till livslång bostadskarriär som den som var 20 år på 1970-talet.
Jag är inte så påverkad av priserna på bostäder eftersom jag redan har ett hus som jag trivs med. Om jag måste sälja det och marknaden är på uppåtgående så får jag väl bra betalt så att jag har goda möjligheter att finansiera nästa bostad, och säljer jag på en dålig marknad så får jag antagligen inte så mycket betalt, men då blir ju nästa bostad rimligen också billigare. Det kanske rent av är gynnsamt om man flyttar under en lågkonjunktur, då det blir mindre reavinstskatt, mindre mäklararvode, billigare lagfart m.m...
Det jag bedömer som mest sannolikt är att jag kommer att bo här resten av livet, eller tills jag blir för gammal/för sjuk för att bo kvar. Då spelar det inte heller någon roll hur marknaden ser ut eftersom jag ändå inte har någon glädje av pengarna.
Jag är inte så påverkad av priserna på bostäder eftersom jag redan har ett hus som jag trivs med. Om jag måste sälja det och marknaden är på uppåtgående så får jag väl bra betalt så att jag har goda möjligheter att finansiera nästa bostad, och säljer jag på en dålig marknad så får jag antagligen inte så mycket betalt, men då blir ju nästa bostad rimligen också billigare. Det kanske rent av är gynnsamt om man flyttar under en lågkonjunktur, då det blir mindre reavinstskatt, mindre mäklararvode, billigare lagfart m.m...
Det jag bedömer som mest sannolikt är att jag kommer att bo här resten av livet, eller tills jag blir för gammal/för sjuk för att bo kvar. Då spelar det inte heller någon roll hur marknaden ser ut eftersom jag ändå inte har någon glädje av pengarna.
I dessa sammanhang är mer än 50 år en synnerligen lång tid. Klart att befolkningssammansättningen kommer spela roll. Ditt svar kretsar kanske i första hand kring din egen situation. Gott så, givet premisserna. Har man som du har gjort köpt en bostad där man kan tänka sig att bo resten av livet spelar svängningar på marknaden ingen större roll. Det räcker med att man kan sköta underhållet och betala ev lån. Gott så, man ska ju leva livet, och att gå och oro sig över bostadspriser kan kännas bortkastat. Om du är intresserad av vad jag mer ingående tänker kan du läsa mitt första inlägg i denna tråd, jag vet tyvärr inte hur jag länkar det.
Din situation liknar förstås så som ganska många har det. Man har redan ett värde i bostaden som vida överstiger lånen. I många fall har det kommit ifrån prisökningar på bostäder (behöver såklart inte vara så i ditt fall). Har man en bostad där man har lån på 1,5 miljoner kan man täcka lånen och köpa en ny bostad utan större svårigheter, det spelar mindre roll om man säljer för 7 eller 8 miljoner. Även om den som säljer såklart vill ha 8 miljoner. Dock uppstår det ett problem för de som inte har några tidigare bostadsvinster, det finns ingen buffert att tala om i bostadens värde jämfört med lånet. Om priset på bostaden står stilla kan man enbart amortera på lånet för minska belåningsgraden. Situationen blir väldigt annorlunda när det inte uppstår en "gratis lunch".
Citat:
Varför inte det? Om jag säljer mitt hus när marknaden är dålig så kommer ju nästa bostad jag köper att vara billigare. Eftersom jag inte har gjort lika mycket vinst så blir inte reavinstskatten så stor. Dessutom så får inte mäklaren lika stort arvode, och lagfartskostnaden blir inte lika hög.
Om jag byter bostad när marknaden ligger på topp så får jag betala mer för nästa hus, jag får betala mer för lagfarten, jag får betala mer till mäklaren som säljer mitt hus, och jag får betala mer i reavinstskatt.
Alla som kan räkna förstår att ju bättre bostadsmarknaden går, desto dyrare blir det att flytta.
Om jag byter bostad när marknaden ligger på topp så får jag betala mer för nästa hus, jag får betala mer för lagfarten, jag får betala mer till mäklaren som säljer mitt hus, och jag får betala mer i reavinstskatt.
Alla som kan räkna förstår att ju bättre bostadsmarknaden går, desto dyrare blir det att flytta.
Du är inte den första som jag har hört framföra detta argument, att man köper och säljer på samma marknad och därför spelar det mindre roll. På en makronivå, eller sett ur ett genomsnittligt perspektiv stämmer det. Det spelar dock nästan ingen roll för den enskilde, där spelar det roll vad man köpte sin nuvarande bostad för, vad man säljer den för och vilken bostad man tänker köpa. Dessutom missas perspektivet att människor byter stad, tex flyttar till eller ifrån Stockholm. Låt oss säga att prisökningen i procent varit samma i hela landet när man flyttar ifrån Stockholm till valfri mindre ort. Med tanke på att priserna i Stockholm i regel är högre blir det lättare att finansiera ett likadant boende i den mindre staden.
Citat:
5 räntehöjningar spås framöver nu pga inflation och upp till 3% styrränta samt 4% boränta, nästan lika många höjningar som spåddes 2021-2022 och som faktiskt slog in under 2022-2024.
Hur påverkar detta bopriserna när de redan fallit och står stampar, speciellt i förorter i kranskommuner där de i många fall är tillbaka på 2013 års prisnivåer nominellt. Det ser inte lovande ut för bostadsägarna. Nollränteåren och massa medelklass odågor med hög svansföring, obefintliga kostnader som blir bostads mångmiljonärer på andras bekostnad är permament över, tack och lov
Hur påverkar detta bopriserna när de redan fallit och står stampar, speciellt i förorter i kranskommuner där de i många fall är tillbaka på 2013 års prisnivåer nominellt. Det ser inte lovande ut för bostadsägarna. Nollränteåren och massa medelklass odågor med hög svansföring, obefintliga kostnader som blir bostads mångmiljonärer på andras bekostnad är permament över, tack och lov
Ja, höjning av styrräntan gör det inte lättare att sälja. Ska bli en intressant höst och vinter. Kommer ett besked ifrån Riksbanken redan nästa vecka, så vi får se om det blir en höjning redan nu.
Jag räknade lite översiktligt på det vid något tillfälle. Med ränta på 1 % blir lånet på 10 000 000 inte så svårt att bära, med ränteavdraget blir det 70 000kr per år.