2026-09-19, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Det är ju helt fel, inom tullarna är siffran omkring 80 % med svensk bakgrund, varav de flesta med utländsk bakgrund är från EU-länder eller USA.

Stockholms län exklusive inom tullarna så är siffran ca 60 % med svensk bakgrund och de med utländsk bakgrund är i regel inte från EU/USA.
Nu ska vi väl undvika att göra det här till en hjärndöd invandringstråd. Men en kommentar kan jag väl kosta på mig, eftersom det anspelat på bostadsmarknad.

https://www.aftonbladet.se/valresultat/2026/riksdagsval/region-stockholm/vallentuna
I Vallentuna kommun är 16,6 procent av invånarna födda utomlands. I länet är motsvarande andel 27,6 procent.

https://www.aftonbladet.se/valresultat/2026/riksdagsval/region-stockholm/stockholm/domkyrko-3-norrmalm-nedre-01800103
Bland de boende i Domkyrko 3 Norrmalm nedre är 30,1 procent födda utomlands, jämfört med 20,8 procent i riket.

Således:
* 20.8% i riket
* 27.6% i länet
* 30,1% på Norrmalm. Centrala Stockholm.

Således, skyr man invandrare så bor man INTE i centrala Stockholm. Utan hellre i Vallentuna. Helst bor man inte i länet alls.

Hur stämmer det med bostadspriserna?
Svar: Fantasierna som många med svag verklighetskontakt har ältat i åratal i forumet stämmer inte det minsta. Snarare tvärtom.

Jämfört med länet är andelen födda utomlands klart lägre i Piteå kommun: 7,5 procent

Och för de med stora mentala issues med invandrare så är det till t ex Piteå man bör vallfärda. Men det sker inte. Och i Piteå är det billigt.
Det är snarare så att det är tvärtom. Billigt där det är låg andel invandrare och hög där det bor många. (Med vissa avvikelser).

Det är bara ett enda stort hyckleri. Folk gråter över invandrare men flyttar inte till Piteå. Folk gråter över höga bostadspriser men flyttar inte till Piteå.
Lär inte bara vara jag som noterar detta.
Citera
2026-09-19, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag är inte så påverkad av priserna på bostäder eftersom jag redan har ett hus som jag trivs med. Om jag måste sälja det och marknaden är på uppåtgående så får jag väl bra betalt så att jag har goda möjligheter att finansiera nästa bostad, och säljer jag på en dålig marknad så får jag antagligen inte så mycket betalt, men då blir ju nästa bostad rimligen också billigare. Det kanske rent av är gynnsamt om man flyttar under en lågkonjunktur, då det blir mindre reavinstskatt, mindre mäklararvode, billigare lagfart m.m...

Det jag bedömer som mest sannolikt är att jag kommer att bo här resten av livet, eller tills jag blir för gammal/för sjuk för att bo kvar. Då spelar det inte heller någon roll hur marknaden ser ut eftersom jag ändå inte har någon glädje av pengarna.
Ja.
Jag har redan blivit pensionär. Och vädrade frågan med en private banker om vad man kan göra med besparingarna. Och hon sa ju det jag väntade mig, och det var att det man kan göra är att skaffa sig ett bra boende. Det är den "konsumtionen" många väljer.
Citera
2026-09-19, 19:38
Medlem
Citat:
Det är klart att det finns personer som har svårt att finansiera sitt boende. Det finns personer som har svårt att finansiera kläder på kroppen och mat i magen också. Men gemene man verkar inte ha några större problem att skaffa sig en bostad som han på något sätt finansierar. Om det vore ett utbrett fenomen i samhället att folk har svårt att få pengarna att räcka till att sätta bo, så borde man märka det, tycker du inte det?
Du menar i form av att unga behöver hjälp från föräldrar med att spara till bostad eller att föräldrar tar egna bolån åt sina barn? Något som nu är så vanligt att det finns uttryckliga guider på storbankernas hemsida om hur man gör för att utöka sitt eget bolån för barnets skull?
Kanske menade du att spartiden för kontantinsats blivit oöverkomligt lång?
"Lucas föräldrar startade ett sparande i fonder när han var ett år gammal. De har valt att sätta in 570 kronor varje månad. När Lucas är 21 år finns ca 230 000 kronor på kontot. Om de vill använda sparandet till att köpa en enrumslägenhet räcker pengarna till med 15 % kontantinsats. (minsta möjliga kontantinsats är 10 %)

64 % av kontantinsatsen i Storstockholm
91 % av kontantinsatsen i Göteborg"
Så detta beror helt på vem "gemene man" är.
Är det en person som är 50+ och köpte sin första bostad när de var billiga på 80-90 talet? Nej denne har nog inte några problem på bostadsmarknaden för denne drar nytta av övervärderingen
Är det en person som är 20 år och skall köpa sin första bostad och förväntas ha ~500 000 kr i sparande samt en lön på över medel för alla i riket? Ja denne har absolut svårt att hitta finansiering till sitt bostadsköp.

Citat:
Sedan finns det väl gott om exempel på folk som tycker att det är bra med stigande bostadspriser? Det är väldigt vanligt att man ser bostaden som någon sorts pengamaskin som man kommer att tjäna pengar på när man säljer den, så att man kan göra "bostadskarriär'. Ett märkligt synsätt kan jag tycka, men det är så en del resonerar.
Jotack, det är så vi hamnade här från början.
Millenials fick höra från sina föräldrar att bostaden var den bästa investeringen någonsin och att bostadskarriär var något man måste göra så de rusade in på bostadsmarknaden och slogs om allt med fyra väggar.
Detta är vad som pressat upp priserna men en sådan utveckling kan inte hålla på för evigt.
Priserna sprang ifrån lönerna och nu går det inte att låna mer för de som skall in på marknaden så vartifrån skall prisökningen komma?
Citera
2026-09-19, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Du menar i form av att unga behöver hjälp från föräldrar med att spara till bostad eller att föräldrar tar egna bolån åt sina barn? Något som nu är så vanligt att det finns uttryckliga guider på storbankernas hemsida om hur man gör för att utöka sitt eget bolån för barnets skull?
Kanske menade du att spartiden för kontantinsats blivit oöverkomligt lång?
"Lucas föräldrar startade ett sparande i fonder när han var ett år gammal. De har valt att sätta in 570 kronor varje månad. När Lucas är 21 år finns ca 230 000 kronor på kontot. Om de vill använda sparandet till att köpa en enrumslägenhet räcker pengarna till med 15 % kontantinsats. (minsta möjliga kontantinsats är 10 %)

64 % av kontantinsatsen i Storstockholm
91 % av kontantinsatsen i Göteborg"
Så detta beror helt på vem "gemene man" är.
Är det en person som är 50+ och köpte sin första bostad när de var billiga på 80-90 talet? Nej denne har nog inte några problem på bostadsmarknaden för denne drar nytta av övervärderingen
Är det en person som är 20 år och skall köpa sin första bostad och förväntas ha ~500 000 kr i sparande samt en lön på över medel för alla i riket? Ja denne har absolut svårt att hitta finansiering till sitt bostadsköp.

Jotack, det är så vi hamnade här från början.
Millenials fick höra från sina föräldrar att bostaden var den bästa investeringen någonsin och att bostadskarriär var något man måste göra så de rusade in på bostadsmarknaden och slogs om allt med fyra väggar.
Detta är vad som pressat upp priserna men en sådan utveckling kan inte hålla på för evigt.
Priserna sprang ifrån lönerna och nu går det inte att låna mer för de som skall in på marknaden så vartifrån skall prisökningen komma?

Du har fått det serverat så många ggr nu i tråden från ekbo så att jag börjar tro att du bor på Brinkåsen. Svaret är ökande kostnader. Priset på nyproduktion har även effekt på successionsmarknaden. Kanske för många led för dig att hålla i huvudet. Men du kan väl försöka iaf.
Citera
2026-09-19, 21:22
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Varför skulle han behöva det? Genomsnittspriset för bostadsrätter senaste 12 månader är strax under 47 000 kronor per m². En etta på 40 kvadrat kostar 1,9 miljoner. En tvåa på 60 ligger på 2,8. Det behövs inga 500 000, utan snarare 190-280 000. Någon hög inkomst för att klara lånekostnaden behövs nog inte heller. Det är typ 4000 i månaden i ränta för en maxbelålnad genomsnittlig tvåa. Det är väl ungegär motsvarande vad en vanlig 20-åring har i krogutgifter?

Annars är det ju populärt att hyra som ung. Då behöver man inte ens ha varit förutseende nog att spara en slant.
Citera
2026-09-19, 21:29
Medlem
Citat:
han bodde i ett hus värt 10-15 miljoner, vilket jag påtalade för dig och det innebär enligt din otroligt dumma logik att han har mer rätt än dig för du verkar tro att om man har pengar så har man rätt (vilket är otroligt dumt resonemang).

Professorn i nationalekonomi har koll på hur nationalekonomi fungerar, du har varken koll på hur man placerar pengar eller nationalekonomi.
Hur vet vi det? Jo för du tror att köpa en bostad är att placera pengar

Det är skrämmande att folk som du existerar, man hade kunnat föreställa sig att denna sorts oförmåga borde sortera ut sig själv via naturligt urval men icke
Självklart en bostad handlar om att placera pengar, inte är det någon som vill sälja med förlust.
En köpt bostad gör livet enklare, vill man flytta behöver man ingen bostads kö o fundera över, man köper bara sin nya bostad. vad gör man med pengar på konto mer än placera dessa, dvs inte rör man i sparade pengar, rör man blir det inga sparade pengar. det handlar om samma sak, en fördel är att man kan låna upp till sin första investering via en bostad. det är en anledning man kalla ett bostadsköp för sin livs största affär. det är just via man är placerad i en bostad som man följer bostadsmarknadens uppgång, dvs nästa jag köper kostar lika mycket som den jag redan äger.

Sedan vad berätta det om professon? ha ett hus för 15 miljon, det berätta han tyckte det var värt o köpa ett dyrt boende istället för att pengar placerat på börsen., likande tycker helhten av folket, boende är viktigt, ju mer pengar man har ju finare o dyrare bor man.
Senast redigerad av hjorten16 2026-09-19 kl. 21:38.
Citera
2026-09-19, 22:12
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Självklart en bostad handlar om att placera pengar, inte är det någon som vill sälja med förlust.

Varför inte det? Om jag säljer mitt hus när marknaden är dålig så kommer ju nästa bostad jag köper att vara billigare. Eftersom jag inte har gjort lika mycket vinst så blir inte reavinstskatten så stor. Dessutom så får inte mäklaren lika stort arvode, och lagfartskostnaden blir inte lika hög.

Om jag byter bostad när marknaden ligger på topp så får jag betala mer för nästa hus, jag får betala mer för lagfarten, jag får betala mer till mäklaren som säljer mitt hus, och jag får betala mer i reavinstskatt.

Alla som kan räkna förstår att ju bättre bostadsmarknaden går, desto dyrare blir det att flytta.
Citera
2026-09-19, 22:39
Medlem
Jag blir lite förvånad över att man är så inne på bo i Stockholm. Har en ung närstående som har en toppenlgh 2a, å som 5 min promenad är vid tåg som tar 40-50 min Stockholm med täta avgångar. Räknar man på motsvarande Stockholm(innerstad t ex Kungsholmen), samma insats 700t, så hamnar månadskostnaden på 15000kr/mån. I dag är den 10000 kr/mån. Går räntan upp till 4% då blir det 18400kr/mån att lägga i Stockholm e ränteavdrag. I nuvarande lägenhet ca 11200kr/mån. Vid 4% ränta då blir det förståss problem för väldigt många med en lgh i Stockholm, om de köpt för runt 4.5 miljoner 85% lån och är själva samt har en inkomst e skatt på under 30tmån
. Inte helt otänkbart du har den rörliga räntan om ett år. Nu vet jag förståss inte om det är vanligt få låna så mycket med sån inkomst. Min anhörige har ut i snitt 35t/mån e skatt. 0 i princip reskostnader.
Citera
2026-09-20, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nu ska vi väl undvika att göra det här till en hjärndöd invandringstråd. Men en kommentar kan jag väl kosta på mig, eftersom det anspelat på bostadsmarknad.

https://www.aftonbladet.se/valresultat/2026/riksdagsval/region-stockholm/vallentuna
I Vallentuna kommun är 16,6 procent av invånarna födda utomlands. I länet är motsvarande andel 27,6 procent.

https://www.aftonbladet.se/valresultat/2026/riksdagsval/region-stockholm/stockholm/domkyrko-3-norrmalm-nedre-01800103
Bland de boende i Domkyrko 3 Norrmalm nedre är 30,1 procent födda utomlands, jämfört med 20,8 procent i riket.

Således:
* 20.8% i riket
* 27.6% i länet
* 30,1% på Norrmalm. Centrala Stockholm.

Således, skyr man invandrare så bor man INTE i centrala Stockholm. Utan hellre i Vallentuna. Helst bor man inte i länet alls.

Hur stämmer det med bostadspriserna?
Svar: Fantasierna som många med svag verklighetskontakt har ältat i åratal i forumet stämmer inte det minsta. Snarare tvärtom.

Jämfört med länet är andelen födda utomlands klart lägre i Piteå kommun: 7,5 procent

Och för de med stora mentala issues med invandrare så är det till t ex Piteå man bör vallfärda. Men det sker inte. Och i Piteå är det billigt.
Det är snarare så att det är tvärtom. Billigt där det är låg andel invandrare och hög där det bor många. (Med vissa avvikelser).

Det är bara ett enda stort hyckleri. Folk gråter över invandrare men flyttar inte till Piteå. Folk gråter över höga bostadspriser men flyttar inte till Piteå.
Lär inte bara vara jag som noterar detta.

Du verkar tro att invandrare är en enda samhällsklass som oavsett tillhörighet, religion eller värderingar ska gå under samma paraply?

Det är en jävla skillnad på en kolboll till östafrikan med förstorat panna än en engelsman som invandrat till Sverige. Eller en affärsman från Singapore med asiatiska, icke-våldskaraktär än en hazar från Afghanistan som blir kåt om han ser en ankel på en blond kvinna.

Det spelar ingen roll om det är en vänsterpartist med blått hår, en miljöpartist eller en moderat. Man vill inte bo i otrygga, svarta områden. Därav priserna i tryggare, västvärlds-värderingars områden.
Citera
2026-09-20, 07:09
Medlem
slemhogs avatar
5 räntehöjningar spås framöver nu pga inflation och upp till 3% styrränta samt 4% boränta, nästan lika många höjningar som spåddes 2021-2022 och som faktiskt slog in under 2022-2024.
Hur påverkar detta bopriserna när de redan fallit och står stampar, speciellt i förorter i kranskommuner där de i många fall är tillbaka på 2013 års prisnivåer nominellt. Det ser inte lovande ut för bostadsägarna. Nollränteåren och massa medelklass odågor med hög svansföring, obefintliga kostnader som blir bostads mångmiljonärer på andras bekostnad är permament över, tack och lov
Senast redigerad av slemhog 2026-09-20 kl. 07:12.
Citera
2026-09-20, 07:37
Medlem
Citat:
Varför inte det? Om jag säljer mitt hus när marknaden är dålig så kommer ju nästa bostad jag köper att vara billigare. Eftersom jag inte har gjort lika mycket vinst så blir inte reavinstskatten så stor. Dessutom så får inte mäklaren lika stort arvode, och lagfartskostnaden blir inte lika hög.

Om jag byter bostad när marknaden ligger på topp så får jag betala mer för nästa hus, jag får betala mer för lagfarten, jag får betala mer till mäklaren som säljer mitt hus, och jag får betala mer i reavinstskatt.

Alla som kan räkna förstår att ju bättre bostadsmarknaden går, desto dyrare blir det att flytta.
Med förlust mena jag att gå ifrån med lån som inte blivit betalada vid försäljning, det är just detta som skydda att bostäder faller i pris. höga prisnivåer utgör folk har stora lån, med stora lån kommer även ett ansvar att bevara värdet.

Det är just genom detta bostäder inte kommer gå ner i pris. få med sig delar av lån blir extremt dyrt, dessa lån ska betalas tillbaka snabbare än ett bostadslån och är inte lika förmånliga.
Citera
2026-09-20, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
5 räntehöjningar spås framöver nu pga inflation och upp till 3% styrränta samt 4% boränta, nästan lika många höjningar som spåddes 2021-2022 och som faktiskt slog in under 2022-2024.
Hur påverkar detta bopriserna när de redan fallit och står stampar, speciellt i förorter i kranskommuner där de i många fall är tillbaka på 2013 års prisnivåer nominellt. Det ser inte lovande ut för bostadsägarna. Nollränteåren och massa medelklass odågor med hög svansföring, obefintliga kostnader som blir bostads mångmiljonärer på andras bekostnad är permament över, tack och lov
Man kan tolka marknaden på fler sätt, vi går tillbaka till en låg konjunktur, vi har hamnat i en annan situation i världsläget med både Usa som Kina i handel. vi ser EU nu börja göra som Trump mot Kina, mest lustigt att Trump uppenbart hade rätt.

Men genom detta kommer staten, Eu osv göra som under pandemin, man börja pumpa ut bidrag av olika slag för att stimulera ekonomin, som med bl.a 50% rotbidrag, sänkta arbetsgivaravgifter, ökade statliga investeringar, mer stöd till vård o omsorg, osv

Detta kommer öka på bostadspriserna. historiskt har alltid bostadspriserna ökar med dessa åtgärder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in